اخبار داغ

بررسی دستاوردهای 40 ساله سینما و تئاتر در گفتگوی دانا با بهمن دان؛

سینمای انقلاب در دهه 60 و 70 عالی بود/ باید سینمای دینی را احیا کنیم/ خودم را مدیون انقلاب می دانم/ خاک بر سر آن سینمایی که بخواهد از طریق رقص و ابتذال پول در بیاورد

سینمای انقلاب در دهه 60 و 70 عالی بود/ باید سینمای دینی را احیا کنیم/ خودم را مدیون انقلاب می دانم/ خاک بر سر آن سینمایی که بخواهد از طریق رقص و ابتذال پول در بیاورد
بهمن دان بازیگر گفت: اگر سینمای بعد از انقلاب را به 4 دهه تقسیم کنیم، دهه اول آن شور و فتوح انقلابی را که در ابتدای انقلاب همه داشتند، سینما نیز با یک جهت درستی وارد یک جاده درست از انقلاب و سینمای انقلابی شد، یعنی ما سینما را ابتذال در آوردیم و به یک سینمای مردمی و خانوادگی درست تبدیل کردیم؛ در دهه اول سینما به سمت جنگ تحمیلی و خانواده شهدا رفت و خیلی درست و خوب بود، یعنی همه کسانی که در سینما کار می کردند راضی بودند و کسانی هم که بیرون از سینما به عنوان مخاطب آن را دنبال می کردند از آن شرایط راضی بودند.
[

بهمن دان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی در خصوص دستاوردهای سینما و تئاتر پس از انقلاب در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: اگر سینمای بعد از انقلاب را به 4 دهه تقسیم کنیم، دهه اول آن شور و فتوح انقلابی را که در ابتدای انقلاب همه داشتند، سینما نیز با یک جهت درستی وارد یک جاده درست از انقلاب و سینمای انقلابی شد، یعنی ما سینما را ابتذال در آوردیم و به یک سینمای مردمی و خانوادگی درست تبدیل کردیم؛ در دهه اول سینما به سمت جنگ تحمیلی و خانواده شهدا رفت و خیلی درست و خوب بود، یعنی همه کسانی که در سینما کار می کردند راضی بودند و کسانی هم که بیرون از سینما به عنوان مخاطب آن را دنبال می کردند از آن شرایط راضی بودند.

, بهمن دان, چهلمین سالگرد پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: دهه دوم همان مسیر دهه اول را طی کرد، دهه 70 عالی بود و تا این که به دهه سوم یعنی دهه 80 رسیدیم؛ در دهه 80 تقریبا سینما ارادت خودش را به سینمای انقلابی کم کرد، فیلم هایی که در دهه 80 تولید شد تغییر مسیر داد، در دهه چهارم که دهه 90 است فیلم ها به سمت ابتذال رفت، الان برای خنداندن و گیشه چیزهای مضحک را این فیلم ها به خصوص فیلم های کمدی می بینیم، اگر بخواهیم سینمای قبل از انقلاب را محک بزنیم، خود سینمای قبل از انقلاب فارغ از مسئله ابتذالی که داشت، اما پیام های جوانمردی را می رساند.

,

 

,

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: ما تا زمانی که جبهه و جنگ را و همینطور خانواده شهدا را در نظر داشتیم و مبنای سینما این بود، همه چیز خوب بود و همه جای دنیا به دنبال این سینمای ما بودند، الان در حال حاضر و به خصوص دهه اخیر سینمای ما سینمایی نیست که دنیا به دنبال آن باشد، برای این که ما اگر ابتذال بسازیم دنیا به دنبال آن است برای این که بگویند سینمای جمهوری اسلامی ایران این است؛ مثلا شما فکر می کنید که ما اگر در باره شهدا فیلم بسازیم دنیا آن را نمی خواهد؟ به خدا قسم که می خواهند به شرطی که درست بسازیم، هنوز در دنیا درباره جنگ جهانی دوم فیلم می سازند و مردم از آن استقبال می کنند، ما اگر بعد از 40 سال راجع به جنگ خودمان درست فیلم بسازیم یعنی بعد از 40 سال به موقعیتی رسیده باشیم که در مورد جنگی که عراق راه انداخت و ما در دفاع مقدس بودیم مردم دنیا نگاه نمی کنند؟ معلوم است که نگاه می کنند اما متاسفانه ما در دهه اخیر به سمت ابتذال رفته ایم.

,

 

,

وی اذعان داشت: این از وضعیت حجاب دختران ما در سینما است، واقعا سینما و حجاب ما این گونه بود؟ این را قبل از انقلاب که داشتیم. به این جا که نمی خواستیم برسیم؛ سینمای دینی مهم است؛ من می گویم که سینمای ما باید سینمای دینی باشد، باید در راستای سیاست های ما باشد اما متاسفانه نیست و در این صورت سینما به ابتذال کشیده می شود.

,

 

,

دان خاطر نشان کرد: قانون برای همه یکی است، به نظر من اگر یک سینما در راستای یک سیاست قرار می گیرد، افرادی را که آن جا می گذاریم تا تابع این قوانین باشند اگر از آن عدول کردند، مشکل از این افراد است نه از قانون؛ این افراد سهل انگاری کرده اند و سینما را به این سمت برده اند و به ابتذال کشانده اند؛ ما در 2 دهه اول بسیار عالی عمل کردیم؛ سینمایی داشتیم که خانوادگی بود و با خانواده می توانستید به تماشای فیلم در سینما بروید اما الان نمی توانید دست بچه هایتان را بگیرید و به سینما ببرید تا فیلم ببینند.

, دان ,

 

,

وی در ادامه بیان داشت: این چه وضعیتی است که در سینمای ما به وجود آورده اند، با آهنگ های مبتذل غربی در فیلم هایشان می رقصند، آن هم در جمهوری اسلامی ایران و فریاد می زنند که فیلم من 20 میلیارد فروخته است، الان یک فیلم مبتذل چند میلیارد می فروشد و می گویند که رکورد فروش سینمای ایران را شکسته ایم، آن هم با این بلیت هایی که قیمت های بالایی دارند، در واقع با این فیلم ها دارند سطح فرهنگ مردم را پایین می آورند، چه چیزی به مردم یاد داده اند؟ در مورد کدام دانشمندمان فیلم ساخته اند؟ در مورد قصص قرآن فیلم ساخته اند؟ این گونه سطح فرهنگ و شعور مردم را بالا می برند؟ سطح شعورشان را که پایین آورده اید؛ خاک بر سر آن سینمایی که بخواهد از طریق رقص و ابتذال پول در بیاورد؛ ما آن سینمای دینی خودمان را می خواهیم.

,

 

,

بهمن دان در مورد اظهارات جنجالی فاطمه معتمدآریا گفت: قرار نیست همه مانند هم فکر کنند، من هم بعد از انقلاب وارد سینما شدم و خودم را مدیون انقلاب می دانم، من هرگز در مورد انقلابی که در آن رشد کرده و نانش را خورده ام نمی گویم کار غلطی کرده است، قرار نیست که همه مثل من فکر کنند؛ خانم معتمد آریا به نظر من از بازیگران فرهیخته سینما است، نمی دانم چه اتفاقی افتاده که این حرف ها را زده است، باید دید چقدر به او فشار آورده اند.

, بهمن دان, فاطمه معتمدآریا,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه