اخبار داغ

پس از شکست در سوریه؛

نفس‌گیری مجدد داعش در افغانستان

نفس‌گیری مجدد داعش در افغانستان
شکل‌گیری فعلی داعشی‌ها در افغانستان در مرزهای شرقی این کشور می‌باشد ولی تجربه نشان داده است که تفکر داعشی خود را در یک محدوده‌ی سرزمینی محصور نمی‌کند و قطعا برای افزایش تصرفات سرزمینی و نزدیکی به مرزهای ایران برنامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تفکر داعشی از زمان شکل گیری خود،سرزمین‌های مختلفی را تجربه کرده است. حضور داعشی‌ها در عراق و سوریه خطرناک بودن این تفکرات را بر همه آشکار کرد بطوری که کشورهای مختلف دنیا، ولو بصورت نمایشی و غیر واقعی هم که شده، مجبور به موضع گیری علیه آن‌ها شدند. طومار حکومتی داعش در سرزمین عراق و شام، با مجاهدت‌های فراوان رزمندگان جبهه مقاومت برچیده شدن پایان سیطره داعش در این منطقه اعلام گردید و فقط تفاله‌های این گروه در بیابان‌های سوریه و عراق بعضا پراکنده ماندند که احتمالا هم مبارزه دائمی ارتش سوریه و عراق، دیگر در این مناطق شاهد قدرت گیری داعشی‌ها نخواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

سوریه، عراق، لیبی، صحرای سینا، غرب آفریقا، اردن و این بار نیز نام افغانستان برای حضور مجدد داعشی‌ها مطرح می‌شود.تجربه نشان داده است که گروه‌ها و تفکرات تکفیری تروریستی که وارد افغانستان می‌شوند یا از آنجا شکل می‌گیرند، به دلایل متعدد در فضای این کشور رشد زیادی کرده و بزرگ می‌شوند و عملا به یکی از خطرات منطقه‌ای نظیر طالبان تبدیل می‌شوند.

,

ولایت ننگرهار افغانستان در شرق این کشور و در مرز پاکستان برای نخستین بار به عنوان مرکز حضور داعشی‌ها مطرح شده است. مقام‌های محلی در ننگرهار افغانستان مدعی هستند که علاوه بر داعشی‌های افغانی،تعدادی از تروریست‌های بین المللی از اوکراین، ازبکستان و حتی پاکستان نیز در بین گروه داعشی‌ها در افغانستان وجود دارند و منابع مالی داعش در ننگرهار از زکات، قاچاق درختان جنگل، معادن و حمایت‌های مالی خارجی تأمین می‏‌شود.

,

روز گذشته بوگدانف نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه نیز با اعلام نگرانی از انتقال تروریست‌ها از خاورمیانه به کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش هر روز مناطق تحت کنترل خود در این کشور را بیشتر می‌کند. وی گفته است:"این موضوع تهدیدی جدی برای کشورهای عضو سامان پیمان امنیت جمعی است."

,

برخی شنیده‌های غیر رسمی حکایت از آن دارد که تعداد تروریست‌های تحت لوای داعش در افغانستان تا 6 هزار نفر هم تخمین زده شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره در صف مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری بوده و متاسفانه بیشترین ضربه را نیز از تروریسم در سال‌های گذشته خورده است. این بار داعش برای نزدیکی به مرزهای شرقی کشورمان در تلاش است که قطعا جزو خطوط قرمز ما محسوب شده و احتمالا در آینده ی نزدیک با مشت آهنین نیروهای مقاومت مواجه خواهد شد.

,

البته شکل گیری فعلی داعشی‌ها در افغانستان در مرزهای شرقی این کشور می‌باشد ولی تجربه نشان داده است که تفکر داعشی خود را در یک محدوده‌ی سرزمینی محصور نمی‌کند و قطعا برای افزایش تصرفات سرزمینی و نزدیکی به مرزهای ایران برنامه دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه