اخبار داغ

بررسی ابعاد امنیتی رزمایش مشترک قطر و عربستان در گفت و گوی کارشناس مسائل منطقه با دانا؛

آمریکا از قطر خواست تا در رزمایش عربستان شرکت کند/ قطر نمی توانست به درخواست آمریکا، نه بگوید/ روابط ایران با قطر به سطح همکاری امنیتی نمی رسد

آمریکا از قطر خواست تا در رزمایش عربستان شرکت کند/ قطر نمی توانست به درخواست آمریکا، نه بگوید/ روابط ایران با قطر به سطح همکاری امنیتی نمی رسد
سیدمهدی نورانی با اشاره به مشارکت قطر در رزمایش عربستان گفت: آمریکا از قطر خواسته است تا در این رزمایش مشارکت کند، بر همین اساس قطری ها نمی توانستند به آمریکایی ها نه بگویند و در حقیقت این موضوع به آمریکایی ها مربوط می شود و به عربستان هیچ ارتباطی ندارد.
[

سیدمهدی نورانی، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به چرایی حضور و مشارکت قطر در رزمایش رژیم سعودی اظهار داشت: مسئله مهمی که در این رزمایش وجود دارد این است که با توجه به استقرار یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی آمریکا در قطر و اینکه آمریکایی ها نیز در رزمایش عربستان شرکت کرده و از پایگاه های قطر استفاده می کنند، بر همین اساس قطر نیز مجبور بود در این رزمایش مشارکت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: حضور و مشارکت قطری ها در این رزمایش هیچ ربطی به این مسئله ندارد که روابط قطر و عربستان خوب شده باشد.

,

 

,

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "آیا قطری ها از محاصره ای که شده اند خسته و تن به مشارکت در این رزمایش داده اند؟" گفت: آمریکا از قطر خواسته است تا در این رزمایش مشارکت کند، بر همین اساس  قطری ها نمی توانستند به آمریکایی ها نه بگویند و در حقیقت این موضوع به آمریکایی ها مربوط می شود و به عربستان هیچ ارتباطی ندارد.

,

 

,

نورانی افزود: پایگاه های نظامی آمریکا در قطر جزء پایگاه های اصلی آمریکا در منطقه هستند و از آن پایگاه ها نیز در رزمایش عربستان استفاده کردند.

,

 

,

وی در تشریح حضور قطری ها در این رزمایش بیان داشت: می توان گفت که اگر قطر در رزمایش عربستان مشارکت نمی کرد، برایش گران تمام می شد.

,

 

,

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "وزرات خارجه ایران چه اقداماتی جهت تقویت روابط با قطر انجام داده است؟" گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با قطر در طول چند سال گذشته هیچ وقت قطع نشده است و روابط خوبی با این کشور داشته و دارد و مشکلی هم تا کنون نداشت.

,

 

,

سیدمهدی نورانی در تشریح موضع ایران درباره اختلاف میان قطر و عربستان عنوان داشت: حمایت ایران از قطر یک مقدار بیشتر از گذشته شده است و باز کردن خطوط هوایی ایران برای قطری ها یکی از بزرگ ترین کمک هایی بود که ایران به قطر کرد.

,

 

,

وی ادامه داد: قطری ها لیبرال هستند و زیاد هم به مسائل دین مقید نیستند و از سوی دیگر با توجه به اینکه یک کشور ثروتمند و قطب رسانه ای جهان اسلام است، می خواهد در منطقه تاثیر گذار باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که "آیا وزارت خارجه در ایجاد روابط دیپلماتیک با قطر خوب عمل کرده است؟" گفت: قطر در رابطه با ایران یک سقفی برای خودش در نظر گرفته است و از آن سقف هم تجاوز نمی کند و بر همین اساس روابط ایران با قطر به سطح همکاری امنیتی نمی رسد و در همان حد همکاری های اقتصادی باقی خواهد ماند و به همکاری های فرهنگی، رسانه ای و امنیتی هم نخواهد رسید.

,

 

,

نورانی در تشریح اهمیت قطر از نظر استراتژیک برای ایران، اذعان کرد: رابطه ایران و قطر یک رابطه دو طرفه اقتصادی است که قطری ها برای حفظ آن سعی می کنند با ایران وارد تنش نشوند.

,

 

,

وی اشاره کرد: القاعده رسماً در خاک قطر دفتر دارد و طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران با این مسئله مشکل دارد همچنین زمانی که «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس به سوریه رفت، برایش دفتر نگرفتند و با ذلت در هتل نگهش داشتند، اما شاهد بودیم که برای القاعده دفتر رسمی گرفتند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه