اخبار داغ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با دانا عنوان کرد:

در سال‌های اخیر اختلاف طبقاتی در کشور افزایش پیدا کرد/ بیشتر از گرانی‌ها، مردم از تبعیض ناراحت هستند/ ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است

در سال‌های اخیر اختلاف طبقاتی در کشور افزایش پیدا کرد/ بیشتر از گرانی‌ها، مردم از تبعیض ناراحت هستند/ ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : کاهش تولید ناخالص داخلی موجب افزایش اختلاف طبقاتی و بیکاری شده ، و مردم از تبعیض ها نگران هستند . وابستگی به اقتصاد تک محصولی بسیار آسیب پذیر است و اجرای اقتصاد مقاومتی و نوسازی ساختار اقتصادی کشور زمینه ی استقلال اقتصادی را فراهم می کند
[

علی قربانی نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سیاست های اقتصادی کشور و راه های محقق ساختن استقلال اقتصادی اظهار داشت: اگر بتوانیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را که بندهای 24 گانه آن به طور کامل در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده، اجرا کنیم، همه منویات مقام معظم رهبری تحقق پیدا می کند؛ حتی اگر نیمی از این سیاست ها هم اجرایی می شد، کشور به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کاملاً وضعیت مستقلی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

استقلال اقتصادی با اجرای قوانین مالیاتی محقق می‌شود

, استقلال اقتصادی با اجرای قوانین مالیاتی محقق می‌شود, استقلال اقتصادی با اجرای قوانین مالیاتی محقق می‌شود,

وی در ادامه افزود: دولت برای اجرای استقلال اقتصادی، باید زیر ساخت‌ها را در کشور فراهم کرده، وابستگی به نفت را کاهش دهد، پایه‌های مالیاتی در کشور را افزایش داده و فرارهای مالیاتی را کم کند؛ از طرف دیگر اخذ مالیات از عایدی سرمایه و خانه‌های لوکس و خالی را اجرایی کند؛ همچنین برخی معافیت‌های صادراتی را پیاده و اجرا کند.

,

نماینده مردم بجنورد در مجلس با تاکید بر اینکه باید از وابستگی به اقتصاد تک محصولی که در آن از یک منبع مثل نفت برای تامین درآمد کشور استفاده می شود رهایی یافت، یادآوری کرد: اقتصادهایی که برپایه یک محصول قرار دارد بسیار آسیب‌پذیر بوده و با اندک نواسانات اقتصادی و یا کاهش تقاضا برای تک محصول سریعاً و شدیداً دچار مشکل شده و درآمدها و منابع کشور دچار نقصان می‌شود.

,

 

,

50 درصد روابط اقتصادی محدود به 4 کشور است

, 50 درصد روابط اقتصادی محدود به 4 کشور است, 50 درصد روابط اقتصادی محدود به 4 کشور است,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از روابط محدود اقتصادی کشور با سایر کشورها عنوان کرد: ارتباطات ما با دو، سه کشور بیشتر نیست  و در حال حاضر  50 درصد صادرات و واردات ما  با 4 کشور انجام می شود و اگر این ارتباطات با سایر کشورها  گسترش پیدا کند وقتی در شرایط تحریم قرار بگیریم راحت تر می توانیم روی پای خودمان بایستیم.

,

قربانی همچنین گفت: وقتی بنیان‌های اقتصادی کشوری ضعیف است به محض اینکه مشکلی پیش می آید سریعا اقتصاد دچار آسیب می‌شود و این حداقل نیازمند دو، سه برنامه ی اساسی اصلاحات ساختاری است که انشاالله توسط دولت انجام شود.

,

 

,

در سال‌های اخیر نابرابری درآمدی و اختلاف طبقاتی در کشور افزایش پیدا کرد

, در سال‌های اخیر نابرابری درآمدی و اختلاف طبقاتی در کشور افزایش پیدا کرد, در سال‌های اخیر نابرابری درآمدی و اختلاف طبقاتی در کشور افزایش پیدا کرد,

وی در خصوص اثرات تولیدات داخلی در استقلال اقتصادی گفت: وقتی در جامعه ای تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا نکند همزمان فاصله طبقاتی و نابرابری درآمدی  افزایش پیدا می کند که اصطلاحا گفته می‌شود که ضریب جینی بالا رفته است؛ ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان مرم است و بالا بودن این ضریب در یک کشور از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در کشور حکایت دارد.

,

این نماینده مجلس همچنین گفت: اگر تولید ناخالص داخلی بالا رود و ضریب جینی کاهش پیدا کند، متعابق آن بیکاری، فقر و نابرابری کاهش پیدا می‌کند و وضعیت بهتر می شود  آن وقت می توانیم بگوییم در مسیر توسعه حرکت کرده‌ایم.

,

 

,

بیشتر از گرانی‌ها، مردم از تبعیض ناراحت هستند           

, بیشتر از گرانی‌ها، مردم از تبعیض ناراحت هستند    , بیشتر از گرانی‌ها، مردم از تبعیض ناراحت هستند    ,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین ادامه داد: موضوعی که مردم را بیشتر از همه نگران می کند گرانی و تورم نیست آنها از تبعیض ناراحت هستند. شرایطی که امسال در اقتصاد پیش آمد و یکدفعه  پولداراها را پولدارتر و فقرا را فقیرتر کرد، و این شکاف طبقاتی مردم را اذیت می کند.

,

قربانی با انتقاد از افزایش بیکاری و تورم تصریح کرد: باید برنامه ای داشت که طبق جدول زمان بندی شده تورم و بیکاری را کاهش داد. اگر دولت برنامه عملیاتی برای این موضوع تعریف کند مجلس آمادگی دارد و در کمیسیون اقتصادی هر طرح و لایحه ای در این خصوص باشد محکم از آن دفاع می کند.

,

 

,

فوری ترین مسأله کشور حل مشکلات اقتصادی است

, فوری ترین مسأله کشور حل مشکلات اقتصادی است, فوری ترین مسأله کشور حل مشکلات اقتصادی است,

وی تاکید کرد: برقراری عدالت، رفع تبعیض ها، کاهش شکاف طبقاتی و افزایش رفاه که شعارهای اولیه انقلاب بود، پس از چهار دهه همچنان به عنوان محوریترین شعارها و مطالبات مردمی مطرح می شود؛ در حال حاضر اگر بخواهیم در کوتاه مدت اولویت بندی کنیم فوری ترین مسئله کشور موضوع اقتصادی است و درجلسه ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان هم این موضوع را فرمودند ، ولی در دراز مدت بحث های فرهنگی و بحث های دیگر اولویت بعدی هستند.                                                                          

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب علیرغم فراز و فرودهایی که داشتیم در بحث های دفاعی و امنیتی موفق بودیم، و در حال حاضر دشمن نمی تواند از لحاظ نظامی در مقابل ما اقدامی بکند، اما از لحاظ اقتصادی مردم را تحت فشار می گذارد و  نارضایتی می خواهند ایجاد کنند. باتوجه به این موضوع اولویت اول کشور سر و سامان دادن به وضیعیت اقتصادی است.

,

قربانی بیان داشت: هم اکنون هر دو جناح اصلی کشور بحث اقتصادی را به عنوان اولویت اول جامعه می دانند و در مجلس هم این اتفاق نظر وجود دارد. منتها روشها و تکنیک ها متفاوت است . برخی معتقدند که با ارتباط و تعامل با دنیا ،سرمایه گذاری خارجی و حمایت از بخش خصوصی مشکلات اقتصادی را حل کنند و در حقیقت طرفدار اقتصاد بازار هستند. و برخی دیگر معتقدند، بدون ارتباط با خارج و کمک گرفتن از آن ها و صرفا با تکیه بر نیروهای داخلی مشکلات را حل کنند.

,

 

,

ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است

, ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است, ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است,

وی با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور نیازمند نوسازی است، تاکید کرد: ساختار بودجه ریزی و اقتصادی کشور از لحاظ اطلاعات پایه ای و زیر بنایی مشکل دارد. بیش از چند صد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و غیرهدفمند توزیع می شود و بسیاری از مسائل و مشکلات دیگر در این زمینه وجود دارد . با این شرایط مجلس و دولت نمی توانند تحول آنچنانی ایجاد کنند . و باید این ساختار اقتصادی بازنگری و کاملاً عوض شود.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلسدر خصوص محقق شدن دیدگاه مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: در یکی از بندهای آن به مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش و افزایش صادرات گاز، برق، و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اشاره شده است که اگر این موضوع محقق می شد ، در حال حاضر این مشکلات را نداشتیم.

,

این نماینده مجلس همچنین توضیح داد: یکی از کم کاری ها در زمینه اقتصادی پس از انقلاب، عدم وفاق ملی در بحث نوسازی اقتصادی و ارائه نکردن یک مفهوم مشترکی از وضعیت اقتصادی توسط جناح ها بود . به عنوان مثال سایر کشورها برای خودشان اولویت گذاری کردند ولی در اینجا بدون توجه به برنامه های ارائه شده هر دولت و رئیس جمهوری که آمد سلیقه ای عمل کرد و راه خودش را رفت و یک استراتژی بلند مدت و یک تفاهم ملی در بحث اقتصادی که بر مبنای آن عمل کنیم  نداشتیم.

,

قربانی در ادامه افزود: متاسفانه هنگامی که اقتصاد کشور را در 16 سال گذشته با کشوری مثل ترکیه که زمانی در یک رده بودیم مقایسه می کنیم، مشاهده می شود که تولید ناخالص داخلی شان دو، سه برابر شده ولی تولید ناخالص داخلی ایران مرتب کاهش پیدا کرده . و درنتیجه وضعیت اقتصادی علی الخصوص در بحث بیکاری و تورم  روزبه روز بحرانی تر شده . و اقتصاد به نقطه ی ضعف ما تبدیل شده است.

,

 

,

روش اجرای خصوصی سازی اشتباه بود

, روش اجرای خصوصی سازی اشتباه بود, روش اجرای خصوصی سازی اشتباه بود,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مجموع نرخ تورم ، بیکاری و بهره بانکی شاخص فلاکت را تشکیل می دهد و درحال حاضر هم میزان بیکاری، سود تسهیلات و بهره ی بانکی بالاست. وقتی اینها کنار هم قرار می گیرند شرایط اقتصادی کشور را نشان می دهند. خصوصی سازی در اصل44 را انجام دادیم، ولی بصورت واگذاری بدهی ها در قالب رد دیون به برخی شرکت ها بود که اگر دولتی می شدند از این شرایط خصولتی خیلی بهتر بود که  بصورت چند شرکت اداره شوند و وضعیتشان بدتر از گذشته شود.   

,

قربانی با بیان اینکه از سال 87 تاکنون ، عناوین سال به نوعی با مسائل اقتصادی گره خورده است تصریح کرد: دولت و مجلس جرات نمی کنند تصمیمات اساسی در این زمینه بگیرند و نگران تاثیر تصمیماتشان بر آرای خود در انتخابات پیشرو و واکنش جامعه هستند.

,

وی همچنین در پایان گفت: بنزین لیتری هزار تومان و آب معدنی لیتری دو هزار تومان است؛ کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد و از آن طرف هم باید قانون هدفمندی یارانه بصورت برابری کامل بین همه افراد اجرا می شد و دهک های پایین جامعه بیشتر تقویت شوند و متاسفانه در این زمینه یک بانک جامع اطلاعاتی نداریم که منجر به وضعیت اقتصادی فعلی شده است؛ مسئولان مطلع هستند که مشکل اقتصادی کشور کجاست ولی کسی جرات پیشنهاد و اقدام در این زمینه ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه