اخبار داغ

از صنعتی بخوانید که تحریم در آن اثر ندارد/ 50 هزار اصفهانی مشغول تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی

از صنعتی بخوانید که تحریم در آن اثر ندارد/ 50 هزار اصفهانی مشغول تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی
رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع‌دستی اصفهان گفت: اگر مسئولان به جای توجه به صنعت در بخش‌های مختلف که تکنولوژی و مواد اولیه آن وابسته به خارج است، روی صنایع‌دستی که مواد اولیه بومی و داخلی دارند سرمایه گذاری می کردند موفق‌تر بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنایع‌دستی بیانگر صنعت و هنر، نمایشگر ذوق و هنر مردم هر کشور است؛ در روزگاران گذشته، صنایع‌دستی به‌عنوان پدیده‌ای تمام‌عیار در هرزمانی بوده است و امروز با نگاه به صنایع‌دستی هر قوم و قبیله‌ای می‌توان آداب و روسم و نوع زندگی آن قوم را دریافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

صنایع‌دستی اصفهان در طول قرن‌های مختلف نماینده هنر اصیل قوم ایرانی در جهان معرفی‌شده است و با توجه به قدمت تاریخی این استان، می‌توانیم اصفهان را مهد صنایع‌دستی ایران بنامیم؛ ویژگی‌های خاص فکری، ذوق، هنر و پشتکار باعث شده است تا محصولات دست‌ساز اصفهان نه‌تنها در کشور بلکه در خارج از کشور خریداران فراوان دارد.

,

از ۶۰۰ نوع صنایع‌دستی شناخته‌شده در جهان ۴۵۰ صنایع‌دستی در اصفهان وجود دارد و اصفهان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع‌دستی ایران محسوب می‌شود و تزئینات آجری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و انواع خط در آثار تاریخی، هنرهای زری‌دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره‌کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری، سیم‌کشی، زر کشی، زربافی، گلابتون دوزی، پولک‌دوزی، زنجیره‌بافی، قالی‌بافی و نساجی ازجمله صنایع‌دستی اصفهان است.

,

50 هزار اصفهانی مشغول تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی

, 50 هزار اصفهانی مشغول تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی, 50 هزار اصفهانی مشغول تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی,

عباس شیردلی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: امسال همانند سال‌های گذشته تمام فروشگاه‌ها در ایام نوروز فعالیت می‌کنند؛ کارهای هنرمندان و تولیدکنندگان را می‌خرند و آماده می‌کنند تا در این ایام در فروشگاه‌ها به معرض دید و به فروش برسد.

,

رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به مشکلاتی که این صنف با آن روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: امسال فروشندگان میدان امام شرایط سختی داشتند، قدرت خرید مردم کم بود و فروشندگان درآمد خیلی کمی داشتند؛ امیدوارم که ایام عید فروش خوبی داشته باشند.

,

وی افزود: شهرداری و میراث فرهنگی در ورودی و اطراف شهرها معمولاً نمایشگاه‌هایی احداث می‌کنند، اما در شهر اصفهان، خودِ میدان نقش‌جهان با داشتن حدود 560 فروشگاه موزه خوبی است و مسافران می‌توانند صنایع‌دستی کامل و جامعی را ببینند.

,

شیردلی در ادامه گفت: مسئولان اقتصادی کلان کشور باید برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند؛ اگر به‌جای توجه به صنعت و در بخش‌های مختلف که فنّاوری و مواد اولیه آن وابسته به خارج است و دستگاه‌هایمان به‌روز نیست و با تحریم به مشکل برمی‌خورد، روی صنایع‌دستی که مواد اولیه بومی و داخلی دارند سرمایه‌گذاری می‌کردند با توجه به اشتغال‌زایی که در زمینه صنایع‌دستی وجود دارد موفق‌تر بودیم.

,

رئیس اتحادیه تولید و فروش صنایع‌دستی اصفهان عنوان کرد: صنایع‌دستی همیشه به‌روز است، در اصفهان حدود 50 هزار نفر در تولید عرضه و فروشندگی صنایع‌دستی مشغول به کار هستند و اقتصاد در بخش تولید صنایع‌دستی خوب بوده است.

,

وی افزود: مواد اولیه داخلی و خارجی با نوسانات ارز افزایش می‌یابد، قیمت مس و دیگر مواد اولیه هرروز افزایش می‌یابد؛ اگر امروز یک قیمت بدهیم، فردا این قیمت افزایش‌یافته است و هرچه تولید شود باید به‌روز قیمت کنیم، از طرفی هرروز هم افزایش قیمت داریم و این موضوع باعث می‌شود در بازار جهانی نتوانیم قراردادهای بلندمدت و پایداری داشته باشیم.

,

شیردلی در پایان پیشنهاد کرد: اگر دولت بتواند، برنامه‌ای کنترلی یا قوانینی را وضع کند تا کارخانه‌های تولید مواد اولیه بتوانند مواد اولیه ارزان‌تر در اختیار تولیدکنندگان، با توجه به اشتغال‌زایی صنایع‌دستی قرار دهند به این شکل از این صنعت حمایت می‌شود.

,

برند سازی کار یک کارگاه نیست بلکه کار باید در سطح ملی انجام شود

, برند سازی کار یک کارگاه نیست بلکه کار باید در سطح ملی انجام شود, برند سازی کار یک کارگاه نیست بلکه کار باید در سطح ملی انجام شود,

هادی یکی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی هم در این زمینه در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره به کیفیت صنایع‌دستی در ایران، اظهار کرد: با توجه به تنوع و کیفیت صنایع‌دستی ایران در سطح جهان اگر هم برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها دقیق انجام شود، صنایع‌دستی یکی از پردرآمدترین صنعت‌های دنیا است که می‌توان انتظار خیلی بیشتر از آن داشت.

,

این تولیدکننده صنایع‌دستی گفت: اگر بخواهم از مشکلات صنایع‌دستی یک مورد بگویم، عدم‌حمایت دولت برای اصلی‌ترین مشکل کافی است؛ برند سازی، ثبت مالکیت معنوی، بازاریابی و بسته‌بندی از دیگر مشکلات این صنعت است.

,

وی ادامه داد: برند سازی کار یک کارگاه یا موسسه کوچک نیست بلکه کار باید در سطح ملی انجام شود اما در مورد بسته‌بندی علی‌رغم وجود تکنولوژی لازم و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه یعنی بسته‌بندی هنوز بسیاری از تولیدکنندگان از آن فراری هستند و شاهد ارسال محصولات در کارتن یا در بسته‌هایی که پر از پوشال است، این امر نیازمند فرهنگ‌سازی بین تمام تولیدکنندگان است.

,

این استادکار صنایع‌دستی افزود: اصلی‌ترین مشکل در زمینه توزیع صنایع‌دستی ایران است؛ فعالیت معرفی و جمع‌آوری محصولات و ارسال آن‌ها به بازار کار تولیدکننده نیست؛ بلکه تشکل‌هایی مثل اتحادیه موظف به این کار است، اما این سیستم هنوز در ایران جایی ندارد و همین دلیل باعث ضعف در صنایع‌دستی ایران شده است.

,

هادی بابیان اینکه صنایع‌دستی ایران از ابتدا به حمایت مردم نیازمند بوده است اما با نگرش جامعه به کالاهای لوکس و جدید تولید صنایع‌دستی کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قاضا نیست، تولیدکننده هم از تولید خود کم می‌کند. بسیاری از کالاهای صنایع‌دستی به‌عنوان کالاهای سرمایه‌ای هستند و درگذشته به‌عنوان سرمایه نوعروسان بودند، اما هم‌اکنون فقط به دید کالای لوکس به آن‌ها فکر می‌کنیم.

,

این تولیدکننده صنایع‌دستی با اشاره به ایام نوروز و بازارهای داغ گفت: امیدواریم با باز کردن زاینده‌رود و استقبال مسافران از بازارهای اصفهان، صنایع‌دستی اصفهان هم مورد استقبال گردشگران قرار بگیرد.

,

صنایع‌دستی ایران در سطح جهان متقاضی‌های متعددی دارد

, صنایع‌دستی ایران در سطح جهان متقاضی‌های متعددی دارد, صنایع‌دستی ایران در سطح جهان متقاضی‌های متعددی دارد,

جمشید یکی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی هم در این زمینه در گفت‌وگو با صاحب نیوز با اشاره بازارهای هدف صنایع‌دستی ایران، بیان کرد: صنایع‌دستی ایران در سطح جهان متقاضی‌های متعددی دارد و اگر معرفی و بازاریابی بهتری انجام شوند. صنایع‌دستی ایران به دلیل تنوع و کیفیت می‌تواند اکثر نظرها را به خود جلب کند.

,

وی گفت: مشکل اصلی در شناسایی و بازارهای هدف است و هم‌اکنون در ایران هیچ معیاری برای شناسایی بازارهای هدف و نیاز آن‌ها نیست و صرفاً از روی تقاضا این اتفاق می‌افتد، اما بازارهای هدف اصلی ایران، کشورهای اروپایی، چین، ترکیه و بخشی از آمریکا است.

,

جمشید بابیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان به حاکمیت دولتی بر این صنعت اعتراض دارند، گفت: به‌عنوان‌مثال به حمایت دولت برای حضور در این نمایشگاه‌ها اشاره می‌کنم، اگرچه یارانه‌های خوبی برای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ها داده می‌شود، اما همیشه این امکانات در اختیار افرادی خاص قرار می‌گرفته و بسیاری از تولیدکنندگان هیچ منافع یا حمایتی از این طریق نداشته‌اند.

,

وی با اشاره به نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی ایران خارج از مرزها، اظهار کرد: در سال‌های گذشته خانه‌های فرهنگ و هنر ایران خارج از ایران مسئولیت معرفی محصولات و صنایع‌دستی کشور را خارج از مرزها به عهده داشتند که تجربه خوبی هم بود، اما از سال 84 که شرکت صنایع‌دستی ایران منحل شد، علی‌رغم دارایی‌های زیادی که خارج از مرزها داشت، هیچ جایگزینی برای آن توسط مسئولان در نظر گرفته نشد.

,

جمشید بابیان اینکه سودآوری و اشتغال‌زایی صنایع‌دستی در بسیاری از صنایع موجود بالاتر است، ادامه داد: بحث مالکیت معنوی، تضمین و بسته‌بندی، فرهنگ‌سازی استفاده از صنایع‌دستی مهم‌ترین کاری که برای رونق صنایع‌دستی باید انجام دهیم؛ زمانی که بازار داخلی نیازهای تولیدکنندگان را تأمین کند دیگر نیاز به حضور محصولات خارجی در بازار نیست.

,

وی با اشاره به حضور محصولات خارجی در بازار ایران، گفت: این موضوع با همکاری ارگان‌های مختلف باید پیگیری شود، اما نبود بازار داخلی باعث کاهش تولید داخل شده و زمینه را برای حضور کالاهای متفرقه و خارجی را فراهم می‌کند که در ابتدا باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم کالاهای متفرقه را نخرند، بعد با اعمال سیاست‌های گمرکی به‌طورکلی واردات را حذف کنیم، طوری که واردات این نوع کالاها برای واردکنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

,

گزارش از محمدرضا باقری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه