اخبار داغ

با 117 رای موافق:

مجلس کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور را تصویب کرد/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

مجلس کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور را تصویب کرد/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
در حالی که مخالفان لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، نکاتی از جمله متناسب نبودن لایحه پیشنهادی با شرایط سخت کشور را مطرح کردند، موافقان معتقد بودند، نقطه مثبت بودجه سال آینده، شفافیت آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، امروز(شنبه ۲۶ بهمن) در صحن علنی مجلس بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف، نظرات خود را مطرح کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کریمی قدوسی(مخالف): مردم از ما می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنیم

, کریمی قدوسی(مخالف): مردم از ما می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنیم, کریمی قدوسی(مخالف): مردم از ما می‌خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنیم,

جواد کریمی قدوسی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98 در نشست علنی امروز مجلس گفت: مردم در راهپیمایی 22 بهمن به نمایندگان پیام می‌دادند که خواهش می‌کنیم حقوق‌ها را افزایش ندهید بلکه جلوی تورم و کاهش اررزش پول ملی را بگیرید. نمی‌خواهیم حقوق افزایش دهید قدرت خرید ما را حفظ کنید.

,

وی افزود: لایحه بودجه 98 نسبت به سال 97 وابستگی‌اش به نفت 3 درصد و نسبت به عملکرد سال 97 به میزان 35 درصد افزایش دارد. در حوزه مالیات 8 درصد رشد و در حوزه عملکرد مالیات 19 درصد رشد دیده می‌شود. همچنین در ارتباط با سود شرکت‌های دولتی نقش سود شرکت‌های دولتی در بودجه 98 به مقدار 50 درصد کاهش پیدا کرده در حالی که بودجه این شرکت‌ها 51 درصد رشد پیدا کرده است.

,

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه عمومی 7.8 درصد نسبت به عملکرد، 25 درصد رشد دارد،‌در منابع استقراض یعنی آینده فروشی 12 درصد رشد دیده می‌شود، برآورد قیمت نفت واقع‌بینانه نیست(متن کامل).

, متن کامل,

اسدی(موافق): شفافیت، نکته مثبت بودجه است

, اسدی(موافق): شفافیت، نکته مثبت بودجه است, اسدی(موافق): شفافیت، نکته مثبت بودجه است,

علی اسدی نماینده مردم شهر بابک در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1398 کل کشور،اظهار داشت: اگر چه انتقاداتی از سوی کارشناسان اقتصادی به بودجه 98 مطرح شده اما ‌آنچه حائز اهمیت است رسالت بودجه دولت در سال 98 ایفای نقش مؤثر برای ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی کشور و مقابله با تحریم‌ها و صیانت از تولید و تأمین معیشت مردم به رغم کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام است.

,

نماینده شهر بابک در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بهبود نظام بودجه‌نویسی و شفافیت در بودجه‌نویسی از ویژگی‌های مثبت بودجه سال 98 و از نکات قابل توجه در این نوع بودجه‌ریزی است اما باید بدانیم ما هنوز به بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد به معنی واقعی کلمه نرسیدیم و برای این منظور می‌بایست کارشناسان متخصص اقدامات جدی‌تری انجام دهند (متن کامل).

, متن کامل,

صادقی (مخالف): لایحه بودجه ۹۸ کشور را در شرایط ویژه در نظر نگرفته است

, صادقی (مخالف): لایحه بودجه ۹۸ کشور را در شرایط ویژه در نظر نگرفته است, صادقی (مخالف): لایحه بودجه ۹۸ کشور را در شرایط ویژه در نظر نگرفته است,

محمود صادقی، نماینده تهران به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه گفت: به طور کلی لایحه بودجه 98 کشور را در شرایط ویژه نگاه نکرده است، در حقیقت ما به تعبیری در یک شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم ولی بودجه 98 به گونه‌ای ترسیم شده که تلاش می‌کند این وضعیت پنهان بماند، با توجه به شرایط ویژه کشور و تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه و احتمال زیاد تشدید این فشارها در سال آینده، انتظار می‌رفت دولت در تنظیم لایحه بودجه 98 فراتر از یک سند شبیه اسناد حسابداری عمل کند.

,

صادقی همچنین گفت: در لایحه بودجه 98 منابع حاصل از صادرات نفتی بسیار بیشتر از واقعیت پیش‌بینی شده است، با توجه به اینکه مخارج پیش‌بینی شده هم بر اساس این درآمدهای غیرواقعی و موهون تنظیم شده است، به نظر می‌رسد سال آینده ما با کسری بودجه بسیار زیادی مطابق برآورد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها که تا حدود یکصد هزار میلیارد تومان کسری واقعی بودجه پیش‌بینی کردند، مواجه شویم (متن کامل).

, متن کامل,

شریف‌پور(موافق): وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست

, شریف‌پور(موافق): وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست, شریف‌پور(موافق): وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست,

عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو در سخنانی به عنوان دومین موافق کلیات لایحه بودجه سال 1398 کل کشور گفت: ما 5 منبع درآمدی در بودجه داریم که اولین منبع صادرات نفت خام است، وابستگی بودجه به نفت مشکل امروز کشور نیست بلکه این بیماری از قبل از انقلاب بوده و شیطنت‌های استکبار جهانی در 40 سال گذشته مانع از رهایی ما از این بیماری شده است. 

,

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: مخالفت با کلیات بودجه منطقی نیست، پیش‌بینی اختصاص 14 میلیارد دلار از محل فروش نفت برای تأمین کالاهای اساسی نشان از رویکرد مثبت بودجه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه دارد که موجب ایجاد آرامش و امید در جامعه خواهد شد (متن کامل).

, متن کامل,

حسن‌نژاد(مخالف): کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت نیست

, حسن‌نژاد(مخالف): کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت نیست, حسن‌نژاد(مخالف): کل بودجه یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت نیست,

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: در کدام قسمت این لایحه چشم انداز ۲۰ ساله بر احکام شما توسعه اقتصاد مقاومتی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، کوچک کردن دولت و اصل ۴۴ دیده شده است؟

,

وی ادامه داد: قیمت‌ها سه برابر شده، اما ما تنها یک یارانه ۴۵ هزار تومانی به هر ایرانی می‌دهیم و آن هم مادام به ملت برای این یارانه سرکوفت می‌زنیم کل یارانه که دولت می‌پردازد پول رانت یک واردکننده سویا و یا گوشت نمی‌شوددر حالی که یک شخص ماهی ۲۰۰ لیتر بنزین می‌سوزاند و در قبالش یک میلیون یارانه بنزین دریافت می‌کند و یک شخص فقیر که خودرو ندارد هیچ رایانه‌ای درباره بنزین نمی‌گیرد آیا یارانه هدفمند کردن یارانه‌ها این بود بر اساس این بودجه هیچ اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد.

,

حسن‌نژاد با بیان اینکه قیمت‌ها سه برابر شده است، اضافه کرد: آنچه ما نوشتیم بودجه نیست ما به مردم یارانه ۴۵ هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوفت می‌زنیم در حالی که کل یارانه به اندازه‌ رانت وارد کننده گوشت و سلطان سکه نیست (متن کامل).

, متن کامل,

تابش(موافق): تأیید یا رد بودجه از نظر امنیت ملّی اهمیت دارد

, تابش(موافق): تأیید یا رد بودجه از نظر امنیت ملّی اهمیت دارد, تابش(موافق): تأیید یا رد بودجه از نظر امنیت ملّی اهمیت دارد,

محمّدرضا تابش، نماینده مردم اردکان به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۸ گفت: در شرایط حساس کشور قرار داریم، از این رو بودجه صرفا برای ما بستر مالی نیست بلکه رد یا تایید آن از نظر امنیت ملی اهمیت دارد، از این رو نمایندگان باید به کلیات آن رای دهند.

,

وی ادامه داد: هیچ کجای دنیا با این شفافیت بودجه دفاعی را مشخص نمی کنند، ولی ما در این لایحه شاهد شفافیت بودجه دفاعی هستیم.

,

تابش اظهار داشت: پرهیز از تمرکزگرایی، هدایت جریان نقدینگی به بورس به جای رفتن به سمت سکه و مسکن نیز از ویژگی های بودجه 98 کل کشور است.

,

این نماینده مجلس اضافه کرد: افزایش بودجه عمرانی توجه به مشکلات عمومی و خصوصی که اثرگذاری اعتبارات دولتی را چندین برابر می کند نیز از این دیگر ویژگی های بودجه 98 است (متن کامل).

, متن کامل,

کاتب(مخالف): تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است

, کاتب(مخالف): تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است, کاتب(مخالف): تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است,

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: لایحه‌ای که به کمیسیون تلفیق داده شده دارای ۱۷۱ بند بوده که به ۲۴۳ بند افزایش یافته است، در همین مورد ۴ هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده، همه این‌ها با فشار دستگاه‌های اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن دستگاه‌های اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمی‌رود.

,

وی در ادامه گفت:‌ ما واریزی به صندوق توسعه ملی را از ۳۳ به ۲۳ درصد کاهش دادیم، برای این‌کار اذن گرفتیم، علاوه بر آن ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که ۱۴.۵ درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم، بودجه شرکت نفت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم رسیدگی نمی‌کند.

,

نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش کشور اشتغال است، گفت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال ندیدیم (متن کامل).

, متن کامل,

نوریان (موافق): مخالفان چه جایگزینی دارند؟

, نوریان (موافق): مخالفان چه جایگزینی دارند؟, نوریان (موافق): مخالفان چه جایگزینی دارند؟,

اردشیر نوریان در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ در نشست علنی امروز مجلس گفت: من معتقدم اینکه در بودجه ۹۸ نفت با قیمت ۵۴ دلار پیش‌بینی شده یک امر واقع‌بینانه است و نشان می‌دهد ما با احتیاط عمل کرده‌ایم. 

,

نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: در بودجه ۹۸ وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یافته، به این صورت که درآمدهای دولت از فروش نفت در سال ۹۷ به میزان ۲۷ میلیارد دلار بوده که این درآمد در بودجه ۹۸ به ۲۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار به تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته که به نظر من این نقطه قوت این بودجه است.

,

نوریان خاطرنشان کرد: سوال من از مخالفان لایحه بودجه ۹۸ این است که شما چه کاری می‌خواهید انجام بدهید که نمی‌توانید؟ چه کار می‌خواهید با لایحه بودجه بکنید که نشده؟ چه مانعی وجود دارد؟ و چه منویاتی را می‌خواهید در بودجه قرار دهید که امکانش را ندارید؟ (متن کامل).

, متن کامل,

خدابخشی (مخالف): خانواده‌های زیر خط فقر قدرت خرید گوشت یارانه‌ای را هم ندارند

, خدابخشی (مخالف): خانواده‌های زیر خط فقر قدرت خرید گوشت یارانه‌ای را هم ندارند, خدابخشی (مخالف): خانواده‌های زیر خط فقر قدرت خرید گوشت یارانه‌ای را هم ندارند,

محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز در مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۸ گفت: عدم انطباق با احکام برنامه ششم توسعه، عدم مدیریت مناسب منابع ارزی، عدم استفاده مناسب از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از شرایط تحریم، عدم توجه کافی به واقعیت‌های اقتصادی موجود در جامعه، عدم توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص حذف تبصره‌ها و یا احکام فاقد عملکرد در بودجه‌ سنوات گذشته و کم‌توجهی به وزارت آموزش و پرورش و انفعال این وزارتخانه در این خصوص از ایرادات لایحه بودجه سال ۹۸ است.

,

وی افزود: درباره کاهش قدرت خرید مردم و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر باید گفت که خط فقر برای مناطق مختلف کشور متفاوت است، اما آنچه در این باره قابل ذکر است این است که خانواده‌های زیر خط فقر امکان خرید گوشت یارانه‌ای را هم ندارند به دلیل آنکه عرضه آن ناکافی است و توزیع آن هم نامناسب است و سیاست‌های حمایتی فعلی نمی‌تواند به صورت واقعی و عادلانه از اقشار آسیب‌پذیر و زیر خط فقر حمایت کند و این منجر به افزایش شکاف طبقاتی می‌شود (متن کامل).

, متن کامل,

تاجگردون (موافق): تکلیف را روشن کنید؛ نفت بفروشیم یا نه؟

, تاجگردون (موافق): تکلیف را روشن کنید؛ نفت بفروشیم یا نه؟, تاجگردون (موافق): تکلیف را روشن کنید؛ نفت بفروشیم یا نه؟,

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه در پاسخ به اظهارات کریمی‌قدوسی به عنوان مخالف کلیات بودجه 98 اظهار داشت:‌ تکلیف ما را مشخص کنید ما نفت بفروشیم یا نفروشیم و کم بفروشیم یا زیاد بفروشیم. می‌فرمایند قیمت نفت در دنیا 80 دلار است اما ما 50 دلار گذاشته‌ایم در حالیکه این حسن بودجه است و نباید قبح بودجه باشد و باید بگوییم ما احتیاط را رعایت کرده‌ایم و اقتصاد و بودجه جنگی یعنی همین. اگر 80دلار شد که نمی‌گوییم نفت‌مان را 80 دلار می‌فروشیم و پولش را در خزانه می‌فرستیم و بودجه از کسری خارج می‌شود یا باید قیمت را زیاد کنیم و یا تولید را زیاد کنند و یا قیمت‌ حامل را افزایش دهند.

,

وی با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها در لایحه بود که مجلس و کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده است، گفت: برخی واگذاری‌ها و مسائلی مثل مدارس و آموزش و پرورش از اینها بود. شما اول سال در همین بودجه تصویب کردید که طرح رتبه‌بندی معلمان را انجام می‌دهید و همسان سازی کنید و برای اینها عدد گذاشته‌ایم و سؤال این است که چگونه می‌خواهید اینها را انجام دهید؟ وقتی می‌گوییم سه دوازدهم است دوباره مردم، مملکت و اقشاری که متوجه ما هستند را رها کنیم؟ (متن کامل).

, متن کامل,

با ۱۱۷ رأی موافق نمایندگان؛ کلیات لایحه بودجه ۹۸  تصویب شد

, با ۱۱۷ رأی موافق نمایندگان؛ کلیات لایحه بودجه ۹۸  تصویب شد, با ۱۱۷ رأی موافق نمایندگان؛ کلیات لایحه بودجه ۹۸  تصویب شد,

به گزارش خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز شنبه (27 بهمن ماه 98) در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با کلیات آن موافقت کردند.

,

بر این اساس، نمایندگان با 117 رای موافق، 86 رای مخالف و 8 از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه به کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور رای مثبت دادند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه