اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

رویه‌های غلط بودجه اصلاح نشد/نظام مالیاتی در خدمت ثروتمندان است

رویه‌های غلط بودجه اصلاح نشد/نظام مالیاتی در خدمت ثروتمندان است
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رویه های غلط در بودجه سال ۹۸ نیز تکرار شده است، گفت: همچنان یارانه در اختیار ابرطبقه و مالیات در خدمت ثروتمندان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید شقاقی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه لایحه اصلاح شده از سوی دولت هنوز هم مطابق با شرایط تحریم نیست، گفت: دولت در لایحه بودجه برای بخش درآمدهای مالیاتی ۱۵۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است در حالی که سال آینده سال بسیار سختی برای بنگاه ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: دولت باید به جای این نوع پیش بینی، به گسترش پایه های مالیاتی می پرداخت. اگرچه رئیس جمهور به این مساله تاکید کرد اما همچنان قرار نیست دهک های پردرآمد کشور مالیات پرداخت کنند.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درآمد مالیاتی را از دهک های کم درآمد و تولیدکننده می‌گیریم و توجهی به دریافت مالیات از پردرآمدها نداریم، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی بدون گسترش پایه های مالیاتی، بویژه در شرایط رکود سال آینده امکانپذیر نیست.
,
 
,
معافیت مالیاتی باید برای صادرکننده و تولیدکننده واقعی باشد
, معافیت مالیاتی باید برای صادرکننده و تولیدکننده واقعی باشد,
 
,
شقاقی تصریح کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته دولت مالیات بر ثروت، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر واردات کالاهای لوکس، مالیات تصاعدی بر مصرف، مالیات تصاعدی بر مصرف سوخت، مالیات بر سود سپرده های بالا و ... دریافت می کند در حالی که این مسائل در کشور ما جدی گرفته نمی شود. با این رویه قطعا نمی توانیم شفافیتی در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.
,
 
,
وی با اشاره به معافیت های مالیاتی گفت: در شرایط رکود، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای صادرکننده و تولیدکننده واقعی معقول است اما متاسفانه در کشور ما از آنهایی که باید مالیات گرفته شود، مالیاتی گرفته نمی شود.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظام مالیاتی ما نیاز به اصلاح بنیادین دارد، یادآور شد: در سال جاری دولت برای درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود اما امسال از این رقم بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان محقق نمی شود و ۴۲ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت. با این حال دولت برای سال آینده که سال بسیار دشواری است بدون گسترش پایه های مالیاتی، فقط برای درآمد مالیاتی ۱۵۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.
,
 
,
شقاقی تاکید کرد: نظام مالیاتی کشور باید به گونه ای باشد که هر کس مصرف بیشتری داشت مالیات بیشتری بدهد.
,
 
,
یارانه ۴۲ هزار میلیارد تومانی در برابر یارانه انرژی، عددی نیست
, یارانه ۴۲ هزار میلیارد تومانی در برابر یارانه انرژی، عددی نیست,
 
,
وی در ادامه با اشاره به نظام یارانه ای کشور، گفت: دهک دهم ۱۱ برابر دهک اول یارانه دریافت می کند، در حالی که یارانه باید برای دهک های کم درآمد باشد.
,
 
,
شقاقی تصریح کرد: متاسفانه با وجود تحریم و نارضایتی باز هم تمایلی به بهم زدن این بازی نداریم.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از سوی دیگر یارانه عظیم انرژی در کشور می دهیم، گفت: دهک های پردرآمد جامعه نیز از یارانه نقدی ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده می کنند در حالی که این یارانه باید به خانوارهای کم درامد تعلق داشته باشد
,
 
,
وی با بیان اینکه طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یارانه پنهان ۹۳۴ هزار میلیارد تومان است، افزود: دولت اعلام کرده که می خواهد ۳ دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند در حالی که باید این کار را سال ها قبل انجام می داد هم چنین یارانه ای که به صورت پنهان داده می شود به قدری است که حذف این سه دهک نمی تواند تاثیر چندانی در روند اقصاد کشور داشته باشد.
,
 
,
بودجه به نفع ثروتمندان تنظیم شده است
, بودجه به نفع ثروتمندان تنظیم شده است,
 
,
شقاقی اظهار داشت: وضعیت معیشت مردم به قدری سخت شده که تا دهک ششم جامعه تحت فشار هستند و باید تا آن دهک یارانه بدهیم.
,
 
,
وی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما یارانه در اختیار ابرطبقه و نظام مالیاتی در خدمت ثروتمندان است. نظام مالیاتی و یارانه ای را باید به نفع دهک های کم درآمد اصلاح کنیم؛ کاری که باید سال ها قبل انجام می دادیم.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی گفت: قدرت خرید و وضعیت معشیت مردم به خطر افتاده است اما با این حال بودجه به نفع ثروتمندان تنظیم شده و شفافیت کافی ندارد.
,
 
,
کسری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده
, کسری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده,
 
,
وی ادامه داد: شورای هماهنگی سران قوا شکل گرفت که تصمیمات سخت گرفته شود و بودجه واقعی گردد ، اما باز هم بودجه سال ۹۸ انتظارات را برآورده نکرده است.
,
 
,
شقاقی یادآور شد: نقد اساسی به بودجه این است که نمی‌تواند شرایط تحریم و سخت سال آینده را پوشش دهد. در طرف هزینه ها و درآمدها ایرادات بنیادین دارد و بسیار خوش بینانه و غیرواقعی است.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به عنوان مثال در نظر گرفتن ۱.۵ میلیون بشکه فروش نفت برای صادرات بسیار خوش بینانه است، گفت:سال آینده در حالت بسیار خوش بینانه با کسری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهیم شد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه