اخبار داغ

رئیس دادگستری رفسنجان:

رفسنجان؛شهری خاص در مسائل سیاسی قبل از انقلاب در ایران بود

رفسنجان؛شهری خاص در مسائل سیاسی قبل از انقلاب در ایران بود
رئیس دادگستری رفسنجان گفت: رفسنجان یک شهر خاص در مسائل سیاسی قبل از انقلاب در ایران بود ، سخنرانیها علیه رژیم چهار سال قبل از نهضت یعنی سال ۳۸ در رفسنجان صورت گرفته است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام مهدی پورمحمدی فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ عباس پور محمدی یکی از روحانیون مبارز و از زندانیان سیاسی دوران انقلاب در گفتگو با راه آرمان؛با اشاره به خاطرات پدر از روز ۱۸ دیماه سال ۵۷ و پایین کشیده شدن مجسمه ی شاه خائن در میدان ابراهیم رفسنجان اظهار داشت: اسم میدان ابراهیم در آن زمان میدان شاه نام داشت و مجسمه شاه در مرکز میدان نصب بود ، ان روز تعدادی از کسانیکه انقلابی بودند تجمع کرده بودند و مرحوم محمد زینلی که پس از این روز به محمد بت شکن معروف شد زنجیر یاطنابی بر دور گردن مجسمه شاه می اندازد  وبا  ماشین مرحوم محمد آذین مجمسه را پایین کشیدند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی در ادامه به جایگاه رفسنجان در مسائل سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رفسنجان یک شهر خاص در مسائل سیاسی قبل از انقلاب در ایران بود اگر بخواهیم به اهمیت قضیه و عمق سابقه مردم سیاسی و ولایی مردم رفسنجان قبل از انقلاب پی ببریم همین مقدار کافی است که مرحوم آیت الله خزعلی از سال ۱۳۳۵ به رفسنجان می آمدند ان موقع ایشان ۳۰ سالشان بود و سخنرانی می کردند.

,

پور محمدی بیان داشت: آیت الله خزعلی در سال ۱۳۳۸ که چهارسال قبل از حرکت امام راحل بود، در یک سخنرانی خود در رفسنجان شاه را با مرحوم آیت الله بروجردی(رض) مقایسه کردند و گفتند “شاه مانند انگشتری در دستان آیت الله بروجردی است، هر زمانیکه آیت الله بروجردی اراده کنند می توانند انگشتر را از دست خود بیرون بیاندازد ” که این سخنرانی بازتاب گسترده ای در کشور داشت نیروی های امنیتی وقتی که این قصه را متوجه می شوند ایشان را دستگیر می کنند و ایشان محکوم به حبس در گناباد می شود.

,

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نامه ای به شاه می نویسند و شاه از قدرت ایشان خبر داشتند نماینده ای از مرجع تقلید و حکومت جهت بررسی به رفسنجان فرستادند بعدا آیت الله خزعلی به درخواست آیت الله بروجردی مرجع تقلید شیعیان که به شاه نامه نوشته بودند از گناباد به جای دیگر تبعید می شود .

,

پور محمدی اظهار داشت: سخنرانیها علیه رژیم چهار سال قبل از نهضت یعنی سال ۳۸ در رفسنجان صورت گرفته است حضرت امام سال ۴۲ حرکتشان را شروع کردند از ابتدای شروع حرکت امام مردم رفسنجان و روحانیت رفسنجان از جمله مرحوم حاج شیخ عباس پور محمدی همراه نهضت بودند.

,

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: پدرم خاطرات زیادی تعریف می کردند از جمله اینکه اطلاعیه های انجمن های ایالتی و ولایتی که ایشان پخش کردند به این صورت بود که رئیس شهربانی و ژاندارمری و فرماندار در سرچهاراه شهدای فعلی ایستاده بودند پدر ما اطلاعیه را از زیر عبا درمی آورد با عکس امام و مراجع تحویل اینها می داد این کار در سال ۴۲ بی سابقه بوده است.

,

وی ادامه داد: سخنرانان بسیار و البته برجسته ای به رفسنجان دعوت میشد و در گزارشی که  ساواک به تهران داده بودند عنوان شده بود که شیخ عباس پورمحمدی فقط از آخوندهایی که با رژیم مشکل دارند در رفسنجان دعوت می کند؛ آخوند خنثی در رفسنجان دعوت نمی شد.

,

, ,

پور محمدی گفت: مقام معظم رهبری در سال ۴۷ و در سن ۲۹ سالگی برای اولین بار به رفسنجان سفر می کند و در سال های ۴۸ و ۴۹نیز به دعوت پدر ما به رفسنجان تشریف فرما شدند و محل اقامت ایشان هم منزل پدری بنده بود .

,

وی ادامه داد : بسیاری از روحانیون انقلابی همچون آیات عظام و حجج اسلام فلسفی ،شهید هاشمی نژاد و شهید کامیاب و بسیاری از مراجع فعلی همچون  آیت الله مکارم شیرازی ،نوری همدانی  و همچنین حائری شیرازی ،شیخ یحیی انصاری شیرازی و راستی کاشانی ، جنتی و مرحوم فاکر و….. به رفسنجان برای سخنرانی آمدند .

,

پور محمدی گفت: تمام این روحانیون سیاسی بودند، مرحوم حاج شیخ عباس پورمحمدی ،مرحوم حاج شیخ محمد هاشمیان و مرحوم حاج سید احمد خراسانی و حاج آقا غروی و حاج آقا انصاری و چند تن از روحانیون دیگر نقش بسیار مهمی در جریانات سیاسی رفسنجان داشتند .

,

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره بصیرت و شعور سیاسی مردم رفسنجان فرموده اند حرفهایی را که ما هرجایی نمیتوانستیم بگوییم به خاطر فهم و شعور بالای سیاسی مردم در مسجد امام رفسنجان به راحتی می گفتیم ، در حالیکه مردم می ترسیدند نام امام رادر جائیکه مخفی است ببرند در رفسنجان مسجدی به نام امام خمینی نام گذاری شده بود .

,

پور محمدی گفت: مورد دیگری که حکایت از انقلابی بودن مردم رفسنجان دارد این بود که شاه زمانیکه از تهران به قصد کرمان سفر می کند در سال ۵۵ یا ۵۶ خلبان ایشان و یا یکی از نزدیکهای ایشان به ایشان پیغام می دهد که شما به رفسنجان تشریف نمی برید شاه می گوید من از رفسنجان و قم ثانی خوشم نمی آید و شاه از رفسنجان به قم ثانی تعبیر کرده است ، این نشانه شعور و آگاهی و بصیرت مردم رفسنجان بوده است .

,

رئیس دادگستری رفسنجان بیان داشت: مردم رفسنجان با بصیرت بسیار و انقلابی بودند طرفدار نهضت بودند و بعد از انقلاب هم مردم رفسنجان انقلابی مانده اند، یک ششم شهدای کرمان متعلق به رفسنجان است و رفسنجان در بخش تدارکات و پشتیبانی از جبهه های جنگ نیز یکی از شهرهای بسیار ویژه در کشور بود که بسیاری از مسائل پشتیبانی جبهه و جنگ و لشکر ۴۱ ثارالله رفسنجان را تامین می کرد .

,

وی خاطر نشان کرد: مردم رفسنجان همچنان انقلابی هستند و به عهدی که با رهبری بستند پایبندند .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه