اخبار داغ

پیام سوریه به اسرائیل:

از جولان عقب‌نشینی نکنید به گزینه نظامی متوسل می‌شویم

از جولان عقب‌نشینی نکنید به گزینه نظامی متوسل می‌شویم
دیپلمات ارشد سوریه در واکنش به تحرکات در واشنگتن جهت تصویب قطعنامه‌ای درخصوص بلندی‌های جولان اشغالی، از طریق یک مقام بین‌المللی هشدار داد اگر نیروهای اسرائیلی از این منطقه عقب‌نشینی نکنند، سوریه برای آزادسازی آنجا به گزینه نظامی متوسل خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: بعد از این‌که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در ایجاد منطقه‌ای حائل در جنوب سوریه و تشکیل گروهکی متشکل از( عناصر) برخی گروه‌های معارضِ مسلح سوریه برای تمرکز در این منطقه شکست خورد به سناتور «لیندسی گراهام»، که به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک است، متوسل شده است به این امید که این سناتور را به تصویب قطعنامه‌ای وادارد که در آن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی( 1200 کیلومتر مربع) به رسمیت شناخته شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سناتور گراهام، که به همراه نتانیاهو و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا( در فلسطین اشغالی) از بلندی‌های جولان اشغالی بازدید کرد مقابل هر دو متعهد شد که زمانی‌که به واشنگتن بازگردد تلاش خواهد کرد که ترامپ را به صدور تصمیمی مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی متقاعد کند و همچنین به «تد کروز» سناتور صهیونیستی کمک می‌کند که قطعنامه‌ای را در همین چارچوب در کنگره به تصویب برساند.

,

نتانیاهو برای مشارکت در کنفرانس «آیپک»، که نوک پیکان لابی اسرائیل در پایتخت آمریکا را تشکیل می‌دهد، و کنفرانس سالیانه آن در 26 ماه جاری میلادی تشکیل می‌شود، عازم واشنگتن خواهد شد. انتظار می‌رود که نتانیاهو در کاخ سفید با ترامپ دیدار کند و رقیب او «بنی گانتز» رئیس فراکسیون «آبی و سفید» ابراز عقیده می‌کند که در جریان سفر نتانیاهو، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر خواهد کرد و طی آن، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی را به رسمیت خواهد شناخت که این گان، در حمایت از نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی و تقویت فرصت‌ها برای پیروزی وی در این انتخابات برداشته می‌شود.

,

به گزارش تسنیم، وزارت خارجه سوریه بیانیه‌ای صادر، و در آن چنین وعده‌های گراهام را محکوم کرد و این وعده‌ها را منعکس‌‌کننده استکبار آمریکایی در بدترین شکل خود توصیف کرد. ولی مهم‌ترین واکنش در پیام غیرمستقیم آقای «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه مطرح شد که او از طریق ژنرال «کریستین لوند» فرمانده نیروهای ویژه بین‌المللی تأکید کرد، در صورتی‌که نیروهای اسرائیلی از بلندی‌های جولان اشغالی غقب‌نشینی نکنند، سوریه در استفاده از زور برای آزادسازی این منطقه درنگ نخواهد کرد.

,

موضوع قابل توجه این است که «مارتین ایندیک» معاون وزیر خارجه و سفیر پیشین آمریکا در تل‌آویو، روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: جولان، سرزمین سوریه است و کسی که آن را تهدید می‌کند با آتش بازی می‌کند.» او افزود: پنج نفر از نخست‌وزیران(اسبق رژیم صهیونیستی) آمادگی‌شان برای عقب‌نشینی از بلندی‌ها را مقابل پیمان صلح با سوریه اعلام کردند ولی سوریه تاکنون آماده چنین معامله‌ای نشده است.»

,

موضوعی، که نتانیاهو و تمام سیاسیون اسرائیلی از جمله بزرگ‌ترین رقیبش، ژنرال گانتز آن را درک نمی‌کند این است که سوریه از بحران 7 سال اخیر، با قدرت و صلابت بیشتر و با توان بالای رزمی و توانمندی‌های چشمگیر تهاجمی و دفاعی خارج شد و مهم‌تر این‌که، سوریه به محور مقاومت وابسته است؛ محوری که وارد هیچ نبرد نشده است مگر آن‌که از آن پیروز بیرون آمده است از جمله جنگ‌هایی علیه رژیم اشغالگر ارائیل از سال 1973.

,

ارتش عربی سوریه، با پشتیبانی هوایی روسیه و حمایت نیروهای «حزب‌الله» لبنان، توانست سیطره کامل خود بر جنوب سوریه را تثبیت کند، آن را تحت حاکمیت دولت بازگرداند و نیروهای همپیمان و تحت حمایت از جانب رژیم اشغالگر را سرکوب کند و همچنین گذرگاه «نصیب جابر» هم‌مرز با اردن را بازگشایی کند. در حالی‌که نتانیاهو نتوانسته است حتی یک گلوله در چارچوب اجرای تهدیدهایش برای جلوگیری از این دستاوردهای بزرگ سوریه شلیک کند.

,

مهم‌ترین موضوع این است که همان‌گونه که منابع بلندپایه در سوریه به «کمال خلف» خبرنگار این روزنامه در بیروت اعلام کردند رهبری سوریه چند روز پیش تجهیزاتی به پایگاه نظامی‌اش در القنیطره واقع در مرزهای جولان اعزام کرده و سامانه‌های دفاع هوایی را برای مقابله با هرگونه تجاوز اسرائیل، در حالت آماده‌باش قرار داده است.

,

جبهه جولان در آینده نزدیک بازگشایی خواهد شد و بلندی‌ها، مانند دیگر اراضی اشغالی به ساکنان عربش- خواه سوری‌ها خواه لبنانی‌ها و خواه فلسطینیان- بازگردانده خواهد شد درست مانند بازگشت بخش اعظمی از خاک سوریه، که پیشتر خارج از سیطره ارتش عربی سوریه بود.

,

به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از سوی ترامپ یا کنگره، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که آن سرزمین اشغالی سوریه است. این به رسمیت شناختن فعلا بازی با آتش است که نه تنها انگشتان بازیگران بلکه دستان آنها را خواهد سوزاند همان‌گونه انگشتان تمامی کسانی که برای تجزیه سوریه و تغییر هویت عربی و مقاوم آن طی 7 سال گذشته تلاش کردند، سوزانده و قطع شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه