اخبار داغ

مهم تر از مسدود کردن سایت‌های جریان اصولگرا !

مهم تر از مسدود کردن سایت‌های جریان اصولگرا !
به راستی متصدیانی که این‌گونه به مسدود کردن سایت های ارزشی و پربازده متعلق به جریان انقلاب، به بهانه نداشتن مجوز اهتمام دارند و برآن تاکید می ورزند، چگونه در برابر پدیده ویرانگری چون فیس‌بوک و ترویج گسترده آن، نه تنها ساکت می‌نشینند؛ بلکه به لطایف‌الحیلی به ترویج آن می‌پردازند؟! با این اوصاف سخن به گزاف نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم دولت «تدبیر و امید»، درک قابل‌قبولی از ماهیت رسانه و جنگ نرم ندارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از یزدرسا؛  انقلاب مردم ایران در سال 57، بیش از هر چیز رنگ و بوی فرهنگی داشته و پسوند «اسلامی» انقلاب و پرچمداری فقیهی بی‌همتا از سلاله فقهای جامع‌الاطراف و حضور مؤثر روحانیت اصیل در شکل‌گیری، پیروزی و استمرار آن، گواهی روشن بر این مدعاست .

, شبکه اطلاع رسانی دانا, یزدرسا,

     طبیعی است در «نظام اسلامی» برآمده از «انقلاب اسلامی» ایران، انتظار از همه نهادها این است که تلاش برای تقویت، گسترش و پاسداری همه‌جانبه از «فرهنگ ناب اسلامی» را در سرلوحه  اهداف و برنامه‌های خود قرار داده و از هرگونه گفتار و کرداری بر خلاف این رویکرد بپرهیزند .

,

     متأسفانه در سال‌های پس از انقلاب، هیچ یک از دولت‌ها در زمینه فرهنگی کارنامه مناسبی از خود به جای نگذاشته و این روند نامطلوب به ویژه در دوران های موسوم به «سازندگی» و «اصلاح‌طلبی» و میدان یافتن جریان‌های بی‌ریشه فرهنگی یا معاند، نمود بیش‌تری داشته است .

,

     در دوران « سازندگی» ، سکان وزارت مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستان شخصی قرار داشت که به دلیل نگاه لیبرال‌منشانه وی، افراد و جریان‌های بیمار فرهنگی و بعضاً معاند، بستر مناسبی برای فعالیت در راستای اهداف نامشروع خویش یافته بودند و ضربه‌های جبران‌ناپذیری را در زمینه‌های فرهنگی به نظام وارد آوردند .

,

     در همین دوران بود که به علت شدت‌یافتن نابسامانی‌های فرهنگی و دل‌نگرانی‌های روزافزون مراجع و بزرگان نظام، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حاضر به تغییر رویکرد خود نشده بود، طی نامه‌ای تند و قابل تامل، استعفا کرد .

,

     هجمه‌ها به مبانی دینی، زیربناهای فرهنگی جامعه و ارزش‌های اسلامی در دوران موسوم به اصلاح‌طلبی و میدان یافتن سیاست «تساهل و تسامح» عطاءالله مهاجرانی هم، چنان انبوه و ناجوانمردانه بود که قلب مراجع و دلسوزان نظام را به دردآورد و حتی بازخوانی اجمالی حجم عظیم اهانت‌ها به مقدسات و میدان یافتن افراد و جریان‌های بی‌ریشه، حکایت «مثنوی هفتاد من کاغذ» را تداعی می‌کند .

,

     در دوران دولت عدالت و مهرورزی اگرچه رویکرد فرهنگی دولت هیچ‌گاه به نقطه قابل قبول بزرگان نظام نرسید؛ اما به دلیل نقش‌آفرینی موثر عناصر خوش‌فکر حزب‌اللهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از جریان‌های بی‌مبنا و نامتجانس با رویکرد فرهنگی انقلاب به گوشه انزوا رانده شدند و در مجموع نگرانی‌های بزرگان نظام در این زمینه به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ هرچند به دلایل گوناگون هر از گاهی دسته‌گل‌هایی نیز در گوشه و کنار به آب داده می‌شد!

,

     با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار منطقی این بود که دولت محترم در عرصه فرهنگ، با تجربه از گذشته، به کاهش دغدغه دلسوزان واقعی نظام همت گمارد ،  اما در عمل چنین نشد و کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری به صراحت از اوضاع فرهنگی جامعه ابراز نگرانی کردند و فرمودند : «یک مسأله هم مسأله فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانى دارید، بنده هم نگرانم . مسأله فرهنگ، مسأله مهمى است. اساس این ایستادگى، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویت جناح فرهنگى مؤمن، تقویت این نهال هایى که روییده است در عرصه‌ فرهنگ ... اگر رخنه‌ای در فرهنگ ایجاد شود مثل مشکلات اقتصادی نیست که بتوان با سبد کالا و یارانه نقدی آن را رفع کرد!»

,

     هرچند پس از این موضع صریح رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای بر اهتمام به دغدغه های مقام معظم رهبری تأکید کرد ، اما رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع نشان می‌دهد که این وزارتخانه همچنان از نقطه مطلوب برجستگان نظام بسیار فاصله دارد و در مواردی در مسیری معکوس گام برمی‌دارد .

,

     مرور اجمالی قبح‌زدایی‌های صورت‌گرفته در تولیدات سینمایی و تئاترهای به نمایش درآمده، دادن مجوز به برخی ناشران پشتیبان فتنه و فیلم‌هایی که ارزش‌های اسلامی را نادیده گرفته‌اند، بها دادن به خوانندگان فتنه‌گر، و در عوض تنگ‌شدن عرصه بر رسانه‌ها و جناح فرهنگی مومن، که اخیراً شدت یافته است، واقعیت‌ این ادعا را به خوبی نشان می‌دهد .

,

     متأسفانه در حالی که متصدیان مربوط ، در موارد متعدد، اقدام قاطعی در برابر افراد و رسانه‌های مساله‌دار نکرده‌اند، در مورد رسانه های متعلق به جریان ارزشی و دلسوز، رفتارهایی نامتناسب و خلاف قانون از خود نشان داده‌اند و این برخورد دوگانه، نگرانی‌های متعددی را حتی در بین کارشناسان برجسته و تشکل های تخصصی از جمله انجمن صنفی روزنامه نگاران و ... موجب شده است .

,

     توقیف نشریات همسو با انقلاب و ارزش‌ها همچون «یالثارات» و «9دی» و ... به بهانه‌های واهی از سویی، و اغماض توجیه‌ناپذیر در برخورد با اهانت نشریاتی مانند «بهار» و «آسمان» به مقدسات دینی از سوی دیگر، گواهی روشن بر این ادعاست .

,

     مسدود کردن برخی سایت‌های وابسته به جریان دلداده انقلاب و ارزش‌ها آن‌هم به بهانه نداشتن مجوز هم، اگر چه در نگاه نخست اقدامی در راستای قانون مداری مسؤولان محترم قلمداد می‌شود ؛ امّا مقایسه این اقدام غیرضروری با برخی رویکردهای دیگر وزارت ارشاد از جمله زیرسوال بردن خفی و جلیّ همچون فیس بوک ـ بدون توجه به آسیب‌های فوق العاده‌شان به‌رغم فواید اندک ـ و حتی حضور غیرقانونی شخص جناب وزیر و جمعی از دولتمردان در این شبکه ها ، حمایت آشکار از خوانندگان همسو با فتنه و تجلیل «حضوری» شخص وزیر ارشاد از خوانندگان زن و خوانندگان حامی فتنه و .. ، هر ارزیاب منصفی را به تأمل عمیق در برخی انگیزه‌ها وا‌ می‌دارد .

,

     به راستی متصدیانی که این‌گونه به مسدود کردن سایت های ارزشی و پربازده متعلق به جریان انقلاب، به بهانه نداشتن مجوز اهتمام دارند و برآن تاکید می ورزند، چگونه در برابر پدیده ویرانگری چون فیس‌بوک و ترویج گسترده آن، نه تنها ساکت می‌نشینند؛ بلکه به لطایف‌الحیلی به ترویج آن می‌پردازند؟!

,

با این اوصاف سخن به گزاف نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم دولت «تدبیر و امید»، درک قابل‌قبولی از ماهیت رسانه و جنگ نرم ندارد.

,

مرصـــاد بصــــــیر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه