اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

رونق تولید باید در اقتصاد کشور اجبار باشد/ نوسانات ارزی، سم مهلک برای تولید

رونق تولید باید در اقتصاد کشور اجبار باشد/ نوسانات ارزی، سم مهلک برای تولید
کارشناس اقتصادی گفت: رونق تولید یک انتخاب برای اقتصاد کشورها نیست بلکه اجباری است که همه کشورها باید به آن توجه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: رویکرد، بخش اصلی در حوزه های اقتصادی محسوب می شود که می توان با انتخاب رویکرد مناسب از برخی معضلات پیشگیری کرده و دنبال راهکار نگردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه انتخاب راهکار برای حل ابر چالش های نظام بانکی بسیار سخت است،افزود: در بخش های مختلف باید تورم و رکود، پیش بینی شود و قبل از اینکه اتفاقاتی بیفتد با سیاست های مناسب، پیشگیری  و جهت دهی مشکلات کنترل شود.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر در بحث تولید با رکود مواجه شویم روند رونق بسیار سخت شده و زمان بر می شود،بیان داشت: اگر پیشگیری مناسبی در این زمینه انجام نشود، سینوس های مقطعی هر سه چهار سال تولید را دچار رکود کرده و وارد دوره رونق تورمی می شویم که در مقابل یک دوره بعدی رکود را هم ایجاد می کند.

,

محمودی اصل ادامه داد: به نظر می رسد رویکردها باید تغییر یافته و با رویکردهای جدید تولید در اولویت قرار گیرد چرا که رونق تولید یک انتخاب برای اقتصاد کشورها نیست بلکه اجباری است که همه کشورها باید به آن توجه کنند.

,

وی افزود: کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیز همین مسیر را رفته اند و تولید صادرات محور و توجه به تولید برنامه آنها بوده است که می تواند در بحث های مختلف گردشگری و خدمات، صنعت، کشاورزی باشد.

,

کارشناس اقتصادی برضرورت تعامل بین تصمیم گیران، سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی برای تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس که انبوهی از توطئه های در این منطقه به سمت ما شلیک می شود،نیازمند انسجام داخلی است.

,

محمودی اصل گفت: تعامل داخلی هم از جنس انسجام مردمی و هم از جنس انسجام مسئولان در همه بخش های امنیتی، اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و نظامی نیز برای تحقق شعار سال ضروری است تا بخش تولید را حفاظت کنیم.

,

وی با اشاره به افزایش 200 درصدی قیمت سکه، طلا، مسکن،گفت: در چنین شرایطی تولید با سود 40 درصدی حتما زمین می خورد.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: باید پرداختن به تولید مزیت داشته باشد و یعنی سود حاصل از تولید باید از دلالی، دلار، مسکن، سکه و طلا بیشتر با ریسک کمتر باشد.

,

محمودی با بیان اینکه ما در بحث کاهش ریسک ها بسیار ناتوان هستیم و هیچ تضمینی برای فروش کالا نداریم ضمن اینکه هیچ کمکی به تولید کننده در زمینه بازار یابی و فروش محصولات نمی کنیم، افزود: اگر بتوانیم به تولید کننده برای بازار یابی و فروش کمک کنیم قطعا تولید بیشتر رونق می یابد.

,

وی برضرورت ورود رایزنان بازرگانی یا معاونت اقتصادی وزارت خارجه برای افزایش صادرات تاکید کرد و گفت: اگر رایزنی ها برای صادرات افزایش یابد، قطعا تولید داخل رونق می یابد.

,

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مرور آمار در طول 11 ماه سال 97، نشان می دهد افزایش صادرات کشور زیر 5 درصد بوده است و این نشان می دهد عملکرد، قانونگذاری و بخشنامه ها و سیاست ها در این بخش درست نبوده است.

,

محمودی اصل با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار باید صادرات در کشور افزایش یابد،گفت: متاسفانه در آذر ماه سال گذشته با کاهش 50 درصدی صادرات مواجه بودیم که یکی از دلایل مهمم آن پیمان سپاری ارزی و در لج و لجبازی بانک ملی و بانک مرکزی بود.

,

وی با اشاره به اینکه اولویت بانک مرکزی در اختیار گرفتن ارزهای حاصل از صادرات است نه افزایش ارز صادراتی،افزود: بانک مرکزی باید به این فکر باشد که ارز بیشتری به کشور وارد شود و بعد به این فکر باشد که این ارز تحت کنترل چه نهادی باشد.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط صادرکننده قبل از تحریم و بعد از آن، اضافه کرد: در دوره تحریم صادرکننده با پیمان سپاری ارزی دچار محدودیت شده و ریسک های بیشتری را از جمله احتمال بلوکه شدن پول و افزایش هزینه نقل و انتقال مواجه شد.

,

محمودی اصل ادامه داد: هیچ نوع تسهیلاتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته نشده است اما انتظار داریم صادرات افزایش یابد.

,

وی برضرورت افزایش فرهنگ استفاده از کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: تولید کنندگان نیز باید کالای با کیفیت به مردم ارائه کنند.

,

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مردم و دولت به عنوان بزرگترین مصرف کننده باید کالای ایرانی استفاده کنند،افزود: استفاده از کالای ایرانی به رونق تولید کمک می کند.

,

محمودی اصل برضرورت جلوگیری از ایجاد واحدهای تولیدی جدید تاکید کرد و گفت: باید واحدهای موجود با تغییر کاربری و نوع تکنولوژی به کارگیری شده و از ظرفیت های موجود استفاده شود تا هزینه های ثابت و سربار کاهش یابد.

,

وی گفت: باید زمینه های ثبات تولید فراهم شده و نوسانات ارزی که سم مهلکی برای تولید محسوب می شود،جلوگیری شود.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت:در یک سال گذشته نزدیک 50 بخشنامه ارزی ارائه شده است که موجب بی ثباتی و ضربه خوردن به بخش تولید می شود.

,

وی گفت: شعار کافی نیست و مسئولان نباید تنها شعار سال را تکرار کنند بلکه باید با مدیریت لازم به رونق تولید کمک کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه