اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی:

تبدیل هفت شین به هفت سین بعد از ترویج اسلام/ این سفره نشان از حکمت و اندیشه نیاکان ما دارد

تبدیل هفت شین به هفت سین بعد از ترویج اسلام/ این سفره نشان از حکمت و اندیشه نیاکان ما دارد
گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در خصوص تبدیل شدن هفت شین به هفت سین گفت: بعد از اینکه دین اسلام رواج پیدا کرد و اسلام مراسم نوروزی را پذیرفت و به دلیل اینکه یکی از هفت شین ها شراب بود هفت شین برداشته شد و به جای آن هفت سین گذاشته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سید محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت :هفت سین به عنوان یک سنت نوروزی که از نیاکان ما و هزاره های دور به ارث رسیده است و در هر روزگاری نشان  و موقعیت خاص خود را داشته است قبل از دوره ی هخامنشیان هفت چین بوده و در دوره ی ساسانیان هفت شین بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان ,

وی در خصوص تبدیل شدن هفت شین به هفت سین عنوان کرد:بعد از اینکه  دین اسلام رواج پیدا کرد و اسلام مراسم نوروزی را پذیرفت و به دلیل اینکه یکی از هفت شین ها شراب بود هفت شین برداشته شد و به جای آن هفت سین گذاشته شد .

,

مدیر مرکز کرمان شناسی با اشاره به اینکه عدد هفت از دیرباز یک عدد مقدس به شمار می رفته بیان کرد: وقتی به کتاب ها و ادیان همه ملت ها نگاه می کنیم دیده می شود که هفت یک عدد مقدس بوده و تقدس عدد هفت موجب شد نیاکان ما این عدد را برای این سفره انتخاب کنند.

,

گلاب زاده در خصوص اهمیت قرآن در کنارسفره هفت سین عنوان کرد  :یکی از چیزهای که ملزم می دانیم به جز سین ها بر سر سفره هفت سین باشد قران کریم است که همه ی مسلمان ها  این کتاب اسمانی را به عنوان حیات جامعه و خود تلقی می کنند و اعتقاد دارند  که هر آنچه را که خارج از دستورات خداوندی و قران کریم در زندگی ها ساری و جاری باشد مردود است.

,

این مقام مسئول با اشاره حیات بخشیدن ماهی قرمز به سفره هفت سین افزود : چند سده است که ماهی قرمز هم در تنگ بلور از جمله چیزهایی است که به سفره هفت سین اضافه شده است ماهی قرمز نشانه حیاتش حرکتش در آب است آن  لحظه که ماهی بی حرکت بماند یعنی مرده است که انسان هم همین وضعیت را دارد انسان و زمانی که از تحرک ایستاد و عملا یک انسان بلا استفاده ای است و دیگر معنی حیات را نمی توان در وجود این انسان جست و جو کرد .

,

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از سین هایی که برای سفره هفت سین استفاده می شود ساعت است؛ چرا که نشان دهنده ی زمان است و ما اعتقادمان بر این است که فرصت ها و زمان مثل ابر در گذر هستند یعنی اینکه با هر تیک تیک ساعت ما هر لحظه از عمر خود را از دست می دهیم پس وقتی زندگی اینقدر کوتاه است باید ان را دریابیم یکی دیگر از سین ها سیب است

,

گلاب زاده با بیان اینکه سفره هفت سین نشان دهنده حکمت و اندیشه نیاکان ما است که توانسته اند هفت پدیده را انتخاب و به این سفره زینت ببخشند افزود :از جمله مواد های  خوراکی  که در سفره هفت سین گذاشته می شود سیب، سرکه ، سمنو ، سیر ، سماق و سنجد است که هر یک از  خواص و ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند .

,

مدیر مرکز کرمان شناسی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از سین های دیگر سکه است که ارزش و اهمیت اقتصادی  بالایی دارد با توجه به اینکه اقتصاد بخشی از ایمان و باور ما است بنابراین خود سکه می تواند یک ارزش و اهمیتی را نشان  بدهد.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه