کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه عبارت «جمهوری اسلامی ایران» سه مفهوم کاملاً مشخص و دقیق را در خودش جایداده است گفت: یعنی بیانگر سه هویت سیاسی، دینی و ملی است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد یاری کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی گفت: روز دوازده فروردین روز تثبیت نوع نظام سیاسی حاکم بر ایران است که امام(ره) مسیر کلی را با آن تبیین کردند و علیرغم تلاش جریاناتی برای حذف کلمه اسلام و حتی جمهوری، همچنین در مقابل جریان لیبرالی که به دنبال جمهوری دموکراتیک اسلامی بودند، امام فرمودند: «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کمتر و نه یکی کلمه بیشتر.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,یاری افزود: عبارت «جمهوری اسلامی ایران» سه مفهوم کاملاً مشخص و دقیق را در خودش جایداده است. یعنی بیانگر سه هویت سیاسی، دینی و ملی است که جمهوری هویت سیاسی، اسلامی هویت دینی و ایرانی هویت ملی آن است. به عبارتی جمهوری اسلامی ایران هر سه هویتی که در ایران وجود دارد را بهطور کامل پوشش میدهد و میتواند مسیر مشخصی را در حوزه نظام سازی دنبال کند.
وی ضمن تأکید بر اینکه این نظام سازی به معنای دولت سازی نیست، به مراحل ۵ گانه انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: مرحله اول آن انقلاب اسلامی بود که انجام شد و مرحله دوم، نظام سازی بود که در ۱۲ فروردین ۵۸ با رأی قاطع مردم به جمهوری اسلامی ایران، رقم خورد و مراحل بعدی دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است که در مرحله دولت سازی موفقیت نداشتیم ولی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان مرحله نظام سازی مرحله موفقی بود. بهنحویکه همه هویتها را تحت پوشش خودش قرار میدهد.
این کارشناس سیاسی ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک مقوله کاملاً معقولی است بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران عبارتی دارای مفهومی کاملاً جامع و کارآمد است و کسی نمیتواند با جمهوری اسلامی ایران مخالفت کند زیرا اگر بخواهد با این مقوله مخالفت کند در اصل سه مسئله مهم هویت دینی، ملی و ایرانی خودش را زیر سؤال برده است.
وی در خصوص نقش مردم در این جریان تصریح کرد: نقش مردم در جریان انقلاب اسلامی نقشی تعیینکننده است یعنی اگر بخواهیم عامل اصلی ماندگاری و تداوم انقلاب را بررسی کنیم و به گزینههایی چون اقتدار نظامی، توان اقتصادی و سیاسی و حضور مردم بپردازیم قطعاً پاسخ جستجو حضور مردم خواهد بود.
یاری بیان کرد: در ۱۲ فروردین ۵۸ مردم اولین بار بود که در تاریخ ایران، که همیشه رابطه اربابرعیتی را تجربه میکردند، توانستند یک حکومت دلخواه خودشان را با مشارکت خودشان ایجاد کنند یعنی شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر حضور قاطع و مؤثر مردم بود و تداوم انقلاب نیز بر همین اساس ادامه یافت.
وی ادامه داد: اگر جنگ را که مقوله بسیار پیچیدهای هم بود در نظر بگیریم، حضور بسیج وار مردم جنگ را مدیریت کرد و حتی فتنههای در مسیر انقلاب را که ببینیم بازهم مردم مدیریت کردند. بنابراین تکیه امام بر رأی و نظر مردم یک تکیه واقعی بود و نه یک تکیه نمادین که برخی از جریانات سیاسی دارند و رأی مردم را تا زمانی که برای آنها باشد قبول میکنند ولی امام به رأی مردم اعتقاد واقعی داشت که هم نشاءت گرفته از واقعیتهای جامعهی سیاسی بود و هم نشاءت گرفته از مباحث دینی.
این استاد دانشگاه نقش مردم را جزء اصلی جریان انقلاب دانست و تشریح کرد: برخی بحث رفراندوم دوباره را مطرح میکنند. باید گفت اینها بحثهای سیاسی است چون هیچگاه نظامها با رفراندوم عوض نمیشوند و هیچ کشوری هم اصولش را به رفراندوم نمیگذارد که ما دومین این کشورها باشیم.
وی افزود: اگر قرار باشد هرچند وقت یکبار رفراندومی طراحی شود، زمانش را چه طور باید تشخیص داد و مطمئناً هر ملاکی که بگذارند منتهی به هرجومرج میشود. بنابراین در پاسخ به مطرحشدن چنین بحثهایی که امام در آن مقطع رفراندوم برگزار کرد و حالا هم باید انجام گیرد، میگوییم در دنیا اگر کشوری این را انجام داد قطعاً دومین آن ما خواهیم بود. چون در بحث رفراندوم هم قاعده وجود دارد و هم سازوکارش در قانون دیدهشده است.
یاری خاطرنشان کرد: هیچ جریانی حتی همان انقلابش را به رفراندوم نمیگذارد ولی ما این کار را انجام دادیم و پسازآن انتخابات مختلفی را داشتیم که میانگین بالای ۶۰ درصد حضور مردم را تجربه کردیم که اینها همه به معنای رفراندوم نظام تلقی میشود.
انتهای پیام/
یاری افزود: عبارت «جمهوری اسلامی ایران» سه مفهوم کاملاً مشخص و دقیق را در خودش جایداده است. یعنی بیانگر سه هویت سیاسی، دینی و ملی است که جمهوری هویت سیاسی، اسلامی هویت دینی و ایرانی هویت ملی آن است. به عبارتی جمهوری اسلامی ایران هر سه هویتی که در ایران وجود دارد را بهطور کامل پوشش میدهد و میتواند مسیر مشخصی را در حوزه نظام سازی دنبال کند.
,وی ضمن تأکید بر اینکه این نظام سازی به معنای دولت سازی نیست، به مراحل ۵ گانه انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: مرحله اول آن انقلاب اسلامی بود که انجام شد و مرحله دوم، نظام سازی بود که در ۱۲ فروردین ۵۸ با رأی قاطع مردم به جمهوری اسلامی ایران، رقم خورد و مراحل بعدی دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است که در مرحله دولت سازی موفقیت نداشتیم ولی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان مرحله نظام سازی مرحله موفقی بود. بهنحویکه همه هویتها را تحت پوشش خودش قرار میدهد.
,این کارشناس سیاسی ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک مقوله کاملاً معقولی است بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران عبارتی دارای مفهومی کاملاً جامع و کارآمد است و کسی نمیتواند با جمهوری اسلامی ایران مخالفت کند زیرا اگر بخواهد با این مقوله مخالفت کند در اصل سه مسئله مهم هویت دینی، ملی و ایرانی خودش را زیر سؤال برده است.
,وی در خصوص نقش مردم در این جریان تصریح کرد: نقش مردم در جریان انقلاب اسلامی نقشی تعیینکننده است یعنی اگر بخواهیم عامل اصلی ماندگاری و تداوم انقلاب را بررسی کنیم و به گزینههایی چون اقتدار نظامی، توان اقتصادی و سیاسی و حضور مردم بپردازیم قطعاً پاسخ جستجو حضور مردم خواهد بود.
,یاری بیان کرد: در ۱۲ فروردین ۵۸ مردم اولین بار بود که در تاریخ ایران، که همیشه رابطه اربابرعیتی را تجربه میکردند، توانستند یک حکومت دلخواه خودشان را با مشارکت خودشان ایجاد کنند یعنی شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی مبتنی بر حضور قاطع و مؤثر مردم بود و تداوم انقلاب نیز بر همین اساس ادامه یافت.
,وی ادامه داد: اگر جنگ را که مقوله بسیار پیچیدهای هم بود در نظر بگیریم، حضور بسیج وار مردم جنگ را مدیریت کرد و حتی فتنههای در مسیر انقلاب را که ببینیم بازهم مردم مدیریت کردند. بنابراین تکیه امام بر رأی و نظر مردم یک تکیه واقعی بود و نه یک تکیه نمادین که برخی از جریانات سیاسی دارند و رأی مردم را تا زمانی که برای آنها باشد قبول میکنند ولی امام به رأی مردم اعتقاد واقعی داشت که هم نشاءت گرفته از واقعیتهای جامعهی سیاسی بود و هم نشاءت گرفته از مباحث دینی.
,این استاد دانشگاه نقش مردم را جزء اصلی جریان انقلاب دانست و تشریح کرد: برخی بحث رفراندوم دوباره را مطرح میکنند. باید گفت اینها بحثهای سیاسی است چون هیچگاه نظامها با رفراندوم عوض نمیشوند و هیچ کشوری هم اصولش را به رفراندوم نمیگذارد که ما دومین این کشورها باشیم.
,وی افزود: اگر قرار باشد هرچند وقت یکبار رفراندومی طراحی شود، زمانش را چه طور باید تشخیص داد و مطمئناً هر ملاکی که بگذارند منتهی به هرجومرج میشود. بنابراین در پاسخ به مطرحشدن چنین بحثهایی که امام در آن مقطع رفراندوم برگزار کرد و حالا هم باید انجام گیرد، میگوییم در دنیا اگر کشوری این را انجام داد قطعاً دومین آن ما خواهیم بود. چون در بحث رفراندوم هم قاعده وجود دارد و هم سازوکارش در قانون دیدهشده است.
,یاری خاطرنشان کرد: هیچ جریانی حتی همان انقلابش را به رفراندوم نمیگذارد ولی ما این کار را انجام دادیم و پسازآن انتخابات مختلفی را داشتیم که میانگین بالای ۶۰ درصد حضور مردم را تجربه کردیم که اینها همه به معنای رفراندوم نظام تلقی میشود.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه