اخبار داغ

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در نماز جمعه تهران:

ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست / ما در چند سال اخیر شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم / ملاک نمایندگان محترم نباید جمع‌آوری رای باشد

ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست / ما در چند سال اخیر شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم / ملاک نمایندگان محترم نباید جمع‌آوری رای باشد
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، خطیب موقت نماز جمعه تهران با انتقاد از ساختار مالیاتی کشور گفت: امروز صاحب‌نظران می‌گویند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم یعنی رقمی برابر با حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران ضمن دعوت بندگان به تقوا بیان کرد: امیدوارم در پرتو نور علم و مشعل پرفروغ وحی به تقوای الهی آراسته شویم و همه ابعاد هستی فردی و اجتماعی ما نماد ارزش های متعالی قرآن و عترت باشد.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که در مدرسه قرآن و وحی زانو زدن و در پرتو انوار نورانی وحیانی حرکت می‌کنند و آموزه های وحیانی و فرامین رسول اسلام و پیشوایان معصوم دین باید نقشه راه ما باشد. ثمره این سلوک رسیدن به حیات است که این حیات معرفتی و علمی خواهد بود.

وی افزود: انسانی که سخن خدا را استماع می‌کند و به مبدا و معاد ایمان دارد یک انسان زنده است. کسانی تحت انظار پیامبر قرار می گیرند که حیات علمی و معنوی دارند. اگر این حیات را نداشتند هرگز نور وحی قلب آنان را نورانی نمی‌کرد. کسانی با تذکرات پیامبر زنده می شوند که مرتبه ای از علم و معرفت را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از آنکه به مدرسه معرفت دست یافتند به قله های حیات دست می یابند. این حیات قله های رفیع علم است. خداوند اولین انسان را در قله علم و معرفت قرار داد. ارزش ملائکه نیز به علم است. انسان کامل انسان عالم است. انسان دارای حیات وحیانی یک انسان عالم است.

ابوترابی فرد در ادامه گفت: اگر جامعه در مدرسه قرآن باشد به مدارج عالی علم و معرفت دست پیدا خواهد کرد. عمل صالح راه را برای تعالی معرفتی و ایمانی انسان و قرب به کمال بی‌نهایت هموار می کند. انسان صالح که از نگاه قرآن کلمه طیبه است به سوی کمال مطلق حرکت می‌کند و به علم و قدرت نامحدود نزدیک می‌شود. انسان سالک که دعوت خدا و رسول را اجابت کند و جامعه‌ای که در مسیر قرآن باشد این افق را پیش رو دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: عمل صالح در انسان و جامعه انقلاب خلق می‌کند. نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دنیای استکبار را به حیرت فرو برده و در انفعال قطعی قرار داده است، این  دستاورد عمل صالح است. این عمل صالح دستاورد معرفت خدا و اطاعت از پیامبر و تسلیم شدن در برابر وحی است که انسان و جامعه را متحول کرده و جبهه مقاومت را خلق می‌کند. نور ایمان در قلب زینب کبری ایشان را در جایگاه رفیع قرار داده و ایشان نماد علم، استقامت و تمام ارزش‌های والای انسانی است.

وی افزود: این نور وحی است که در جان مدافعین حرم زینب کبری نمایان شده است. در جان شهید مدرس و نواب صفوی نور وحی و ایمان است که می درخشد. جامعه ای که به نور وحی نورانی می‌شود به نور علم و معرفت نورانی است و در همه عرصه‌ها عالمانه و با هدف گام برمی‌دارد. پیشرفت و توسعه در جامعه وحیانی تربیت انسان کاملی است که به ارزش های والای انسانی آراسته است و به تمام نیاز های فطری پاسخ می‌دهد نه تنها غریزه جنسی. اقتصاد در جامعه اسلامی هدف نیست بلکه ابزاری است برای تکامل انسان و رسیدن به ارزش‌های والای انسانی و رسیدن به علم و معرفت الهی است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بایستی برای تعالی جامعه و استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی به اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خداوند می‌فرماید قوام و قیام جامعه به اقتصاد درست است. باید با اقتصاد سالم و مولد و دانش بنیان بر پای خود بایستیم. نباید به اقتصاد متکی بر نفت و هزینه تکیه زد. باید در آستانه بودجه مجلس به این حقیقت چشم بدوزیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به گوشه‌ای از پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت رهبر معظم انقلاب فرمودند:《 او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه رنج و آن‌گاه مسئولیت‌های خطیر در دوران دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فراز های این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.》
برای آن عالم مجاهد که سال‌ها در این سنگر و در خدمت نظام اسلامی تلاش کرد از خدای متعال غفران و رحمت و برای رهبر عالی‌قدر انقلاب طول عمر همراه با عزت و اقتدار مسئلت داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کشور است. لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه کشور در طول یک سال است. بعضی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی می‌گویند به ما بودجه سالانه کشور را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور ارائه کنیم. نقش بودجه تعیین کننده است.
وی در ادامه با خطاب قرار دادن دولت توصیه‌هایی در خصوص لایحه بودجه ارائه کرد و گفت: ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش‌های مجلس بر آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی شود. البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته است و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه ها برداشته شده است اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به بودجه ۹۸ کشور است. لایحه بودجه تبیین‌کننده نقشه راه یک کشور در طول یک سال می‌باشد. برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند نقشه راه را به ما بگویید و بودجه را ارائه دهید تا ما تحلیل خودمان از حوزه‌های گوناگون را بگوییم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: تفاوت معناداری بین لایحه بودجه سال ۹۸ با سال‌های گذشته به جز افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود. اقدامات شفاف‌سازی و قدم‌های کوتاهی برای کاهش برخی از هزینه‌ها برداشته شده اما این اقدامات متناسب با تحول و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: نگاه به نظام بودجه‌ریزی باید در کوتاه مدت تغییر کند. باید در سه حوزه سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی و نظام بانکی کشور شاهد تغییر باشیم.

وی هم‌چنین در تکمیل اظهاراتش بیان داشت: اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه دور نخواهد شد. اگر نظام بانکی اصلاح نشود، رشد نقدینگی برای کشور چالش‌های اقتصادی جدی خلق می‌کند‌.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم. ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست. امروز صاحب‌نظران می‌گویند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم یعنی رقمی برابر با حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اصلاح نظام مالیاتی را به منزله افزایش نرخ مالیات ندانست و گفت: جامعه در حال رشد و رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیاتی داشته باشد. ما با نظام مالیاتی فراگیر، جامع و عادلانه فاصله بسیار زیادی داریم.

وی ادامه داد: مالیات باید متناسب سود هر سال دریافت شود. نرخ مالیاتی نباید افزایش پیدا کند اما فرار مالیاتی یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بر لزوم افزایش پایه‌های مالیاتی تاکید و مطرح کرد: ما از بسیاری از حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم. برخی از متخلفانی که دستگاه قضایی آن‌ها را محاکمه کرد، ده‌ها حساب بانکی داشتند اما یک ریال مالیات پرداخت نکرده بودند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید اطلاعات را طبق قانون در اختیار دستگاه مالیاتی قرار دهند. در کشوری که نظام استکبار این تنگناها را خلق کرده است باید اصلاح ساختار مالیاتی کشور در اولویت قرار بگیرد و این نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: مراقب باشید مبادا یک ریال اضافی از خواهران و برادران مومن دریافت کنید چرا که حرام است. نمایندگان محترم مجلس پایه‌های جدید مالیاتی را خلق کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران دومین قدم برای اصلاح سیاست‌های مالی را کاهش‌ هزینه‌ها عنوان کرد و افزود: هزینه‌ها باید کاهش پیدا کند. بدون کاهش هزینه‌ها نمی‌توان قدمی برداشت. افزایش حقوق‌ها متناسب با منابع واقعی بودجه تعیین شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه اظهاراتش بیان داشت: ما در ظاهر می‌گوییم حقوق کارمندان را ۲۰ درصد افزایش دادیم ولی حقیقت این است که ارزش پول کارمندان را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده‌ایم.

وی اضافه کرد: اعتبارات یک نهاد در سال ۹۳ معادل ۷۵ میلیارد تومان بودجه بنا بر تصویب مجلس داشته که ۹۷ میلیارد تومان دریافت کرده است. این چه ضابطه‌ای است. نهادی که می‌خواهد برای نظام خلق قدرت داشته باشد باید منافع ملت ایران را ببیند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: مصوب این بودجه در سال ۹۴ معادل ۱۱۹ میلیارد تومان بوده که بیش از ۱۳۰ میلیارد اختصاص پیدا کرده است. کدام قانون در چنین وضعیتی این اجازه را می‌دهد؟

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بر همین اساس عنوان کرد: بودجه این نهاد هر سال افرایش پیدا کرده و در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۸ حدود ۲۲۵ درصد رشد داشته است. ما باید در جهت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم.

وی به لزوم کاهش بدهی‌های دولت اشاره کرد و ابراز داشت: باید هزینه‌ها کاهش پیدا کند تا بدهی‌ها هم کاهش پیدا کند. ما در چند سال اخیر شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه بیان داشت: دولت اگر مشکلی دارد می‌تواند با نظارت بانک مرکزی از صندوق توسعه کمک بگیرد. خدا را شاهد می‌گیرم که اگر منافع بلندمدت ملت را ببیند، در حوزه‌های انتخابیه‌تان آبرومند خواهید بود حتی اگر رای نیاورید. ملاک نمایندگان محترم نباید جمع‌آوری رای باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

,

منبع: ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه