اخبار داغ

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها دو عامل مهم اتفاقات اخیر/ استفاده از سرمایه‌های موجود اولین قدم در رونق تولید

عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها دو عامل مهم اتفاقات اخیر/ استفاده از سرمایه‌های موجود اولین قدم در رونق تولید
رئیس مجلس شورای اسلامی عدم لایروبی رودخانه‌ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها را از عوامل تأثیرگذار بر این اتفاقات دانست و عنوان کرد: مسئله تجاوز به حریم رودخانه مسئله مهمی است که باید به آن اندیشید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی گفت: ابتدای سال ۹۸ با بارش رحمت الهی مزین شد که این اتفاق را بعد از چند سال خشک‌سالی به فال نیک می‌گیریم که البته مشکلاتی هم در کنار این نعمت وجود داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در اتفاقات اخیر نواقصی بوده که باید رفع شود

, در اتفاقات اخیر نواقصی بوده که باید رفع شود, در اتفاقات اخیر نواقصی بوده که باید رفع شود,

لاریجانی با تأکید بر وجود نواقص در این حوزه افزود: بارندگی امسال نسبت به گذشته متفاوت بود و حجم بارش‌ها در بازه زمانی کوتاه زیاد بوده است ولی نمی‌توان گفت نواقصی نبوده و باید نواقص را رفع کرد.

,

وی عنوان کرد: مردم در برخی از جاها بیش از بقیه فعال بودند که باید از آن‌ها تشکر کرد. این همدلی وسیع و همت ملی با پیام رهبری در راستای کمک به سیل‌زدگان به وجود آمد.

,

خودنمایی سدها در کشور!

, خودنمایی سدها در کشور!, خودنمایی سدها در کشور!,

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک‌زمانی عده‌ای به ساخت سدها ایراد می‌گرفتند حالا با توجه به پر شدن همه سدها مخصوصاً در خوزستان علی‌رغم حجم بالای سدهای این استان نشان می‌دهد اگر سدهای بیشتری هم داشتیم منطقی بود ولی باید دانست که برخی امور شاید در دوران خشک‌سالی به کار نیایند ولی به درد دوران ترسالی می‌خورند.

,

پیشگیری مهم‌ترین مسئله است

, پیشگیری مهم‌ترین مسئله است, پیشگیری مهم‌ترین مسئله است,

وی ضمن تأکید بر پیشگیری در این حوزه، سدها، بندها و طرح‌های آبخیزداری اجراشده در کشور را در راستای پیشگیری دانست و تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری خیلی کارشده است و هرساله از صندوق توسعه ملی در این بخش استفاده می‌کردیم که امسال هم این مسئله برقرار است. همچنین در کنار آبخیزداری برای بیابان‌زدایی نیز به‌صورت جداگانه اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

,

لاریجانی با اشاره به اینکه دریکی دو سال گذشته به خاطر مشکلات بودجه به سدها توجه ویژه‌ای نداشته‌ایم اظهار کرد: یکی از تجربیات به‌دست‌آمده از این حوادث پیشگیری و استفاده بهینه از آب است و مخصوصاً برای آب‌های زیرزمینی چراکه در شرایطی که سطح آب‌های زیرزمینی به‌صورت غیرطبیعی قرارگرفته نیاز است. باید با استفاده از همه طرق و روش‌های مختلف به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی کمک شود.

,

وی با اشاره به بارش‌های پیش رو در فروردین و اردیبهشت سال جاری عنوان کرد: باید بررسی شود که نقاط ضعف و قوت در مواجهه با دو موج بارشی گذشته چه بوده است و باید جلسات ستاد بحران ادامه پیدا کند.

,

لاریجانی ضمن بیان اینکه اخیراً برای مدیریت بحران در کشور ساختاری تصویب کردیم اظهار کرد: بخشی از مدیریت مربوط به منابعی است که باید در اختیار وزارت کشور و استان‌ها قرار بگیرد و همچنین پیشنهادی مبنی برقرار گیری تجهیزات در اختیار ستاد بحران استان‌ها مطرح‌شده است که پیشنهاد خوبی است و در حال پیگیری هستیم.

,

عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها دو عامل مهم اتفاقات اخیر

, عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها دو عامل مهم اتفاقات اخیر, عدم لایروبی و تجاوز به حریم رودخانه‌ها دو عامل مهم اتفاقات اخیر,

رئیس مجلس شورای اسلامی عدم لایروبی رودخانه‌ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها را از عوامل تأثیرگذار بر این اتفاقات دانست و عنوان کرد: مسئله تجاوز به حریم رودخانه مسئله مهمی است که باید به آن اندیشید. نمی‌شود امنیت یک شهر را از بین برد و باید با متخلفین برخورد کرد.

,

خسارات مردم جبران می‌شود

, خسارات مردم جبران می‌شود, خسارات مردم جبران می‌شود,

وی بیان کرد: در این سیل به مزارع، مسکن، مغازه مردم خساراتی واردشده است که حتماً باید بعد از ارزیابی استانداران اعتبار لازم تأمین شود و خسارات جبران که در همین رابطه نیز با دولت صحبت‌هایی شده است و گزارش هم خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال‌شده تا اعتباری در حد نیاز تأمین شود.

,

لاریجانی ضمن بیان اینکه کمک‌های اولیه از طرف دولت تصویب شد  ادامه داد: ابتدا باید تلاش کنیم که مسئله‌ای برای مردم به وجود نیاید و سیلاب‌ها آسیب‌های بیشتری نزند بعدازآن به‌واسطه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به نیازهای مردم می‌رسیم. کمک‌ها با توجه به ارزیابی استانداران صورت خواهد گرفت و استانداران نیز باید به‌صورت امانت دارانه این ارزیابی را انجام دهند و ما نیز اساس را بر اعتماد به استانداران می‌گذاریم.

,

وی افزود: در این ارزیابی‌ها استانداران می‌توانند موارد مرتبط با پیشگیری مانند لایروبی و بعضی از موانع که جز موارد ضروری است را در نظر بگیرند.

,

حداکثر استفاده از آب موجود ازجمله فعالیت‌های ضروری است

, حداکثر استفاده از آب موجود ازجمله فعالیت‌های ضروری است, حداکثر استفاده از آب موجود ازجمله فعالیت‌های ضروری است,

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دو قسم فعالیت پیش رو داریم که یک قسم آن ضروری و فوری است و قسم دیگر زمان‌دار، تشریح کرد: باید تلاش کنیم تا بیشترین استفاده از نزولات آسمانی صورت گیرد. می‌توانیم با روش‌هایی آب را از سدهای جنوب که در شرایط ترسالی و در حال حاضر پر آب هست به سدهای مرکزی کشور منتقل کنیم و یا آب‌ها به دشت‌ها هدایت کنیم تا سفره‌های آب زیرزمینی نیز تأمین شوند چراکه در شرایط فعلی بهتر از این است که آب‌ها به دریا برسد. زیرا ما کشوری خشک هستیم و باید از آب حداکثر استفاده را بکنیم. لذا حداکثر استفاده از آب موجود ازجمله فعالیت‌های فوری است که باید انجام شود.

,

وی تصریح کرد: در خصوص انتقال آب که در کشور هم کشمکش‌هایی در این رابطه وجود دارد، این را باید توجه کرد که گاهی امکاناتی برای انتقال آب فراهم می‌شود ولی به معنای این نیست که حتماً در هر شرایطی باید از آن استفاده شود. ممکن است ما امکان انتقالی به وجود بیاوریم و در شرایطی که آب زیاد شد از آن استفاده کنیم. در همین شرایط امروز اگر امکانی داشتیم که می‌توانستیم این آب را با سرعت منتقل کنیم خیلی نفع داشت. طی روزهای گذشته حجم آبی که از کرخه و کارون خارج می‌شود حجم بسیار بالایی است. که اگر این آب را می‌توانستیم منحرف کنیم به آبادی کشور کمک می‌کرد.

,

آب مسئله‌ای ملی است

, آب مسئله‌ای ملی است, آب مسئله‌ای ملی است,

لاریجانی ضمن بیان اینکه در کشور ما آب یک مسئله ملی است عنوان کرد: باید با منفعت ملی به موضوع آب نگاه کرد و در درازمدت هم در مورد سدها و هم در مورد روش‌های انتقال باید فکر کرد و ضرورت هم دارد و در مجلس و دولت این مسئله توجه خاص می‌خواهد.

,

وی اظهار کرد: در مجلس جلسه‌ای تشکیل می‌شود که آقایان وزرا هم باشند و بحث کاملی صورت گیرد و نیازها مطرح شود و برای خسارت‌هایشان هم تصمیمی گیری شود و امیدواریم همان‌طور که خداوند در ابتدای سال باران رحمتش را نازل کرد سالی پر از خیروبرکت برای ملت ما را مقدر کند و شرایط کشور را ازنظر اقتصادی هم کمک شود.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تکیه‌بر سخنان رهبری در ابتدای سال و ضمن تأکید بر مسئله رونق تولید گفت: رهبری در سال‌های اخیر بارها و بارها راجع به این موضوع تأکید کردند که امسال هم به این موضوعات اشاره داشتند.

,

استفاده از سرمایه‌های موجود اولین قدم در رونق تولید

, استفاده از سرمایه‌های موجود اولین قدم در رونق تولید, استفاده از سرمایه‌های موجود اولین قدم در رونق تولید,

وی افزود: بار استان مرکزی با توجه به صنعتی بودنش در این حوزه سنگین‌تر از بخش‌های دیگر است. با توجه به تحریم‌ها و مشکلات موجود در حفظ صنایع فعال باشید. صنایع موجودی که آب و برق و گاز و تجهیزاتشان پای‌کار هست دچار مشکل نشود و حتماً فعال باشد و امسال هم اگر می‌خواهیم تولیدمان رونق پیدا کند باید ابتدا همین سرمایه‌های موجودمان معطل نماند. نباید گذاشت کارخانه‌ها بخوابند کارخانه‌ای که خوابید راه‌اندازی آن مشکل است.

,

لاریجانی ادامه داد: بخشی از این موارد بر عهده استانداران است و بخشی از آن‌هم باید در سطح ملی تصمیم گرفته شود که برای تولیدکنندگان تسهیلاتی فراهم شود که در شرایط فعلی که نوسانات و مشکلات داریم فشار بیش‌ازحد به تولیدکننده نیاید.

,

وی عنوان کرد: یکی از زمینه‌های صنایع مادر زنجیره‌هایی است که صنایع خرد هستند و حجم اشتغال بسیار زیادی دارند و توصیه می‌شود در شرایطی که مسئله اشتغال مهم است برای زنجیره‌های اصلی فکری کنیم و استان مرکزی به علت صنعتی بودن با توجه به داشتن بستر مناسب می‌تواند در این مورد کار انجام دهد.

,

تصمیم‌گیری در کشور بیش‌ازحد متمرکز است

, تصمیم‌گیری در کشور بیش‌ازحد متمرکز است, تصمیم‌گیری در کشور بیش‌ازحد متمرکز است,

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تصمیم‌گیری در کشور ما بیش‌ازحد متمرکز است شاید جنس قانون اساسی ما این‌طور هست که وزرا مسئول‌اند و در مقابل مجلس و رئیس‌جمهور پاسخ‌گو هستند. بنابراین  در مجلس نمی‌توانیم قانونی بگذرانیم که اختیاراتی را به استانداران بدهند زیرا شورای نگهبان ایراد می‌گیرد ولی وزرا می‌توانند اختیاراتشان را بدهند که البته نباید در این بخش افراط‌وتفریط هم بشود ولی در بخشی از موارد مخصوصاً در شرایط فعلی، در استان‌ها راحت‌تر می‌توان تصمیم گرفت که این را باید مدون کرد که به نظر  می‌رسد فضای تحرک را در کشور بیش‌تر خواهد کرد.

,

وی بیان کرد: پایان سال گذشته تصمیمی در مجلس گرفته شد که تصمیم خوبی بود. برای معوقات بانکی سطح و عملی تعریف‌شده بود تا جرائم وام‌گیرندگان بخشوده شود. دو سه بار هم بین مجلس و شورای نگهبان رفت‌وبرگشت ولی به مجمع کشید و رأی کافی نیاورد.اما این از موضوعات مهم که در شرایط امسال که بحث رونق تولید مطرح است ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری راحت‌تر کنیم.

,

۹۴ درصد معوقات بانکی زیر ۴ میلیارد است

, ۹۴ درصد معوقات بانکی زیر ۴ میلیارد است, ۹۴ درصد معوقات بانکی زیر ۴ میلیارد است,

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنا بر بررسی‌ها حدود ۹۴ درصد افرادی که در بانک‌ها معوقه دارند، معوقاتشان  زیر ۴ میلیارد است و فقط ۱۵ هزار بالای ۴ میلیارد داریم. اگر از بالای ۴ میلیارد جریمه بگیرید بحث دیگری است ولی باید برای معوقات زیر ۴ میلیارد که بیشتر هم صنایع خرد هستند تسهیلات ایجاد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه