اخبار داغ

بررسی دلایل پافشاری عده‌ای بر برگزاری کنسرت در مشهد؛

به نام هنر به کام منفعت‌طلبان/ 400 میلیون تومان درآمد با دو ساعت اجرا!

به نام هنر به کام منفعت‌طلبان/ 400 میلیون تومان درآمد با دو ساعت اجرا!
مشهد مقصد 31 میلیون زائر از سراسر دنیا است که این امر باعث شده تا عده‌ای با پنهان شدن در پشت نام هنر به دنبال کسب منافع خود باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، طی چند ماه گذشته بار دیگر موضوع برگزاری کنسرت در مشهد داغ شد و واکنش مخالفان و موافقان این موضوع را به همراه داشت. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

روح موسیقی بسیار آرام‌بخش و زیباست ولی زمانی که در مجاورت بارگاه علی ابن موسی‌الرضا(ع) طبل برپایی کنسرت‌ها و موسیقی‌های غیر متعارف به صدا درآید، مخالفان در جای خود نمی‌نشینند‌؛ مسئولین استانی از جمله نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، مدیرکل دادگستری خراسان رضوی و دادستان مشهد با برپایی کنسرت به‌صورت سالم مخالفتی نداشته و آن را تائید کرده‌اند ولی متأسفانه مسئولان دولتی بدون آنکه نگرش و رویکرد جدیدی در برپایی کنسرت اعمال کنند،‌ بر برپایی کنسرت اصرار می‌ورزند.

در نظرسنجی‌های صورت گرفته از زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند، اعلام‌شده است که اکثریت آن‌ها تنها برای زیارت به این شهر سفرکرده و برخی دیگر در کنار زیارت به مکان‌های تفریحی و گردشگری‌ نیز مراجعت کرده‌اند.

,
,
,

 

,


 

, ,
,

با چنین جمع‌بندی‌ای درمی‌یابیم که برپایی کنسرت جزو اولویت‌های پنجم یا ششم در مشهد است اما متأسفانه برخی باوجود بحران‌های اقتصادی که مردم با آن‌ها مواجه هستند، کنسرت را مسئله نخست مطرح کرده و نیاز اصلی جوانان می‌دانند.

برخی مراکز وابسته به قدرت باوجود مشکلات اقتصادی بر روحیه آزادی‌خواه جوانان سوار شده و برای فروش بلیت‌های کنسرت و کسب حمایت‌ آن‌ها دست به هر اقدامی می‌زنند.

نکته قابل‌تأمل این است که بلیت هر کنسرت به‌صورت میانگین ۱۰۰ هزار تومان است این در حالی است که جایگاه‌های ویژه به‌طور تقریب ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اگر در هر کنسرت بلیت برای دو هزار نفر به فروش برسد، مبلغی برابر با 200 میلیون تومان در یک کنسرت دوساعته عاید می‌آید.

از این میزان پول به‌دست‌آمده تنها کمتر از نیمی از آن به خواننده و گروه نوازندگان تعلق می‌گیرد و مابقی به جیب برگزارکننده‌ها می‌رود؛ برگزاری یک کنسرت متوسط با یک اسپانسر داخلی بین 300 تا 350 میلیون تومان از محل اسپانسرینگ برای تهیه‌کننده درآمدزایی می‌کند.

,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

گروه‌های موسیقی برای هر سئانس مبلغی بین 20 تا 30 میلیون تومان را دریافت می‌کنند، در اصل می‌توان برای یک‌شب اجرا، عدد تقریبی 50 میلیون تومان را در نظر گرفت که این مبلغ به خواننده و نوازنده‌ها و نوازنده‌های مهمان احتمالی اختصاص پیدا می‌کند؛ بر اساس اعلام رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۵ بیش از یک هزار و ۲۲۱ مجوز اجرای صحنه‌ای برای موسیقی صادرشده است.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که بین 150 تا 180 میلیون تومان هزینه برگزاری کنسرت برای تهیه‌کنندگان است. از سوی دیگر برگزاری یک کنسرت متوسط با خواننده‌ای درجه اول باوجود داشتن اسپانسر، 350 تا 400 میلیون تومان درآمد دارد.

,
,
,


 

, ,
,

شاید نگاه خواننده‌ها و مراکز برپایی کنسرت به مسئله موسیقی از نگاه هنر دوستانه به نگاه پول دوستانه تغییریافته باشد و از همین رو دام‌های بسیاری برای مشهد که زائران بسیاری را پذیراست، پهن کرده‌اند.

,

 

,


 

, ,
,

 

,

در ادامه گزارش به گفت‌و‌گو با نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری پیرامون برپایی کنسرت نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

 

,
,
,

به دنبال «واتیکان» کردن مشهد نیستیم/ با موسیقی نامشروع مخالفیم

, به دنبال «واتیکان» کردن مشهد نیستیم/ با موسیقی نامشروع مخالفیم,

آیت‌الله حسینی در گفت‌و‌گو با «صبح توس» پیرامون برپایی کنسرت در مشهد اظهار کرد: سیاحت و زیارت در مشهد نباید دو مسئله مورد رقیب با یکدیگر باشند، سیاحت ما باید دینی باشد و بنایی نداریم که تجسس در امور مردم انجام دهیم ولی موسیقی نامشروع و کنسرت در مشهد نباید باشد.

, صبح توس,

وی افزود: مشهد قداست ویژه‌ای به‌واسطه حضور نورانی حضرت رضا(ع) دارد، اگر در این شهر اقدام ناپسندی صورت گیرد ابعاد منفی داشته و آبروی اسلام و انقلاب می‌رود.

,

نماینده ولی‌فقیه در عراق ادامه داد: کنسرت‌هایی که خلاف اخلاق اسلامی است نباید برپا شود، ارشاد اسلامی باید در جهت امور اخلاقی و اسلامی قدم بردارد و تنها به سرگرمی نپردازد، چراکه سرگرمی‌های ما باید آموزنده باشد؛ مسئولین باید حریم امام رضا(ع) را حفظ کنند، ما نمی‌خواهیم مشهد را واتیکان قرار دهیم و بقیه شهرها آزادی باشد.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مناطق آزاد مسائل اخلاقی وجود دارد، گفت: این درعین‌حالی است که این مناطق ازنظر تجاری آزاد است نه اینکه منطقه آزاد برای فحشا و منکرات باشد؛ ما وظیفه تجسس در زندگی خصوصی افراد نداریم ولی اگر در فضای رسمی کار خلافی انجام شود به نام دین و اسلام آسیب جدی وارد می‌آید، اگر وزارت ارشاد مراسمی برپا کند که اخلاق غیر اسلامی ترویج شود به نام دین تمام می‌شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه