اخبار داغ

در گفتگوی با رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی مطرح شد؛

با دستور ولایتی دانشگاه آزاد وارد مباحث دریاچه ارومیه شد/ هدف اصلی ما تربیت اساتید و دانشجویان تراز انقلاب است

با دستور ولایتی دانشگاه آزاد وارد مباحث دریاچه ارومیه شد/ هدف اصلی ما تربیت اساتید و دانشجویان تراز انقلاب است
جوانپور با حضور در تحریریه تبریزبیدار به بیان اقدامات و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ توجه به بخش آموزش  در کشور رونق گرفت،  بی توجهی رژیم طاغوت به بهداشت و آموزش مردم ایران، کشور را از لحاظ فرهنگی و نرخ باسوادی  در سطح پایینی قرار داده بود بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه ها  به شدت گسترش پیدا کرد  و تعداد دانشجویان نیز در مقایسه با گذشته قابل قیاس نبود،  دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی غیر دولتی در ایران روی کار آمد و هم اکنون نیز به عنوان یکی از دانشگاههای معتبر کشور در حال فعالیت است، به همین مناسب فرصت را مغتنم شمردیم تا در گفتگویی تفصیلی با دکتر عزیز جوانپور  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در تحریریه تبریزبیدار،  از فعالیت ها و اقدامات این دانشگاه آگاه شویم، متن زیر  حاصل گفتگویی هیئت تحریریه تبریزبیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,
 
,

با روی کار آمدن ولایتی انتظارات از دانشگاه آزاد بالا رفت

,

تبریزبیدار: بعد از تغییراتی که در سطح کلان در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و بعد از آمدن آقای ولایتی ، رویکرد دانشگاه آزاد در دوره جدید و با تغییر سیاست گذاری ها ، چطور بوده است؟

,

باتوجه به تغییراتی که در هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه روی داده است و با حکم رهبر معظم انقلاب ، آقای دکتر ولایتی بعنوان رییس هیئت امنا و رییس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی انتصاب شدند و قطعا انتظارات بالا رفت تا منویات رهبری در رابطه با دانشگاه آزاد انجام شود. قطعا رهبر انقلاب در خصوص دانشگاه آزاد دیدگاههایی دارند و در دیدار با دکتر ولایتی اعلام کرده بودند که دانشگاه آزاد در بعضی مواقع در مسیر انقلاب حرکت نکرده بود. لذا نقد هایی در خصوص گرایشات قبلی این دانشگاه وجود داشت. رهبر انقلاب چندین مورد را بعنوان انتظارتشان از دانشگاه مطرح کرده بودند که اولین مورد تحول در حوزه مسائل فرهنگی بود. مورد بعدی نقش و حضور پررنگ دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش بود. دانشگاه آزاد در گذشته اکثرا در مسیری حرکت کرده بود که به خیل عظیمی از مشتاقان تحصیلات عالی در کشور جوابگو باشد و در همین راستا برای تامین امکانات از قبیل دانشگاه ، دانشکده و ساختمان و... حرکت کرده بود. اما در این موضوع غفلت اتفاق افتاده بود که دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یک دانشگاه مردمی که مردم نقش زیادی در تشکیل این دانشگاه داشته اند، بایستی در مسائل مهم کشور نقش ایفا کند. مخصوصا در این دوران که کثرت دانشجو مفهومی ندارد و باید به کیفیت پرداخت شود. یکی از نگرانی های رهبر انقلاب این بود که به دلیل گسترش و وسعت دانشگاه آزاد در سطح کشور، توجه زیادی به مسائل فرهنگی صورت نگرفته بود. لذا اقای دکتر ولایتی از اولین روزی که این مسئولیت را برعهده گرفتند، بر روی دوموضوع تاکید ویژه ای داشتند. و یکی از اولین انتصاباتشان ، حضور آقای دکتر کلانتری در معاونت فرهنگی دانشگاه بود و اکنون شاهد هستیم که دانشگاه آزاد در حوزه مسائل فرهنگی بسیار خوب کار کرده اند و انصافا در انتخاب معاونین فرهنگی واحدهای استانی بسیار با دقت عمل کرده اند تا از نیروهای فرهنگی و کارآمد استفاده شود و هم اینکه اخیرا سند راهبردی فرهنگی دانشگاه نوشته شد که یکی از اسناد مهم و اساسی در دانشگاه ها است که با استفاده از اسناد بالادستی فرهنگی نوشته شده است و سمت و سوی دانشگاه آزاد اسلامی را در حوزه فرهنگی مشخص کرده است.

,

رویکرد دانشگاه آزاد پژوهش محور شده

,

وظایف قسمت های مختلف دانشگاه مشخص شد و دستورالعمل های لازم برای مشکلاتی که بعضا در بحث رفتاری و یا پوشش دانشجویان وجود داشت، اعلام و ابلاغ شده است و در اختیار دانشگاه های واحد استان ها قرار گرفته است.به هر حال بعضی ساختارهایی در دانشگاه آزاد ایجاد شد که قبلا سیاست تغییر این ساختارها در پیش گرفته شده بود. رویکرد دانشگاه در حوزه پژوهش به طور کلی تغییر کرده است و دانشگاه آزاد رفته رفته به دانشگاه مسئله محور تبدیل می شود و اکنون داتشگاه آزاد در بحث تولید علم در کشور اول است و در جهان رتبه ۵

,

 

,

با دستور ولایتی دانشگاه آزاد وارد مباحث دریاچه ارومیه شد

,

تبریزبیدار: سهم دانشگاه آزاد استان در تولید علم چقدر است؟

,

دانشگاه آزاد استان جزو پنج دانشگاه آزاد برتر کشور است. پنج دانشگاه آزاد تهران، علوم تحقیقات، اصفهان، تبریز و قزوین ، ۵ دانشگاه آزاد برتر در حوزه پژوهش هستند. دانشکاه آزاد در این حوزه مسیر خود را تغییر داده است و به دنبال این است که ساختار و بودجه سیستم را به سمت و سوی جدیدی ببرد. بطوریکه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، با دستور آقای دکتر ولایتی ، وارد بحث دریاچه ارومیه شده است. و مرکز تحقیقات حوزه آبریز دریاچه ارومیه را تشکیل داده ایم و بحث دریاچه ارومیه یکی اژ معصلات ملی و استانی ما است . این مرکز تحقیقاتی راه انداری شده و در ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت هایی را انجام داده ایم .همچنین طبق دستور آقای ولایتی وارد موضوعات ربع رشیدی ، رصدخانه مراغه شده ایم که جزو مفاخرتاریخی استان هستندکه سالهای زیادی است که ناتمام و ناقص مانده اند.

,

در دانشگاه آزاد واحد مراغه رشته نجوم ایجاد کردیم

,

تبریزبیدار : در خصوص رصدخانه چه کار خواهید کرد؟

,

کمک خواهیم کرد تا به هویت قبلی خود بازگردد و احیا شود و در واحد مراغه رشته نجوم ایجاد کرده ایم.رصد خانه مراغه که زمانی مرکز نجوم در جهان اسلام بود و علیرغم توجه مسئولین و میراث فرهنگی ،کاملا ناقص مانده است و ما آمادگی خود را برای ورود به این موضوعات اغلام کرده ایم و با میراث فرهنگی تفاهم نامه ای هم امضا کرده ایم.

,

ترجیح می دهیم تا توسط اساتید خود آثار علمی تولید کنیم

,

تبریزبیدار:در بحث تبریز۲۰۱۸ دلنشگاه آزاد ورود نکرد؟

,

در خصوص بحث تبریز۲۰۱۸، دو کتاب توسط اعضای هییت علمی دانشگاه تالیف شده است برای معرفی تبریز و تاریخ این شهر و معماری این شهر. برگزاری همایش وظیفه دانشگاه آزاد نیست و نتیحه ای هم ندارد . ما ترجیح می دهیم تا توسط اساتید خود آثار علمی تولید کنیم.

,

در سال۸۸به من فشار آوردند ۲۰۰نفر دانشجو معرفی کنم تا کمیته صیانت از آرا تشکیل دهند اما مخالفت کردم/ رویکرد دانشگاه ازاد در زمان مرحوم هاشمی مشخص بود

,

تبریزبیدار: آیا قبول دارید قبل از دوران جدید دانشگاه آزاد، این دانشگاه به پاتوقی برای سیاسیون تبدیل شده بود تا به مقاصد سیاسی شان برسند؟

,

بله. بنده در دوره های قبل نیز در دانشگاه آزاد مسئولیت داشتم.در سال ۸۸ در این دانشگاه رییس بودم.  من شخص آقای جاسبی را استثنا می کنم ولی آیت الله هاشمی در  مجموعه دانشگاه ازاد رییس هیئت موسس و هیئت امنا بودند و رویکردشان مشخص بود و‌بارها در ایام انتخابات با من تماس گرفته می شد ومسائلی گفته می‌شد که بنده اصلاموافقت نمی‌کردم اما رویکردشان کاملا مشخص بود. اما اکنون این افکار و رویکرد کاملا تغییر کرده است.در سال ۸۸ با من تماس گرفتند و گفتند که ۲۰۰ نفر دانشجو معرفی کنیم و آنها برای این ۲۰۰ دانشجو کارت صادر کزده تا بعنوان اعضای صیانت از آرا در پای صندوق های رای حضور یابند. که من اعتراض کردم که شورای نگهبان چه کاره است. ناظرین فرمانداری، هیئت نظارت، هیئت اجرایی چه کاره هستند؟ قانونا این ها ناظر هستند. پاسخ دادند که احتمال تقلب وجود دارد درحالیکه هنوز انتخابات شروع نشده بود.اکنون مشاهده می‌کنید که روند کنونی با آن زمان چقدر تفاوت پیدا کرده است.

,

تبریزبیدار: آیا در روند آن زمان ،از اموال دانشگاه برای فعالیت های خود استفاده می‌کردند؟

,

بله!!!

,

هیچ کمکی از طرف دولت برای دانشگاه آزاد انجام نمی شود

,

تبریزبیدار: تعامل دانشگاه آزاد استان در سطح کشور با وزارت علوم و در سطح استان با سایردانشگاه های استان چگونه است؟

,

ما با سه وزارت خانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش کار می‌کنیم. در بحث مدارس سما و اموزشکده های فنی ، با وزارت آموزش و پرورش کار می‌کنیم و تمامی هماهنگی ها و صدور مجوز از طرف آموزشو پرورش صورت میگیرد. در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی وپیراپزشکی با وزارت بهداشت در ارتباط هستیم و مجوز رشته های خود را از وزارت بهداشت دریافت میکنیم و معرفی دانشجو در این رشته ها توسط وزارت بهداشت انجام میشود و وزارت علوم برای رشته های غیر پزشکی نظارت می‌کند و مجوز رشته های غیرپزشکی را از وزارت علوم دریافت می‌کنیم و اژ نظر فضای آموزشی،فضای ورزشی ،اعضای هیئت علمی و... نظارت میکند‌.هرچند که دانشگاه آزاد،دانشگاه کم برخوردار است بطوریکه در بحث وام های دانشجویی امکانات اندکی در اختیار دانشگاه آزاد قرار میدهند . اخیرا سوپسیت گوشت و مرغ و ... یرای پخت و پز که قبلا برای تهیه این اقلام کمک میکردند اماالان ما این اقلام را به طور آزاد تهیه میکنیم و هیچ کمکی از طرف دولت صورت نمی پذیرد. اما ما خود را طبق مصوبات شورای انقلاب فرهنکی ملزم میدانیم که زیر نظر وزارت علوم و بهداشت قدم برداریم.در سطح استان نیز دانشگاه تبریز بعنوان دانشگاه مادر، از طرف وزارت علوم ناظر هستند و با ما در ارتباط هستیم. اما این هماهنگی ها به معنی هماهنگی در تصمیمات نیستبطور مثال رشته ذامپزشکی بیش از ۲۵ سال در دانشگاه آزاد در حال تدریس است و دانشگاه تبریز بعد از ما این رشته را ایجاد کرده است. حال ما نمیتوانیم‌بکویم که دانشگاه تبریز نمی تواند این رشته را ایجاد کند و یا در رشته های معماری،حقوق وحسابداری جلوتر از دانسگاه آزاد هستیم. لذا هماهنگی های ما بیشتر در سطخ کلان است.

,

در سند راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد، هدف اصلی تربیت نیروی جوان تراز انقلابی است

,

تبریزبیدار: سهم دانشگاه آزاد در تربیت دانشجوی تراز انقلاب چقدر است؟

,

در سند راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد، هدف اصلی تربیت نیروی جوان تراز انقلابی است و هرچقدر کار و تلاش و هزینه میکنیم، همگی در این سمت و سو قرار دارد که به این هدف برسیم.

,

Image title

, Image title,

 

,

تبریزبیدار: در کوتاه مدت ، و بعد از تغییر رویکرد دانشگاه،دستاوردی در این قضیه داشته اید؟

,

برای رفتن به این سمت و سو باید مسیر طی شود و اینطور نیست که تنها با آمدن آقای ولایتی و تغییر رییس دانشگاه به این هدف رسیده خواهد شد. اگر بخواهیم این مسیر با موفقیت طی شود، باید کارهای کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت انجام شود. و با اولویت بندی فضا به سمتی حرکت کند که ما بتوانیم نیروهای تراز انقلاب را تربیت کنیم.‌این هدف نهایی ما است و نمی توان گفت که دانشگاه چقدر سهیم است. ولی تمام تلاش و برنامه ریزی ما رسیدن به این هدف است. و برای رسیدن به این موضوع هنوز فاصله داریم.

,

برنامه ریزی دانشگاه این است که برروی اساتید زیر۴۵ سال سرمایه گذاری کند

,

تبریربیدار: در خصوص این موضوع ،بحث تربیت هیئت علمی انقلابی را چقدر در پیس گرفته اید؟

,

از الزامات تربیت دانشجوی انقلابی، تربیت اساتید انقلابی است.بعضی از اساتید از گذشته جذب این دانشگاه شده اند و مدت هاست هویت این اساتید شکل گرفته است و برنامه ریزی دانشگاه این است که برروی اساتید زیر۴۵ سال سرمایه گذاری کند و نباید از اساتید۶۰ ساله انتظار بیشتری داشته باشیم.هرچند که از آنها هم استفاده خواهیم کرد.‌ ما هروقدر هم نرم افزاری کار کنیم، بخش عمده تربیت نیروی انقلابی برعهده استاد است

,

تبریزبیدار: در حال حاضر برنامه ای برای تربیت اساتید انقلابی دارید؟

,

بعد از آمدن آقای ولایتی ،دوره های مختلف اندیشه ای،فکری برای اساتید در سطوح‌ مختلف برگزار کرده ایم( برای هیئت علمی موجود)مانند طرح شهید شهریاری که در سطح بالایی برای اساتید برگزار شده استدر بحث جذب هیئت علمی ، رویکردمان را عوض کرده ایم و افرادی را جذب میکنیم که در خدمت اهداف ما باشد و داتشگاه و دانشجو را به این سمت هدایت کند.اینطور نیست که هرفردی که متقاضی شد، جذبش کنیم و قطعا در جذب دقت کافی می‌کنیم. مخصوصا در جذب نخبگان جوان که می توانند تحول آفرین شوند که دارای انگیزه و قدرت علمی بالاهستند و تعدادشان هم کم نیست. داتشگاه آزاد در مسیری حرکت میکند که زمینه جذب این افراد در دانشگاه فراهم شود. این قطعا یک برنامه بلند مدت است و نمی توان یک شبه دردانشگاه انقلاب کرد و تمامی اساتید موجود را کنار بگذاریم و‌اساتید جوانان را جذب کنیم. اما با برنامه ریزی و تحول می توان به تدریج به ابن هدف برسیم. داتشگاه در مسیر انسجام بخشیدن به جوانان انقلابی حرکت میکند مانند تشکلهای انقلابی ازقبیل بسیج و... . که با هدایت آنها و برگزاری دوره های مختلف به این دانشجو ها، بتوانیم از نظر معرفتی تقویتشان کنیم.

,

 آیا نتیجه تدریس دروس فعلی مخصوصا در حوزه علوم انسانی، تربیت نیروی انقلابی است؟/ ضربه ای از تفکر غربی می خوریم  کم نیست

,

لذا بخشی از تربیت دانشجوی تراز انقلابی مربوط به نیروهای موجود است و بخش دیگر جذب اساتید و بخش بعدی ایجاد سرفصل های جدید آموزشی است. آیا نتیجه تدریس دروس فعلی مخصوصا در حوزه علوم انسانی، تربیت نیروی انقلابی است؟ لذا باید متون تدریس شده در دانشگاه را نیز بررسی کنیم.به همین علت اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی معاونت علوم انسانی ایجاد شده است. و به دنبال جبران مغفول ماندن علوم انسانی است. بحث جنیش نرم افزاری و تحول در علوم انسانی چه زمانی محقق خواهد شد!اکنون آقای دکتر خسروپناه که از محققین برتر کشور هستند، بعنوان معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد مشغول به کار هستند. با مطالعه و ترجمه تئوری های غربی و به خورد جوان ایرانی دادن،دانشجوی تراز انقلاب اسلامی ایجاد نمی شود. نتیجه مطالعه تفکرات غربی عبارت است از اینکه وقتی با این تفکربر مسند و کرسی اجرایی می نشیند، نگاهش به سمت غرب می شود لذا حاصل این روش تربیت، منجر به نگاه به غرب می شود. و ضربه ای که از این تفکرات و مدیران صاحب این تفکرات می‌خوریم، ضربه کمی نیست.

,

نباید به استادی که مبانی و ارزش های اسلامی،اخلاقی و مبانی انقلاب را زیر سوال می برد، فضا فراهم کرد

,

تبریزیدار: آیا مدیران دانشگاه آزاد همگی انقلابی هستند؟

,

خیر. ما هنوز در قدم اول هستیم و اینطور نیست که تمام مدیران در جهت این رویکرد حرکت می‌کنند

,

تبریزبیدار: بعد از آمدن آقای ولایتی، چند مورد توبیخ و اخراج اساتیدی که با مبانی انقلاب مشکل داشتند، اتفاق افتاده است. آیا در استان نیز این کار انجام شده است؟

,

طبیعی و منطقی است که نباید به استادی که مبانی و ارزش های اسلامی،اخلاقی و مبانی انقلاب را زیر سوال می برد، فضا فراهم کرد.

,

تبریزبیدار: اگر دانشجویی به شما مراجعه کند و در مورد رفتار و تفکرات یک استاد به شما گزارش دهد، ترتیب اثر خواهید داد؟

,

اگر مستند باشد،حتما ترتیب اثر خواهیم داد.

,

اساتید باید در چارچوب قوانین دانشگاه حرکت کنند

,

تبریزبیدار: چگونه مستند باشد؟! صدای استاد را با گوشی ضبط کند؟

,

خیر. به هرحال اگر استاذی واقعا مشکلی داشته باشد، لااقل پنج، شش دانشجو در ان کلاس شاهد قضیه هستند. ما در ابتدا قضیه را با استاد مطرح میکنیم و تذکر می دهیم. اما وقتی که قضیه ادامه پیدا کرد، حتما  برخورد می‌کنیم. البته مفصود ما این نیست استاد حتما باید آنطوری که ما می‌گوییم عمل کند. استاد باید در چارچوپ مقررات دانشگاه حرکت کند. شاید نسبت به عملکرد ما انتقاد هم ذاشته باشد. مشکل ما شخصی نیست. بلکه مبانی دینی و انقلابی است.این دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی است و از درون این نظام تشکیل یافته است و همانگونه که پسوند «اسلامی» دارد، باید در راستای مبانی اسلامی حرکت کند. البته ما دنبال تفتیش عقاید نیستیم. اما استادی که در مسائل اخلاقی و اعتقادی مشکل دارد، طبیعی است که نمیتواند در تربیت دانشجو مثمر ثمر باشد. و باید کنارگذاشته شود لااقل باید در بخث تربیت نیروی انسانی مورد استفاده قرار نگیرند.فردی که خودش تربیت نشده، چطور می‌تواند نیرو تربیت کند. تمرکز ما بیشتر بر روی مسائل اخلاقی است. و کمتر اتفاق می افتد که در مبانی انقلاب مشکل داشته باشند و در هر صورت ما در کمیته انتظامی دانشگاه مطرح میکنیم و به مدت شش ماهه یا یکساله تعلیق می‌کنیم که طبق روال سایر دانشگاه ها در کمیته انتظامی مطرح می‌کنیم.اما تاکید ما بیشتر بر روی جذب اساتید معطوف است. نمی خواهیم ابتدا جذبشان کنیم و بعدا بخواهیم تربیت شان کنیم.

,

دانشگاه ازاد، دانشگاه مرفهین نیست

,

تبریزبیدار: قبول دارید که برخی می‌گویند دانشگاه آزاد ، دانشگاه مرفهین است؟

,

 خیر اصلا قبول ندارم

,

اگر چند نفردانشجو با ماشینهای مدل بالا به ذانشگاه آزاد رفت و آمد می‌کنند، دلیلی نمی‌شود که بگوییم دانشگاه آزاد ، دانشگاه مرفهین است

,

تبریزبیدار: یک شخصی که توانایی مالی ندارد، می‌تواند در دانشگاه آزاد تحصیل کند؟

,

الان دانشجویی در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کند که اعضای هیئت علمی، شهریه اش را پرداخت می‌کنند. در حال حاضر چندین هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بنیاد شهید هستند و در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند. ما اصلا با بهزیستی تفاهم نامه داریم.حال اگر چند نفردانشجو با ماشینهای مدل بالا به ذانشگاه آزاد رفت و آمد می‌کنند، دلیلی نمی‌شود که بگوییم دانشگاه آزاد ، دانشگاه مرفهین است.‌ در حالیکه اگر اتوبوس ها یا تاکسی های ون را ببینید، مشاهده میکنید که خیل عظیم دانشجویان دانشگاه آزاد از اتوبوس و تاکسی ون استفاده می‌کنند. این دانشجویان هم اگر مرفه بودند، با لکسوس می آمدند.اما این تعداد اندک که تمکن مالی دارند و با ماشین های مدل بالا می آیند، بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند تا بقیه.

,

الان دانشجویانی هستند که به دلیل نداشتن پول جهت تسویه، نمی توانند مدرک خود را از دانشگاه بگیرند.ما  افتخار می‌کنیم که در شهرستانی مثل هوراند، ۲۰۰ دانشجوی بومی هوراند تحصیل می‌کنند. یا مثلا در شهرستان خاروانا ۱۵۰ دانشجوی بومی خاروانا درس می‌خوانند. که بنا به گفته مسئولین شهر خاروانا، اگر در آنحا دانشگاهی نبود، دختران آنها نمی توانستند برای تحصیل به خارج‌از شهر بیایند.افراد مرفه دو دسته هستند. یک دسته کسانی هستند که برای راه یابی به دانشگاه هزینه های زیادی می‌کنند و راهی دانشگاه های دولتی می‌شوندیک عده دیگر نیز با وجود هزینه های زیاد ازدانشگاههای دولتی قبول نمیشوند و راهی دانشگاههای خارج از کشور میشوند. و شاید بعضی از دانشجویان انتقالی به دانشگاه های خارج، برای انجام امورات خود به ذانشگاه مراجعه می کنند و با ماشین های مدل بالا می آیند.

,

به فکر جذب دانشجویان جمهوری آذربایجان هستیم

,

تبریزبیدار : در سطح بین المللی هم دانشجو دارید؟

,

بله ما اخیرا ۵۰ نفر دانشجوی عراقی ثبت تام‌کرده ایم و در آینده نیز با دانشگاه کرکوک دیداری خواهیم داشت و به فکر جذب دانشجویان آذربایجانی نیز هستیم.لذا دانسگاه ازاد ظرفیت بین المللی نیز دارد. و در حوزه پزشکی و دندانپزشکی نیز با وجود بیمارستان امام سجاد(ع) و کلینیک مجهز دندانپزشکی از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی لستفاده خواهیم کرد.

,

بیمارستان امام سجاد(ع) بعد از عید افتتاح می شود

,

تبریزبیدار: وضعیت بیمارستان امام سجاد(ع) به کجا رسیده است و آیا نواقصاتی وجود دارد؟

,

نواقصاتی همچنان وجود دارد اما با مساعدت های آقای دکتر طهرانچی و پیگیری های امام جمعه محترم و با کمک دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در نزدیکی مرحله افتتاح‌ قرار دارد و تا عید برخی نواقصات را نیز رفع خواهیم کرد و بعد از عید افتتاح رسمی را اعلام خواهیم کرد.

,

Image title

, Image title,

 

,

تبریزبیدار: تعرفه های بیمارستان امام سجاد(ع) چگونه خواهد بود؟

,

تعرفه های بیمارستان های دولتی ، یک کا است. نعرفه بیمارستان های عمومی ۲ کا است( محلاتی و...) ، بیمارستان های خصوصی ۴ کا است و خیریه ۳ کا است( امیرالمومنین(ع)) ولی امام سجاد با وجود خصوصی بودن، ۲ کا است

,

تبریزبیدار: در بحث بهینه سازی منابع و کاهش هزینه های دانشگاه چه اقداماتی انجام داده اید و چند درصد هزینه های دانشگاه ازرا هشهریه دانشجویان تامین می شود؟ و منابع دیگری نیز دارید؟

,

استان ما از جمله استانهایی است که در بحث کنترل هزینه ها کاملا فعال است و هزینه های جاری کاملا کاهش یافته است. در حالیکه با توجه به تورم همه چیز افازیش قیمت داشته است.اما عمده درآمد ما از طریق شهریه ها تامین می شود و این درآمد هم رفته رفته کاهش می یابد چون که تعداد دانشجویان کاهش یافته است. نسبت به سال گذشته ۷ هزار نفر دانشجو کاهش یافته است. حال نمی خواهیم در خثصوص دلایل این کاهش دانشجو بحث کنیم اما به هر حال درآمد نیز به این دلیل کاهش یافته است.

,

منبع درآمد دانشگاه آزاد کاهش یافته است

,

تبریزبیدار: الان چه تعداد دانشجو در حال تحصیل است؟

,

۵۲ هزار نفر دانشجو در کل استان مشغول به تحصیل هستند. در حالیکه سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نفر دانشجو بودند. لذا منبع درآمد کاهش یافته است چون که ۹۵ درصد درآمد ما از طریق شهریه دانشجو ها تامین می شود.

,

تبریزبیدار: از طرف دولت هیچ کمکی صورت نمی گیرد؟

,

هیچ کمکی از طرف دولت صورت نمی گیرد. در حالیکه ما میلیاردها تومان مالیات به دولت می دهیم. و گاها هم به دلیل مشکلات مالی در دادن مالیات تاخیر می کنیم، ما را جریمه هم می کنند

,

سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان کل دانشگاه آزاد کشور جریمه مالیاتی شده است

,

سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان کل دانشگاه آزاد کشور جریمه مالیاتی شده است. دانشگاه آزاد جزو آن سازمانهایی است که مالیات خود را تمام و کمال پرداخت کرده است. و خوشبختانه تاکنون هیچ گونه تعدیل نیرو نداشتیم. با این که در استان تقریبا ۷۰۰ نفر نیروی مازاد داریم.اما گاها کسانی که خودشان قبل از ۲۵ ماه مراجعه می کنند، بازخرید می شوند.اما تاکنون حتی عذر یک نفر را نیز نخواسته ایم و تعدیل نیرو نکرده ایم.

,

 دانشگاه خانه و باشگاه احزاب نیست

,

تبریزبیدار: باتوجه به اینکه دانشجویان از هر طیف و تفکر سیاسی در این دانشگاه تحصیل می کنند، و با توجه سوابق سیاسی این دانشگاه در گذشته، رویکرد شما در ایجاد فضای مناسب برای فعالیت تشکل های مختلف دانشجویی چیست؟

,

ما معتقد به ایجاد فضای منطقی و گفتگو در دانشگاه ها هستیم تا تشکل های دانشجویی مختلف با دیدگاه های مختلف بتوانند به فعالیت بپردازند. هیچ مانعی ندارد اما باید در چارچوب مقررات صورت پذیرد. چون که دانشگاه خانه و باشگاه احزاب نیست.طبق مقررات هیئت نظارت و آیین نامه تشکل های دانشجویی به راحتی می توانند فعالیت کنند اما به شرطی که از این مقررات عدول نکنند. اگر عدول کنند طبق مصوبات هیئت نظارت وشورای انقلاب فرهنگی و آیین نامه های تشکل های سیاسی ، با آنها برخورد می شود.

,

برای سخنرانی حسن عباسی مجوز از طرف دانشگاه داده بودیم شورای تامین مخالفت کرد

,

تبریزبیدار:در قضیه سخنرانی « حسن عباسی » که حواشی زیادی به همراه داشت، از طرف خارج از دانشگاه فسار وارد شد؟

,

خیر. برای سخنرانی اقای عباسی ، ما از طرف هیئت نظارت مجوز داده بودیم چون به هر حال آقای عباسی یک فرد انقلابی است و ما هیچ مشکلی با سخنرانی ایشان نداشتیم. روز قبل از برنامه ، شورای تأمین شهرستان و کمیسیون دانشجویی جلسه ای تشکیل داده شد و به اتفاق آرا تصمیم بر این شد که آقای عباسی برنامه سخنرانی در دانشگاه ها نداشته باشد.

,

تبریزبیدار: آیا شورای تأمین می تواند در برنامه های داخلی دانشگاه دخالت کند؟

,

کمیسیون دانشجویی که یکی از زیرمجموعه های شورای تأمین است، و فرماندار تبریز نامه ای به ما ارسال کرد و با استناد به صورتجلسه شورای تأمین (که این جلسات محرمانه است) ولی بازهم این صورت جلسه را به ما ارسال کردندبه هر حال شورای تامین مرجع بالاتر از هیئت تظارت است و در این جلسه فرماندار ، نیروها امنیتی ، فرماندهان سپاه و در کل نهاد های امنیتی استان در این جلسه حضور دارند. لذا این شورا بر دانشگاه حاکمیت دارد.

,

اعتقاد دارم سخنان آقای عباسی  هیچ مشکلی نخواهد داشت

,

تبریزبیدار: دلیل آنها برای این تصمیم چه بود؟

,

می گفتند که ما در این مقطع ، حضور و سخنرانی آقای عباسی را در دانشگاه ها صلاح نمی دانیم.اگر از دستور مقام بالاتر تبعیت نمیکردیم، درواقع منجر به اخلال در امنیت شهر می شدیم و با وجود اینکه اعتقاد دارم سخنان آقای عباسی  هیچ مشکلی نخواهد داشت، اما بازهم بعنوان رییس دانشگاه نمی توانستم از دستور مقام بالاتر تبعیت نکنم و باید از مقررات و آیین نامه های کشوری تبعیت کنیم.

,

تبریزبیدار: اگر شورای تامین در بحث تجمع علیه اف ای تی اف نیز ورود پیدا می کرد، بازهم حاکمیتش دلیل بر لغو تجمع می شد؟

,

شورای تامین در مسائلی ورود می کند که منجر به التهاب در شهر شود. من عضو شورای تامین نیستم که دلایل آنها را بدانم

,

تبریز بیدار: شما را به جلسات کمیسیون دانشجویی دعوت کردند؟

,

گاها من خودم یا معاون فرهنگی آقای دکتر وحیدی مهر در جلسات کمیسیون دانشجویی حضور داریم.  و من حق رای هم داریم.

,

 در دوران اصلاحات هم در دوران آقای احمدی نژاد زیر فشار بودیم

,

تبریزبیدار: تغییرات دولت چقدر در دانشگاه ازاد تاثیر دازد؟

,

چون ما بودجه دولتی نداریم، لذا تغییرات دولت هیچ تاثیری در ما ندارد. ما در دوران اصلاحات هم در فشار بودیم و در دوران آقای احمدی نزاد هم در فشار بودیم و در دوان اقای روحانی هم همچنین

,

و تمامی دولت ها به نوعی به دانشگاه آزاد بی توجه بودند لذا ما سیاست های خود را با دولت هماهنگ نمی کنیم، باوجود اینکه با دولت هماهنگ هستیم.

,

تکلیف من خدمت در دانشگاه است

,

تبریزبیدار: شایعاتی در خصوص حضور شما در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد. آیا قصد شرکت در انتخابات را دارید؟

,

در هر دوره در مورد حضور من در انتخابات مسائلی مطرح می شود و در دوره قبل نیز عنوان کردند که من در انتخابات شرکت خواهم کرد در حالی که این شایعات هیچ کدام صحت نداشته و ندارد. طبق آیین نامه انتخابات، رییس دانشگاه آزاد درصورت کاندیدا شدن باید از سمت خود استعفا دهد و من چنین قصدی ندارم. من به هیچ عنوان قصد شرکت در انتخابات را ندارم و احساس می کنم که عرصه خدمت من در دانشگاه آزاد اسلامی است و باید نواقصات موجود اعم از بیمارستان امام سجاد(ع)، کلینیک دندان پزشکی، بیمارستان دامپزشکی، مرکز نوآوری و فناوری و... را رفع کنم . اینطور نیست که حتما باید در کسوت نمایندگی مجلس خدمت کرد. من در خود این توان را احساس می کنم که در داخل دانشگاه آزاد خدمت کنم و برخلاف  نظر اغلب کاندیداها، هیچ احساس تکلیفی در خصوص حضور در انتخابات مجلس به من دست نمی دهد، تکلیف من خدمت در دانشگاه است.

,

 تا زمانی که در دانشگاه موثر هستم، در این عرصه خدمت خواهم کرد

,

تبریزبیدار: آیا از جانب دیگران مکاتباتی برای حضورشما در انتخابات صورت گرفته است؟

,

شدیدا زیر فشار هستم که در انتخابات شرکت کنم و اخیرا جمعی از فرزندان شاهد آمده بودند و به آنها هم گفتم تصمیمی برای این کار ندارم. از طرف جناح ها و قشرهای مختلف نیز با من تماس گرفته اند ولی پاسخ من منفی بوده است و می خواهم در دانشگاه بمانم.طبق آیین نامه دانشگاه آزاد، اگر فردی قصد حضور در انتخابات را داشته باشد، علاوه بر استعفا باید وضعیت خود را تا ۱۵ اسفند به سازمان مرکزی اعلام کند تا قبل از فرا رسیدن زمان استعفا، فرد جایگزین انتخاب شود.هرگز قصد حضور در عرصه انتخابات را ندارم و تا زمانی که در دانشگاه موثر هستم، در این عرصه خدمت خواهم کرد و انگیزه ای برای کار در بیرون از دانشگاه ندارم

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه