اخبار داغ

مغفول ماندن میوه ای ناب در جنوب کشور/ نبود صنایع تبدیلی تیشه ای بر ریشه زیتون بندری!

مغفول ماندن میوه ای ناب در جنوب کشور/ نبود صنایع تبدیلی تیشه ای بر ریشه زیتون بندری!
عطر و طعم منحصر به فرد میوه زیتون بندری، قابلیت استفاده و فرآوری بالایی به آن می دهد که متاسفانه این امر در هرمزگان مورد غفلت قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛زیتون بندری یا گواوا، یکی از میوه های خوش طعم و منحصر به مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری می باشد؛ و این درختچه زیبا همیشه سبز و سر زنده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

زیتون در دنیا طرفداران زیادی دارد و در کشورهای جنوب آسیا، هاوایی، کوبا و هند  به صورت انبوه کشت می شود؛ اما در کشور ما  این میوه مفید مورد بی توجهی قرار گرفته و تنها در برخی از مناطق استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان تولید می شود.

,

این میوه سرشار از ویتامین ث، پکتین، دارای مقادیر مناسبی از کلسیم ، فسفر و آهن بوده و در درمان دیابت، سرماخوردگی، ورم لثه و دهان ، بیماری های قلبی و عروقی ، کم خونی، ناراحتی های گوارشی، درد معده و درمان اسهال نقش به سزایی دارد.

,

این میوه سر شار از خواص مفید می تواند درتولید انواع محصولات ارگانیک نقش داشته باشدو در دنیا به صورت انبوه تولید می شود و در صنایع غذا سازی و تولید انواع دسر و آشامیدنی ها از آن استفاده می کنند.

,

زیتون با توجه به اینکه درخت آن کم توقع بوده و می توان به صورت باغستانی انبوه و یا در کنار سایر درختان آن را کاشت اما در هرمزگان که آب و هوای مطلوبی برای کاشت آن وجود دارد مورد بی مهری قرار گرفته است.

,

با گشت و گذار از محلات قدیمی و رفتن به بازار روز در این فصل از سال عطر و بوی مطلوب زیتون در کوچه پس کوچه های بندرعباس به مشام می رسد؛زیتون های بندری که گاهی اوقات به انها سیب مناطق گرمسیری گفته می شود هرچند که اندازه آن نسبت به زیتون های وارداتی کوچک تر بوده اما طعم آن خیلی خوشمزه تراز نمونه های مشابه خارجی است.

,

نبود صنایع تبدیلی در استان مانندریشه ای بر تیشه این محصول شده و همچنین حمایت نکردن از کشاورزان برای تولید انبوه این میوه فوق العاده باعث شده در مرکز هرمزگان تنها در خانه های قدیمی و برای مصارف شخصی تولید شود و در روستا های هرمزگان و باغستان های کشاورزی تنها کشت جزیی صورت پذیرد.

,

, ,

این میوه منحصر به فرد هرمزگان تا اندازه ای در منطقه تولیدیش مورد بی مهری قرار گرفته که در فصل پاییز و زمستان که زمان برداشت این میوه بوده به ندرت در میوه فروشی های شهر می توان یافت.

,

برای خرید این میوه منحصر به فرد جنوب کشور تنها باید به محلات قدیمی بندرعباس و یا بازار روز بندرعباس مراجعه کرد و فروشندگان آن نیز آن را در سینی های بزرگ قرار داده و به فروش می رسانند.

,

این درخت سر شار از خاصیت بوده به ظوری که میوه آن علاوه بر خوش طعم بودنش خواص درمانی نیز دارد و برگ آن که دراز و بیضی شکل بوده جویدن آن التیام دهنده درد دندان، جوشانده آن در درمان مشکلات معده، ناراحتی های پوستی، مشکلات تنفسی، تسکین سرماخوردگی و مشکلات لثه و گلو درد استفاده می شود.

,

با کشت و پرورش این درخت در اقصی نقاط هرمزگان در این آشفته بازار بی کاری می توان جوانان زیادی را اشتغال بخشید که این امر همت والای دولتمردان را برای حمایت از این محصول ارگانیک را می طلبد.

,

امید است که مسئولان هرمزگان توجه ویژه ای به این محصول داشته باشند چرا که با ساماندهی آن می توان انواع دسرها، آب میوه ،مربا، ژله و دسرهای مختلف تولید کرد و علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی آن را به صورت گسترده صادر نیز کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه