اخبار داغ

بوم گردی فرصت طلایی رونق اشتغال در قلب روستاها

بوم گردی فرصت طلایی رونق اشتغال در قلب روستاها
صنعت گردشگری در سال های اخیر رونق یافته و با استقبال خوب گردشگران داخلی و جهانگردان خارجی مواجه شده، به طوری که پس از سال ها ایران در فهرست مقاصد گردشگری جهانی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، گردشگری علاوه بر ایجاد فرصت اشتغال مستقیم، از مقرون به صرفه‌ترین صنایع اشتعالزایی از بُعد تناسب میزان سرمایه گذاری و بازدهی سرمایه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک, عصر اترک, ، گردشگری علاوه بر ایجاد فرصت اشتغال مستقیم، از مقرون به صرفه‌ترین صنایع اشتعالزایی از بُعد تناسب میزان سرمایه گذاری و بازدهی سرمایه است.,

 مقام معظم رهبری مهر ماه سال 91 در جریان سفر خود به استان خراسان شمالی، جاذبه های گردشگری این استان را یکی از ظرفیت های مهم در راستای ایجاد شغل برای مردم بومی استان برشمرده و بر توسعه این صنعت در خراسان شمالی تاکید کردند.

,

در زمینه جذب گردشگران، توجه به مناطق کمتر شناخته شده طبیعی در کنار منابع فرهنگی و تاریخی که همواره مورد توجه گردشگران خارجی بوده، فرصتی تازه را برای گردشگری در خراسان شمالی فراهم آورده است.

,


در کشور ایران، بوم گردی به عنوان یک محصول جدید گردشگری شناخته می شود، اگرچه مفهوم بوم دارای تعریف گسترده و درجای خود به معنای عرصه های طبیعی و فرهنگی خلق شده توسط گروه های انسانی در یک ناحیه جغرافیایی است اما در گردشگری، این مفهوم به بازدید ازعرصه های طبیعی و فرهنگی در تصرف جوامع بومی و تا حد تجربه زندگی در یک خانه روستایی یا همان اقامتگاه های بوم گردی کوچک شده است.

,
,


یکی از مسائلی که در این صنعت وجود دارد عدم آموزش کافی به صاحبان بوم گردی است، چرا که برخی از این مدیران اقامتگاه ها نمی‌دانند چطور باید عمل کنند.
از ضروریات این حرفه می توان تسلط به اصول مهمان‌نوازی، شناخت غذاهای بومی و محلی منطقه خود و همچنین آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه مورد نظراشاره کرد.

,
,
,

 

,

, ,

 

,

بیلبوردهای تبلیغاتی جاده ای، بهترین راهکار جذب مسافرین نوروزی به اقامتگاهها است

, بیلبوردهای تبلیغاتی جاده ای، بهترین راهکار جذب مسافرین نوروزی به اقامتگاهها است, بیلبوردهای تبلیغاتی جاده ای، بهترین راهکار جذب مسافرین نوروزی به اقامتگاهها است,


ارشاد مدیر اقامتگاه بوم گردی دهکده ارشاد واقع در شهرستان بجنورد در گفتگو با عصراترک با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش گردشگر به اقامتگاه های بوم گردی، گفت: راه دسترسی به این اقامتگاه نیاز به تعمیر و بهسازی داشته و برای پارکینگ خودروهای گردشران در نزدیکی اقامتگاه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

,
,


وی شرکت در نمایشگاه های کشوری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی را از کارهای صورت گرفته برای جذب گردشگر برشمرد و افزود: نصب بیلبورد های تبلیغاتی در مسیر تردد مسافرین جهت معرفی اقامتگاه های بوم گردی و جاذبه های گردشگری، موثر ترین راهکار برای معرفی جاذبه های گردشگری به مسافرین نوروزی است.

,
,

 

,

, ,

 

,

معماری به کار رفته در برخی از اقامتگاه های بوم گردی استان، بومی نیست

, معماری به کار رفته در برخی از اقامتگاه های بوم گردی استان، بومی نیست, معماری به کار رفته در برخی از اقامتگاه های بوم گردی استان، بومی نیست,


سجادی مدیر اقامتگاه بوم گردی گدرسن رازو جرگلان نیز شرکت در نمایشگاه های مختلف گردشگری و معرفی پتانسیل های گردشگری استان را مهمترین عامل جذب گردشگر به اقامتگاه بوم گردی خود بر شمرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته جذب گردشگر به این واحد بوم گردی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

,
,


این فعال حوزه گردشگری پیشنهاد کرد برای رونق گرفتن صنعت توریسم در استان در ابتدای شهرهای ورودی استان بازارچه های صنایع دستی و غرفه هایی برای ارائه محصولات و همچنین معرفی اقامتگاه های بوم گردی استان تعبیه شود.

,
,


وی از فعالین حوزه گردشگری در استان خواست تا در هنگام شرکت در نمایشگاه های کشوری، ضمن معرفی واحد بوم گردی و منطقه گردشگری خود، بقیه جاذبه های گردشگری  استان را نیزمعرفی کنند.

,
,


سجادی با بیان این که در برخی از اقامتگاه های بوم گردی استان از بافت سنتی منطقه استفاده نشده است و کپی برداری از بناهای تاریخی استان های دیگر است، از همه فعالین این حوزه خواست تا از بافت معماری سنتی منطقه خود در اقامتگاه های بوم گردی استفاده کنند.

,
,


این فعال حوزه گردشگری با اشاره به ساکن نبودن برخی از مدیران اقامتگاه های بوم گردی در استان، از آنها خواست با توجه به اینکه گردشگران تمایل دارند نحوه زندگی کردن بومی های منطقه را نیز مشاهده کنند لذا باید مدیران در اقامتگاه بوم گردی مربوطه ساکن باشند.

,
,

 

,

, ,

 

,

نصب تابلوی اقامتگاه های گردشگری باید رایگان باشد

, نصب تابلوی اقامتگاه های گردشگری باید رایگان باشد, نصب تابلوی اقامتگاه های گردشگری باید رایگان باشد,


قلی پور یکی دیگر از مدیران اقامتگاه بوم گردی که در شیروان فعالیت می کند با اشاره به اهمیت تبلیغات محیطی اقامتگاه ها برای جذب گردشگر، از دستگاه های مربوطه خواست جهت نصب تابلوهای تبلیغات محیطی در جاده های منتهی به اقامتگاه ها، همکاری داشته باشند.

,
,


وی ادامه داد: باوجود اینکه طبق مصوبات باید نصب تابلوهای اقامتگاه های بوم گردی در حاشیه راه ها باید به صورت رایگان باشد، اما اداره راه و شهرسازی برای نصب این تابلوها تقاضای هزینه کرده است.

,
,

 

,

شرکت در نمایشگاه های بین المللی و استفاده از فضای مجازی مهمترین عوامل جذب گردشگر هستند

, شرکت در نمایشگاه های بین المللی و استفاده از فضای مجازی مهمترین عوامل جذب گردشگر هستند, شرکت در نمایشگاه های بین المللی و استفاده از فضای مجازی مهمترین عوامل جذب گردشگر هستند,


وصالی مدیر اقامتگاه بوم گردی وصال رویان شهرستان اسفراین نیز با اشاره به فعالیت این واحد بوم گردی در وب سایت های خارجی، خاطرنشان کرد در سال جاری بازدید گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر افزایش یافته است.

,
,


وی شرکت در نمایشگاه های بین المللی و نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی را از مهمترین عوامل افزایش جذب گردشگر داخلی در اقامتگاه بوم گردی خود عنوان کرد و افزود: شرکت در نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری، فرصت مناسبی برای معرفی واحدهای بوم گردی استان به تمام کشور است.

,
,


رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان شمالی با اشاره به ثبت این واحد بوم گردی در کتاب مرجع ایرانگردی برای اروپائیان، گفت: با دعوتی که از نویسنده این کتاب انجام دادیم، وی در سال 95 از شهرستان اسفراین و اقامتگاه بوم گردی ما در روستای روئین بازدید کرده و در بخشی از کتاب خود، به معرفی فرهنگ بومی شهرستان اسفراین و روستای روئین و همچنین این اقامتگاه بوم گردی پرداخته است.

,
,


وصالی از اداره کل میراث فرهنگی خواست تا کلاس های آموزشی لازم را برای افرادی که به تازگی اقدام به ایجاد اقامتگاه بوم گردی کرده اند، بگذارند.

,
,

 

,

, ,

 

,


مردم و دستگاه ها در معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری خراسان شمالی، همکاری کنند

,
, مردم و دستگاه ها در معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری خراسان شمالی، همکاری کنند, مردم و دستگاه ها در معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری خراسان شمالی، همکاری کنند,


حبیب الله یزدان پناه مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک از فعال بودن 42 اقامتگاه بوم گردی در استان خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری سه اقامتگاه دیگر نیز به بهره برداری خواهد رسید.

,
,


وی با اشاره به اینکه در همه شهرستان های استان اقامتگاه بوم گردی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اکثر این اقامتگاه هادر مسیرهای اصلی و همچنین روستاهای هدف گردشگری، قرار گرفته اند.

,
,


یزدان پناه هدف از ایجاد اقامتگاه های بوم گردی را اشتغال یک خانواده به کار مدیریت یک اقامتگاه بوم گردی است عنوان کرد و گفت: یکی از محاسن این اقامتگاه این است که در فصل زمستان که استقبال گردشگران کم می شود، این اقامتگاه ها درگیر هزینه های جانبی و ثابت نخواهند بود.

,
,


این مقام مسئول ادامه داد: ارائه خدمات گردشگری اعم از آشپزی، راهنمای گردشگری و ... در اکثر بوم گردی های استان به صورت خانوادگی انجام می شود که خود زمینه اشتغال پایدار را فراهم خواهد کرد.

,
,


مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: اقامتگاه های بوم گردی باعث تغییر فرهنگ پذیرش توریست داخلی و خارجی شده است چرا که در گذشته بعضی از روستاها در پذیرش توریست ها و گردشگران موضع گرفته و روی خوش نشان نمی دادند اما با رونق گرفتن اقامتگاه های بوم گردی، خود مردم، در حال معرفی جاذبه های گردشگری استان و شهرستان ها تلاش می کنند.

,
,


وی اظهار کرد: اقامتگاه های بوم گردی در مقایسه با سایر جاذبه های گردشگری اهمیت بیشتری دارند چرا که علاوه بر آشنایی گردشگران با سبک زندگی بومی آن منطقه از تولیدات صنایع دستی، کشاورزی و دامداری خریداری کرده و در توسعه اقتصادی آن منطقه تاثیر بسزایی دارد.

,
,


یزدان پناه اضافه کرد: اقامتگاه های بوم گردی می توانند عامل مهمی برای معرفی سایر جاذبه های تاریخی و گردشگری استان به گردشگران داخلی و خارجی باشند.

,
,

 

,

, ,

 

,


این مقام مسئول با اشاره به تغییرات غلطی که به واسطه پیشرفت تکنولوژی در سبک زندگی مردم  ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که میهمان اقامتگاه های بوم گردی می شوند، با دیدن فضا، معماری و نحوه زندگی خانواده ساکن در بوم گردی، خاطرات گذشته برای آنها تداعی می شود.

,
,


یزدان پناه افزود: اغلب اقامتگاه های بوم گردی استان سعی کرده اند بافت معماری سنتی منطقه را در اقامتگاه خود رعایت کنند.

,
,


وی با تاکید بر اینکه اکثر مدیران اقامتگاه های بوم گردی، نیاز به آموزش های تخصصی در حوزه گردشگری دارند، گفت: ارائه آموزش در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به مدیران اقامتگاه های بوم گردی مهمترین مسئله ای است که در اولویت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قرار دارد.

,
,


مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی در رابطه با ظرفیت این استان در حوزه گردشگری، گفت: دلیل محقق نشدن این فرمایش مقام معظم رهبری از سال 91، عدم  معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان به شکل صحیح و اصولی است.

,
,


وی ادامه داد: اگر اداره کل میراث فرهنگی با کمک کلیه دستگاه ها و همچنین مردم هم استانی دغدغه معرفی استان خراسان شمالی را داشته باشند، بازدید گردشگران از استان افزایش یافته و در کنار آن ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

,
,


یزدان پناه در پایان در پاسخ به اینکه نیاز اصلی اقامتگاه های گردشگری استان، تبلیغات محیطی در مسیر مسافران است، گفت: اداره کل میراث‌ فرهنگی استان در حال پیگیری این موضوع است.

,
,

 

,

محمدرضا قاسمی

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه