اخبار داغ

گزارش دانا از عملکرد دولت در سالی که گذشت- 4

یک بام و دو هوای ژنرال تیم روحانی در دولت دوازدهم/ از احیای کارت سوخت تا تولید بنزین؛ وقتی زنگنه روی سیاست‌های گذشته خود قلم باطل می‌کشد

یک بام و دو هوای ژنرال تیم روحانی در دولت دوازدهم/ از احیای کارت سوخت تا تولید بنزین؛ وقتی زنگنه روی سیاست‌های گذشته خود قلم باطل می‌کشد
سالی که گذشت سال پر افت و خیز برای وزارت نفت بود این وزارتخانه با چالش جدی تحریم های جدید نفتی توسط امریکا روبرو شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وزارت نفت با توجه به اینکه «بیژن نامدار زنگنه» مدیریت آنرا بر عهده داشت و دولت نیز وی را ژنرال خود نامید انتظارات فزاینده‌ای را به دوش می کشد. انتظاراتی که البته از اجرای برجام بیشتر شد و وعده‌ های دولتمردان برای فروش نفت و لغو تحریم‌ها رشد یافت. اما پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد و مشکلات اقتصادی در کشور بروز کرد موضوع فروش نفت و اینکه دولتمردان چه برنامه ای برای دورزدن تحریم های دوباره غرب داشتند، از جمله سئوالاتی است که بررسی اتفاقات حوزه نفتی سال 97 می تواند پاسخ به این سئوال را به خوبی بدهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ختم ماجرای توتال در سال 97

, ختم ماجرای توتال در سال 97, ختم ماجرای توتال در سال 97, ,

یکی از پروژه هایی که با برجام در وزارت نفت زنگنه کلید خورد و به سرانجام ناخوشایندی رسید، اعطای بخشی از میدان گازی پارس جنوبی به شرکت توتال بود که با خروج آمریکا از برجام به طور کاملا سریعی از تعهداتی که داده بود خارج شد.

,

این درحالی بود که کارشناسان و اهالی رسانه همواره با توجه به سابقه بد این شرکت فرانسوی نسبت به قرارداد تازه با این شرکت وزارت نفت را منع می کردند اما زنگنه بدون توجه به این هشدارها بازهم با توتال به توافق رسید.

, این درحالی بود که کارشناسان و اهالی رسانه همواره با توجه به سابقه بد این شرکت فرانسوی نسبت به قرارداد تازه با این شرکت وزارت نفت را منع می کردند اما زنگنه بدون توجه به این هشدارها بازهم با توتال به توافق رسید. , این درحالی بود که کارشناسان و اهالی رسانه همواره با توجه به سابقه بد این شرکت فرانسوی نسبت به قرارداد تازه با این شرکت وزارت نفت را منع می کردند اما زنگنه بدون توجه به این هشدارها بازهم با توتال به توافق رسید. ,

انعقاد این قرارداد در شرایطی بود که شرکت های دیگر از کشورهای مختلف برای اخذ این پروژه اقدام کردند اما سئوال عجیب اینجاست که چرا این موضوع بازهم به فرانسوی های بدعهد رسید.

,

زنگنه در ابتدا در ارتباط با خروج توتال از ایران و جایگزینی شرکت‌های خارجی دیگر بیان می کرد: از کجا می‌گویید شرکت چینی قرار بود جای توتال را بگیرد، اما قبول نکرده است؟ من نشنیده‌ام خبرگزاری‌ها چنین موضوعی را اعلام کنند.توتال فرایند خروجش را از ایران  به ما اعلام کرده است. 60 روز وقت دارد که ده روز آن گذشته است. اگر در این مدت بتواند از آمریکا مجوز بگیرد که احتمالش زیاد نیست، در  ایران می‌ماند اما اگر مجوز تهیه نشود جایگزینش معرفی می شود که یک شرکت چینی است.

, .,

حدود یک ماه از خروج رسمی توتال از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی وزیر نفت در آخرین اظهار نظر خود دراین مورد اعلام کرده است که "هزینه‌کرد توتال در ایران می‌ماند. "

, . ",

واکنش زنگنه به تحریم های آمریکا

, واکنش زنگنه به تحریم های آمریکا, واکنش زنگنه به تحریم های آمریکا, ,

وزیر نفت درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و این‌که چقدر روی صنعت نفت، درآمد و صادرات ما اثر می گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری برای صادرات نفت و میعانات گازی ما رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی کشور طبق آنچه در بودجه است، تامین خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: اگر ترامپ می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود و بازار بی‌ثبات نشود، دست از دخالت های بیجا وتنش زا در خاورمیانه دست بردارد و مانع تولید و صادرات نفت ایران نشود.

, .,

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه آمریکا با معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران موافقت کرده است، گفت: این موضوع روشن است که نمی‌توان نفت ایران را از بازار خارج کرد.

, مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه آمریکا با معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران موافقت کرده است، گفت: این موضوع روشن است که نمی‌توان نفت ایران را از بازار خارج کرد., مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه آمریکا با معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران موافقت کرده است، گفت: این موضوع روشن است که نمی‌توان نفت ایران را از بازار خارج کرد., .,

کارشناسان امور بین الملل بیان می کردند آمریکا قادر به تحریم و صفر کردن صادرات نفت ایران نیست و این موضوع از توان این کشور خارج است هرچند که در این میان از صادرات نفت ایران کاسته شد. 

,

رایزنی های وزارت نفت با اوپک / نامه هشدارآمیز زنگنه خطاب به رییس اوپک

, رایزنی های وزارت نفت با اوپک / نامه هشدارآمیز زنگنه خطاب به رییس اوپک, رایزنی های وزارت نفت با اوپک /, , نامه هشدارآمیز زنگنه خطاب به رییس اوپک,

زنگنه که برای شرکت در نشست رسمی اوپک به وین رفته بود در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اظهار کرد: تصور نمی‌کنم که خریداران نفت ایران بتوانند از دولت آمریکا معافیت بگیرند تا پس از بازگشت تحریم‌های دونالد ترامپ، به خرید محموله‌های نفتی ادامه دهند.

,

وزیر نفت کشورمان در نامه‌ای خطاب به وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رییس کنفرانس اوپک ضمن یادآوری تصمیماتی که در جلسه اخیر اوپک گرفته شد، با اشاره به اقدام برخی اعضای اوپک به افزایش تولید فراتر از توافق و انجام درخواست آمریکا هشدار داد:ما درخصوص واگذاری سهم تولید یک کشور به اعضای دیگر تصمیمی نگرفتیم.

, .,

وزیر نفت کشورمان در شهریورماه اعلام کرده است در این نشست شرکت نخواهد کرد.

, .,

زنگنه پس از این‌که برای شرکت در نشست رسمی اوپک وارد وین شد، اعلام کرد ایران خواستار معافیت از هرگونه توافق کاهش تولید اوپک خواهد بود.

, زنگنه پس از این‌که برای شرکت در نشست رسمی اوپک وارد وین شد، اعلام کرد ایران خواستار معافیت از هرگونه توافق کاهش تولید اوپک خواهد بود., زنگنه پس از این‌که برای شرکت در نشست رسمی اوپک وارد وین شد، اعلام کرد ایران خواستار معافیت از هرگونه توافق کاهش تولید اوپک خواهد بود., .,

ایران در آخرین دیدار رسمی اوپک  در آذرماه سال جاری حاضر نشد تولید نفت خود را کاهش دهد و اعلام کرد، این اقدام خط قرمز ایران است.

,

سوالاتی درباره واردات بی رویه تجهیزات نفتی

, سوالاتی درباره واردات بی رویه تجهیزات نفتی , سوالاتی درباره واردات بی رویه تجهیزات نفتی , ,

بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی روز 2 مردادماه مجلس شورای اسلامی به ۳ پرسش نادر قاضی‌پور که پرسید «چرا شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت همچنان گرایش بسیاری به واردات لوله گاز دارند، در حالی که کارخانه‌های لوله‌سازی به ورطه تعطیلی کشانده می‌شوند؟»، «علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکتهای تولید کننده داخلی که دارای توان و محصول با کیفیت‌تر هستند چیست؟» و «علت عدم نظارت وزارت نفت بر پالایشگاه‌ها جهت تامین مواد اولیه موردنیاز تولید کنندگان قیر چیست؟» پاسخ داد.

,

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش قاضی‌پور که پرسید علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکتهای تولید کننده داخلی که دارای توان و محصول با کیفیت‌تر هستند چیست؟ گفت: پمپ و کمپرسور در سیستم وزارت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کند. پمپ در فرآیند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد.

, وزیر نفت در پاسخ به این پرسش قاضی‌پور که پرسید علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکتهای تولید کننده داخلی که دارای توان و محصول با کیفیت‌تر هستند چیست؟ گفت: پمپ و کمپرسور در سیستم وزارت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کند. پمپ در فرآیند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد., وزیر نفت در پاسخ به این پرسش قاضی‌پور که پرسید علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکتهای تولید کننده داخلی که دارای توان و محصول با کیفیت‌تر هستند چیست؟ گفت: پمپ و کمپرسور در سیستم وزارت نفت همانند قلب در بدن انسان عمل می‌کند. پمپ در فرآیند نفت، گاز و پتروشیمی قطعه‌ای حیاتی است و کیفیت آن برای صنعت بسیار اهمیت دارد., .,

وی مدعی وارد کردن ضرر و زیان چند صد میلیون دلاری توسط برخی شرکتهای تولید کننده تجهیزات نفتی داخلی شد و بدون نام بردن از این شرکتها، گفت: اسمی از شرکتهای داخلی که تولیداتشان کیفیت خوبی ندارد، نمی‌برم. برخی از این شرکتها که قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری پمپهای انتقال پروپان و بوتان را دارند به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و بی‌کیفیت بودن تولیدات‌شان به شرکت گاز ضرر زدند. چه کسی پاسخ هدر رفتن ۵۰۰ میلیون دلار محصولات نفتی برای انجام ۱۰ میلیون دلار قرارداد توسط شرکتهای داخلی را می‌دهد؟ آقای قاضی‌پور و سایر دوستان به این مسئله مهم توجه جدی داشته باشند.

, .,

توضیحات «زنگنه» درباره‌ علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان

, توضیحات «زنگنه» درباره‌ علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان, توضیحات «زنگنه» درباره‌ علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان,

بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال کاتب نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان گفت: طبق ماده ۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت شرکت گاز مستقیما مسئول پرداخت خسارت نیست. از طریق برگزاری مناقصه قراردادی با شرکت‌های بیمه منعقد می‌کنند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد این شرکت‌ها خسارت مربوطه را به مشترکین بدهد.

,

وی گفت: این مبلغ در سال ۱۳۹۴ برای بیمه خسارت گاز ۵۰ تومان بود که در سال ۱۳۹۵ علی‌رغم پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سنواتی درج نشد، ولی شرکت گاز بر مبنای همان ۵۰ تومان مشترکین را بیمه کرد و رقمی حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت شد. البته شرکت گاز انتفاعی از این پول نداشته و همه را به شرکت‌های بیمه برای اخذ قرارداد و پرداخت خسارت می‌دهد.

, وی گفت: این مبلغ در سال ۱۳۹۴ برای بیمه خسارت گاز ۵۰ تومان بود که در سال ۱۳۹۵ علی‌رغم پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سنواتی درج نشد، ولی شرکت گاز بر مبنای همان ۵۰ تومان مشترکین را بیمه کرد و رقمی حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت شد. البته شرکت گاز انتفاعی از این پول نداشته و همه را به شرکت‌های بیمه برای اخذ قرارداد و پرداخت خسارت می‌دهد., وی گفت: این مبلغ در سال ۱۳۹۴ برای بیمه خسارت گاز ۵۰ تومان بود که در سال ۱۳۹۵ علی‌رغم پیشنهاد وزارت نفت در بودجه سنواتی درج نشد، ولی شرکت گاز بر مبنای همان ۵۰ تومان مشترکین را بیمه کرد و رقمی حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافت شد. البته شرکت گاز انتفاعی از این پول نداشته و همه را به شرکت‌های بیمه برای اخذ قرارداد و پرداخت خسارت می‌دهد.,

بنزین از تولید تا گرانی کردن و بازگشت کارت سوخت

, بنزین از تولید تا گرانی کردن و بازگشت کارت سوخت, بنزین از تولید تا گرانی کردن و بازگشت کارت سوخت, ,

زمزمه گرانی قیمت بنزین در سالی که اغلب اجناس رنگ گرانی به خود دیدند جامعه را نگران کرد. این مسئله با مطرح شدن احیا کارت سوخت همراه شد و برخی بیان می کردند که علت احیای کارت سوختی که قبلا وزیر نفت آنرا کار بیهوده ای نامیده بود، گران کردن بنزین است. بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد کمبود بنزین سوپر در کشور اظهارکرد: ما در کشور مشکل کمبود بنزین نداریم اما ممکن است بنزین سوپر در یک جایگاهی کم باشد.

,

وزیر نفت ضمن ارائه اطلاعاتی درباره مذاکرات نفتی با روسیه و اروپا و هم‌چنین تشریح وضعیت بازار نفت درباره احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دولت در حال بحث و بررسی است.

,

وی با تأکید بر اینکه اساس دولت بر این نیست که قیمت بنزین را افزایش دهد، افزود: دولت می‌خواهد برای افرادی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود بنزین مصرف کنند، فکری کند.

,

زنگنه با اشاره به میزان و نحوه مصرف انرژی در کشور، اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در کشور وحشتناک است.

, .,

این درحالی بود که زنگنه در اوائل حضور در وزارت نفت در سال 92 این طرح را بیهوده خواند و نوشت: «کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم.»

, این درحالی بود که زنگنه در اوائل حضور در وزارت نفت در سال 92 این طرح را بیهوده خواند و نوشت: «کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم.», این درحالی بود که زنگنه در اوائل حضور در وزارت نفت در سال 92 این طرح را بیهوده خواند و نوشت: «کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم.»,

وزیر نفت ضمن تشریح دستاورد ایران در اجلاس ۱۷۵ اوپک، جزئیاتی در مورد الزام استفاده از کارت سوخت، عرضه نفت خام در بورس و اجرای بسته‌های پنج میلیارد دلاری در صنعت نفت ارائه کرد.

, .,

زنگنه در بهمن ماه سال 97 با تاکید بر این‌که برای ساماندهی وضعیت سوخت در کشور راهی به جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت وجود ندارد، اظهار کرد: افزایش قیمت سوخت تا میزانی که مردم تحمل کنند، منطقی است.

,

وی در ادامه با اشاره به تولید بنزین در کشور، ادامه داد: میزان تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، ۵۲ میلیون لیتر بوده که امسال به ۱۰۱ میلیون لیتر رسید همچنین در سال ۱۳۹۱ در کشور بنزین یورو تولید نمی‌شد در حالی که در سال ۱۳۹۷ روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو در کشور تولید می‌شود.

,

البته از سیاست های یک بام و وهوای وزیر نفت درباره بنزین هم باید به تولید داخلی این محصول نفتی اشاره کرد که وزیر در ابتدای مدیریتش به این موضوع انتقاد داشت.

,

نامه نمایندگان برای اصلاح مدیریت در وزارت نفت/ زنگنه: بگردند تا بگردیم

, نامه نمایندگان برای اصلاح مدیریت در وزارت نفت/ زنگنه: بگردند تا بگردیم , نامه نمایندگان برای اصلاح مدیریت در وزارت نفت/ زنگنه: بگردند تا بگردیم , ,

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام خواستار اصلاح مدیریت وزارت نفت برای تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‌های آمریکا شدند.

, .,

این نامه و انتقادات به مدیریت زنگنه در وزارت نفت موضوع استعفای وی نیز در محافل غیر رسمی مطرح شد. در پی برخی اظهار نظرها درباره "استعفای قریب‌الوقوع" بیژن زنگنه، وی در سخنانی، تلویحا این شایعات را تکذیب کرد.

, .,

وزیر نفت در جلسه هیئت وزرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعه مربوط به کناره گیری‌اش از کابینه دولت اظهار کرد: بگردند تا بگردیم.

, وزیر نفت در جلسه هیئت وزرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعه مربوط به کناره گیری‌اش از کابینه دولت اظهار کرد: بگردند تا بگردیم., وزیر نفت در جلسه هیئت وزرا در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعه مربوط به کناره گیری‌اش از کابینه دولت اظهار کرد: بگردند تا بگردیم.,

زنگنه با اشاره به برخی انتقادات که به وزارت نفت مبنی بر این‌که اطلاعاتی از سوی این وزارتخانه منتشر نمی‌شود وارد است، گفت: در حال حاضر فشار بر صنعت نفت بیش از هر زمان دیگری است و من اطلاعات را لو نمی‌دهم؛ این موضوع به من آسیب وارد می‌کند، اما ملت سرافراز می‌مانند.

,

انتهای پیام/ح 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه