اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد:

معافیت ایران از کاهش تولید نفت خوب است یا بد؟/ اوپک روغن ریخته را نذر امامزاده کرد!/ راهیابی سهم نفت ایران به بورس نفت

معافیت ایران از کاهش تولید نفت خوب است یا بد؟/ اوپک روغن ریخته را نذر امامزاده کرد!/ راهیابی سهم نفت ایران به بورس نفت
بهترین زمان برای بهره برداری از این معافیت این است که نفت تولید شده در بورس انرژی عرضه شده و ایران بتواند مابقی ظرفیت نفت خود را که امکان فروش در بازارهای دنیا را ندارد به بورس انرژی عرضه کند در این صورت به بهترین نحو از این معافیت اوپک بهره برداری کرده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز جمعه گذشته پس از اجلاس وین، اوپک پلاس اعلام کرد که روزانه ۱.۲ میلیون بشکه از تولید نفت خود خواهد کاست. از این میزان، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ۸۰۰ هزار بشکه در روز و متحدان غیر اوپکی آن ۴۰۰ هزار بشکه در روز را بر عهده گرفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

گفته شد این کاهش 800 هزار بشکه ای به خاطر تولید مازاد بوده و به دلیل مازاد عرضه در بازار اعضا در مورد کاهش تولید ٨٠٠ هزار بشکه‌ای برای متعادل کردن بازار به توافق رسیدند.

,

در همین راستا ایران از کاهش تولید معاف شد و وزیر نفت در مورد آن گفت: به آن چه تامین‎کننده منافع اوپک و ایران است، دست یافتیم.

,

بیژن زنگنه در پایان نشست اعضای اوپک در جمع خبرنگاران از رضایت ایران از نتایج مذاکرات خبر داد و معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید را تایید کرد به این سوال که آیا از کلمه معافیت در بیانیه پایانی استفاده شده است، این گونه پاسخ داد: «ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده و نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کنیم.

,

 

,

معافیت ایران از کاهش تولید نفت چند بشکه است؟

, معافیت ایران از کاهش تولید نفت چند بشکه است؟, معافیت ایران از کاهش تولید نفت چند بشکه است؟,

آنچه که در این میان به آن پرداخته نشد، میزان معافیت ایران از کاهش تولید نفت است؛ باید دید آنچه که به عنوان دستاورد بزرگ برای ایران در این معافیت مطرح می شود چند بشکه در روز است؛ عده ای از کارشناسان معتقد هستند این کاهش آنقدر ها هم چشمگیر نیست.

,

در همین راستا محمد علی خطیبی در توضیح میزان این معافیت گفت: مدیر اسبق امور اوپک در وزارت نفت با بیان اینکه پیش از این سهمیه ایران 2 میلیون و 790 هزار بشکه تولید نفت بود عنوان کرد: اگر این کاهش تولید نفت شامل حال ایران میشد تنها 90 سهم به ایران می رسید و امسال ایران باید 2 میلیون و 700 هزار بشکه تولید می کرد و این 90 بشکه عملاً رقمی نیست ضمن اینکه ما 2 میلیون و 790 هزار بشه را هم نمی توانیم تولید کنیم.

, مدیر اسبق امور اوپک در وزارت نفت , مدیر اسبق امور اوپک در وزارت نفت ,

 

,

روغن ریخته نذر امامزاده شد

, روغن ریخته نذر امامزاده شد, روغن ریخته نذر امامزاده شد,

معافیت از کاهش تولید نفت امتیاز اوپک برای تنها ایران نبود و در شرایطی که ونزوئلا، لیبی و ایران در سال گذشته نتوانستند تولید خود را به سقف برسانند شواهد حاکی از آن است که امسال نیز نخواهند توانست سقف تولید خود را رعایت کنند.

,

سال گذشته لیبی، ونزوئلا و نیجریه به خاطر درگیری های داخلی نتوانستند میزان نفت در نظر گرفته شده را تولید کنند و از همین رو با افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی مواجه شدیم؛ امسال اوضاع نیجریه تا حدی بهبود پیدا کرد و از همین رو از در لیست کاهش تولید قرار گرفته است.

,

در حقیقت اوپک با علم به این مساله که ایران، ونزوئلا و لیبی نمی توانند تولید خود را به سقف برسانند محدودیت تولید را برای آنها برداشته است. پیش از این نیز سالهایی که عراق درگیر جنگ بود این محدودیت تولید در حالی که برای همه کشورهای عضو اوپک لحاظ می شد برای این کشور وجود نداشت.

,

در حقیقت معافیت ایران از کاهش سقف تولید اگرچه موضوع خوبی است اما به عنوان یک دستاورد مطرح نمی شود چرا که بر اساس قوانی اوپک کشورهایی که با تولید یا فروش نفت مواجه می شوند شامل معافیت خواهند شد.

,

 

,

بورس نفت و راهیابی نفت تولیدی به آن

, بورس نفت و راهیابی نفت تولیدی به آن, بورس نفت و راهیابی نفت تولیدی به آن,

محدود نشدن فروش نفت ایران اگرچه پسندیده است اما باید در نظر داشت زمانی می توان از این اتفاق خوشحال بود که ایران بتواند تمام سهم خود را تولید و حتی به فروش برساند؛ در حقیت با اعمال تحریم های جدید علیه ایران این امر نشدنی است که کشور بتواند در شرایط تحریمی 2 میلیون و 790 هزار بشکه نفت خود را به فروش برساند.

,

پیش بینی کارشناسان حوزه نفت این است که ایران بتواند با استفاده از ابزارهای دور زدن تحریم‌ها نهایتا تا 1 میلیون و نیم بشکه نفت به فروش برساند و در این صورت معافیت اوپک نمی تواند مشکلی از مشکلات فروش نفت را حل کند.

,

در همین راستا بهترین زمان برای بهره برداری از این معافیت این است که نفت تولید شده در بورس انرژی عرضه شده و ایران بتواند مابقی ظرفیت نفت خود را که امکان فروش در بازارهای دنیا را ندارد به بورس انرژی عرضه کند در این صورت به بهترین نحو از این معافیت اوپک بهره برداری کرده است.

,

 

,

سیده راضیه طاهریان

, سیده راضیه طاهریان]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه