اخبار داغ

40 سال پیشرفت؛ 40 سال سازندگی-8

با دستاوردهای انقلاب در حوزه نانو فناوری آشنا شوید/ از اشتغال زایی 20 هزار نفری تا ارزآوری برای کشور

با دستاوردهای انقلاب در حوزه نانو فناوری آشنا شوید/ از اشتغال زایی 20 هزار نفری تا ارزآوری برای کشور
مسیر پیشرفت فناوری نانو در کشور ما بسیار تند بود به طوری که در این سال موضوع نانو از طریق یکی از مشاوران دولت به رئیس جمهور وقت اطلاع داده می شود و در همین راستا یک تیم تحقیقاتی مسئولیت فعالیت در این حوزه را بر عهده گرفتند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فناوری نانو یکی از حوزه های علمی است که به واسطه ارتباط گسترده با صنعت و کاربرد آن در زندگی، کشورهای زیادی به سمت آن گرایش پیدا کرده اند. تا پیش از انقلاب ورود کشور به عرصه های نوین علمی امری غیرقابل باور و غیر ضروری تلقی می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال 1379 اولین جرقه‌های توجه خاص کشورها و دولت‌ها به فناوری نانو در جهان زده شد و به تبع از آن ایران نیز محققان ایرانی در برخی مراکز به صورت پراکنده مشغول تحقیقات در زمینه نانوفناوری شدند.

,

مسیر پیشرفت فناوری نانو در کشور ما بسیار تند بود به طوری که در این سال موضوع نانو از طریق یکی از مشاوران دولت به رئیس جمهور وقت اطلاع داده می شود و در همین راستا یک تیم تحقیقاتی مسئولیت فعالیت در این حوزه را بر عهده گرفتند.

,

همچنین ایران از نظر تعداد مقالات ثبت شده در دو سال گذشته، ایران دارای رتبه اول است و در رده‌بندی کلی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

,

, ,

توصیه رهبر انقلاب به پیگیری جدی نانوفناوری

, توصیه رهبر انقلاب به پیگیری جدی نانوفناوری, توصیه رهبر انقلاب به پیگیری جدی نانوفناوری,

در اولین سالهای ورود این فناوری به کشور رهبر انقلاب به شدت بر این امر تأکید می کردند که ابران تلاش خود را برای پیشرفت در این زمینه علمی به کار بگیرد؛ بعد از تأکید رهبری سند توسعه فناوری نانو در کشور در سال 84 ابلاغ شد.

,

طبق سند ده ساله‌ی راهبرد آینده، ایران باید تا سال 1393، به رتبه پانزدهم دنیا در فناوری نانو دست می یافت و مسیر توسعه باید به گونه‌ای رشد می کرد که توسعه فناوری نانو موجب تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم بشود. مسیر پیشرفت این حوزه و کاربردی شدن آن تا جایی در زندگی امروز مردم تأثیر داشته که کمتر خانه‌ای را می توان پیدا کرد که یکی از دستاوردهای این حوزه در آن پیدا نشود.

,

بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشورمان ایران باید در زمینه نانو تا سال 1404 کشوری توسعه یافته در این زمینه باشد و جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه را به خود اختصاص دهد؛ همچنین باید تعامل موثر در این زمینه با کشورهای دیگر برقرار شود.

,

 

,

بهبود کیفیت زندگی مردم با محصولات نانوفناوری

, بهبود کیفیت زندگی مردم با محصولات نانوفناوری, بهبود کیفیت زندگی مردم با محصولات نانوفناوری,

 

,

به طور کلی هدف از به کارگیری فناوری نانو در تولید محصولات را می ­توان بهبود نقاط ضعف محصولات موجود با اصلاح فرایندهای تولیدی و یا تولید محصول جدید دانست. بنابراین برای هر یک از فناوری­ ها و محصولات این حوزه می‌توان میزان رفع مسائل موجود و همچنین راه حل­ های ارائه شده با فناوری نانو را بررسی و ارزیابی کرد.

,

بهبود کیفیت زندگـی مردم با استفاده از محصولات فنــاوری نانو با چهار نوع شــاخص «اقتصادی»، «سلامت»، «محیط زیســت» و «آسایش و رفاه» مورد بررسی قرار گرفته است. این فناوری­ ها در 6  دسته شامل آب سالم، درمان موثر، تنفس پاک، صرفه جویی انرژی، بهداشت عمومی و آسایش خانه تقسیم شده­ اند.

,

 

,

اشتغال زایی 20 هزار نفر در حوزه نانوفناوری

, اشتغال زایی 20 هزار نفر در حوزه نانوفناوری, اشتغال زایی 20 هزار نفر در حوزه نانوفناوری, اشتغال زایی 20 هزار نفر در حوزه نانوفناوری,

یکی از شاخص ­های مولد بودن فناوری نانو و تاثیر این فناوری در بهبود کیفیت زندگی مردم، میزان اشتغال ایجاد شده توسط این فناوری در کشور است. در استاندارد بین المللی ایزو تخصص و فناوری نانو شامل مواردی نظیر استفاده از ابزارهای نانو فناوری، تخصص کار با نانو مواد، تحصص تولید کالای فناوری نانو، خدمت فناوری نانو یا ابزار نانو فناوری است.

,

در سال های گذشته ستاد فناوری نانو با توجه به اهمیت نانوفناوری در کشور این شاخص را در شاخص های کلان سند 10 ساله دوم قرار داده است. طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال 95 بیش از 5 هزار نفر به صورت مستقیم و تا پایان امسال بالغ بر 20 هزار نفر از قبل موضوع نانوفناوری در کشور منتفع شده اند و شاغل در این رشته تخصصی هستند.

,

 

,

ارتباط نانوفناوری با صنعت و ارزآوری برای کشور

, ارتباط نانوفناوری با صنعت و ارزآوری برای کشور, ارتباط نانوفناوری با صنعت و ارزآوری برای کشور,

محصولات زیادی در عرصه نانو ساخته شده که از جمله آنها می توان ساخت دستگاه‌های تولید کننده‌ی الیاف نانومتری در انواع آزمایشگاهی، صنعتی و قابل حمل، تولید بتن مقاوم در برابر خوردگی با استفاده از افزودنی‌های نانومتری، تولید نانوفیلترهای تصفیه کننده هوا، در چندین نوع خانگی، صنعتی و قابل استفاده در خودرو و همچنین تولید لوله‌های پلیمری بدون صدا برای آب و فاضلاب اشاره کرد.

,

محصولات گسترده نانویی در کشور نیاز داخلی را تأمین کرده و امروز وارد مرحله تجاری سازی و صادرات شده است؛ صادرات محصولات نانو در چند سال گذشته توانسته است ارزآوری زیادی به همراه داشته باشد تا جایی که تولید محصولات نانو در کشور و ارزآوری آن حتی بیشتر از برخی از کشورهای آسیایی شده است.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه