اخبار داغ

استاندار آذربایجان غربی:

اختیارات تسهیل تولید و سرمایه گذاری به استان ها واگذار نشده است

اختیارات تسهیل تولید و سرمایه گذاری به استان ها واگذار نشده است
استاندار آذربایجان غربی گفت: اختیارات حاکمیتی که وزیران در اختیار خودشان نگاه داشته اند و می تواند روند تولید و سرمایه گذاری را تسهیل کند، به استان ها واگذار نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، محمدمهدی شهریاری شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شد، با اشاره به این که در ماه های قبل موضوع افزایش اختیارات استانداران در برخی از جلسات کشوری مطرح شده، اظهار داشت: آذربایجان غربی در صورت افزایش اختیارات استانداری می تواند بخش مهمی از نیازهای کشور را تامین کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی با بیان اینکه بهتر است بخشی از ارز دولتی در اختیار استان های مرزی قرار گیرد، افزود: اختیارات داده شده به استانداران تاثیر چندانی در افزایش کارایی ما نداشته است.

,

استاندار آذربایجان غربی ابراز کرد: در ایام گذشته کنسرسیومی با حضور تاجران برتر در زمینه تامین گوشت مورد نیاز کشور در آذربایجان غربی تشکیل شد و سازمان دامپزشکی در حضور من با منطقه آزاد ماکو قراردادی در این زمینه منعقد کرد.

,

شهریاری بیان کرد: تاجران در ادامه گوشت را از کشور رومانی خریداری و پیش پرداختی هم واریز کردند و وزیر کشاورزی ترکیه هم مجوز ورود از خاک کشورش را طی یک روز صادر کرد، بندر ترابزون ترکیه هم برای این منظور در نظر گرفته شد تا گوشت ۵ تا ۶ استان کشور از این طریق تامین شود اما نداشتن اختیارات و طولانی بودن صدور مجوزهای لازم از سوی وزیران این روند را با کندی مواجه کرد.

,

وی تاکید کرد: آذربایجان غربی می تواند به هاب تامین نهاده های دامی کشور تبدیل شود و انحصار در این زمینه را رفع کند اما برای این منظور و تامین بخشی از نیازهای کشور نیز افزایش اختیارات استانداری ضروری است.

,

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه استان و هم مرز بودن با سه کشور، آذربایجان غربی را یکی استان های مهم و حساس کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلایل مختلف با وجود ظرفیت های ویژه، آذربایجان غربی نتوانسته است به رشد و توسعه متوازن برسد.

,

شهریاری ادامه داد: با توجه به شرایط و امکانات استان و با وحدت و همدلی مردم و مسوولان و دوری از حاشیه می توان با برنامه ریزی به توسعه استان کمک کرد.

,

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به استان گفت: با برنامه ریزی های انجام شده توانسته ایم در برخی از شاخص های توسعه ای از جمله بهداشت، گازرسانی، تامین آب شرب سالم به متوسط کشور برسیم و شاخص های استان را بهبود ببخشیم.

,

وی به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای سال های ۹۸ و ۹۹ به استان اختصاص یافت که این اعتبار می تواند در اجرای پروژه های عمرانی و بهبود بسیاری از شاخص های توسعه ای به استان کمک کند.

,

وی در ادامه یکی از مهمترین شاخص های توسعه را امنیت پایدار عنوان کرد و گفت: از تلاش های تمامی نیروهای نظامی و انتظامی استان که با کمترین امکانات در تامین امنیت پایدار استان کمک کردند، قدردانی می کنم.

,

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۹۷۰ کیلومتر مرز و همجواری استان با سه کشور بر اساس ارزیابی های انجام شده، استان آذربایجان غربی در شاخص های امنیتی جزء پنج استان امن کشور است .

,

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان گفت: با وجود اینکه رشد سرمایه گذاری در بسیاری از استان های کشور منفی است ولی خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده رشد سرمایه گذاری در استان مثبت است و در حال حاضر به میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در استان درخواست شده که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان جذب شده است .

,

شهریاری همچنین به سرمایه گذاری خارجی در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شده که با روند جذب این میزان به ۲۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

,

وی همچنین به رشد صادرات از مرزهای استان در ۱۱ ماه نخست امسال اشاره کرد و گفت: میزان صادرت از استان در سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با ۱۶۰ درصد افزایش به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

,

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در مرزهای استان، تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های انسداد مرز را خواستار شد.

,

استاندار آذربایجان غربی همچنین از درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی از محل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان در سال جاری خبر داد و گفت: از این مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان به حساب مرزنشیان واریز و برای تغذیه رایگان دانش آموزان، هزینه تحصیلی ، کمک به بیماران سرطانی و مددجویان کمیته امداد امام خمینی ( ره) ساکن در نوار مرزی هزینه و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به خزانه واریز شده است .

,

وی با اشاره به رانت و فساد ایجاد شده از محل فروش سهیمه سوخت مرزنشینان در سال های گذشته، گفت: قبل از این فقط یک و نیم میلیارد تومان در سال به حساب مرزنشینان واریز می شد .

,

همچنین نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نیز در این جلسه، اظهار داشت: مدیران دستگاه های اجرایی باید در آخر سال از کارهای خود محاسبه ای انجام داده و کارنامه ای از عملکرد خود به مردم ارائه دهند.

,

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی افزود: انسان اگر محاسبه ای از عملکرد خود داشته باشد می تواند در سال جدید کسورات را جبران نماید.

,

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: استان به علت هم مرز بودن با سه کشور نیازمند عنایت ویژه ای برای جلوگیری از قاچاق و ایجاد امنیت دارد بنابراین شورای عالی امنیت ملی باید توجه ویژه ای به استان داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه