اخبار داغ

چند نفر از دریافت تسهیلات مسکن انصراف دادند؟

چند نفر از دریافت تسهیلات مسکن انصراف دادند؟
اگر چه در ۱۰ ماه نخست سال به دلیل افزایش قیمت مسکن انصراف از دریافت تسهیلات مسکن به ۳۴ هزار فقره رسید، بانک مرکزی گزارش داده منابع صندوق پس انداز مسکن در آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل۱۷ درصد رشد داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بانک مرکزی آمار‌های پولی و بانکی در آبان ماه را در حالی منتشر کرد که منابع صندوق پس انداز مسکن در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رشد بیش از حد قیمت مسکن در یک سال گذشته باعث شد تا تسهیلات ۸۰ میلیونی کفاف خرید مسکن را آن چنان که سال گذشته داشت، نداشته باشد و همین موضوع منجر به انصراف بیش از ۳۴ هزار نفر از دریافت تسهیلات مسکن در ۱۰ ماه نخست شود.
,
 
,
پیش‌تر رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن گفته بود که «از ابتدا تاکنون ۶۰ هزار نفر از سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم انصراف دادند که متاسفانه ۳۴ هزار فقره از این رقم در ۱۰ ماهه نخست امسال بوده که دلیل آن افزایش قیمت مسکن است».
,
 
,
این رشد منابع صندوق نشان می‌دهد که متقاضیان مسکن نگران دریافت تسهیلات در زمان مقرر نباید باشند.
,
 
,
حال بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که منابع صندوق پس‌انداز مسکن در آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است، بنابراین این آمار نشان می‌دهد، هنوز هم خرید مسکن و سرمایه‌گذاری در صندوق پس انداز مسکن نسبت به سایر بازار‌های موازی مثل طلا جذاب‌تر است.
,
 
,
این گزارش آمار‌های مهمی نظیر دارایی و بدهی بانک‌ها، دارایی و بدهی بانک مرکزی، نقدینگی و سپرده‌ها را در بر دارد. یکی از بخش‌های این گزارش در بخش سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز، «منابع صندوق پس انداز مسکن» است.
,
 
,
بررسی‌های آمار‌های پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در آبان ماه این رقم به سطح ۸.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع صندوق پس انداز مسکن در آبان ماه سال ۹۵ در سطح ۴.۶ هزار میلیارد تومان قرار داشت، که تا آبان سال ۹۶ سطح این منابع به رقم ۷.۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته بود. طی سال گذشته نیز ۱۷ درصد به این منابع افزوده شد، تا روند صعودی جذب این منابع در سال جاری تداوم داشته باشد.
,
 
,
افزایش سرمایه گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم، نشان می‌دهد که سپرده‌گذاران حتی در شرایطی که برخی بازار‌ها نظیر ارز و طلا، دارای بازدهی بالایی هستند، به سپرده‌گذاری صندوق پس انداز مسکن، به عنوان یک نوع سپرده‌گذاری امن و بلندمدت نگاه می‌کنند.
,
 
,
*سطح نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۱.۱ درصد رشد کرده است
,
 
,
بانک مرکزی در کنار این آمار، رقم نقدینگی در آبان ماه سال جاری را نیز به روز کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد که این رقم در ماه دوم پاییز به سطح ۱۷۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. سطح نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۱.۱ درصد رشد کرده است. در آبان ماه سال قبل، رشد نقدینگی در سطح ۲۲.۶ درصدی قرار داشت. دو بخش پول و شبه پول، اجزای اصلی نقدینگی را تشکیل می‌دهند.
,
 
,
پول، معادل اسکناس و مسکوک و سپرده‌های دیداری است، اما شبه پول معادل سپرده‌های غیردیداری اعم از قرض‌الحسنه و مدت دار است. آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که حجم پول در اقتصاد کشور به رقم ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آبان ماه سال قبل افزایش ۴۳ درصد را ثبت کرده است. همچنین سطح شبه پول نیز به ۱۴۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که افزایش این رقم نیز نسبت به سال قبل ۱۸.۱ درصد بوده است.
,
 
,
*رشد پول نسبت به شبه پول بیشتر بوده
,
 
,
این موضوع حاکی از آن است که همچنان در اقتصاد کشور، رشد پول نسبت به شبه پول بیشتر بوده است. به اعتقاد اقتصاددانان، افزایش رشد پول نسبت به رشد شبه پول، باعث می‌شود که ظرفیت ایجاد تورم از سوی نقدینگی بیشتر باشد. به بیان دیگر، افزایش نسبت پول به شبه پول، باعث می‌شود که پتانسیل تورمی ایجاد شده توسط نقدینگی تخلیه شود.
,
 
,
به نظر می‌رسد که جرقه این کار در سال جاری با نوسانات نرخ ارز در نیمه سال جاری آغاز شد و تا پایان سال جاری نیز با شدت کمتر تداوم داشته است.
,
 
,
بانک مرکزی در این گزارش، آمار کل سپرده بخش غیردولتی را نیز منتشر می‌کند. بر اساس این آمار کل سپرده‌ها تا پایان سال جاری به رقم ۱۶۷۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
,
 
,
این سپرده‌ها در هفت ماه نخست سال جاری به میزان ۱۳ درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد سپرده‌ها در هفت ماه نخست سال قبل به میزان ۱۴.۴ درصد ثبت شده بود. این موضوع گویای این مطلب است که رشد سپرده بانک‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت معناداری نداشته است.
,
 
,
منبع: فارس
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه