اخبار داغ

آخرین وضعیت سیاسی عربستان در گفتگوی دانا با کارشناس مسائل غرب آسیا؛

ملک سلمان طرح 2030 محمد بن سلمان را متوقف کرد/ احتمال ولیعهدی «شاهزاده احمد» به جای بن سلمان/ عربستان مجبور به پذیرش شرایط مقاومت در یمن شد

ملک سلمان طرح 2030 محمد بن سلمان را متوقف کرد/ احتمال ولیعهدی «شاهزاده احمد» به جای بن سلمان/ عربستان مجبور به پذیرش شرایط مقاومت در یمن شد
اصغر زارعی با اشاره به تغییرات در دولت سعودی گفت: دلیل تغییرات اخیر در دولت سعودی حاکی از بروز اختلافات و شکاف های جدی در بدنه حاکمیت عربستان است.
[

اصغر زارعی، کارشناس غرب آسیا در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به تغییرات در بدنه رژیم آل سعود، اظهار داشت: موج جدید تغییرات در هیئت حاکم عربستان، فرضیات و ظن و گمان هایی را در بین تحلیل گران مسائل منطقه به همراه داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: موج جدید تغییرات بین 5 نفر از مهره های اصلی دولت صورت گرفت، بخصوص «عادل الجبیر» وزیر خارجه که از چهره های شاخص دولت عربستان بود که «ابراهیم العساف» جای آن را گرفت و همان طور رئیس گارد ملی و وزیر اطلاع رسانی و افراد دیگری که در موج این تغییرات حضور داشتند، این نغییرات حاکی از بروز اختلافات و شکاف های جدی در بدنه حاکمیت عربستان است.

,

 

,

کارشناس غرب آسیا اشاره کرد: از سال 2015 که سلمان بن عبدالعزیز زمام دولت را در دست گرفت با سیاست های نا متعارفی که از ناحیه بن سلمان واقع شد و جابجایی هایی که در مقامات ارشد عربستان صورت گرفت، نهایتاً فرزند خودش را بعنوان ولیعهد عربستان معرفی کرد که در پی آن موج مخالفت ها را در زیر پوست حاکمیت عربستان شاهد هستیم.

,

 

,

زارعی افزود: با قدرت گرفتن محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد با سیاست های ماجراجویانه و خودسری هایی که شخص محمد بن سلمان در مسائل داخلی و خارجی در دستور کار قرار داد، هم در داخل و هم در خارج و منطقه مخالفت های گسترده ای را به همراه داشت.

,

 

,

این کاشناس تاکید کرد: در داخل حلقه اول حاکمیت که خاندان بن سلمان هستند، به دنبال انحصار قدرت و محیا ساختن شرایط برای انتقال قدرت به طور کامل به خانواده سلمان و فرزندان ایشان هستند که با هر گونه مخالت و انتقاد و اعتراضی همیشه به شدت برخورد کرده اند که شاهد موج این برخورد ها و بی اعتنایی ها طی دو سه سال اخیر بودیم.

,

 

,

زارعی در پاسخ به این سوال که "آیا عزل عادل الجبیر با ماجرای قتل خاشقجی ارتباطی دارد؟" گفت: با ماجرای یمن و روشن شدن شکست سیاست های عربستان در عراق و سوریه و خصوصاً یمن و متعاقب آن قتل خاشقجی خبرنگار واشنگتن پست به وسیله سرویس اطلاعاتی عربستان که به دستور مستقیم بن سلمان انجام شد، فاز جدیدی در مسائل سیاسی عربستان کلید خورد و تحولات بسیار زیادی را در پی داشت.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: قتل خاشجی این اختلافات و شکاف ها را علنی تر و انتقادات و اعتراضات را عریان تر کرد.

,

 

,

کارشناس غرب آسیا عنوان کرد: بن سلمان از یک طرف شعار آزادی و لیبرالیستی سر می دهد و به دنبال  ایجاد نوعی دموکراسی و حرکات اصلاحی در عربستان است که این حرکات با مخالفت افراط گریان سعودی و دیگر علمای اهل سنت و سلفی مواجه شد، مثل آزادی زنان برای حق انتخاب و رانندگی و دیگر مسائل که مطرح شده است؛ اما همین مسئله هم نتوانست چهره خشن و ضد دموکراتیک بن سلمان را پوشش دهد.

,

 

,

زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "اختلافات بین پدر و پسر یعنی سلمان و بن سلمان تا چه اندازه می تواند در ترسیم فضای آینده سیاسی عربستان موثر باشد؟" گفت: از یک طرف سیاست های یک طرف بن سلمان بعضاً با مخالفت های شخص سلمان مواجه شده است، مثل برنامه طرح بلند مدت 2030 که توسط بن سلمان مطرح شده بود و به دنبال اصلاح ساختار های اقتصادی بود.

,

 

,

وی افزود: قرار بود بن سلمان مبلغ 100 میلیاد دلار از سهام «شرکت نفت آرامکو» عربستان را وارد بورس کند و در معرض فروش بگذارد که با مخالفت هایی مواجه شد و شخص ملک سلمان علی رغم اینکه بن سلمان به دنبال عملیاتی کردن طرح واگذاری بخشی از سهام آرامکو بود مانع از انجام این طرح شد که عملاً می توان گفت یکی از ارکان پیاده سازی برنامه  2030 محمد بن سلمان را متوقف کرد.

,

 

,

کارشناس غرب آسیا در پاسخ به این سوال که "آیا تغییرات بدنه عربستان باعث تضعیف بن سلمان خواهد شد؟" گفت: تغییراتی که اخیراً بوجود آمد به نوعی خود سلمان سعی کرد نوعی محمد بن سلمان را از قدرت و مداخلات کم کند.

,

 

,

زارعی افزود: دو فرض مطرح است؛ فرض اول است که ملک سلمان به دنبال جانشینی «شاهزاده احمد» بعنوان ولیعهد باشد، چرا که ملک سلمان احساس می کند با توجه به اقدامات خودسرانه بن سلمان مثل قتل خاشقجی و جنایات یمن ، محمد بن سلمان چهره مناسبی برای آینده عربستان نباشد و به نوعی به دنبال یک جایگزین مناسب و مطلوب تر برای واگذاری قدرت و پادشاهی برای آینده عربستان باشد.

,

 

,

وی به فرض دوم اشاره کرد و گفت: فرض دیگری که وجود دارد، علی رغم اینکه محمد بن سلمان عقبه بسیار تاریکی را همراه خودش و مخالفت هایی در داخل و خارج با او وجود دارد، اگر بتواند پدر را از صحنه قدرت خارج کند و خودش را بعنوان پادشاه عربستان معرفی کند، به علت منافعی که قدرت های خارجی خصوصاً آمریکا و اروپا در عربستان دارند می تواند آنها را مجبور به پذیرش حکومت خود کند.

,

 

,

کارشناس غرب آسیا افزود: بر این اساس شاید غربی‌ها با مماشات با این مسئله برخورد کنند، اما عربستان مجبور است اصلاحاتی را برای بهبود شرایط حاکمیت خود در داخل این کشور و منطقه اعمال کند.

,

 

,

اصغر زارعی اظهار داشت: آن چیزی که بیش از هر چیز مطرح است، فشارهایی است که روی شخص پادشاه عربستان برای بهبود روابط خودش در منطقه وجود دارد که یکی از این فشارها مسئله پایان بخشیدن به جنگ یمن است که عربستان روز به روز در این موضوع با فشار و خسارات جدی تری مواجه می شود.

,

 

,

وی تشریح کرد: با توجه به فشاری که روی دولت ملک سلمان برای تجدید نظر در روابط خودش با برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران، سوریه و عراق وجود دارد و همچنین بهره برداری از این روند و فرآیندی که در مسائل منطقه، باعث شد تا یک مقدار ثبات و امنیت را برای دولت عربستان در آینده به همراه داشته باشد.

,

 

,

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا این تغیرات در دولت عربستان سیاست ها و رفتار آل سعود را در منطقه تغییر خواهد داد یا خیر؟" گفت: به نظر من پادشاه عربستان با توجه به هزینه ها و فشارهای بسیار زیادی که طی سال های اخیر داشتند و در بحث های اقتصادی نیز عربستان تبدیل به کشوری شد که برای سال های متمادی برای اولین بار دچار کسری بودجه شد و سیاست های اقتصادی اش دچار آسیب شد.

,

 

,

زارعی خاطر نشان کرد: به لحاظ چهره و جایگاه نیز عربستان در منطقه و جهان به علت تحمل شکست ها و سیاست های شکست خورده و همچنین در جنگ یمن هم مجبور به پذیرش شرایط مقاومت در یمن شد و هیچ دستاوردی پس از 4 سال کسب نکرده است.

,

 

,

وی در پایان گفت: در صحنه داخلی از لحاظ اعتراضات و مخالفت ها، هم سنت گرایان و هم بخشی از مردم عربستان در شبکه های اجتماعی و مجازی فعال شدند و از طرفی پرونده های مفتوحی که راجع به عربستان از جمله خاشقجی وجود دارد، به نظر می رسد دولت عربستان سعی خواهد کرد که به سیاست های محافظه کارانه روی بیاورد و در صدد جبران شکست های خودش باشد و اصلاح روابط با دولت قطر و تقویت شورای همکاری خلیج فارس و همچنین بهره برداری از اتحادیه عرب را برای ترمیم جایگاه خودش بعنوان دستور کار دنبال کند.

,

 

,

انتهای پیام/ مهرکش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه