اخبار داغ

خرما جزء لاینفک سفره جنوبی ها/ جای خالی شیرینی های سنتی در قنادی های هرمزگان

خرما جزء لاینفک سفره جنوبی ها/ جای خالی شیرینی های سنتی در قنادی های هرمزگان
خرما جز لاینفکی از سفره های مردمان جنوب به خصوص هرمزگانی به شمار می رود که با این وجود جای خالی شیرینی ها و دسرهای خرمایی درون ویترین های قنادی به وضوح احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ استان هرمزگان همگان آن را به دیار شرجی و نخل های سر به فلک کشیده می شناند و جای جای این استان پهناور را نخل هایی سرافراز پوشانده به طوری که با ورود به این استان ساحلی با نخل های سر افرازی روبه رو می شویم که مقتدارانه ایستاده اند و از این مرز و بوم حفاظت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

درخت نخل که در گویش محلی بندرعباس به آن مغ گفته می شود درختی بی نظیری بوده که از تمام قسمت های آن می توان در صنعت های مختلف استفاده کرد؛ از برگ های خشکیده آن مردمان این دیار آثار هنری فاخری می سازند و میوه آن بر طرف کننده انواع امراض است.

,

در استان هرمزگان انواع و اقسام خرما از جمله مردا سنگ، خاصویی، برهی، مجول، کریته، پیارم، زاهدی، شاهانی، دیری، آل مهتری، مضافتی، خنیزی، زرک و کلک سرخ وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای طعم و مزه ای بی نظیر است.

,

فراوانی این محصول در هرمزگان سبب شده که مردمان این دیار بهترین استفاده ها را از آن کرده و شیرینیجات و خوراکی های مختلفی را از از جمله رنگینک، رولت خرما، کلمپه، مربای خرما، لقیمات، خمفروش، شربت خرما و... تهیه کنند.

,

خرما جز لاینفکی از سفره های مردمان جنوب کشور

, خرما جز لاینفکی از سفره های مردمان جنوب کشور,

خرما جز لاینفکی از سفره های مردمان جنوب به خصوص هرمزگانی به شمار می رود ولی این میوه سراسر مفید که مشتقات فراوانی دارد در استان هرمزگان مغفول واقع شده به طوری که در سایه نبود صنایع تبدیلی در بازارهای مختلف فروش فله ای دارد.
حتی در شهرستان حاجی آباد که قطب تولید خرمای پیارم به شمار می رود فروش آن توسط کشاورزان به صورت فله ای صورت می گیرد و این میوه مفید در قطب تولید خود مورد بی مهری قرار گرفته است.
قند طبیعی موجود در خرما می تواند جایگزین مناسبی برای قندهای مصنوعی که انواع و اقسام مریضی را با خود دارد شود اما با گشت و گذار در مرکز هرمزگان جای خالی شیرینی ها و دسرهای خرمایی درون ویترین های قنادی به وضوح احساس می شود.

,
,
,

, ,


ویترین قنادی های هرمزگان مملو از شیرینی های رنگارنگ بوده که در میان این انواع تنوع ها خبری از شیرینی های سنتی هرمزگان نیست و پیدا کردن شیرینی های سنتی هرمزگان در بازارهای مرکز این استان به مثابه یافتن دری گران بها بوده که به سختی یافت می شود.
در حالی قنادی های شهر را شیرینی های با قندهای مصنوعی پر کرده که شیرینی های سنتی هرمزگان که سراسر مفید بوده و از انواع و اقسام خرما های خوش طعم این دیار تولید می شود مورد غفلت واقع شده است.

,
,
,


استقبال نکردن شهروندان از شیرینی های سنتی
یکی از قنادان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه قنادی‌ها در همه نقاط جهان دارای سبک و سیاق خاصی هستند، اظهار کرد: ویژگی های مختلف شیرینی ها در جوامع نشات گرفته از فرهنگ و تمدن آن است.

,
, استقبال نکردن شهروندان از شیرینی های سنتی,
,

این قناد بندرعباسی تصریح کرد: در شهر بندرعباس استقبال از شیرینی های سنتی و بومی کم است و ذائقه مردم به سمت شیرینی های پر چرب و شکر رفته و مردم بیشتر به این شیرینی ها علاقه نشان می دهند.

,

وی با اشاره به استقبال کم مردم بندرعباس از شیرینی های سنتی خاطر نشان کرد: به دلیل استقبال کم مردم از شیرینی های سنتی هیچ نوع شیرینی سنتی در قنادی های شهر وجود ندارد.
امید است که قنادان شهر بندرعباس برای زنده نگهداشتن فرهنگ ها و غذاهای محلی شهر در کنار سایر شیرینی ها به طبخ شیرینی های محلی نیز بپردازند.
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه