اخبار داغ

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بایسته ها و انتظارات/ چه نمره ای می توان به این شورا داد؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بایسته ها و انتظارات/ چه نمره ای می توان به این شورا داد؟
سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی مغتنم برای بررسی عملکرد این اتاق فکر فرهنگی کشور، هم از دیدگاه کارشناسان و هم از منظر خود اعضای این شورا بر اساس شاخص های و مطالبات رهبری معظم انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید اتاق فکر فرهنگی کشور دانست و از آن جا که اعضای این شورا به حکم رهبر معظم انقلاب انتخاب و معرفی می شوند؛ شایسته است تا عملکرد این شورا همواره با شاخص هایی سنجیده شود که از سوی معظم له معرفی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

و اما امروز به مناسبت سالروز تأسیس این شورا به فرمان حضرت امام راحل (ره) شایسته است تا نگاهی دوباره به این شاخص ها و البته مطالبات رهبری معظم انقلاب از آن شورا انداخته شود. بدیهی است قضاوت و داوری نهایی را می توان به نظر کارشناسان بویژه صاحبنظران فرهنگی محول کرد که البته عموم مردم نیز می توانند ارزیابی خود را از عملکرد این شورا داشته باشند:

,

 

,

ضرورت برنامه‌ ریزی روزآمد و منسجم فرهنگی

,

یکی از مطالبات همیشگی مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی که در حُکم انتصاب اعضای این شورا نیز تکرار شده است؛ ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای به ثمر نشستن فعالیت‌ های فرهنگی بوده است که از آن جمله می توان به این جملات حضرت آقا اشاره داد:

,

«نباید انتظار داشت که فرهنگ کشور - چه فرهنگ عمومی؛ چه فرهنگ نخبگانی، دانشگاه‌ها و غیره و غیره - به خودىِ خود خوب بشوند و پیش بروند؛ نه، این برنامه ‌ریزی می‌خواهد. حالا مسئله نظارت و رصد و این چیزها را عرض خواهیم‌کرد؛ نمی‌شود مسئولین کشور مسئولیتی احساس نکنند در زمینه هدایت فرهنگی جامعه؛ دولت و مسئولان موظفند که توجه کنند به جریان عمومی فرهنگ جامعه؛ ببینند کجا داریم می‌ رویم، چه دارد اتفاق می افتد، چه چیزی در انتظار ما است. اگر چنانچه مزاحماتی وجود دارد، آن ها را برطرف کنند ... .»

,

 

,

لزوم خودباوری درونی شورای عالی انقلاب فرهنگی

,

یکی دیگر از خواسته های مقام معظم رهبری از این شورا، لزوم خودباوری اعضای آن در اجرای اهداف و سیاست هاست؛ نکته ای مهم و حائز اهمیت که این بخش از رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای بیانگر آن است:

,

«اعضای شورا بایستی این شورا را باور کنند؛ باور کنید که اینجا قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده ‌ی فرهنگی کشور و سیاستگذاری کشور را بر عهده دارد؛ اعضا بایستی به این توجه کنند. حضور مستمر، چه حضور اعضا به‌ طور استمرار، چه حضور خود شورا، یعنی شورا تعطیل‌بردار نیست.

,

خب، رؤسای کشور طبعا مسافرت دارند، اینجا و آنجا رفت ‌و آمد می کنند؛ این نباید موجب بشود که شورا تعطیل بشود، شورا باید استمرار پیدا کند؛ یعنی همین سازوکار مدیریت شورا که پیش ‌بینی شده به‌ خاطر این است که این شورا هرگز نباید تعطیل بشود.»

,

 

,

فرهنگ عمومی و نقاط آسیب رسان به آن را دریابید

,

باید توجه داشت که مسئله اصلی در پیگیری مسائل فرهنگی، توجه به «فرهنگ عمومی» است که اهمیت آن بارها و بارها توسط رهبر معظم انقلاب به همه مسئولان و البته اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گوشزد شده است؛ تا آن جا که کتابی نیز در این باره با عنوان «بایسته های فرهنگ عمومی از منظر مقام معظم رهبری» منتشر شده است که آنچه در آن به قلم احسان بابایی گرد آمده، مهم ترین اشاره های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت ‏الله خامنه ای به برخی از مهم ترین مصادیق کاستی ها و بایسته های فرهنگ عمومی است که در ذیل هفت فصل انس با کتاب و مطالعه، قانون مداری، خودباوری، استقبال از کار و داشتن وجدان کاری، اهتمام به استفاده از تولید داخلی، اصلاح الگوی مصرف، دوری گزینی از اشرافیت و تجمّل گرایی، اهتمام به نقد و نقدپذیری، رعایت حقوق و حُرمت زن، ورزش همگانی، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و در نهایت انس با قرآن اشاره شده است.

,

 

,

لزوم ایجاد پیوست فرهنگی برای همه طرح ها

,

ضرورت تدوین پیوست فرهنگی برای اجرای طرح‌ ها و برنامه‌ های مختلف اجرایی در کشور از دیگر خواسته های رهبر معظم انقلاب از دستگاه فرهنگی کشور است که متأسفانه همچنان در نگاه کلان مدیریتی کشور نهادینه نشده است:

,

«ما گفتیم مسائل اقتصادی و مسائل گوناگون مهم پیوست فرهنگی داشته باشد، معنای آن این است که یک حرکت اساسی که در زمینه اقتصاد، در زمینه‌ سیاست، در زمینه سازندگی، در زمینه‌ فناوری، تولید، پیشرفت علم می‌ خواهیم انجام بدهیم، ملتفت لوازم فرهنگی آن باشیم. گاهی اوقات انسان در یک کاری وارد می‌شود، یک کار اقتصادی انجام می‌دهد، [اما] لوازم آن و تبعات فرهنگی آن را توجه ندارد. بله، کار کار بزرگی است؛ کار اقتصادی بزرگی است، منتها بر آن مترتب می‌شود لوازمی و تبعاتی که برای کشور ضرر دارد؛ فرهنگ این ‌جوری است. باید در همه‌ مسائل آن نکته‌ فرهنگی را در نظر داشت و نگذاریم که این از یاد برود.»

,

 

,

ضرورت توجه به موضوع کلیدی تهاجم فرهنگی

,

با وجود اینکه مسئله تهاجم فرهنگی همواره حساسیت رهبر معظم انقلاب را برانگیخته است؛ اما ایشان به شکلی خاص و در دیدارهای خود با اعضاء شواری عالی انقلاب فرهنگی نیز به آن تذکر و اشاره داشته ‌اند:

,

«من انتظار و خواهشم از شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مسئله ‌ی تهاجم فرهنگی را بحث کنید. اصلاً این موضوع را مورد مطالعه قرار دهید ... اگر دیدید که حقیقتاً ارزش ها، اصول، پایه‌ ها و مبانی، مورد تهاجم قرار دارد، ستاد اصلی مقابله با این تهاجم، این‌ جاست و این ‌جا نبایستی از این قضیه و این کار غفلت کند.»

,

اینگونه است که می توان حتی بر اساس همین شاخص های محدود، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی را زیر ذره بین قرار داد تا مشخص شود که تأثیرگذاری این اتاق فکر فرهنگی تا چه حد بوده است و البته تا چه اندازه با آرمان خود فاصله دارد.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه