اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد:

شستا همچنان غیرشفاف عمل می‌کند/ فرار تامین اجتماعی از شفافیت با ساز و کار حق بیمه قرارداد

شستا همچنان غیرشفاف عمل می‌کند/ فرار تامین اجتماعی از شفافیت با ساز و کار حق بیمه قرارداد
عدم شفافیت در شستا باعث شده است که این سازمان به مرز بحران برسد و در این شرایط هم باز مسئولین تامین اجتماعی قصد دارند از جیب بیمه پردازان، ضعف‌های مدیریتی خود را جبران کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وجود شفافیت در سازمان‌ها علاوه بر اینکه مانع ایجاد فساد است، لازمه عملکرد مطلوب‌ آن‌ها نیز هست. شفافیت برای سازمان‌های عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان عمومی غیر دولتی است، جدی‌تر است. سازمان تامین اجتماعی با حق بیمه‌هایی که کارفرمایان و کارگران می‌پردازند بنا شده و هدف آن نیز ارائه خدمات به آن‌ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

گردش حساب چندین میلیاردی سازمان تامین اجتماعی و همچنین دارایی‌های فراوان تامین اجتماعی، در سال های گذشته زمینه فساد بزرگی را در این سازمان ایجاد کرده است. یکی از بخش‌های این سازمان که زمینه‌ی فساد در آن مهیا است شرکت‌های سرمایه گذاری این سازمان (شستا) است.

,

این فساد تا جایی پیش رفته است که محمد رضوانی‌فر مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی گفت: ما شستا را از گذشتگان به ارث نبرده‌ایم بلکه از آیندگان گرفته‌ایم. وی همچنین گفته بود: «قسم می خورم که پیگیر پرونده‌های حقوقی باشم و با تمام جدیت از ابزارهای حقوقی استفاده کنم. ما نمی‌توانیم به راحتی از کنار کسانی که پول شستا را می خورند بگذریم.»

,

 

,

شستا چگونه تأسیس شد؟

سازمان شستا از حق بیمه‌های پرداختی بیمه شدگان ایجاد شده است اما در سال های اخیر این سازمان به حیاط خلوت برخی از جریانات سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و حتی جریان های مختلف سیاسی برای تسویه حساب های سیاسی ابتدا دست روی این سازمان می گذارند.

, شستا چگونه تأسیس شد؟, شستا چگونه تأسیس شد؟,
,
,

این سازمان پر حاشیه متاسفانه جزء غیر شفاف ترین سازمان های کشور بوده است؛ تا جاییکه اخیراً نیز همان‌طور که عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد، تامین اجتماعی در رابطه با شستا با دیوان همکاری نمی‌کند و دیوان محاسبات در بازرسی از این شرکت‌ها موفق نبوده است.

,

 

,

شکایت دیوان محاسبات از شستا به خاطر عدم همکاری

, شکایت دیوان محاسبات از شستا به خاطر عدم همکاری, شکایت دیوان محاسبات از شستا به خاطر عدم همکاری,

در همین راستا اگرچه دیوان محاسبات در گزارش خود وضعیت صندوق بازنشستگی را بررسی کرد اما نتوانست این کار را در حوزه‌ی شستا انجام دهد چون سازمان تأمین اجتماعی در این حوزه با ما همکاری نمی‌کنند. عادل آذر گفته بود که اصلاً شستا به دیوان محاسبات اجازه ورود نمی‌دهد لازم است مجلس یک حکم محکمی بیاورد تا این اتفاق رخ دهد.

, شستا, شستا,

در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ کل کشور هم که به مجلس ارائه شده بود، وضعیت دخل و خرج سال گذشته شستا مشخص نیست. در این گزارش علت نبود عملکرد شستا عدم همکاری عنوان شده و تاکید دارد: عدم همکاری شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) با دیوان محاسبات و پاسخگویی به درخواست ارائه اطلاعات و مدارک مالی، جهت رسیدگی به دادسرای دیوان محاسبات، ارسال شده است.

,


عدم شفافیت و تضعیف حقوق کارگران

,
, عدم شفافیت و تضعیف حقوق کارگران , عدم شفافیت و تضعیف حقوق کارگران ,

یکی دیگر از مواردی که در سال‌های گذشته همواره غیر شفاف بوده و ارتباط مستقیم با بیمه شدن کارگران دارد دریافت مبالغی تحت عنوان حق بیمه قراردادهای پیمانکاری است. اعداد و ارقام حق بیمه قرارداد همیشه مخفی بوده است و مسئولین تامین اجتماعی تا کنون حاضر به ارائه جزئیات مبالغ دریافتی از این روش نشده‌اند.

,

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سازوکار حق بیمه قرارداد که سازمان تامین اجتماعی در قراردادهای پیمانکاری برای دریافت حق بیمه استفاده می‌کند به منبعی برای درآمد زایی و تامین کسری درآمد این سازمان به بهای فشار بر تولید تبدیل شده است.

,

هدف اصلی این ساز و کار درآمدزایی بدون ایجاد تعهد برای سازمان تامین اجتماعی است و نتیجه‌ آن ضربه به اقتصاد کشور است که ضرر آن به 80 میلیون ایرانی می‌رسد.

,

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان عمومی بوده و از آنجایی که با منافع کارگران به طور مستقیم در ارتباط است، باید هر چه بیشتر در راستای شفاف سازی فعالیت‌هایش گام بردارد و به مردمی که بیمه پردازان آن هستند، پاسخگو باشد.

,

آنچه که مشخص است، نبود این شفافیت باعث شده تا زمینه‌های فساد با ایجاد ساختاری مانند شستا و همچنین ساز وکاری مانند حق بیمه قرارداد ایجاد شود.

,

این عملکرد که ناشی از مدیریت ضعیف سرمایه‌ها در این سازمان است باعث شده تا امروز این سازمان به مرز بحران برسد و در این شرایط هم باز مسئولین تامین اجتماعی قصد دارند از جیب بیمه پردازان، ضعف‌های مدیریتی خود را جبران کنند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه