اخبار داغ

مصاحبه خواندنی با مهندس جهادگر؛

گذاشتن هر آجر روی هم یک قدم به سوی آبادانی است/ کاش حضور در اردوهای جهادی شاخصه انتخاب مدیران بود

گذاشتن هر آجر روی هم یک قدم به سوی آبادانی است/ کاش حضور در اردوهای جهادی شاخصه انتخاب مدیران بود
مهندس جهادگر گفت: اگر این مدیران و مسؤولان بین مردم بروند به این قدرت درک خواهند رسید که با همین هزینه‌های پایین هم می‌توان گره‌های زیادی را باز کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، اردوهای جهادی واژه‌ای آشنا است که همه ما بارها مطالب زیادی در خصوص آن شنیده‌ایم و فعالیت این جهادگران گمنام را که بدون هیچ چشم‌داشتی انواع سختی‌ها و مشقات را در بدترین شرایط جوی و جغرافیایی با جان و دل می‌خرند نظاره‌گر هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

اردوهای جهادی، امروز حرکتی فراگیر و شناخته شده است؛ ساختار کلی این اردوها در کامل‌ترین نوع خود به سه بخش عمده عمرانی، فرهنگی خارجی و فرهنگی داخلی تقسیم می‌شود؛ بخش عمرانی با معاونت‌های متعدد خود قصد مشارکت در کاهش فقر و محرومیت اهالی مناطق محروم را دارد.

,

مهندسانی هستند که در بخش عمرانی اردوهای جهادی با وجود شرایط سخت، کمر همت برای آبادانی و محرومیت زدایی مناطق مختلف کشور بسته‌اند و از علم و مهارتی که آموخته‌اند در این مسیر استفاده می‌کنند.

,

روز مهندسی در تقویم رسمی ایران پنجم اسفندماه است که این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسید؛ خواجه نصر الدین طوسی از دانشمندانی است که باید برای او از واژه علامه دهر استفاده نمود زیرا این دانشمند در علومی همچون فلسفه، فقه، ستاره شناسی، ریاضی، پزشکی، معماری و نجوم به درجه دانشمندی رسیده بود.

,

خواجه نصیرالدین طوسی در تخصص‌های خود خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرده است به طوری که در قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های مثلثات او در فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش‌دهندگان این علم بود.

به بهانه روز مهندس به گفت‌وگو با یکی از مهندسان جهادی استان قزوین پرداختیم که در حوزه محرومیت‌زدایی و سازندگی فعالیت می‌کند.

,

خواجه نصیرالدین طوسی در تخصص‌های خود خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرده است به طوری که در قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های مثلثات او در فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش‌دهندگان این علم بود.

,

, , ,

به بهانه روز مهندس به گفت‌وگو با یکی از مهندسان جهادی استان قزوین پرداختیم که در حوزه محرومیت‌زدایی و سازندگی فعالیت می‌کند.

,

نیما گلرخ قربانی متولد سال ۱۳۶۶ از استان قزوین است که کار جهادی را از سال ۱۳۹۰ آغاز و تاکنون در بیش از ۲۰ اردوی جهادی شرکت کرده است.
این مهندس جوان دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه غیرانتفاعی کوثر است که اکنون مسئولیت قرارگاه جهادی بنیاد بسیج دانشجویی استان قزوین را بر عهده دارد.

,
,

قربانی می‌گوید: انگار پیشه مهندسی در خانواده ما به نوعی ارثی است چراکه به عنوان نهمین نفر در خانواده در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده‌ام.

,

این مهندس جهادگر در خصوص عرصه‌های جهادی می‌گوید: در عرصه‌های فرهنگی و عمرانی شروع به فعالیت کردم و همچنین قرارگاه جهادی بنیاد بسیج دانشجویی استان قزوین چند پروژه و کار در عرصه‌های خارج از کشور انجام داده است.

,

وی بیان می‌کند: طی این سال‌ها در مناطق مختلف خدمات رسانی داشتیم که می‌توان به ساخت خانه برای محرومان و مرمت خانه‌های روستاهای منطقه الموت غربی، یاروت، فشج و قسطین، سفیدآب و مناطق آوج و آبگرم اشاره کرد.

,

قربانی با بیان اینکه اردوهای جهادی با هدف محرومیت زدایی برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: تقریبا دو واحد مسکونی از صفر تا۱۰۰ به صورت کامل ساختیم و تحویل خانواده‌ها دادیم.

,

این مهندس جهادگر ادامه می‌دهد: با استان‌های همجوار مانند گیلان هم ارتباط داریم و در اردوهای جهادی آن‌ها هم حضور یافته و شرکت می‌کنیم.

,

, , ,

قربانی ابراز می‌کند: اوایل انقلاب؛ نهاد جهاد سازندگی وظیفه محرومیت زدایی را برعهده داشت اما متاسفانه به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن برخی از دولت‌ها این نهاد از بین رفت.

,

وی با اشاره به اینکه فعالیت اردوهای جهادی به صورت دانشجویی انجام می‌شود، می‌افزاید: با وجود کمبود امکانات و سختی‌ها اما مجموعه در حد توان خود بهترین کیفیت را ارائه می‌دهد.

,

مسئول قرارگاه جهادی بنیاد بسیج دانشجویی استان بیان می‌کند: باید از ظرفیت اردوهای جهادی حمایت شود چراکه اگر یک کشوری مانند آمریکا چنین روحیه‌ای در بین جوانانش وجود داشت و بدون چشم‌داشت وارد این عرصه‌ها می‌شدند به راحتی این جوانان را از دست نمی‌داد.

,

قربانی بیان می‌کند: متاسفانه در کشور ما نگاه سلیقه‌ای در بین مسئولان وجود دارد که برخی موافق و عده‌ای هم مخالف برگزاری اردوهای جهادی هستند و این موجب شده که اردوها یک دوره تناوبی داشته باشند.

,

وی ادامه می‌دهد: آدم‌هایی با شخصیت و نگاه‌های مختلف در میان نیروهای جهادی پیدا می‌شود اما وجه مشترک‌ همه این است که وقتی محروم و محرومیت را می‌بینند دل‌شان می‌لرزد، بغض می‌کنند و کمر همت می‌بندند تا در کاهش این اختلاف فاحش رفاه و آسایش نقشی داشته باشند.

,

این مهندس جهادگر اظهار می‌کند: متأسفانه برخی مدیران دغدغه‌مند نیستند و یا دغدغه آن‌ها فقط به اندازه اتاقشان وسعت دارد؛ اگر این مدیران و مسؤولان بین مردم بروند و مشکلات را لمس کنند به این قدرت درک خواهند رسید که با همین هزینه‌های پایین هم می‌توان گره‌های زیادی را باز کرد.

,

, , ,

وی با بیان اینکه جهادگر کسی است که از همه چیز خود برای رضای خدا می‌گذرد، می‌گوید: انسان می‌تواند از همه چیز خود انفاق کند برخی از مال خود انفاق می‌کنند و برخی با وقت و تخصص خود گره‌ای از کار مردم باز می‌کنند.

,

وی ادامه می‌دهد: آخرین اردوی جهادی که شرکت داشتیم دوماه پیش در روستای پرس وانج آوج بود که پروژه ساخت خانه محروم به مناسبت دهه فجر افتتاح شد.

,

قربانی بیان می‌کند: برنامه‌ریزی کردیم تا در عید سال جدید با همکاری قرارگاه پیشرفت آبادانی برای رفع محرومیت از روستاهای الموت همکاری کنیم.

,

این مهندس جهادگر می‌افزاید: تمام فعالیت‌هایی که در مناطق محروم انجام می‌شود درواقع به نوعی کار مهندسی است و اگر این کارهای مهندسی به نحو احسن اجرا شود محرومیتی وجود نخواهد داشت.

,

قربانی بیان می‌کند: با توجه به اینکه یکی از رسالت‌های جمهوری اسلامی صدور انقلاب به نقاط مختلف جهان است نباید اجازه دهیم صدور انقلاب در حد حرف و کلمه باقی بماند باید در کنار تفکر انقلابی نیز تشکیلات انقلابی هم صادر شود که اردوهای جهادی نمونه بارزی از آن است.

,

این مهندس جهادگر در خصوص فعالیت‌های جهادگران در عراق اظهار می‌کند: حدود ۶ خانه را در عراق مرمت کردیم و در تلاش هستیم با همکاری دوستان عراقی این کار تداوم پیدا کند و همچنین با همکاری ستاد عتبات عالیات در بازسازی حرم دو طفلان مسلم هم فعالیت داشتیم.

,

 

,

, , ,

وی ادامه می‌دهد: ثواب و دعای خیر کارهای جهادی را همواره در زندگی‌ام دیده‌ام؛ هرچه دارم را مدیون دعای خیر این عزیزان هستم.

,

مسئول قرارگاه جهادی بنیاد بسیج دانشجویی استان ابراز می‌کند: اولین باری که در اردوی جهادی شرکت کردم تصورم این بود که به نوعی اردوی تفریحی باشد اما زمانی که وارد این عرصه شدم دیدم کار و تلاش سخت در مناطقی که هیچ امکاناتی ندارد فقط یک روحیه جهادی و اراده قوی می‌خواهد که در تمامی بچه‌ها دیده می‌شد.

,

قربانی تصریح می‌کند: تمام لحظاتی را که در اردوهای جهادی می‌گذرانیم برایمان خاطره است؛ مهمترین خاطره‌ای که بعد از هر اردو در ذهنمان می‌ماند طعم شیرین لبخند و رضایت اهالی از دست رنج ما است.

,

این مهندس جهادگر بیان می‌کند: خصوصیات اخلاقی جهادگران به گونه‌ای است که حتی از اهالی روستا هم جهادگر ساخته‌ایم و از مشارکت آن‌ها هم استفاده می‌کنیم؛ زمانی که اهالی روستا می‌بینند نیروهای جهادی برای آبادانی منطقه آن‌ها تلاش می‌کنند نیز آن‌ها هم امیدوار می‌شوند و پای کار می‌آیند.

,

وی می افزاید: اگر این شرایط ایجاد می‌شد و چنین طرح‌هایی حمایت و گسترش می‌یافت شاید در هر روستای محروم یک گروه جهادی داشتیم.

,

قربانی می‌گوید: حدود ۵۰ نیروی فعال داریم و برای هر بار اعزام ۲۵ تا ۳۰ نفر نیرو پای کار هستند که از دل و جان برای محرومیت زدایی تلاش می‌کنند.

,

, , ,

مسئول قرارگاه جهادی بنیاد بسیج دانشجویی استان عنوان می‌کند: کاش می‌توانستیم یکی از ارکان انتخاب مدیران شرکت در اردوهای جهادی بود چون تا زمانی که درد مردم درک نشود نخواهیم توانست به آن‌ها خدمات رسانی کنیم.

,

این مهندس جهادگر ابراز می‌کند: بر اساس فرمایش امام(ره) انقلاب ما انقلاب پابرهنگان است و ما جهادگران هم طبق فرمایش امام یک موی این کوخ نشینان را به هزار کاخ نشین نخواهیم داد.

,

وی اظهار می‌کند: ایثار و از خودگذشتگی و استفاده از حداکثر توان جهادگران قابل لمس است چون مردم مناطق محروم واقعا محتاج هستند و بالاترین دستمزد ما دعای خیر این عزیزان و رضایت خداوند است.

,

قربانی بیان می کند: تلخ‌ترین و سخت‌ترین درد این است که درد هم نوعان خودمان را ببینیم و نتوانیم در قبال آن قدمی برداریم.

,

وی در پایان می گوید: آرزو دارم فعالیت اردوهای جهادی تا زماتی تدوام داشته باشد که دیگر هیچ نیازی به این طرح‌ها نداشته باشیم و محرومیت به کلی از بین برود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه