اخبار داغ

سیل، سین هشتم سفره عید گلستانی‌ها / از سیل سال ۸۰ گالیکش درس نگرفتیم!

سیل، سین هشتم سفره عید گلستانی‌ها / از سیل سال ۸۰ گالیکش درس نگرفتیم!
نقل است از بزرگان که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ اما چرا مردم استان گلستان از سیل باید هرساله گزیده شوند؟؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ سابقه حوادث و بلایای طبیعی در کشور و استان گلستان  نشان داده برخی از مدیران ما اسیر دست‌وپابسته حوادث طبیعی هستند و این مردم شریف و صبور استان هستند که پس از هر بلائی دست استغاثه به‌سوی خالق کردگار دراز کرده تا ناامیدی از تدبیر  دولتمردان را به آن تسلی دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

سابقه تلخ سیل مردادماه سال ۸۰ در شرق استان و تکرار چندباره آن در شهرهای مختلف استان نشان‌ می‌دهد برخی از مدیران الفبای مدیریت بحران را نخوانده‌اند. وقتی هواشناسی چندباره از شدت بارندگی در استان پیام داده و سیستم‌های پیش‌بینی وضعیت هوا نیز به‌خوبی از آخرین تغییرات در هر گوشی تلفن‌ همراه گزارش لحظه‌به‌لحظه می‌دهند اما چگونه سیستم‌های عریض و طویل پس از گذشت ۱۸ سال از سیل  سال ۸۰ پس از هر حادثه گرفتار چکنم چکنم های امدادی و نجات می‌شوند.

,

چگونه در طول این مدت نتوانسته‌اند سیاست و برنامه‌ای برای کنترل آب‌های سطحی و هم‌چنین آبخیزداری در اراضی جنگلی  مشرف‌به شهر داشته و همچنان به ارسال بخشنامه‌ها  بسنده می‌کنند.

,

اطلاعات و آمایش سرزمینی آسیب‌پذیری از حوادث طبیعی به‌ویژه سیل برای هر شهرستان و درنهایت استان گلستان تا چه حد به‌عنوان زیربنای فعالیت‌های بازدارنده پیش روی مدیران استان قرارداد ؟؟

,

جنگل‌ها فرصت خدادادی برای مقابله با چنین بلائی است اما سطح توان مدیران ما برای سودجوئی از این موهبت الهی تا چه اندازه مفید و مؤثر بوده است؟

,

مدیریت بحران، جهاد کشاورزی، امور آب، استانداری مگر نمی‌دانند کشاورزی تنها ممر درآمد و معاش بسیاری از اهالی استان است که با هر حادثه‌ای همه امیدها و تلاش‌های آنان برای تأمین معاش یک سال خانواده به فنا می‌رود و تکرار این حوادث یعنی تکرار این صدمات خسارات متوالی و زیان‌های اقتصادی و فقر که  به‌راحتی بر مردم این استان تحمیل می‌شود و جلسات و کمیسیون‌ها و عکس‌های یادگاری کمک و مساعدتی برای  کشاورز بینوای آسیب‌دیده نبوده و نخواهد بود.

,

سیل‌های متوالی در جای‌جای استان و تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های شهری مکرر هزینه‌های سنگینی به جیب بیت‌المال وارد می‌سازد که پاسخگوی این ندانم‌کاری‌ها و تکرار حوادث و تکرار آسیب‌ها چه کسی خواهد بود؟

,

تحمیل خسارات عدیده که بیمه محصولات کشاورزی حتی هزینه کپی و ایاب و ذهاب کشاورز را تأمین نمی‌کند در کنار تراکم و انباشت بدهی کشاورز به سیستم بانکی را چگونه می‌توان ساماندهی کرد که حق به ذی‌حق برسد.

,

نقل است از بزرگان که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ اما چرا مردم استان گلستان از سیل  باید هرساله گزیده شوند؟؟

,

و تعجب‌آورتر اینکه  نتیجه‌های مکرر و چندجانبه ارزیابی علل وقوع سیل انگار چیزی به داشته‌ها و آموخته‌های ذهنی و تجربی مدیران ما نمی‌افزاید که بتوانند با توسل به آن رفع حادثه کنند؟  نکند سیل و آسیب‌های ناشی از آن اسباب کاسبی است و دلواپسی از سیل خود نان بر سفره دارد که عامه از آن بی‌خبرند والا مگر می‌شود همه‌ساله سیل خانه‌ها جاده‌ها اراضی زراعی و... را ویران کند و کسی متنبه نشود تا سال دیگر بتوانند مانع تخریب سیل شوند.

,

استان گلستان به‌واسطه شرایط استراتژیک‌ خود از چهره‌های مطرح علمی درزمینهٔ کشاورزی جنگلداری و آبخیزداری برخوردار است تا چه اندازه مدیران استان از چنین قابلیتی برای تشکیل کارگروه مقابله با سیل و مهار سیلاب‌ها اشتیاق دارند؟

,

چرا با کم‌توجهی به نخبگان استان عرصه را برای سیل‌های پی‌درپی و سیل آب‌های مخرب مهیا ساخته‌اند؟

,

در آستانه سال نو مردم  فهیم استان که مدت‌ها از بخل آسمان در بارش به‌موقع گلایه‌مند بودند اینک پای در گل و سیلاب بر عطش شکرانه فراوانی این رحمت الهی  فرومانده‌اند.

,

و چه زیبا ظریفی پرسید به نظر شما سین هشتم سفره نوروزی گلستانی‌ها سیلی بی‌تدبیری است یا سیل شهر آشنای گلستانی‌ها؟؟؟؟

,

بشخ کوچکی از خسارات سیلاب اخیر در گالیکش

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

 

,

 

,

 

,

, ,

, ,

 

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه