اخبار داغ

گزارش ویژه راه دانا/

پشت پرده حملات آمریکا به مواضع داعش/دلیل عدم حضور ایران در ائتلاف ضد داعش

پشت پرده حملات آمریکا به مواضع داعش/دلیل عدم حضور ایران در ائتلاف ضد داعش
یکی از مهمترین اصولی که کشورهای مسلمان در نظر می‌گیرند، آسیب نرسیدن به مردم ساکن در مناطقی است که در تصرف داعش هستند؛ اما این نکته تقریباً از سوی کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش مغفول مانده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی هفته‌های گذشته واشنگتن ایده خود برای تشکیل ائتلافی جهانی علیه داعش را رسماً عملیاتی کرد؛ همان ایده‌ای که پیش از این در نشست ناتو در ولز با استقبال کشورهای غربی همراه شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این ایده با بمباران برخی از مواضع گروهک تروریستی داعش در مناطقی از سوریه بدون رضایت سوریه عملیاتی شد که در نهایت تلفاتی از میان مردم عادی و غیرنظامیان را نیز به همراه داشت.

,

هرچند تا قبل از انتشار فیلم مربوط به کشته شدن خبرنگار آمریکایی به دست گروهک تروریستی داعش در عراق، باراک اوباما گفته بود دولتش راهبرد مشخصی برای مقابله با تروریست‌‌های داعش ندارد، اما طی هفته گذشته واشنگتن تلاش بسیاری کرد تا نظر مساعد دیگر کشورها برای همراهی در نبرد با داعش را جلب کند؛ تلاش هایی که اکنون با مشارکت کمتر از 40 کشور در ائتلاف یاد شده، بار دیگر خاورمیانه را در آستانه جنگی فراگیر قرار داده است.

,

در این میان بسیاری از کشورها منتظر حضور ایران در این ائتلاف بودند و حتی آمریکا نیز تلاش زیادی کرد تا بتواند رضایت ایران را برای حضور در ائتلاف ضد داعش به دست آورد که این درخواست از سوی ایران رد شد.

,

با توجه به مخالفت های علنی جمهوری اسلامی ایران با اقدامات داعش از ابتدای تشکیل این گروهک تروریستی و حمایت‌های ایران از سوریه و عراق برای مقابله با این گروهک، انتظار می‌رفت ایران نیز در ائتلاف جهانی علیه داعش حضور یابد یا حداقل با این ائتلاف همکاری کند.

,

اما ایران بر خلاف تلاش‌های آمریکا برای برقراری ارتباط با ایران در خصوص حل معضل داعش در منطقه حاضر به همکاری با این ائتلاف نشد که یکی از مهمترین دلایل آن روشن نبودن چشم‌انداز نهایی این ائتلاف است.

,

اگرچه این ائتلاف در نهایت به خاطر منافع آمریکا در منطقه تشکیل شده است و می توان به خوبی متوجه شد که نتیجه این ائتلاف قطعاً مسیر خواسته‌‌های آمریکا و همپیمانان آن در منطقه را دنبال می‌کند؛ اما به خاطر خوی استکباری آمریکا، این مبارزات قطعاً تبعات منفی زیادی در منطقه به دنبال دارد که نمونه آن را در کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه سوری در جریان حملات هوایی آمریکا مشاهده کرد.

,

قطعاً ایران با رد درخواست آمریکا مبنی بر حضور ایران در این ائتلاف، از تأثیر گذاری منفی ائتلاف بر رویکرد مستقل منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد.

,

از طرف دیگر یکی از اهداف آمریکا برای تشکیل این ائتلاف، بازگشت به قدرت قبلی خود در منطقه خاورمیانه است؛ به خوبی می‌توان دید که طی سال‌های گذشته از میزان نفوذ آمریکا بر منطقه خاورمیانه بسیار کاسته شده است و در عوض ایران به عنوان قدرت برتر منطقه در خاورمیانه مطرح شده است.

,

آمریکا برای رسیدن به قدرت قبلی خود به اجبار باید با قدرت برتر فعلی منطقه که ایران است تعامل داشته باشد و از همین رو طبق قواعد کلی در سیاست‌های آمریکا، دولتمردان این کشور برای رسیدن به قدرت از هر گزینه و هر وسیله ای استفاده می‌کنند.

,

در حال حاضر روند پیشرفت ایران به شکلی است که قدرت برتر منطقه بوده و تا چند سال آینده نیز می تواند با ادامه این مسیر، منطقه را از چنگال استکبار نجات دهد؛ از این رو لازم نیست تا با ورود به سیاست‌های خودخواهانه و استکباری آمریکا پازل آمریکا را تکمیل کند تا در نهایت در جنایات آمریکا در منطقه هم شریک شود.

,

از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که ائتلاف‌سازی ضد داعش، فاقد ظرفیت و مزیت لازم برای مقابله با تروریست‌ها است؛ به طوری که این ائتلاف به طور کاملاً عجولانه، بدون پشتوانه فکری و با هدف نابودی تروریست‌ها به هر قیمتی به وجود آمده است.

,

از این رو نمی‌توان این ائتلاف را یک گروه کامل و منسجم دانست که بتواند به موفقیت هرچند نسبی در مسیر خود برسد.

,

باید به این نکته نیز توجه کرد که اولویت‌های کشورهای منطقه که غالباً مردم آن‌ها مسلمان هستند و از همین رو اولویت‌های آن‌ها با اولویت‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکا متفاوت است.

,

آمریکا و کشورهای غربی با هدف سرنگونی کامل تروریست‌ها به هر قیمتی وارد مبارزه با داعش شده‌اند؛ و این موضوع بیشتر به خاطر جلوگیری از بازگشت تروریست‌ها به کشورهای خود و ایجاد گروهک های تروریستی در سراسر دنیا انجام می‌شود.

,

این در حالی است که یکی از مهمترین اصولی که کشورهای مسلمان در نظر می‌گیرند، آسیب نرسیدن به مردم ساکن در مناطقی است که در تصرف داعش هستند؛ اما این نکته تقریباً از سوی کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش مغفول مانده است.

,

در هر صورت اهداف واقعی این ائتلاف برای کشورهای منطقه نیز مشخص نبوده و از این رو نگرانی‌هایی در این خصوص برای مردم منطقه به وجود آمده است؛ به ویژه که پیش از این کشورهای غربی به خصوص آمریکا به هر بهانه‌ای که به کشورهای دیگر ورود نظامی کردند، حاصل آن خرابی، کشتار مردم، غارت و در نهایت افزایش فعالیت‌های تروریستی در آن منطقه بوده است.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه