اخبار داغ

هانی زاده در گفت و گو با دانا؛

نقش مثلث عبری-عربی و آمریکایی در اهانت گرجستان به اتباع ایرانی/ احتمال تسری رفتار گرجستان به سایر کشورهای آسیای میانه وجود دارد/ وزارت خارجه ورود کند

نقش مثلث عبری-عربی و آمریکایی در اهانت گرجستان به اتباع ایرانی/ احتمال تسری رفتار گرجستان به سایر کشورهای آسیای میانه وجود دارد/ وزارت خارجه ورود کند
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اخراج اتباع ایرانی توسط دولت گرجستان، گفت: در صورتی که دستگاه دیپلماسی ایران در این رابطه سکوت کند، قطعاً در آینده سایر کشورها نیز تحت فشار آمریکا اقدامات مشابهی را علیه اتباع ایرانی انجام خواهند داد.
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اخراج اتباع ایرانی از گرجستان به شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: اخراج برخی از اتباع ایرانی از گرجستان یک اهانت آشکار به ملت ایران و دستگاه دیپلماسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی اظهار داشت: وزارت خارجه باید این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار دهد و همچنین علل و  پیامدهای ناشی از اخراج بیهوده اتباع ایرانی را پیگیری و توضیح دهد.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که دولت گرجستان در واقع تحت تاثیر آمریکا و لابی صهیونیستی و همچنین نفوذ احتمالی عربستان در این کشور دست به این اقدام زده است و در حقیقت با توجه به حجم سرمایه گذاری های ایرانیان در این کشور، می تواند آسیب جدی به روند همکاری های اقتصادی  و سیاسی ایران و گرجستان وارد کند.

,

 

,

هانی زاده در ادامه افزود: وزارت خارجه باید کمیته ای را برای بررسی این موضوع تشکیل بدهد و یک ضرب العجل برای دولت گرجستان تعیین کند که از اتباع ایرانی دلجویی کنند تا باعث شود اجازه بازگشت این اتباع ایرانی به گرجستان داده شود و کار خودشان را در چارچوب قوانین آن کشور ادامه دهند؛ در غیر اینصورت این امر می تواند به سایر کشورهای آسیای میانه هم تسری پیدا کند و آمریکا و لابی صهیونیستی بتوانند دراقدام مشابهی سایر کشورهای آسیای میانه را وادار به دیپورت اتباع ایرانی کنند.

,

 

,

وی بیان داشت: این اتفاق می تواند یک سابقه خطرناکی در تعاملات ایران و کشورهای منطقه ایجاد کند؛ به نظر می رسد که یک سناریوی جدیدی از سوی آمریکا و عربستان برای کشورهای منطقه، کشورهای عربی و کشورهای آسیای میانه تهیه شده تا در حقیقت از رهگذر اخراج ایرانیان یک نوع ضربه اقتصادی و تجاری به ایران وارد کنند.

,

 

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "آیا شهروندان ایرانی باید هزینه نقض، ضعف و خلع قوانین کشور گرجستان را بپردازند؟" گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران سفارتخانه و کنسولگری دارد و سفارتخانه باید حافظ منافع ایرانیان در کشورهای خارج باشد.

,

 

,

وی در این باره بیان داشت: سفارت ایران در گرجستان که بعنوان خانه امید ایرانیان تلقی می شود، باید پاسخگوی ایرانیان باشد، به همین دلیل سفارتخانه باید در این خصوص پاسخگو باشد؛ ضمن اینکه دستگاه های دیپلماسی نیز باید بعنوان پشتوانه اصلی اتباع ایرانی درکشورهای خارج، وارد عمل شده و مانع اخراج ایرانیان شود.

,

 

,

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مسئله که اگر دستگاه دیپلماسی و سفارت ایران درگرجستان سکوت اختیار کنند، گفت: در صورتی که دستگاه دیپلماسی ایران در این رابطه سکوت کند، قطعاً در آینده سایر کشورها نیز تحت فشار آمریکا اقدامات مشابهی را علیه اتباع ایرانی انجام خواهند داد.

,

 

,

حسن هانی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با توجه به اینکه امکان اضافه شدن کشور گرجستان به اتحادیه اروپا وجود دارد، آیا می تواند اخراج اتباع ایرانی با این موضوع مرتبط باشد" اذعان کرد: طبیعی است که بسیاری از کشورهای آسیای میانه انتظار دارند که در قبال اجرایی کردن دستورات اتحادیه اروپا به نوعی در آینده وارد این اتحادیه شوند، هرچند ممکن است این پروسه زمان بر و طولانی باشد اما به هر حال اتحادیه اروپا هم جزئی از اهرم های فشار علیه ایران است و به همین دلیل هم لابی صهیونیستی و هم اسرائیل و هم عربستان و آمریکا نفوذ فوق العاده ای روی این کشور ها مخصوصاً گرجستان دارند.

,

 

,

وی در پایان گفت: به نظر می رسد گرجستان سعی می کند به نوعی تابعی از سیاست های اتحادیه اروپا و آمریکا باشد تا بتواند در آینده از مزایای ورود به اتحادیه اروپا استفاده کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه