اخبار داغ

سازمان‌هایی که تنها یدک‌کش یک نام هستند؛

نوسازی بافت‌های فرسوده، هر سال دریغ از پارسال!

نوسازی بافت‌های فرسوده، هر سال دریغ از پارسال!
احیای بافت‌های فرسوده موضوع مهمی است که در سه دهه اخیر مورد توجه و تاکید قرار گرفته، اما تاکنون اقداماتی چندانی در مورد آن صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، تصورش را بکنید که زلزله بزرگ سال گذشته که در غرب استان کرمانشاه رخ داد در مرکز این استان رخ داده بود؛ چه فاجعه‌ای قابل تصور است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

یک‌پنجم جمعیت استان کرمانشاه و حدود یک سوم جمعیت کلانشهر کرمانشاه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند؛ خانه‌هایی که هر آن با یک زلزله کوچک خطر تخریب را بیخ گوش خود می‌بینند.

,

حدود سه دهه است که بحث نوسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته است، اما حرکت چندانی را در این سالها ندیدم جز اینکه نام سازمانی را از نوسازی و بهسازی به عمران و بازآفرینی تغییر دادند.

,

سازمان‌هایی که تنها یدک‌کش یک نام هستند و عملا کارایی چندانی هم ندارند و نتوانسته‌اند در احیای بافت‌های فرسوده قدم‌های اصولی بردارند.

,

برخی‌ها هم مدام به دنبال مقصر هستند و به دنبال این که توپ را به زمین ارگان‌های دیگر بیاندازند و کم‌کاری‌های حوزه خود را به پای بقیه که قصور آنها هم کم نیست بنویسند.

,

ا

, ا,

 

,

قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی مانع ساخت بافت فرسوده است

, قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی مانع ساخت بافت فرسوده است,

طیب حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طرح بافت فرسود قسمتی از مرکز و برخی حواشی شهر را در برگرفته از سنوات گذشته هم دولت تاکید زیادی بر بازسازی بافت‌های فرسوده در همه استان‌ها از جمله کرمانشاه داشته است.

,

به گفته حیدری به صورت لاک پشت وار بازسازی ساختمان‌های مناطق بافت فرسوده با توجه به امتیازهای در نظر گرفته شده از جمله اینکه اگر پلاک‌هایی تجمیع و به صورت قطعه درآید آپارتمان سازی با تراکم بیشتری امکان پذیر خواهد شد، انجام گرفته است.

,

وی افزود: شهرداری هم تخفیفات ۲۵ تا ۳۰ درصدی هنگام صدور مجوز ساخت بافت فرسوده در نظر گرفته است.

,

این عضو شورای شهر کرمانشاه با ناکافی خواندن مشوق‌های فوق گفت: یکی از معضلات اساسی ما جهت نوسازی بافت‌های فرسوده وجود قوانین وضع شده از سوی میراث فرهنگی است.

,

حیدری خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق دارای بافت فرسوده شهری حداکثر ارتفاعی که برای ساخت و ساز در نظر می‌گیرند ۷.۵ متر است و این سبب سلب انگیزه از متقاضیان ساخت و ساز شده البته در برخی نقاط این ارتقاع را تا ۱۰ متر افزایش داده‌اند.

,

وی با تاکید بر اینکه قوانین وضع شده میراث فرهنگی سبب شده ساخت و ساز بافت فرسوده رونقی نداشته باشد، بیان کرد: باید ضوابطی بر ساخت بافت فرسوده حاکم باشد اما مردم استقابل نمی‌کنند.

,

به گفته حیدری، با این حال باید راهکارهای مناسبی به ویژه در کمیسیون ماده پنج، همچنین از سوی مسئولان میراث فرهنگی، استانداری، مسکن و شهرسازی و دیگر ادارت مربوطه با در نظر مشوق‌هایی برای ساخت و ساخت در نظر گرفته شود.

,

عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: شهرداری هم با معبر گشایی در بافت‌های فرسوده به ویژه بافت مرکزی شهر و تملک اراضی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

,

وی از ساخت مجتمع تجاری در خیابان حاج محمد تقی اصفهانی به عنوان یکی از مراکز بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: چنین اقداماتی کافی نیست و باید تمهیدات لازم در راستای ساخت و ساز بافت‌های فرسوده شهری اندیشیده شود.

,

ا

, ا,

 

,

پروژه بازآفرینی در حال اجراست

, پروژه بازآفرینی در حال اجراست,

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه قبلا در گفتگو با مرصاد از وجود ۲۲۳۲ هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان خبر داد و گفت: ۱۳۷۴ هکتار آن مربوط به شهر کرمانشاه است و از این میزان نیز ۱۲۲۸ هکتار در قالب محدوده مصوب بافت فرسوده قرار گرفته است؛ اخیرا نیز حدود ۱۵۰ هکتار در قالب بحث الحاق روستاهایی نظیر کرناچی، دره دراز، نوکان و صادقیه به این مصوبه اضافه شده است.

,

وی افزود: از ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه در ۱۰ شهرستان اسلام آبادغرب، صحنه، جوانرود، هرسین، کنگاور، سنقر، سرپلذهاب، روانسر، کرمانشاه و پاوه محدوده مصوبه بافت فرسوده تعریف شده است.

,

این مسئول از تعیین محدوده بافت فرسوده در شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، صحنه، جوانرود، هرسین، کنگاور و سنقر خبرداد و گفت: برای این شهرستان ها بحث های تهیه طرح نیز انجام و مشاور پروژه هایی برای این محدوده تعریف کرده است؛ همچنین مطالعات لازم را در این محدوده ها انجام داده، نیازسنجی کرده و پروژه های اولویت‌دارو بازآفرینی را برای آنها تهیه کرده است.

,

وی از پرداخت تسهیلات نوسازی به ساکنان این بافت ها به عنوان یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای ساماندهی بافت فرسوده خبرداد و گفت: تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان موقت نیز براساس تعداد پروانه های صادره از سوی شهرداری ها به متقاضیان این بافت ها ارائه خواهد شد.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه میزان تسهیلات نوسازی را در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان برای هر واحد با بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ ۱۸ درصد اعلام کرد.

,

وی افزود: البته اگر مصوبه ۸ آبان سال ۹۳ - که بر اساس آن قرار بوده به این تسهیلات ۱۰ درصد یارانه تعلق گیرد- محقق شود، سود پرداخت این تسهیلات به ۸ درصد کاهش خواهد یافت.

,

شریفی میزان ودیعه اسکان موقت برای ساکنین بافت فرسوده در کلانشهرها را ۲۰ میلیون و سایر شهرها را ۱۵ میلیون تومان با سود ۴ درصد اعلام کرد و گفت: دو سال تنفس نیز برای ساکنان بافت فرسوده تعریف شده است.

,

این مسئول در خصوص جمعیت ساکن در بافت فرسوده گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ مساحت‌های بافت فرسوده بر اساس مصوبه جدید تغییر کرده و هنوز اطلاعات جدیدی از جمعیت ساکن در این محلات به دست ما نرسیده است.

,

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، هم اکنون پروژه‌های بازآفرینی نیز در سطح استان تهیه و در حال اجرا است.

,

این اظهارات در حالی است که این پروژه ها چندان اثری در شهر نداشته و تنها در حد حرف و برنامه باقی مانده است و با توجه به اضافه شدن هرساله تعدادی از این بافت‌ها برنامه‌های موجود به نظر نمی‌تواند ساماندهی مناسبی را در این حوزه ایجاد کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه