اخبار داغ

یادداشت؛

معادن کردستان، ظرفیتی در انزوا / سهم قروه از معدن طلای ساریگونی چقدر است؟

معادن کردستان، ظرفیتی در انزوا / سهم قروه از معدن طلای ساریگونی چقدر است؟
در شرایطی استان کردستان به عنوان یک استان محروم شناخته می شود که ظرفیت بالای معادن آن در برابر دیگر مناطق کشور خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بی توجهی به ظرفیت معادن استان کردستان قدمتی به درازای تاریخ دارد که در طول دوره های مختلف با دلایلی واهی از سوی دولتمردان گوناگون به دور از لطف و عنایت قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

نگاهی به ظرفیت معادن استان کردستان به خوبی نشان می دهد که این استان در جایگاهی ممتاز در رده معادن سنگ و طلا قرار دارد اما دریغ از اینکه از این معادن در راستای توسعه استان استفاده ای شود.

,

 

,

تولید 50 درصد از ظرفیت طلای کشور در استان کردستان شاخص بی بدیلی از ظرفیت بالای معادن استانی است که همیشه به چشم یک استان محروم مورد توجه قرار گرفته است و در این میان از همان توجه نیز روز به روز کاسته شده است.

,

 

,

بی اعتنایی دولت های متفاوت در دوره های مختلف به این ظرفیت ها مانع از رشد اقتصادی استان در جهات متفاوتی چون ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم بوده است و زمینه فقر و تنگدستی مردمان این دیار را به ارمغان آورده است که در این بین روند رو به رشد آمار آسیب های اجتماعی را شاهد هستیم و معضلاتی چون طلاق، اعتیاد، خودکشی، بزهکاری های اجتماعی، درگیری های خانوادگی، بیکاری،دزدی و تکدی گری سیر صعودی به خود می گیرند.

,

 

,

حضور سرمایه گذاران خارجی در معادن استان کردستان از یک سو و بی توجهی مسئولین در توجه به میزان درآمد این معادن از سوی دیگر دلیلی بر عدم توسعه استان در جهات مختلف بوده است که هم اکنون با عناوین متفاوت خودنمایی می کند.

,

 

,

نبود نظارت مستقیم بر میزان درآمد معادن و نیز عدم تخصیص بودجه مصوب شده ای در طول سال برای رشد و توسعه شهری از طریق درامدهای معادن استان کردستان راه نفوذی برای سرمایه گذاران ایجاد نموده است تا بی دغدغه از پاسخگویی به دنبال توسعه درامدهای خود باشند.

,

 

,

از سویی دیگر بسیاری از جوانان تحصیلکرده شهرستان های استان کردستان که از بیکاری و نبود شغل پایدار در رنج و عذاب هستند به ناچار برای کارگری و امرار معاش به این معادن روی می آورند و در سخت ترین شرایط با حداقل دستمزد فعالیت دارند در حالی که این معادن می توانند هر جوان کردستانی را به یک کارآفرین تبدیل نمایند.

,

 

,

نبود جاده دسترسی بین معادن

,

 

,

متاسفانه بی توجهی به معادن استان کردستان تنها به اینجا ختم نمی شود و نبود جاده های دسترسی به معادن نیز از دیگر معضلاتی است که بیشتر مردم استان کردستان بخصوص در روستاهای اطراف معادن با آن درگیر هستند.

,

 

,

خطرات جاده ای برای کودکان و نوجوانانی که خانه های انها در مسیر جاده های معادن استان کردستان قرار دارد از یک سو و میزان آسیب وارد شده به جاده های نفس بریده استان کردستان از سوی کامیون های حامل پوکه و سنگ از سوی دیگر دلیلی بر آن شده اند تا نگرانی خانواده های کردستانی از وجود معادن دوچندان باشد.

,

 

,

تخریب جاده ها و نیز ایجاد آلودگی صوتی و تنفسی از سوی برخی کامیون ها امروز به معضلی غیر قابل تحمل برای مردمان روستایی در اطراف معادن تبدیل شده است.

,

 

,

تخریب برخی از منازل مسکونی به دلیل انفجارات ناشی از اکتشافات در معادن سنگ و طلا دیگر دغدغه ای است که خانواده های ساکن روستاها در اطراف معادن با آن رو برو هستند و در این میان نه تنها خسارتی به این افراد پرداخت نمی شود بلکه هیچ مقام مسئولی نیز حاضر به پاسخ گویی در این موارد نیست.

,

 

,

خام فروشی

,

 

,

خام فروشی و صادرات بی رویه مواد اولیه تولید مصنوعات سنگ به چین دیگر معظلی است که در معادن استان کردستان خودنمایی می کند و متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولین از این ظرفیت گرانسنگ تنها زحمات آن نصیب مردم استان کردستان می شود.

,

 

,

خام فروشی سنگ و ضایعات سنگ با قیمتی پایین تر از ارزش وجودی سنگ های استخراج شده امروز به نگرانی گسترده ای در داخل استان کردستان دامن زده است و منابع عظیم خدادادی به بهایی اندک از کشور خارج می شوند تا به عنوان سنگ های تزیینی با قیمتی چندین برابر یکبار دیگر به خاک کشور بازگردند و با سختی و مشقت بسیار در اختیار مردم قرار گیرند.

,

 

,

متاسفانه عدم توسعه صنایع تبدیلی یکی دیگر از پایه های لنگ صنعت و معدن استان کردستان را به رخ می کشد که نمی توان از ظرفیت معادن این استان استفاده نمود و به ناچار باید با خام فروشی نمک بر زخم دهان باز کرده ریخت.

,

 

,

نبود کارخانجات تبدیلی و تولیدی بخصوص در حوزه صنایع سنگ و عدم حمایت مناسب از کارآفرینانی که با اندک سرمایه نسبت به راه اندازی واحدهای تولید مصنوعات سنگ قدم برداشته اند دیگر دلیلی است که باعث شده است تا خام فروشی بر تولید و تبدیل پیشی بگیرد و فرسودگی و بیماریهای ریوی و تنفسی تنها دست مزد استخراج سنگ از معادن استان کردستان باشد.

,

 

,

سهم شهرستان قروه از معدن ساریگونی چیست؟

,

 

,

متاسفانه در حالی شاهد تولید 50 درصد از طلای کشور در شهر خود هستیم که مشخص نیست سهم این شهرستان از این تولید خالص چه میزان است!

,

 

,

بیکاری، فقر، اعتیاد و طلاق از جمله معضلاتی هستند که شاید با تزریق بخش کوچکی از درآمدهای معدن طلای ساریگونی بتوان از آمار رو به رشد آنها در منطقه جلوگیری نمود و با ایجاد مشاغلی مناسب مانع از فروپاشی خانواده ها شد اما در حال حاضر این معضلات در شهرستان قروه رویه ای رو به رشد یافته اند و بسیاری از جوانان تحصیلکرده را نیز دچار خود ساخته اند.

,

 

,

نبود اشتغال پایدار و عدم احداث کارخانجاتی متناسب با ظرفیت های منطقه و بی توجهی به توسعه مشاغل کوچک و پر بازده از جمله مواردی هستند که مانع از شکوفایی استعداد ها و توانمندی های جوانان این منطقه بوده اند.

,

 

,

متاسفانه در طول سال های گذشته شاهد رشد آمار خودکشی در شهرستان قروه بوده ایم که بسیاری از این حوادث بی ارتباط با مسائل اقتصادی نبوده اند.

,

 

,

امروز در شهرستان قروه در شرایطی 50 درصد از طلای کشور تولید می شود که جوانان این دیار بیشتر ساعات شبانه روز را یا در شبکه های مجازی به سر می برند و یا در مسیر خیابان های شریعتی و سید جمال قدم می زنند.

,

 

,

بیکاری و تنگدستی در شهرستان قروه شرایطی را رقم زده است که بسیاری از خانواده ها از عهده تامین مخارج زندگی خود برنمی آیند و نمی توانند پاسخگوی نیازهای فرزندان خود باشند.

,

 

,

بی تردید اختصاص بخشی از درامدهای ظرفیت های شهرستان قروه و منابع خدادادی این منطقه به توسعه و عمران و آبادانی این شهرستان نه تنها حجم بالای بیکاری را از دوش این منطقه کنار خواهد زد بلکه رونق اشتغال و سرمایه را نیز در منطقه سرازیر می نماید و شرایط مناسبی را برای جوانان تحصیلکرده نیز ایجاد می کند که در کنار ان می توان به معضلات اجتماعی نیز غلبه کرد.

,

 

,

از این رو انتظار می رود تا مسئولین امر با درنظر گرفتن ویژگی ها و ظرفیت های منطقه نسبت به اختصاص اعتباراتی از محل درامدهای منابع خدادادی این شهرستان به دنبال توسعه منطقه باشند تا شاهد رشد و شکوفایی در تمامی ابعاد باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه