اخبار داغ

گزارش دانا از اما و اگرهای طرح توسعه دانشگاه تهران؛

توسعه بولدوزری دانشگاه تهران به نام دانش و کارآفرینی/ ماجرای دستوری که از دستور شورای عالی شهرسازی خارج شد

توسعه بولدوزری دانشگاه تهران به نام دانش و کارآفرینی/ ماجرای دستوری که از دستور شورای عالی شهرسازی خارج شد
درحالی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری خبر از تصمیم گیری درخصوص ابطال طرح توسعه دانشگاه تهران یا تملک بخش باقی‌مانده آن در جلسه هفته گذشته این شورا داده بود که بدون اعلام هیچ دلیلی موقتا از دستور کار شورای عالی خارج شد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ توسعه دانشگاه تهران یکی از طرح‌هایی است که با گذشت ۲۰ سال از آغاز آن جدای از مسائل علمی و اقتصادی که مدنظر بوده، آثار اجتماعی و فرهنگی‌ای داشته که این روزها با طرح مجدد این موضوع سرباز کرده است، مساله‌ای که طی ماه‌های اخیر محلی برای گفت‌وگوهای چالشی با حضور موافقان و مخالفان آن بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نطفه طرحی که با لابیگری سیاسی بسته شد

, نطفه طرحی که با لابیگری سیاسی بسته شد,

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه ای به جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به پشت پرده طرح توسعه دانشگاه تهران اشاره کرد و نوشت: شهریور ۱۳۷۵، رئیس وقت دانشگاه تهران با توسل به ارتباطات سیاسی، موافقت رئیس‌جمهور وقت را درباره ایده توسعه دانشگاه تهران و اختصاص بودجه به آن اخذ می‌کند و در بودجه سال ۱۳۷۶ کل کشور، ۳۰ میلیارد ریال برای آغاز کار اختصاص می‌یابد؛ اما نخستین پرسش این است: چگونه برای طرحی که هنوز حتی مصوبه ابتدایی کمیسیون موضوع ماده (۵) «قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران» را هم نداشته، چنین اعتباری تصویب شد و بدون داشتن ویژگی‌های قانونی مذکور در بند «۱۰» ماده (۱) «قانون برنامه و بودجه کشور» مصوب ۱۳۵۱ و بی‌آنکه الزام قانونی مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی یا اجتماعی انجام گیرد، یک زیاده‌طلبی را طرح نامیدند؟ نطفه گرفتاری ۲۲ ساله همسایگان دانشگاه تهران در محدوده خیابان‌های ۱۶ آذر و قدس و بلوار کشاورز، با همین تصمیم غیر کارشناسی، مغایر قوانین برنامه و بودجه و حاصل رانت‌ سیاسی بسته می‌شود.

,

توکلی در این نامه نکته مهم‌تر را این می داند که وزارت راه و شهرسازی با اشاره به «پیگیری‌های صورت گرفته از استان‌ها و خصوصاً شهر تهران»، «ادعای ... مردم محلی مبنی بر تسرّی موضوع توسعه دانشگاه‌ها به سبک دانشگاه تهران را تایید می‌نماید»؛ موضوعی که چندی است در قضیه درگیری دانشگاه الزهرا (س) با اهالی ده ونک بر سر توسعه این دانشگاه و تخریب منازل مردم این منطقه، در رسانه‌ها مطرح شده ولی به دانشگاه مذکور محدود نیست و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر تهران نیز چند سالی است با الگوگیری از دانشگاه تهران، پیگیر طرح‌های توسعه‌ای مشابه شده‌اند.

,

اما و اگرهای یک طرح پرابهام!

, اما و اگرهای یک طرح پرابهام!,

هرچند محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران طرح توسعه دانشگاه تهران را یکی از قانونی‌ترین طرح‌های توسعه‌ای کشور دانست و افزود: قانون این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است، ضمن اینکه کمیسیون ماده 5 شهرداری، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت طرح توسعه‌ای دانشگاه تهران را تصویب نموده‌اند. همچنین شهرداری، استانداری، نمایندگان مجلس و حتی دولت متقاعده به اجرای طرح هستند، بنابراین با اطمینان تاکید می‌کنم که هیچ ابهام و مشکلی برای توسعه دانشگاه تهران و ایجاد شهر دانش نداریم.

,

با این وجود ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص ابطال طرح توسعه دانشگاه تهران یا تملک بخش باقی‌مانده آن اعلام کرد که به زودی تصمیم لازم از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی اتخاذ خواهد شد که هفته گذشته بدون اعلام هیچ دلیلی این موضوع موقتا از دستور کار شورای عالی خارج شد.

,

تملک املاک مردم به بهانه طرح دانشگاه کارآفرین

, تملک املاک مردم به بهانه طرح دانشگاه کارآفرین ,

برای روشن این موضوع با الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر گفت و گو کردیم.

,

عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی دانا درباره دلیل از دستور خارج شدن طرح توسعه دانشگاه تهران در شورای عالی شهرسازی گفت: موضع رسیدگی به شکایت صاحبان املاک اطراف دانشگاه تهران (محله وصال) در دستور شورای عالی شهرسازی قرار گرفته بود که متاسفانه در آستانه برگزاری جلسه اعلام شد که این موضوع از دستور کار جلسه خارج شده است و این نشانه خوبی نبود. هرچند این اتفاق نشان می‌دهد که این طرح آنقدر دچار مشکل است که حتی پس از قرارگرفتن در دستور کار شورای عالی که انتظار میرفته مسئولان مربوطه و مشاوران این طرح مستندات خودشان را ارائه کنند، نتوانسته اند اینها را فراهم بکنند و یا اینکه مسئله دیگری وجود داشته که از دستورکار شورا خارج شده است.

, دانا ,

فخاری درباره حساسیت های این موضوع در میان مردم اظهارکرد: درباره علت خارج شدن این موضوع از دستور کار شورا هم توضیحی داده نشده است. بالاخره این حق جامعه محلی است و مردم نسبت به این مسئله حساسیت دارند. مردم به هرحال امید بسته اند که وزارتخانه نسبت به این موضوع توجه دارد. البته بنده امیدوارم شخص وزیر و معاونانش در اولین جلسه آینده این موضوع را در دستور کار قرار بدهند. البته باید توضیح داده بشود چرا این موضوع از دستور خارج شد.

,

وی درباره توجیه مسئولان اجرای طرح با شعار دانشگاه کارآفرین بیان کرد: طرح توسعه دانشگاه تهران به دهه 80 بر میگردد که یک شرکت مهندسی مشاور این طرح را ارائه کرده است. آن زمان هم بودجه موردنیاز طرح نشان از عدم موفقیت آن داشته است و اصلا با جامعه محلی درباره آن همفکری نشده است. اینکه بعد از بیش از یک دهه دوباره بخواهیم به این اجرای این طرح بپردازیم آن هم با این رویکرد که می خواهیم تبدیل به دانشگاه کارآفرین بشویم، جای سوال دارد. در کشورهای توسعه یافته و در ارزیابی نظام آموزش عالی چنین چیزی نیست که برای دانشگاه کارآفرین فضای عمومی زندگی مردم و فضاهای شهری را تملک کنید و ساختمان بسازید که شرکت بزنید. این با روح دانشگاه کارآفرین در تعارض است. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که درب آن به روی مردم باز است و با جامعه در تعامل است و حل مسائل اجتماعی مردم را در دستور کار دارد نه اینکه خودش مشکل اجتماعی ایجاد کند.

,

تضییع حق مردم در طرح توسعه دانشگاه الزهراء

, تضییع حق مردم در طرح توسعه دانشگاه الزهراء,

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه طرح توسعه دانشگاه تهران یک طرح کاملا سازه محور و کالبدی است، گفت: این طرح باید حتی در همان املاکی که به صورت موردی تملک کرده است به صورت تعامل با فضای عمومی محله و شهر بازطراحی بشود. من امیدوارم که توجه وزارتخانه به این موضوع و حق مردم، قربانی مشاوره های غلط و مذاکره ها و مناسبات اقتصادی نشود و وزارتخانه، مردم و حقشان را به هرچیز دیگری ترجیح بدهد. لازم است شرکت های مهندسی مشاور که این طرح ها را ارائه می دهند هم مورد سئوال قرار گیرند که چطور می توانند مردم را نادیده بگیرد. دانشگاه نهاد توسعه پایدار کشور است و در چشم اندازشان باید مردم را توانمندتر بکنند، آن وقت چطور دانشگاه میتواند در تعارض با حق مردم و زندگی مردم حرکت کند. دانشگاه تهران به دلیل اینکه اصولا به صورت الگو برای دانشگاه های دیگر است، بیشتر باید حساسیت داشت.

,

وی طرح های توسعه ای دانشگاهای شهر تهران را ناقض حقوق مردم دانست و اظهارکرد: دانشگاه الزهراء هم در طرح های توسعه ای حق مردم را نادیده گرفته است و با جامعه پیرامون خودش دچار تنش شده است. اگر جسله شورای عالی شهرسازی برگزار بشود، همه طرح های توسعه ای دانشگاهی را شامل می شود. اینکه مدام استناد می شود که این طرح مربوط به دهه 80 است، اهمیت ندارد؛ مهم این است که این طرح با منافع مردم در تعارض است و حقوق مردم در آن لحاظ نشده است.

,

فخاری با اعلام اینکه دانشگاه باید خانه تکانی بکند گفت: بحران های مالی که ممکن است مثل هرجای دیگری در آموزش عالی هم وجود داشته باشد، باعث شده که به دنبال راه حل هایی باشند، اما راه حل آموزش عالی کشور بنگاه اقتصادی کردن آن نیست. طبق قانون اساسی نهاد آموزش عالی بیشتر نهاد اجتماعی فرهنگی است و اینکه مدل اقتصادی اداره دانشگاه الان جوابگو نیست، باید از راه دیگری مسئله شان را حل کنند. دانشگاه باید خانه تکانی بکند نه اینکه به حقوق مردم دست اندازی کند.

,

این عضو شورای شهر هیچ توجیه مقبولی را برای اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران وارد ندانست و اظهارکرد: از نظر هرم جمعیتی و نسبت داوطلبان ورود به دانشگاه به ظرفیت آن، همین الان ما صندلی خالی داریم. تازه همین دانشجو بعد از پایان تحصیل هم معلوم نیست تکلیفش چه می شود. با همه اینها، چون ما می خواهیم حقوق و دستمزد کارکنان مان را پرداخت کنیم و چرخ این اداره بچرخد قرار نیست که به هرچیزی متوسل بشود. الان دانشگاه هایی که به دنبال توسعه هستند آن را برای جذب جمعیت بیشتر پیگیری می کنند؟ برای تخصص های جدید می خواهند؟ مطالبه شان چیست که همین وضع موجود املاک و ابنیه آن را تامین نمی کند؟

,

انتهای پیام/

 

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه