اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد:

سناریوی کودک همسری؛ از نیاز واقعی تا لجبازی‌های سیاسی/ دود کودک انگاری دختران و پسران به چشم چه کسانی می‌رود؟

سناریوی کودک همسری؛ از نیاز واقعی تا لجبازی‌های سیاسی/ دود کودک انگاری دختران و پسران به چشم چه کسانی می‌رود؟
برخی از طراحان سناریوی کودک همسری با کودک‌ انگاری افراد بالغ سعی دارند، راه عقلانی پاسخ به نیاز دختران و پسران زیر 18 سال یعنی ازدواج کردن را از بین ببرند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس نظر کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی با توجه به کاهش سن دسترسی به فضای مجازی و برخی محتوای غیراخلاقی در این بستر، سن بلوغ دختران و پسران کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این راستا، کیوان الچیان، عضو انجمن متخصصان داخلی ایران اعلام کرد که متأسفانه در کشور ما سن بلوغ در پسران و دختران 1.5 سال کاهش یافته است؛ به‌طوری‌که در دختران به 11.5 سال و در پسران به 13.5 سال رسیده است.

همچنین ثریا علوی نژاد، روانشناس بالینی در این خصوص معتقد است که در دوران بلوغ، دختران و پسران شاهد تغییرات فیزیکی و جسمی در بدن خود هستند به طوری که این تغییرات در دختران بین 10 تا 12 سالگی و در پسران در سنین 12 تا 15 سالگی شروع می‌شود.

,
,
,



در همین راستا تحقیقات در این زمینه نشان داده است که 40 درصد از دختران پیش از ورود به دانشگاه با پسری ارتباط داشته‌اند و 20 درصد دیگر قطع ارتباط کرده‌اند؛ بنابراین 60 درصد آنها ارتباط با جنس مخالف را پیش از سن 18 سالگی تجربه کرده‌اند. همچنین مشخص شده است که حدود 40 درصد این افراد در زمانی ارتباط خود را شروع کرده‌اند که سنشان کمتر از 14 سال بوده است؛ یعنی در دوران راهنمایی.

, ,
,
,

, ,

پیشتر دکتر محمود گلزاری، معاون وزیر ورزش و جوانان در نشستی تحلیلی اعلام کرده بود که در چند سال اخیر سن ارتباط با جنس مخالف تا 14 سالگی کاهش پیدا کرده است. به طوری که دوستی دختران و پسران با مسائل عاطفی آغاز می‌شود و سرانجام به روابط جنسی و حتی ارتباط با چند نفر کشیده می‌شود.

,

در سال 94 تحقیقی منتشر شد که در آن از تجربه رابطه جنسی اجباری میان 15 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی خبر داده بود. این مهم اگرچه از سوی مراجع رسمی و دولتی تایید نشده اما شواهد اجتماعی و مطالعات کارشناسان بر اشتباه نبودن آن صحه گذاشت.

,

همچنین، قرایی مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی در این رابطه در مصاحبه‌ای با روزنامه قانون گفته بود: « شخصا در چند سال قبل مطالعه ای را روی 150 دختر دبیرستانی داشتم که نشان می داد اکثر دختران مورد مطالعه رابطه جنسی با دوست پسر در دوران دبیرستان داشته اند.

,

قرایی مقدم درباره زمینه‌های کاهش سن بلوغ در جامعه اینگونه می گوید که آنچه مشخص است اکنون حرمت ها در جامعه و میان خانواده ضعیف شده است.

,

چندی پیش هم، ایسنا در گزارشی به‌ نقل از سید محمود گلزاری، معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان می‌نویسد: «ارتباط دختران و پسران نسبت به 30 سال گذشته سه برابر شده و زمان شروع رابطه به دوران تحصیلی راهنمایی و نوع رابطه ازعاطفی به جنسی رسیده و ارتباط هم‌زمان با چند نفر زیاد شده است».

,

با وجود این همه اذعان غیر مستقیم و اعتراف کارشناسان به ناهنجاری هایی که اخیرا در خصوص بلوغ برای کودکان و نوجوانان به وجود آمده است اما همچنان شاهد هستیم که تلاش های زیادی برای تصویب قانون ممنوعیت ازدواج در سنین زیر 15 سال از سوی برخی نمایندگان صورت می‌گیرد.

,

با توجه به مطالب فوق با وجود کاهش سن بلوغ در ایران در صورتی که ممنوعیت قانون سنی از ازدواج آنان جلوگیری کند، رابطه دختران و پسران به‌دلیل احساس نیاز عاطفی آنها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

,

طی هفته های گذشته خبر قتل دو دختر در کردستان منتشر شد که توسط پدرانشان به خاطر ارتباط گرفتن با دوستان جنس مخالف خود به قتل رسیدند. این خبر را رسانه های محلی منتشر کردند.

,

در این بین برخی از طراحان سناریوی کودک همسری با کودک‌ انگاری افراد بالغ سعی دارند، راه عقلانی پاسخ به نیاز دختران و پسران زیر 18 سال یعنی ازدواج کردن  را از بین ببرند.

,

این سوال مطرح است که اگر نوجوانان را از ازدواج که به لحاظ قانونی و شرعی تا کنون مشکلی نداشته اند محروم کنیم باید منتظر پیامدهای افزایش ناهنجاری های اجتماعی باشیم؛ این در حالی است که می توان برای همان تعداد محدودی که از این نوع ازدواج سوء استفاده می شود بر اساس قانون برنامه جدیدی داشت.

,

تا کنون مواردی از جمله ازدواج کودکان با مردان با سن بالا در قوه قضاییه بررسی شده و دادستان جلوی این ازدواج ها را گرفته است که قطعاً این قانون در کشور وجود دارد و با تکمیل قانون های قبلی می توان جلوی سوء استفاده از ازدواج حتی در سنین بالاتر را گرفت.

,

عباس کلهری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه