اخبار داغ

وضعیت زنان بعد از انقلاب چه پیشرفت‌های داشته است؟

وضعیت زنان بعد از انقلاب چه پیشرفت‌های داشته است؟
یکی از دستاورد‌های شگرف انقلاب اسلامی، هویت بخشی به زن مسلمان ایرانی است؛ امری که موجبات ترقی و تعالی زنان را پس از انقلاب اسلامی فراهم آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی، آن است که در سایه‌ی این نظام مقدس، زنان فرزانه و تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه‌ی ما رشد و نمو یافته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
نیمی از جمعیّت کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند؛ در ۴۰ سال اخیر بر خلاف دوران منحط رژیم ستمشاهی که تلاش می‌شد، زن ایرانی همچون زن غربی، مظهر تبرّج و جلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده تا از امکان و استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود.
,
 
,
تحکیم بنیان خانوادهاین امر در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفت؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.
,
 
,
قرار گرفتن مسئله جنسیت در خدمت تعالی انسان
,
 
,
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، جهت گیری کلان آن بود که مسئله جنسیت که یکی از حساس‌ترین و ظریف‌ترین مسائل آفرینش است، در خدمت تعالی انسان قرار گیرد، نه در خدمت انحطاط بشر و زوال اخلاقی آنگونه که در دنیای غرب مرسوم است.
,
 
,
رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است؛ این را می‌توان از تلاش‌های مذبوحانه دستگاه‌های عریض‌وطویل تبلیغاتی دشمنان فهمید که همواره یکی از بهانه‌های واهی فشارهای‌شان به جامعه ایرانی، موضوع پایمال شدن حق زنان است؛ در واقع دستگاه‌های تبلیغاتی جوامعی که با تقلیل جایگاه زن به یک ابزار جنسی، بزرگترین ظلم و جفا را به زنان می‌کنند، با وقاحت و بی‌شرمی تمام، سعی در تخریب جایگاه متعالی زن در جامعه ایرانی اسلامی دارند.
,
 
,
سرافرازی و عزتمندی زن ایرانی در سایه انقلاب اسلامی
,
 
,
امروز زن مسلمان و مومنه ایرانی، یک شخصیت سرافراز و عزتمند است. هزاران وسیله‌ی تبلیغی، بمباران خبری می‌کنند برای اینکه این واقعیت را واژگون جلوه دهند؛ اما حقیقت سربلندی زن مسلمان ایرانی غیرقابل کتمان است. امروز مؤمن‌ترین و انقلابی‌ترین زنان جامعه ایرانی جزو زنان تحصیلکرده هستند. امروز زنان تحصیلکرده و زنان جوان جامعه ایرانی در پیچیده‌ترین آزمایشگاه‌ها و مراکز علمىِ تجربی و انسانی حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند. فعالترین زنان ما در زمینه ها‌ی سیاسی، علمی، مدیریت‌های اجتماعی، جزو زنان مؤمن و انقلابی جامعه ایرانی هستند.
,
 
,
پیشرفت‌های چشمگیر زنان بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف
,
 
,
کافی است نگاهی گذرا به تارک کتاب‌های متعدّد منتشره در کشور اعم از کتاب‌های علمی، پژوهشی، تاریخی، ادبی، سیاسی و هنری بینداریم؛ با انبوه نام زنان مولف و پژوهشگری مواجه می‌شویم که در حال تکمیل مدارج علمی خود هستند.
,
 
,
از سویی دیگر، فعالیت زنان جامعه ایران اسلامی در حوزه‌های پزشکی و تکنولوژیکی بسیار چشمگیر است و زنان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های مرتبط با علوم نوین نیز منشاء اثرگذاری و پیشرفت بوده‌اند.
,
 
,
برخی از آمار‌های مرتبط با حضور موفق زنان در عرصه‌های اجتماعی پس از انقلاب اسلامی، گواه نقش آفرینی مثبت و چشمگیر این قشر اثرگذار جامعه است.
,
 
,
ارتقاء شاخص‌های مرتبط با فعالیت اجتماعی زنانن
,
 
,
خست آنکه، پیش از انقلاب اسلامی و در دوره ستمشاهی، شاخص امید به زندگی در میان زنان، ۵۴ سال بود که اکنون به ۷۸ سال افزایش یافته است.
,
 
,
پیش از انقلاب اسلامی سهم زنان از کرسی استادی دانشگاه حدود یک درصد بود که این رقم اکنون به ۲۰ درصد رسیده است.
,
 
,
در سال ۱۳۵۵ یعنی دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون به ۴۴ درصد رسیده است.
,
 
,
تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۶۰ هزارنفر رسیده است. آمار پزشکان متخصص زن نیز از ۵۹۷ نفر قبل از انقلاب با افزایش ۵۰ برابری به ۳۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است.
,
 
,
قبل از انقلاب تنها ۵ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان فعال بود که این تعداد نیز عمدتاً به خانواده سلطنتی متصل بودند، اما اکنون ۲۰۰۰ سمن در حوزه زنان در کشور فعال است.
,
 
,
تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بود که اکنون به حدود ۴۰۰۰ نفر رسیده است. در زمان پهلوی، ناشر زن در کشور وجود نداشت، اما اکنون بیش از ۷۰۰ ناشر زن در کشور فعالیت می‌کنند.
,
 
,
در حوزه ورزشی نیز، زنان مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی بدرخشند؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر، ۱۶۰ مدال جهانی نصیب زنان مسلمان و محجبه ایرانی در عرصه رقابت‌های ورزشی بین‌المللی شده است؛ این در حالی است که پیش از انقلاب تنها ۵ مدال آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستمشاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند.
,
 
,
مجاهدت‌های زن مسلمان ایرانی
,
 
,
در کنار این پیشرفت‌ها و اثربخشی‌ها، بروز و ظهور کاملا برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی، در عرصه‌ی مجاهدت‌ها، از جمله در دفاع مقدّس و دنباله‌های آن تا امروز، بسیار غرورانگیز است. این همه همسران و مادران و دختران شهدا و جانبازان و بازماندگان برجسته بزرگمردانی که جانشان را در راه خدا دادند و این زنان با اراده‌ی محکم، عزم راسخ و با صبر جمیل، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.
,
 
,
مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۱ در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی»، فرمودند:زن در محیط اسلامی رشد علمی می‌کند، رشد شخصیتی می‌کند، رشد اخلاقی می‌کند، رشد سیاسی می‌کند، در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار می‌گیرد، در عین حال زن باقی می‌ماند. زن بودن، برای زن یک نقطه‌ی امتیاز است، یک نقطه‌ی افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌داری را، فرزندداری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد. امروز یکی از مشکلات بزرگ دنیای غرب، متلاشی شدن خانواده‌هاست، افزایش فرزندان بی هویت است. این‌ها گریبان غرب را خواهد گرفت. حوادث اجتماعی بمرور پیش می‌آید. غرب از همین نقطه سخت‌ترین ضربه‌ها را خواهد خورد و این تمدن مادی پر زرق و برق از همین نقطه فرو خواهد ریخت.
,
 
,
مقام معظم رهبری هفدهم اسفند سال ۹۶ در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام بیانات مهمی را پیرامون نوع نگاه به زن در غرب ایراد فرمودند.
,
 
,
معظم‌له در بخشی از بیاناتشان در این دیدار فرمودند: «زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری در مقابل مردان و وسیله‌ی هیجان جنسیِ نوع مرد و جنس مرد است. بقیّه‌ی حرف‌هایی که می‌زنند، مثل قضیّه‌ی عدالت جنسیّتی و این حرفها، همه حرف است و ظاهر قضیّه است، باطن قضیّه آن است. شنیدید که تعداد قابل توجّهی از بانوان صاحب‌مقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یکی پس از دیگری اعلان کردند که در دوران جوانی، در جریان مسائل اداری‌ای که در آنجا‌ها عضو بوده‌اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند؛ این را به زبان آوردند، گفتند. این‌ها زن‌های معمولی نیستند؛ زن‌های برجسته‌ی غربی‌اند. اسلام به‌وسیله‌ی حجاب در را بر روی آن مسیری که جنس زن را به این نقطه‌ی انحراف برساند بسته؛ اجازه نداده. حجاب اسلامی وسیله‌ی مصونیّت زن است؛ حجاب وسیله‌ی محدودیّت زن نیست».
,
 
,
منبع: میزان
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه