اخبار داغ

در یک برنامه تلویزیونی صورت گرفت

انتقاد حدادعادل از مجریان صداوسیما

انتقاد حدادعادل از مجریان صداوسیما
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برنامه تلویزیونی شب شعر از مجریان صدا و سیما به دلیل استفاده از واژگان غیرفارسی انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نوزدهمین برنامه تلویزیونی شب شعر دیشب دوشنبه ۲۲ بهمن با موضوع «شعر و هنر انقلاب» با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی، محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ، شاعر و پژوهشگر و اجرای محمود اکرامی‌فر از آنتن شبکه چهار سیما پخش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
حداد عادل ابتدای این برنامه، زبان هر ملت را از عناصر تعریف هر ملت دانست و گفت: این مردم هستند که  زبان را رشد داده‌اند. در این فارسی نو که ما امروز به آن صحبت می‌کنیم، رودکی سر سلسله است و فردوسی حق بزرگی به گردن زبان فارسی دارد.
,
 
,
سوالی که این برنامه مطرح شد این بود که اندیشه از طریق شعر و کلمات، پویا و زنده می‌ماند و شعر چقدر می‌تواند به زبان فارسی کمک کند؟
,
 
,
رحمانیان در پاسخ به این سوالات گفت: هستی تاریخی هر ملتی، ۳ ضلع دارد که دین، فرهنگ و دولت هستند. کشوری موفق هست که بتواند هر ۳ ضلع را به صورت متوازن پیش ببرد. ایران در شرایط تاریخی توانسته ضلع فرهنگش را پیش ببرد. برگ اول دفتر هویت زبان است و تجلی زبان در شعر است. اندیشه از طریق شعر و کلمات پویا و زنده می ماند.
,
شعر نوعی رسانه است.
,
 
,
حداد عادل نیز در ادامه گفت: ادبیات زبان هنری شده است. خصوصیت شعر حفظ زبان است. شعر نوعی رسانه است. شعر زبان را خالص می کند. شعر با مردم ایران رابطه‌ای ناگسستنی دارد و خیلی از بزرگان و مقام داران برای ابراز وجود شعر می گفتند.
,
 
,
رحمانیان در بخش دیگری از این برنامه درباره این‌که چرا ایران را با مولانا و خیام و شاعران بزرگ می‌شناسند، گفت: شعر هنر اول ایران است. آن چیزی که باعث می‌شود مردم جهان ما را با کلمه و شعر بشناسند، تخیل و تصویرگرایی است که در خودِ شعر وجود دارد.
,
 
,
وی در مورد شعر انقلاب اسلامی گفت: شعرانقلاب اسلامی متاثر از انقلاب بود که از دهه ۴۰ شروع شده تا هم اکنون. شعر انقلاب تحول در محتوا بوده است. در اشعار کوتاه ایجاد فضا و تولید فورم صورت گرفته است. هنر اول ما در انقلاب هنر شعر بود که با موسیقی تلفیق شد. در حال حاضر شعر نقش هنر مکمل پیدا کرده است و منزوی شده است.
,
 
,
حداد عادل نیز گفت: این شعر است که می‌تواند ایران را جهانی کند. بسیاری از تحصیل کرده‌های دانشگاهی حتی یک بیت شعر در حافظه ندارند. علت دوری از شعر به آموزش و پرورش بر می‌گردد. در ادبیات حافظه و محفوظات یک رکن است. در این۴۰ سال به جز امام و آیت الله خامنه‌ای چه کسی از مسئولین را می‌شناسید که اهل شعر باشند؟ این دلیل کم توجهی به شعر است.
,
 
,
رحمانیان نیز پس از حدادعادل، ازدیاد شاعران را از دلایل کاسته شدن اهمیت شعرا دانست.
,
 
,
در بخش دیگری از این برنامه، حداد عادل در مورد شعر انقلاب گفت: پس از انقلاب در شعر فارسی تحول سبکی نیز پیدا شد. بیدل قبل از انقلاب محجور بود اما امروز مطرح شده است. شعارها شیپور انقلاب بودند و شعر رسانه‌بودن خود را در تظاهرات‌ها نشان داد. درون مایه شعر با انقلاب عوض شد. شعر بعد از انقلاب شعر تعالی‌گراست.
,
 
,
رحمانیان هم در مورد فرم و محتوا در شعر پس از انقلاب گفت: از کارهای شعر انقلاب ایجاد تقابل و تضاد بود. یعنی خطی کشید بین تفکر اسلامی و تفکر غربی. تفکر اسلامی ایرانی ما تفکری شهودی است برعکس غرب که تفکری تکنیکی دارد و تعقلی است. آبشخور آن از تفکرات ایجاد شده در جامعه بود. شاعران عافیت‌طلب نبودند و این را در شعرشان تقبیح می‌کردند. از دیگر جریان‌های شعر انقلاب این بود که توجه‌اش به روستا بیشتر شد. شاعران توانستند اندیشه‌های انقلابی را در شعرشان ترویج دهند.
,
 
,
در بخشی از این برنامه حداد عادل با گله از مجریان صدا و سیما برای استفاده بی‌مورد از واژگان غیرفارسی، از آنها خواست تا بی‌دلیل از کلمات خارجی استفاده نکنند.
,
 
,
وی در ادامه خدمات انقلاب به زبان فارسی را برشمرد که از جمله آنها یکسان سازی زبان آموزش بود و گفت: حدود شصت هزار واژه در بیش از ۷۰ واژه علوم معادل‌سازی شده‌اند که ۲۰۰۰ تا از آنها مثل رایانه واژه عمومی هستند. دیگر واژه‌ها در خدمت علم هستند.
,
منبع: مهر
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه