اخبار داغ

کمبود امکانات بیجار مانع راه ورزشکاران نشد/ با حمایت مسئولان حرف زیادی برای گفتن داریم

کمبود امکانات بیجار مانع راه ورزشکاران نشد/ با حمایت مسئولان حرف زیادی برای گفتن داریم
مربی ورزش کشتی بیجار با تاکید بر اینکه کمبود امکانات بیجار مانع راه ورزشکاران نشده است ،گفت: اگر مسئولان شهرستان و استان حمایت بیشتری از ما کنند حرف های بیشتری برای گفتن در میادین ورزشی داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  کُردتودی،  کشتی یکی از قدیمی ترین ورزش های دنیا است و احتمالا در دوران ما قبل تاریخ با تغییر شکل در جنگ‌های تن ‌به ‌تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده ‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

 

,

کشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با هم گلاویز می شوند و برای زمین زدن هم تلاش میکنند.قدیمی ترین سند مربوط به کشتی لوحی برنزی است که در سال 1938 میلادی در نزدیکی بغداد کشف شده و شکل دو نفر در حال کشتی کمر به کمر نشان می دهد،باستان شناسان قدمت این لوح را  به حدود پنج هزار سال قبل و زمان سومریان نسبت می دهند.

,

 

,

جالب است که بعدها یونانیان  کشتی  را در ورزشهای المپیک وارد کرده اند. کلمه کشتی به معنای شال یا کمربندی آیینی است و کشتی گرفتن در گذشته های خیلی دور گرفتن شال یا کمربند رقیب و زمین زدن او بوده است.

,

 

,

کشتی یکی از پرطرفدار ترین  ورزش ها است که به عنوان ورزش ملی ایران شناخته شده و سبکهای مختلفی دارد که مهمترین آنها کشتی پهلوانی است.

,

 

,

از دیگر انواع کشتی های محلی می توان به زوران در کردستان ، گیله مردی در گیلان ، لوچو در مازندران ، باچوخه در خراسان ،عاشیرما در آذربایجان  شرقی  ، کمری در آذربایجان غربی ،  دست بغل در فارس ، کج گردان در سیستان و بلوچستان ، لشکر کشی در یزد ، کمربندی در اصفهان  ،گوراش در ترکمن صحرا ، لری در لرستان ،عربی در خوزستان و بغل به بغل در قزوین اشاره کرد .

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

تاریخچه وضعیت ورزش کشتی در بیجار گروس

, تاریخچه وضعیت ورزش کشتی در بیجار گروس, تاریخچه وضعیت ورزش کشتی در بیجار گروس,


گرچه ایجاد زورخانه را به پهلوان محمود خوارزمی ( پوریای ولی ) نسبت می دهند اما این مکان صدها سال قبل از او و بطور مخفیانه به منظور آمادگی رزمی و حمایت از مظلو مین به وجود آمده و تکامل پیدا کرده و به جایی برای پرورش پهلوانان و جوانمردان و قلندران تبدیل شده و رونق آن در زمان صفویه به اوج خود رسیده است.

,
,

تاریخ احداث زورخانه بیجار هم به عهد صفویه بر می گردد این مکان مقدس  در محل ارگ حکومتی گروس و درکنار کاخ گلستان و حسینیه اختصاصی آن ایجاد شد.

,


 
در زمان ناصرالدین شاه قاجار فردی به نام  صاحب الدوله مسئول توسعه کشتی در سراسر ایران شد و با توجه به حضور مقتدرانه امیر نظام گروسی در حکومت وقت کشتی بیجار رونق گرفت  اما در اواخر سلطنت احمد شاه قاجا ر وآغاز جنگ جهانی اول  بر اثر تجاوز مکرر نیروهای روس و عثمانی ( ترکیه فعلی ) و انگلیس به ایران و مخصوصا  بیجار زورخانه این شهر متروک و رو به ویرانی نهاد.

,
,
,


 
بعد از پایان جنگ جهانی اول مجددا صدای ضرب و زنگ زورخانه در کوچه پس کوچه های اطراف بازار و میدان بزرگ شنیده شد و کسانی چون آقا محمد زرگر (جواهری ) ، نایب میرزا گنج طوماری ، علی اصغر فخار  ، سید اصغر کبابی ( جلالی)  ، محمد میرزا خیاط ( یوسفی ) ، سید قاسم جلالی و دیگران  زورخانه را احیا کردند.  

,
,
,

 

,

متاسفانه در سال 1348 شمسی زورخانه قدیمی بیجار که مربوط به دوره صفویه بود به علت احداث خیابان شهید اردلان فعلی  ویران و در سال1355  شمسی در حیاط زورخانه قدیمی ساختمان جدیدی ساخته شد.

,

 

,

برای آشنایی بیشتر با این ورزش سنتی در دیار بیجار گروس با یکی از نام آوران این رشته که بعنوان مربی پرورش دهنده تعداد زیادی ورزشکار در سال های گذشته است به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید و بگویید چطور شد رشته ورزشی کشتی را انتخاب کرده اید؟
عباس قمر نیا هستم از سال 1359 ورزش کشتی رو آغاز کردم ، در مسابقات دوستانه چند جانبه که سال های قبل رسم بود و برگزار میشد موفق به کسب مقام قهرمانی شدم.

, لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید و بگویید چطور شد رشته ورزشی کشتی را انتخاب کرده اید؟, لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید و بگویید چطور شد رشته ورزشی کشتی را انتخاب کرده اید؟,
,

 

,

سید جعفرصادری ، خیرالله رستگار، امیر رضانیا ، حسین آزادی و اکبر مهری مربی های هستند که ورزش کشتی را زیر نظر این بزرگواران شروع کردم که موفقیت های خودم را مدیون همه این عزیزان می دانم ، علاوه بر کشتی داری مدرک مربیگری بین المللی جودو هستم که جهانگیر الماسی و خلیل جوادی مربیان من در این رشته بودند.

,

 

,

از چه زمانی بعنوان مربی کشتی در بیجار فعالیت خودتان را آغاز کردید؟
در سال ۱۳۸۰ کشتی فرنگی را در شهرستان بیجار پایه ریزی کردم تا کنون به مدت ۱۷ سال است که مرتب بدون وقفه مشغول آموزش این رشته ورزشی زیبا به عزیزان شهرم هستم که حاصل این زحمات شبانه روزی که دست تنها و با پشت کار وصبر در برابر سختیها وناملایمات بود عناوینی متعددی است که توسط شاگردانم  به دست آمده.

, از چه زمانی بعنوان مربی کشتی در بیجار فعالیت خودتان را آغاز کردید؟, از چه زمانی بعنوان مربی کشتی در بیجار فعالیت خودتان را آغاز کردید؟,
,

 

,

ورزش کشتی شکر خدا سرآمد تمام ورزش ها در شهرستان بیجار است و گواه سخن من کسب 50 عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در رده های خردسالان، نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

آیا ورزشکاران این رشته در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن دارند؟
بله شکر خدا تعدای زیادی از کشتی گیران شهرستان بیجار در چند سال اخیر در مسابقات ملی و بین المللی خوش درخشیده اند و نمونه آن روح الله عزیزخانی یکی از شاگردان من است که سرآمد تمام کشتی گیران بیجار در حال حاضر می باشد،که تا کنون عناوین زیادی را در سطح استان وکشور کسب کرده از مهم ترین آنها  نایب قهرمانی بزرگسالان کشور، شرکت در مسابقات بین المللی یادگار امام،سه بار قهرمان کارگران کشور،سه بار قهرمان دانشجویان کشور و به مدت ده سال قهرمان بلامنازع بزرگسالان استان و بالغ بر10 بار به شرکت در اردوی تیم ملی بزرگسالان کشوردعوت شده است.

, آیا ورزشکاران این رشته در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن دارند؟, آیا ورزشکاران این رشته در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن دارند؟,
,

 

,

 

,

میثم لشگری نایب قهرمان بزرگسالان کشور و اعزام به مسابقات جایزه بزرگ فرانسه و آرمان باباخانی نایب قهرمان نوجوانان کشور و دعوت به اردوی تیم ملی نوجوانان کشور، مصطفی الوندی نایب قهرمان نوجوانان کشور وقهرمانی در تمام رده های سنی استان ودعوت به اردوی تیم ملی امید کشور ، امیرعباس قمرنیا قهرمان نوجوانان استان و دعوت به اردوی تیم ملی امیدکشور از دیگر برگ های برنده کشتی شهرستان بیجار هشتند.

,

 

,

 

,

در حال حاضر حال روز ورزش بیجار و کشتی چطور است؟
همیشه امکانات و وضعیت مالی خوب هم نمی تواند رمز موفقیت باشد ، گاهی کمبودها سبب می شود که بیشتر متوجه کارمان و نتیجه آن باشیم و گاهی موجب می شود تا استعدادهای شکوفا شود مانند گلی در شوره زار، اما این نکته مهم هست فقط توانستیم این گلها را به ثمر برسانیم باید به فکر پرورش آنها هم باشیم نه اینکه به حال خودشان رهیشان کنیم.

, در حال حاضر حال روز ورزش بیجار و کشتی چطور است؟, در حال حاضر حال روز ورزش بیجار و کشتی چطور است؟,
,

 

,

 

,

ورزش شهرستان بیجار هم همین حالت را دارد ما با کمترین امکانات این ورزشکاران را بالا آورده ایم ، اما الان وظیفه مسئولان است که با فراهم کردن امکانات لازم زمینه رشد و ترقی آنها را فراهم نمایند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

مهمترین راه کشاندن جوانان به باشگاه های ورزشی چیست؟
با فراهم کردن زیر ساخت های مطلوب ورزشی می توان از ورود آسیب های اجتماعی به جوانان جلوگیری کنیم  و جوانان و نوجوانان ورزشکار ما نیازمند حمایت مسئولان هستند تا با ایجاد امکامات ورزشی بتوان بارقه امید را در دل آنها روشن کرد .

, مهمترین راه کشاندن جوانان به باشگاه های ورزشی چیست؟, مهمترین راه کشاندن جوانان به باشگاه های ورزشی چیست؟,
,

 

,

 

,

سخن پایانی شما؟
این را در پایان بگویم که در تمام رده های سنی بعنوان مربی منتخب استان در معیت تیم استان کردستان بودم که مقامهای خوبی رو کسب کردیم و در تابستان امسال به عنوان مربی دعوت به اردوی تیم ملی زیر 23 سال دعوت شدم و در حال حاضر هم  در کنار مربیگری ،سرپرستی کشتی شهرستان بیجار رو عهده دارهستم .

, سخن پایانی شما؟, سخن پایانی شما؟,
,

 

,


در پایان لازم به ذکراست که من پله های ترقی رو پله پله طی کردم ویک شب به جایی نرسیدم خداوند منان همیشه کمکم کرده اگه کمک خدا نبود هیچ یک ازاین موفقیتها حاصل نمیشد.

,
,

 

,

 

,

عزیزخانی ها و آرمان باباخانی های ما در بیجار زیاد هستند که باید آنها را جدی گرفت و حمایت کرد تا ورزش ما بیش از این،  در استان ، کشور و بین المللی بدرخشد.

,

 

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه