اخبار داغ

نظر نمایندگان استان مرکزی در مجلس در خصوص شعار سال؛

سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/«رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است

سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/«رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سود بانکی و برخی از دوندگی‌های اداری در حوزه تولید ازجمله موانعی است که باید اصلاح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

رونق تولید به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر شاخصه های اقتصادی مطرح است. شاخصه های اقتصادی ای که در راستای بهبود شرایط زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی موثر هستند. مطمئنا رونق تولید خود لازمه هایی دارد که برقراری هر یک از این لازمه ها بر عهده بخشی از قوای سه گانه کشور است.

تحقق مسئله مهمی چون رونق تولید نیاز به تلاش و برنامه ریزی دقیق در حوزه های مختلفی چون سیستم های مالی و اعتباری، ساختارهای اداری، توجه به بازاریابی و ... دارد که مسئولین بخش های مروطه و حتی مردم کسانی هستند که باید برای این مهم تلاش کنند.

در همین راستا در زیر نظر نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی را در رابطه با شرایط تولید کشور و لوازم تحقق رونق تولید می بینیم و می خوانیم:

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس مطرح کرد:

تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  دیار آفتاب؛ در خصوص نام‌گذاری سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه  شرایط کشور به شکلی است که باید دست به‌زانوی خودمان بگیریم، گفت: به ما اثبات شد، در هر زمینه‌ای که توانمند بودیم دشمنان نتوانستند در آن زمینه به ما خنجر بزنند و هر جا ضعف داشتیم آن‌ها در آن نقطه فشار آورده‌اند.

سلیمی اظهار کرد: امروز واقعیت این است که در بخش اقتصاد نواقصی داریم که این نواقص باید پوشش داده شود و مطرح‌شدن شعارهای اقتصادی از سوی رهبری در همین راستا بوده است.

سود بانکی کمر تولید را شکسته است

وی به بیان نکاتی در خصوص رونق تولید پرداخت و تصریح کرد: برای عملیاتی سازی این شعار، باید همه ظرفیت‌ها و توان کشور را به‌صورت جدی و بالفعل به میدان بیاوریم و بدانیم که صدور یک اطلاعیه و تشکر از رهبری کافی نیست و باید همه به میدان بیایند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ایجاد رونق در بخش تولید را نیازمند چند پیش‌نیاز عنوان کرد و افزود: پیش‌نیاز اول ما این است که در بخش بانکداری، بانک‌ها را به سمتی هدایت کنیم تا تسهیلاتی که به تولیدکننده می‌دهند سود کلانی نداشته باشد. متأسفانه در حال حاضر سود بانکی کمر تولید را شکسته است و اگر می‌خواهیم تولید رونق بگیرد باید به تولیدکننده واقعی چه در بخش سرمایه در گردش و چه در بخش‌های دیگر به‌صورت جدی عنایت کنیم و سود بانکی را کاهش دهیم.

بروکراسی عامل مرگ تولید

وی گران تمام شدن تولید در کشور را یکی از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: یکی از دلایل گران تمام شدن تولید چرخه معیوبی است که در سیستم اداری برای اعطای مجوزها وجود دارد. بروکراسی شدید اداری کشنده شده است و باید این راه‌ها را میان‌بر کرد و اجازه ندهیم تولیدکننده در پیچ‌وخم ادارات عمرش تلف شود.

سلیمی ضمن بیان اینکه توجه به افزایش بهره‌وری یکی دیگر از اقدامات در حوزه رونق تولید است، عنوان کرد: بخش عظیمی از ظرفیت کارخانه‌ها ما تعطیل است و باید حتماً این مسئله را پوشش دهیم و اجازه ندهیم کارخانه‌ها به‌صورت نیمه تعطیل باقی بمانند. بخشی از کارخانه‌ها هم کم‌تر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند که عدم ثبات بازار باعث شده است که کارخانه‌دار و تولیدکننده نسبت به آینده چشم‌انداز روشنی نداشته باشند که البته ثبات در تصمیم‌گیری‌ها قطعاً در این زمینه نقش‌آفرین خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در حوزه رونق تولید بیان کرد: مواد اولیه‌ای که کارخانه‌ها نیاز دارند، در پاره‌ای از موارد با سختی به دست آن‌ها می‌رسد که نباید کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه موردنیازشان این‌قدر در پیچ‌وخم گرفتار شوند و بخواهند از هفت‌خوان رستم عبور کنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ضمن تأکید بر اینکه دولت باید حمایت‌های لازم را از صادرکننده‌ها داشته باشد گفت: دولت محصولات تولیدی داخل را جدی بگیرد زیرا نباید جنس تولیدشده روی دست تولیدکننده

وی به قوانین معطل‌مانده در حوزه تولید اشاره کرد و ادامه داد: قوانینی مانند قانون اصل ۴۴ ، حمایت کسب‌وکار و قانون حمایت از تولیدکننده وجود دارد که متأسفانه بسیاری از این قوانین در این بخش معطل‌مانده و دولت نتوانسته به‌صورت صد در صد اجرا کند.

سلیمی افزود: مجلس اعلام می‌کند که هر خلأ قانونی وجود داشته باشد حاضریم در اسرع وقت کمک کنیم ولی به نظر ما امروز تراکم قانون داریم و متأسفانه دولت در این بخش به قوانین موجود عمل نمی‌کند. به‌عنوان نمونه در لحظه‌ای که برق قطع می‌شود طبق قانون دولت باید خسارت واحدهای تولیدی را بدهد که دیدیم سال قبل قطعی برق داشتیم و دولت چنین کاری را انجام نداد. به نظر می‌رسد ما نباید قوانین فراوان داشته باشیم بلکه باید حداقل ممکن قانون را داشته باشیم ولی قوانین چارچوب‌ها را مشخص کند و این قوانین هم به‌صورت جدی اجرا شود.

وی با اشاره به تأثیر اقتصاد دولتی بر بخش تولید اظهار کرد: دولت خودش را رقیب بخش خصوصی نبیند. دولت باید حمایت کند و دست خودش را از اقتصاد کشور بردارد. متأسفانه ۷۰ درصد اقتصاد کشور ما دولتی است و دولت حاضر نیست عقب بنشیند. اگر بخش خصوصی را بخواهیم آزاد بگذاریم و دولت حمایت لازم را بکند قطعاً در این بخش‌ها می‌توان نقش‌آفرینی کرد.

حذف دلال‌ها قدمی در راستای رونق تولید است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های جدی و مستقیم از تولیدکننده باشد و به‌واسطه ها اعتماد نشود، اگر دولت واسطه‌ها و دلال‌ها را حذف کند قطعاً تولید رونق می‌کند. باید پرسید در مواردی که تولید داخل داریم چرا دولت واردات دارد آن‌هم واردات کالاهای غیرضرور، به عبارتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسی دادند و چرا این مصیبت را در کشور ایجاد کردند؟ چرا باید تولیدکننده با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شود. واقعاً مشخص نیست چه کسی در این میان مسئول است و پاسخ‌گوست. باید کسی که ارز دولتی  می‌گیرد مشخص شود که این ارز را کجا هزینه کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس عنوان کرد:

سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/اعتماد به تولید داخل لازمه رونق تولید

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال گفت: با توجه به جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور درگذشته و حال، با نام‌گذاری‌های هرساله مقام معظم رهبری اقتصاد و معیشت مردم سرلوحه کارهای همه مسئولین قرارگرفته است.

منصوری افزود: امسال هم با توجه به شرایطی که وجود دارد و تحریم‌ها به اوج خود رسیده تنها راه نجات ایجاد درآمد است که درآمد هم از تولید انجام می‌شود.

وی تولید در همه حوزه‌ها چون صنعت، کشاورزی و صنایع‌دستی را ضروری دانست و عنوان کرد: رونق مهم‌ترین موضوعی است که باعث می‌شود در سالی که در آن حضور داریم، بتوانیم معیشت مردم و وضعیت اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت برخی از کشورها بعد از جنگ جهانی دوم بیان کرد: کشورهایی مانند ژاپن و خیلی از کشورهای دیگر بعد از جنگ جهانی دوم توانستند با توجه به رونق تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه و انجام فعالیت‌های مرتبط با این حوزه‌ها به تولید صادرات محور دست یابند و وضعیت اقتصادی مردمشان را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: کشور ما هم در حال طی این مسیر است و فکر می‌کنم که هم در حوزه تولید و هم در حوزه افزایش کیفیت تولید به نتایجی دست بیابیم.

منصوری اظهار کرد: در این وضعیت مردم هم شرایط را درک می‌کنند و امیدواریم که با این شرایط موجود با تکیه‌بر بیانات رهبری و با توجه به رونق تولید، نواقصی را که طی سال‌های گذشته داشتیم گره‌گشایی کنیم و بر تحریم‌های صورت گرفته فائق آییم.

وی اعتماد به تولید داخل وعدم واردات بی‌رویه را دو مسئله مهم در حوزه تولید دانست و تصریح کرد: بالاخره باید از جایی شروع کنیم. اولینش این است که باید نگاهمان را تغییر دهیم و به تولید داخل اعتماد کنیم و به آن اهمیت بدهیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه در مسیر تولید موانع قانونی کمی وجود دارد بیان کرد: یکی از این موانع بحث سود بانکی است که باید اصلاح شود. سود بانکی ۲۳ درصد عملاً مانع تولید است. ما باید مانند بقیه کشورهای دنیا سود بانکی را به حد پایین برسانیم که راه این هم رونق تولید است که در ادامه به صادرات و وضعیت اقتصادی بهتر منجر می‌شود تا بتوانیم جلوی سود بانکی را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فعل‌وانفعالات اداری نیز در حوزه تولید دست‌وپا گیر است و حتی ممکن است در برخی از مواقع سنگ‌اندازی‌هایی صورت گیرد.

نماینده مردم شازند در مجلس عنوان کرد:

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/نقش چهار وزارت خانه در ایجاد پیش‌نیازهای رونق تولید/مشکل اصلی تولید اجراست نه قانون!

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال ۹۸ گفت: انتخاب شعار سال نشان از این دارد که اصلی‌ترین مسئله کشور، اقتصاد و معیشت است و رویکردی هم که رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته داشتند توجه به موضوعات اقتصادی بوده است.

ابراهیمی افزود: این انتخاب درست‌ترین نقطه اشاره بوده چون واقعیت این است که اگر رونق تولید و به یک‌شکلی اقتصاد پویا نداشته باشیم، معیشت مردم به اشکال می‌خورد و بقیه اهداف گم می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه هم اسناد بالادستی و هم قوانین موجود خلائی در حوزه ایجاد رونق برای تولید ندارند عنوان کرد: در حوزه قانون‌گذاری فعلاً خلائی نمی‌بینم حتی اگر هم باشد دولت خیلی فوری می‌تواند در قالب لایحه پیشنهاد دهد و مجلس هم در راستای تحقق دستور رهبر انقلاب سریعاً این را تعیین تکلیف کند ولی باید گفت که ازنظر قانونی خلأ نداریم و مشکل اصلی در حوزه اجراست.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید بیان کرد: بهترین راه تحقق شعار سال این است که رونق تولید را به‌واسطه ضریب اطمینان بازار مصرف تضمین کنیم. نمی‌توانیم بگوییم تولیدی رونق دارد ولی بازار ندارد. یعنی این بازار است که به تولید رونق می‌دهد. ما باید هم بازار داخل و هم‌بستر بازار خارج را طوری فراهم کنیم که تولید در کشور رونق پیدا کند.

ابراهیمی، وظیفه چهار وزارت خانه را در ایجاد پیش‌نیازهای تحقق شعار سال مهم دانست و تشریح کرد: چهار وزارت خانه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه می‌توانند در حوزه تولید تأثیرگذار باشند و برای تولید با شرایطی که بر کشور حاکم است بازار مصرف را به‌صورت تضمین‌شده و پویا با یک بستر مناسب فراهم کنند.

وی افزود: اگر یک نگاه ساده به رفتار چینی‌ها داشته باشیم این‌ها تمام تلاششان را می‌گذارند تا به هر شکلی شده است کالا را بفروشند. چون حیات اقتصادشان بر فروش کالاست و ما نیز اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند باید بازار مصرف داشته باشیم که باید گفت اساسی‌ترین مسئله برای تولید بازار مطمئن مصرف است.

کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مشکلی برای تولید

نماینده مردم شازند بابیان اینکه بیشتر مسئله در تولید به سمت مسئولین اجرایی برمی‌گردد و عمدتاً آن‌طور که باید خوب مدیریت نمی‌کنند و یک مقداری کج‌سلیقگی‌ها وجود دارد تصریح کرد: همین‌که در حال حاضر ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد آسیب کلی برای جامعه است و بخشی از این اتفاق در اثر عدم دوراندیشی بود که نقطه آسیب نشان دادیم و آمریکا دقیقاً به نقطه آسیب ما فشار می‌آورد. حالا که ارزش پول ملی کاهش پیداکرده است همه‌اش تهدید است الا بحث صادرات که می‌توان گفت، صادرات در کشور ما مقداری توجیه دارتر شده است یعنی ازنظر قیمتی کالای ما در خارج از کشور خریدار دارد.

ابراهیمی به فرصت‌های پیش‌آمده در حوزه صادرات پرداخت و خاطرنشان کرد: ما از فرصت صادرات هم به‌جای اینکه استفاده کنیم، تبدیل به تهدید می‌کنیم. یک‌بار می‌بینیم وزیر صنعت و یا کشاورزی صادرات بعضی از کالاها را بدون مطالعه ممنوع اعلام می‌کنند که این تصمیمات مقطعی آسیب‌زاست.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

»رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛  در خصوص شعار سال و راهکارهای رفع موانع تولید گفت: در شرایط خاص فعلی که مشکلات اقتصادی در اثر تحریم‌ها به بار آمده است و مردم در مضیقه هستند انتخاب شعار سال با عنوان «رونق تولید» بسیار حکیمانه و ضروری بوده است به این جهت که اگر تولید رونق پیدا کند آرامش به جامعه برمی‌گردد.

مقدسی ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم فقط شعارها را تکرار کنیم بلکه باید اقدامات عملی انجام دهیم عنوان کرد: در حال حاضر یکی از موانع تولید نقدینگی موردنیاز برای واحدهای تولیدی چه واحدهای کوچک و متوسط و چه واحدهای بزرگ است که در همین راستا در بخشی از قانون بودجه سال ۹۸ مصوباتی داشتیم و همچنین مقررشده است که بانک مرکزی و دولت منابع بانک‌ها را با نظارت کامل به سمت تولید هدایت کنند.

وی، تأمین مواد اولیه تولید را یکی از موضوعات مهم این حوزه دانست و تصریح کرد: تأمین مواد اولیه تولید با روش‌های مختلف در کشور جزء اولویت‌ها است و  درست است که این مسئله وظیفه دولت نیست ولی ساماندهی این موضوع و ایجاد هماهنگی مخصوصاً برای واحدهای کوچک و متوسط باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار کرد: با محدود کردن واردات بعضی از اقلام در سال ۹۷ و از طرفی مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمده است نیازهایی برای شهروندان وجود دارد که باید واحدهای تولیدی این نیاز را تأمین کنند و نکته مهم اینجاست که نباید در سال ۹۸ فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده بعضی از تولیدکنندگان مخصوصاً تولیدکنندگان بزرگ شود. به این منظور که کالا را به هر قیمت و به هر کیفیت به شهروندان و به هم‌وطنان نفروشند.

ارتقای کیفیت تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید ارتقا کیفی را در دستور کار جدی قرار دهند بیان کرد: برای ارتقا کیفیت می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های صنعتی برای تحول در تولید و اینکه چگونه هم کیفیت را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم استفاده شود و در کنار آن واحدهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه را اهمیت و گسترش دهند تا کالا باکیفیت بهتری به دست مردم برسد.

مقدسی به موضوع دیگری در حوزه رفع موانع تولید و رونق آن پرداخت و تشریح کرد: باید اولویت کار وزارت خارجه و دولت در سیاست خارجه توجه به مسائل اقتصادی باشد. یعنی سفارتخانه‌های ما به‌جای اینکه کار سیاسی کنند مانند خیلی از کشورهای دنیا کار اقتصادی را اولویت قرار دهند و سفرای آن‌ها سفرای اقتصادی باشند. همچنین اولویت ارتباط با کشورهای هم سایه برای مراودات تجاری می‌تواند باعث رونق تولید شود چراکه اگر امر صادرات صورت گیرد و واردات مواد اولیه موردنیاز نیز انجام شود این‌ها می‌تواند منجر به تولید شود.

وی طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری‌ها را یکی دیگر از سدهای راه تولیدکنندگان دانست و گفت: فرآیند تصمیم‌گیری‌ها گاهی اوقات طولانی می‌شود. بنابراین پیشنهاد این است که در سال رونق تولید اختیار استان‌ها بیش از گذشته شود و کمیته استانی و مسئولین استانی اختیارات بیشتری داشته باشند تا بتوانند برای رفع موانع تولید در محل تصمیم بگیرند و این تصمیمات موکول به تائید مرکز نباشد که هم فرآیند طولانی شود و هم اینکه امکان تأییدش ضعیف باشد بنابراین دادن اختیارات بیش‌تر به استان‌ها می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

تأثیر مثبت دولت هوشمند بر رفع موانع تولید

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به تأثیر دولت هوشمند در رونق تولید اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم مورد انتظار از قوای سه‌گانه در سال ۹۸ پیوستن به دولت هوشمند است. اگر قوای سه‌گانه آنجا که محدودیت و معذوریت امنیتی ندرند بتوانند خدماتشان را از طریق دولت الکترونیک دنبال کنند، چند حسن دارد که رهگیری و رهیابی آسان‌تر کالاهای وارداتی و صادراتی و منابع مالی، افزایش شفافیت، فساد ستیزی، فراهم شدن شرایط نظارت بیشتر ، انجام فرآیندهای پیگیری مانند صدور مجوز ، حذف فرآیندهای تکراری، کوتاه شدن فرآیندها در انجام امور در سیستم دولتی ازجمله دستاوردهای این اقدام خواهد بود.

وی به‌کارگیری مدل‌های متنوع مالی توسط دولت در راستای رونق تولید را مهم برشمرد و عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال واگن پارس باید واگن‌هایی را به شرکت‌های بهره‌بردارش بفروشد. دولت وام را به بهره‌برداران بدهد و چون تعداد بهره‌برداران زیاد است وامی که تقسیم می‌کند رقمش کم‌تر هم می‌شود. به این‌ها وام دهد ولی مبلغ پرداختی را در اختیار تولیدکننده قرار دهد. یا در رابطه با هپکو بخش معدن می تواند همین کار را انجام دهد. پول به دست تولید کننده برسد ولی تعهد را بهره بردار داشته باشد. اگر مدل های مالی این چنینی تعریف شود زنجیره تولید را اولاً کامل‌تر می‌کند و همچنین موانع را هم به حداقل می‌رساند.

کشورهای منطقه بهترین مقصد کالاهای تولیدی

مقدسی به موضوع صادرات و واردات کالا پرداخت و تشریح کرد: باید ارتباط با همه کشورها به‌جز آمریکا و اسرائیل، مخصوصاً کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای جنوبی در اولویت باشد و در مجموع باید این را وزارت خارجه سرلوحه کارش قرار دهد و حوزه اقتصادی خودش را بیش از گذشته فعال کند تا اولویت کار وزارت خارجه اقتصاد باشد. کاری که کشورهای موفق در حوزه اقتصاد انجام دادند و توانستند هم بازارهای هدف را شناسایی کنند و هم شرایط ورود تولیدکنندگانشان به بازارهای هدف را سهل و آسان‌تر کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر  از مشکلاتی که در چند سال گذشته تولیدکنندگان را آزار می‌داد قاچاق کالا بود که خوشبختانه با تمهیداتی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اقداماتی انجام شد و میزانش کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هم با توجه به تحریم‌ها خودبه‌خود این زمینه را برای تولیدکننده، فراهم می‌کند ولی یک دلار قاچاق کالا هم زیاد است و باید کاری کنیم که به صفر تبدیل شود و هر چه قدر قاچاق کالا کنترل شود به نفع تولیدکننده است یعنی فضا را برای رقابت مناسب برای تولیدکننده داخل فراهم می‌کند.

تولیدکنندگان نباید از شرایط تحریمی سوءاستفاده کنند

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر حمایت از تولیدکننده گفت: نبایستی شرایط فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده تولیدکننده شود. از همه تولیدکنندگان انتظار داریم با اصلاح ساختار مالی و اداری هزینه‌های تمام‌شده را کم کنند و کیفیت کالا را بالا ببرند تا در حق مردم اجحاف نشود.

وی اظهار کرد: آن‌هایی که می‌خواهند در بازارهای هدف و در حوزه صادرات کار کنند ناچارا بایستی کیفیت کالا را ارتقا دهند تا بتوانند ذائقه مصرف‌کننده خارجی را جلب کنند و محصول خود را بفروشند. مجلس این را هم در قانون بودجه آورده است و هم در سیاست‌های کلان و درنهایت دولت هست که بایستی شرایط را برای صادرکنندگان بیش‌ازپیش فراهم کند.

مقدسی تسهیل مراودات مالی با دیگر کشورها را تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در این زمینه هر موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه‌ای که نیاز است با کشورهای مختلف برقرار شود و مجلس شورای اسلامی باید آن را تصویب کند، این آمادگی را داریم و به دولتی‌ها هم اعلام کردیم که برای اجرایی شدن دستورات مقام معظم رهبری هر پیشنهادی که دارند باید مطرح کنند و بخش‌های مربوط به دولت را با قاطعیت اجرا کنند و بخش‌هایی که مجلس باید کمک کند ارسال کنند تا اصلاح لازم صورت گیرد و بخش‌هایی را هم که مربوط به قوه قضاییه است هماهنگ کنند.

مسئولین شعارها را تکرار نکنند، عمل کنند

وی ضمن بیان اینکه در شرایط فعلی باید اولویتمان به معنای واقعی رونق تولید باشد بیان کرد: خواهشم از مسئولین در ابتدای هرسال این بوده که شعار سال را تکرار نکنند بلکه عمل کنند و اگر می‌خواهیم عملیاتی باشد باید باور داشته باشیم و اگر باور داشته باشیم دست به اقداماتی خواهیم زد. بنده برای اینکه این موضوع محقق شود به سهم خودم طی روزهای گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با محوریت رونق تولید ملاقاتی داشتیم و مفصلاً صاحب‌هایی شده است که بخشی از آن‌ها را دولت باید انجام دهد، بخشی باید با حمایت قوه قضاییه باشد، بخشی به حمایت مجلس نیاز دارد که در خصوص حمایت مجلس هم این آمادگی را داریم که چنانچه دولت برای رونق تولید هر مانعی که احساس می‌کند نیاز به قانون‌گذاری و اصلاح قانون دارد ارسال کنند و مجلس نیز با دید باز و علاقه مندی در راستای رفع مشکل قانون تصویب می کند و قوانین موجود را در صورت نیاز اصلاح خواهد کرد تا موانع تولید برطرف شود.

 نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: البته مجلس این کار را در اواخر سال ۹۷ انجام داد و قانون استفاده حداکثری از تولید داخل به نفع تولید کننده اصلاح شد که این قدم بزرگی بود و آثارش را هم باید در سال ۹۸ ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب فرمایشات رهبری هم مردم هستند، هم تولیدکنندگان و هم قوای سه‌گانه و همه باید واقعاً در این زمینه با اعتقاد قدم بردارند تا سال ۹۸ سالی باشد که شاهد رونق اقتصادی باشیم و درمجموع باید سلسله اقداماتی صورت گیرد و از همه مهم‌تر فضای تولید به فضایی امنیتی تبدیل نشود و این به این معناست که همه کمک کنند و دولت هم نظارت داشته باشد ولی دخالت نکند و در حوزه‌های مختلف هر چه قدر دخالت کم‌تر و نظارتش بیشتر شود می‌تواند آثار اقتصادی بهتری را رقم بزند.

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس مطرح کرد:

سوق نقدینگی به سمت تولید، راهی برای رونق/سیستم بانکی یکی از عوامل ضربه زننده به تولید

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با دور اندیشی نسبت به سیستم های برنامه ریزی و هدایت گری، چراغ راهی را برای همه قوا روشن می کنند گفت:  بالغ بر ۱۲ سال از این نام گذاری ها در حوزه های اقتصادی بوده است که امسال نیز با توجه به شرایط حاکم بر کشور و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش سطح معیشت و رفاه مردم، افزایش حجم نقدینگی و هم چنین افزایش تورم این نام گذاری انجام شده است.

نگاه به تولید در جهت بالا بردن رفاه اجتماعی

حسینی افزود: برای برون رفت از این مشکلات و برای کاهش ضریب جینی و بالا بردن سطح رفاه اجتماعی نگاه باید به سمت تولید باشد. تولیدی که در اثر رکود تورمی دچار مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف شده و از طرفی حوزه اقتصاد و اشتغال جوانان را زیر سوال برده و به عنوان یکی از چالش های اصلی کشور مد نظر قرار گرفته بود.

وی عنوان کرد: می طلبد که همگان با ایجاد زیر ساخت های لازم در سال ۹۸ شرایطی را فراهم کنند تا برای کمک به تولید کنندگان به خصوص در سطح خرد و متوسط گام موثری برای رفع مشکلات برداشته شود. البته با توجه به فضای اقتصادی کشور ایجاد رونق تولید در صنایع مادر و بزرگ با توجه به تحریم ها بسیار سخت است لذا به منظور برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود، رونق و حمایت از تولید در سطح بنگاه های خرد و کوچک و متوسط می تواند کمک کننده باشد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان ضمن بیان اینکه باید در زمینه تولید اصلاحات ساختاری به وجود بیاوریم تصریح کرد: به برخی از اصلاحات در قوانین بالادستی نیاز داریم و بعضی هم نیاز به اصلاح قوانین موجود هست تا فضای تولید و کسب و کار در کشور رونق پیدا کند. همچنین مهار نقدینگی یا حداقل سوق دادن نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید یکی از راه های رونق تولید است.

 وی اصلاح سیستم بانکداری را یکی دیگر از اقدامات در راستای تولید عنوان کرد و افزود:  سیستم بانکی لطمه های زیادی را هم به حوزه پولی و مالی و هم به حوزه تولید وارد کرده است که اگر امروز نگاه کنید یکی از دغدغه های تولید کنندگان میزان بدهی بانکی است و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده لذا امیدواریم که با تحقق شعار سال ۹۸ و ایجاد ساختار های لازم، فضای کسب و کار را در کشور بالا ببریم و همچنین با تولید بیشتر رفاه و معیشت مردم هم افزایش پیدا کند.

حسینی در مورد قوانین بخش تولید بیان کرد: مجلس قانون رفع موانع تولید را در سال ۹۴ تدوین، تصویب و ابلاغ کرده که خیلی از ظرفیت های آن قانون هنوز اجرایی نشده است. همچنین در گام بعدی اولین کاری را که مجلس باید انجام دهد اصلاح ساختار سیستم نظام بانکی کشور است که اگر این نظام بانکی موجود بخواهد به کمک تولید بیاید از فضای مناسبی برخوردار نیست و این مشکل هم در حوزه بانکی و هم در حوزه تسهیلات و نرخ تسهیلات موجود است لذا باید سیستم نظام بانکی به سرعت اصلاح شود تا بتوان در حوزه تولید اقدام موثری انجام داد.

اقدامات سه ماهه اول سال ۹۸ دولت و مجلس برای رونق تولید

وی خاطر نشان کرد: توجه به تراز ارزی و تامین نیاز های مواد اولیه تولید در کشور و همچنین اصلاح شیوه های انتقال پول در بخش صادرات از کارهای اولیه ای است که باید طی سه ماه ابتدای سال توسط دولت و مجلس انجام شود تا رونق تولید را در جامعه مشاهده کنیم و آثار و تبعاتش نیز نصیب مردم شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس

تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال گفت: تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد.

کریمی اظهار کرد: اگر تولید رونق داشته باشد بسیاری از شاخص‌های اقتصادی مانند اشتغال، صادرات و خیلی از مسائل دیگر در اقتصاد کشور بهبود پیدا می‌کند به همین خاطر تولید، محور مهمی است و باید موردتوجه باشد.

وی افزود: از طرفی دیگر متأسفانه موانع و مشکلاتی در عرصه تولید هست که باعث می‌شود تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عملاً نتوانند آن‌طور که باید عمل کنند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که دچار تحریم هم هستیم. متأسفانه علاوه بر فشارهای خارجی در خیلی از موارد دچار یک نوع خود تحریمی در داخل هستیم و مشکلاتی ایجاد می‌کند. مشکلات ایجادشده باعث می‌شود که عملاً تولیدکنندگان روند کارشان دچار مشکل و روند فعالیت‌های تولیدی دچار اختلال شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ضمن تأکید بر اینکه باید در راستای حمایت از تولید، تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌ها و فشارهای خارجی فراهم شود تصریح کرد: همچنین باید موانع و مشکلاتی که در داخل کشور پیش پای تولیدکنندگان گذاشته می‌شود برداشته شود تا تولید رونق پیدا کند.

وی به قوانین حوزه تولید پرداخت و اظهار کرد: ممکن است مشکلاتی هم در قوانین و مقررات وجود داشته باشد ولی بیشتر از همه در عرصه اجرای قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستیم و این وظیفه مجریان قانون است که از قوانین خوب و مفیدی که برای حمایت از تولید در سال‌های گذشته تصویب‌شده است به‌خوبی استفاده کنند.

کریمی افزود: یکی از این قوانین، قانون منع واردات کالاهایی است که در کشور امکان ساخت دارد. این قانون وجود دارد ولی متأسفانه در بسیاری از موارد کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند همچنان وارد می‌شوند و عملاً تولیدکنندگانی که در داخل کشور می‌توانند آن‌ها را بسازند، بیکار و تعطیل می‌شوند.

اکثریت مجلس قائل به مقابله با آمریکا نیستند

وی در خصوص گلایه رهبری از مجلس شورای اسلامی گفت: این گلایه، گلایه‌ای به‌حق و واردی است و متأسفانه فضای کلی مجلس به‌گونه‌ای است که  اکثریت موجود در مجلس قائل به این نیستند که ما باید در مقابل فشارهای آمریکا اقدامات مقابله‌به‌مثلی انجام دهیم و قوانین و مصوباتی داشته باشیم که حداقل به لحاظ ظاهری بتواند این اقدام صورت بگیرد .

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: در اجرای برجام نیز دولت موظف بود که گزارش‌های دوره‌ای ارائه کند و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد دولت موظف باشد که اقدامات مقابله‌به‌مثلی را انجام دهد ولی متأسفانه هم در مورد ارائه گزارش‌های کوتاهی می‌شود و هم در مورد اقداماتی که باید به‌صورت مقابل به‌مثل انجام شود و متأسفانه چون اکثریت مجلس مدافع برجام و فضای موجود هستند درنتیجه امکان تهیه و تصویب طرح‌های این‌گونه در مجلس اجازه نمی‌دهند.

انتهای پیام/

,

رونق تولید به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر شاخصه های اقتصادی مطرح است. شاخصه های اقتصادی ای که در راستای بهبود شرایط زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی موثر هستند. مطمئنا رونق تولید خود لازمه هایی دارد که برقراری هر یک از این لازمه ها بر عهده بخشی از قوای سه گانه کشور است.

,

تحقق مسئله مهمی چون رونق تولید نیاز به تلاش و برنامه ریزی دقیق در حوزه های مختلفی چون سیستم های مالی و اعتباری، ساختارهای اداری، توجه به بازاریابی و ... دارد که مسئولین بخش های مروطه و حتی مردم کسانی هستند که باید برای این مهم تلاش کنند.

,

در همین راستا در زیر نظر نمایندگان استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی را در رابطه با شرایط تولید کشور و لوازم تحقق رونق تولید می بینیم و می خوانیم:

,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس مطرح کرد:

, نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس مطرح کرد:, :,

تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است

, تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است, تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است, تحقق «رونق تولید» در گرو به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور/قوانین مرتبط با تولید معطل‌مانده است,

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  دیار آفتاب؛ در خصوص نام‌گذاری سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه  شرایط کشور به شکلی است که باید دست به‌زانوی خودمان بگیریم، گفت: به ما اثبات شد، در هر زمینه‌ای که توانمند بودیم دشمنان نتوانستند در آن زمینه به ما خنجر بزنند و هر جا ضعف داشتیم آن‌ها در آن نقطه فشار آورده‌اند.

, دیار آفتاب,

سلیمی اظهار کرد: امروز واقعیت این است که در بخش اقتصاد نواقصی داریم که این نواقص باید پوشش داده شود و مطرح‌شدن شعارهای اقتصادی از سوی رهبری در همین راستا بوده است.

, .,

سود بانکی کمر تولید را شکسته است

, سود بانکی کمر تولید را شکسته است, سود بانکی کمر تولید را شکسته است,

وی به بیان نکاتی در خصوص رونق تولید پرداخت و تصریح کرد: برای عملیاتی سازی این شعار، باید همه ظرفیت‌ها و توان کشور را به‌صورت جدی و بالفعل به میدان بیاوریم و بدانیم که صدور یک اطلاعیه و تشکر از رهبری کافی نیست و باید همه به میدان بیایند.

, .,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ایجاد رونق در بخش تولید را نیازمند چند پیش‌نیاز عنوان کرد و افزود: پیش‌نیاز اول ما این است که در بخش بانکداری، بانک‌ها را به سمتی هدایت کنیم تا تسهیلاتی که به تولیدکننده می‌دهند سود کلانی نداشته باشد. متأسفانه در حال حاضر سود بانکی کمر تولید را شکسته است و اگر می‌خواهیم تولید رونق بگیرد باید به تولیدکننده واقعی چه در بخش سرمایه در گردش و چه در بخش‌های دیگر به‌صورت جدی عنایت کنیم و سود بانکی را کاهش دهیم.

, .,

بروکراسی عامل مرگ تولید

, بروکراسی عامل مرگ تولید, بروکراسی عامل مرگ تولید,

وی گران تمام شدن تولید در کشور را یکی از مشکلات برشمرد و اظهار کرد: یکی از دلایل گران تمام شدن تولید چرخه معیوبی است که در سیستم اداری برای اعطای مجوزها وجود دارد. بروکراسی شدید اداری کشنده شده است و باید این راه‌ها را میان‌بر کرد و اجازه ندهیم تولیدکننده در پیچ‌وخم ادارات عمرش تلف شود.

, .,

سلیمی ضمن بیان اینکه توجه به افزایش بهره‌وری یکی دیگر از اقدامات در حوزه رونق تولید است، عنوان کرد: بخش عظیمی از ظرفیت کارخانه‌ها ما تعطیل است و باید حتماً این مسئله را پوشش دهیم و اجازه ندهیم کارخانه‌ها به‌صورت نیمه تعطیل باقی بمانند. بخشی از کارخانه‌ها هم کم‌تر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند که عدم ثبات بازار باعث شده است که کارخانه‌دار و تولیدکننده نسبت به آینده چشم‌انداز روشنی نداشته باشند که البته ثبات در تصمیم‌گیری‌ها قطعاً در این زمینه نقش‌آفرین خواهد بود.

, .,

وی در ادامه صحبت‌های خود در حوزه رونق تولید بیان کرد: مواد اولیه‌ای که کارخانه‌ها نیاز دارند، در پاره‌ای از موارد با سختی به دست آن‌ها می‌رسد که نباید کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه موردنیازشان این‌قدر در پیچ‌وخم گرفتار شوند و بخواهند از هفت‌خوان رستم عبور کنند.

, .,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ضمن تأکید بر اینکه دولت باید حمایت‌های لازم را از صادرکننده‌ها داشته باشد گفت: دولت محصولات تولیدی داخل را جدی بگیرد زیرا نباید جنس تولیدشده روی دست تولیدکننده

,

وی به قوانین معطل‌مانده در حوزه تولید اشاره کرد و ادامه داد: قوانینی مانند قانون اصل ۴۴ ، حمایت کسب‌وکار و قانون حمایت از تولیدکننده وجود دارد که متأسفانه بسیاری از این قوانین در این بخش معطل‌مانده و دولت نتوانسته به‌صورت صد در صد اجرا کند.

, .,

سلیمی افزود: مجلس اعلام می‌کند که هر خلأ قانونی وجود داشته باشد حاضریم در اسرع وقت کمک کنیم ولی به نظر ما امروز تراکم قانون داریم و متأسفانه دولت در این بخش به قوانین موجود عمل نمی‌کند. به‌عنوان نمونه در لحظه‌ای که برق قطع می‌شود طبق قانون دولت باید خسارت واحدهای تولیدی را بدهد که دیدیم سال قبل قطعی برق داشتیم و دولت چنین کاری را انجام نداد. به نظر می‌رسد ما نباید قوانین فراوان داشته باشیم بلکه باید حداقل ممکن قانون را داشته باشیم ولی قوانین چارچوب‌ها را مشخص کند و این قوانین هم به‌صورت جدی اجرا شود.

, .,

وی با اشاره به تأثیر اقتصاد دولتی بر بخش تولید اظهار کرد: دولت خودش را رقیب بخش خصوصی نبیند. دولت باید حمایت کند و دست خودش را از اقتصاد کشور بردارد. متأسفانه ۷۰ درصد اقتصاد کشور ما دولتی است و دولت حاضر نیست عقب بنشیند. اگر بخش خصوصی را بخواهیم آزاد بگذاریم و دولت حمایت لازم را بکند قطعاً در این بخش‌ها می‌توان نقش‌آفرینی کرد.

, .,

حذف دلال‌ها قدمی در راستای رونق تولید است

, حذف دلال‌ها قدمی در راستای رونق تولید است, حذف دلال‌ها قدمی در راستای رونق تولید است,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های جدی و مستقیم از تولیدکننده باشد و به‌واسطه ها اعتماد نشود، اگر دولت واسطه‌ها و دلال‌ها را حذف کند قطعاً تولید رونق می‌کند. باید پرسید در مواردی که تولید داخل داریم چرا دولت واردات دارد آن‌هم واردات کالاهای غیرضرور، به عبارتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسی دادند و چرا این مصیبت را در کشور ایجاد کردند؟ چرا باید تولیدکننده با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شود. واقعاً مشخص نیست چه کسی در این میان مسئول است و پاسخ‌گوست. باید کسی که ارز دولتی  می‌گیرد مشخص شود که این ارز را کجا هزینه کرد.

, . , .,

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس عنوان کرد:

, نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس عنوان کرد:, :,

سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/اعتماد به تولید داخل لازمه رونق تولید

, سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/اعتماد به تولید داخل لازمه رونق تولید, سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/اعتماد به تولید داخل لازمه رونق تولید, سود بانکی و بروکراسی اداری بزرگ موانع تولید در کشور/اعتماد به تولید داخل لازمه رونق تولید,

محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال گفت: با توجه به جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور درگذشته و حال، با نام‌گذاری‌های هرساله مقام معظم رهبری اقتصاد و معیشت مردم سرلوحه کارهای همه مسئولین قرارگرفته است.

, دیار آفتاب, .,

منصوری افزود: امسال هم با توجه به شرایطی که وجود دارد و تحریم‌ها به اوج خود رسیده تنها راه نجات ایجاد درآمد است که درآمد هم از تولید انجام می‌شود.

, .,

وی تولید در همه حوزه‌ها چون صنعت، کشاورزی و صنایع‌دستی را ضروری دانست و عنوان کرد: رونق مهم‌ترین موضوعی است که باعث می‌شود در سالی که در آن حضور داریم، بتوانیم معیشت مردم و وضعیت اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم.

, .,

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت برخی از کشورها بعد از جنگ جهانی دوم بیان کرد: کشورهایی مانند ژاپن و خیلی از کشورهای دیگر بعد از جنگ جهانی دوم توانستند با توجه به رونق تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه و انجام فعالیت‌های مرتبط با این حوزه‌ها به تولید صادرات محور دست یابند و وضعیت اقتصادی مردمشان را بهبود بخشند.

, .,

وی ادامه داد: کشور ما هم در حال طی این مسیر است و فکر می‌کنم که هم در حوزه تولید و هم در حوزه افزایش کیفیت تولید به نتایجی دست بیابیم.

, .,

منصوری اظهار کرد: در این وضعیت مردم هم شرایط را درک می‌کنند و امیدواریم که با این شرایط موجود با تکیه‌بر بیانات رهبری و با توجه به رونق تولید، نواقصی را که طی سال‌های گذشته داشتیم گره‌گشایی کنیم و بر تحریم‌های صورت گرفته فائق آییم.

, .,

وی اعتماد به تولید داخل وعدم واردات بی‌رویه را دو مسئله مهم در حوزه تولید دانست و تصریح کرد: بالاخره باید از جایی شروع کنیم. اولینش این است که باید نگاهمان را تغییر دهیم و به تولید داخل اعتماد کنیم و به آن اهمیت بدهیم.

, .,

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه در مسیر تولید موانع قانونی کمی وجود دارد بیان کرد: یکی از این موانع بحث سود بانکی است که باید اصلاح شود. سود بانکی ۲۳ درصد عملاً مانع تولید است. ما باید مانند بقیه کشورهای دنیا سود بانکی را به حد پایین برسانیم که راه این هم رونق تولید است که در ادامه به صادرات و وضعیت اقتصادی بهتر منجر می‌شود تا بتوانیم جلوی سود بانکی را بگیریم.

, .,

وی خاطرنشان کرد: برخی از فعل‌وانفعالات اداری نیز در حوزه تولید دست‌وپا گیر است و حتی ممکن است در برخی از مواقع سنگ‌اندازی‌هایی صورت گیرد.

, .,

نماینده مردم شازند در مجلس عنوان کرد:

, نماینده مردم شازند در مجلس عنوان کرد:, :,

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/نقش چهار وزارت خانه در ایجاد پیش‌نیازهای رونق تولید/مشکل اصلی تولید اجراست نه قانون!

, تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/نقش چهار وزارت خانه در ایجاد پیش‌نیازهای رونق تولید/مشکل اصلی تولید اجراست نه قانون!, تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/نقش چهار وزارت خانه در ایجاد پیش‌نیازهای رونق تولید/مشکل اصلی تولید اجراست نه قانون!, تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/نقش چهار وزارت خانه در ایجاد پیش‌نیازهای رونق تولید/مشکل اصلی تولید اجراست نه قانون!, !,

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال ۹۸ گفت: انتخاب شعار سال نشان از این دارد که اصلی‌ترین مسئله کشور، اقتصاد و معیشت است و رویکردی هم که رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته داشتند توجه به موضوعات اقتصادی بوده است.

, دیار آفتاب, .,

ابراهیمی افزود: این انتخاب درست‌ترین نقطه اشاره بوده چون واقعیت این است که اگر رونق تولید و به یک‌شکلی اقتصاد پویا نداشته باشیم، معیشت مردم به اشکال می‌خورد و بقیه اهداف گم می‌شود.

, .,

وی ضمن بیان اینکه هم اسناد بالادستی و هم قوانین موجود خلائی در حوزه ایجاد رونق برای تولید ندارند عنوان کرد: در حوزه قانون‌گذاری فعلاً خلائی نمی‌بینم حتی اگر هم باشد دولت خیلی فوری می‌تواند در قالب لایحه پیشنهاد دهد و مجلس هم در راستای تحقق دستور رهبر انقلاب سریعاً این را تعیین تکلیف کند ولی باید گفت که ازنظر قانونی خلأ نداریم و مشکل اصلی در حوزه اجراست.

, .,

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید بیان کرد: بهترین راه تحقق شعار سال این است که رونق تولید را به‌واسطه ضریب اطمینان بازار مصرف تضمین کنیم. نمی‌توانیم بگوییم تولیدی رونق دارد ولی بازار ندارد. یعنی این بازار است که به تولید رونق می‌دهد. ما باید هم بازار داخل و هم‌بستر بازار خارج را طوری فراهم کنیم که تولید در کشور رونق پیدا کند.

, .,

ابراهیمی، وظیفه چهار وزارت خانه را در ایجاد پیش‌نیازهای تحقق شعار سال مهم دانست و تشریح کرد: چهار وزارت خانه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه می‌توانند در حوزه تولید تأثیرگذار باشند و برای تولید با شرایطی که بر کشور حاکم است بازار مصرف را به‌صورت تضمین‌شده و پویا با یک بستر مناسب فراهم کنند.

, .,

وی افزود: اگر یک نگاه ساده به رفتار چینی‌ها داشته باشیم این‌ها تمام تلاششان را می‌گذارند تا به هر شکلی شده است کالا را بفروشند. چون حیات اقتصادشان بر فروش کالاست و ما نیز اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند باید بازار مصرف داشته باشیم که باید گفت اساسی‌ترین مسئله برای تولید بازار مطمئن مصرف است.

, .,

کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مشکلی برای تولید

, کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مشکلی برای تولید, کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مشکلی برای تولید,

نماینده مردم شازند بابیان اینکه بیشتر مسئله در تولید به سمت مسئولین اجرایی برمی‌گردد و عمدتاً آن‌طور که باید خوب مدیریت نمی‌کنند و یک مقداری کج‌سلیقگی‌ها وجود دارد تصریح کرد: همین‌که در حال حاضر ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد آسیب کلی برای جامعه است و بخشی از این اتفاق در اثر عدم دوراندیشی بود که نقطه آسیب نشان دادیم و آمریکا دقیقاً به نقطه آسیب ما فشار می‌آورد. حالا که ارزش پول ملی کاهش پیداکرده است همه‌اش تهدید است الا بحث صادرات که می‌توان گفت، صادرات در کشور ما مقداری توجیه دارتر شده است یعنی ازنظر قیمتی کالای ما در خارج از کشور خریدار دارد.

, .,

ابراهیمی به فرصت‌های پیش‌آمده در حوزه صادرات پرداخت و خاطرنشان کرد: ما از فرصت صادرات هم به‌جای اینکه استفاده کنیم، تبدیل به تهدید می‌کنیم. یک‌بار می‌بینیم وزیر صنعت و یا کشاورزی صادرات بعضی از کالاها را بدون مطالعه ممنوع اعلام می‌کنند که این تصمیمات مقطعی آسیب‌زاست.

, .,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:

, نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس:, :,

»رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر

, »رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر, »رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر, »رونق تولید» در گرو اقتصادی شدن وزارت خارجه است/وظیفه دولت؛ دخالت کمتر، نظارت بیشتر, »,

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در گفتگو با دیار آفتاب؛  در خصوص شعار سال و راهکارهای رفع موانع تولید گفت: در شرایط خاص فعلی که مشکلات اقتصادی در اثر تحریم‌ها به بار آمده است و مردم در مضیقه هستند انتخاب شعار سال با عنوان «رونق تولید» بسیار حکیمانه و ضروری بوده است به این جهت که اگر تولید رونق پیدا کند آرامش به جامعه برمی‌گردد.

, دیار آفتاب, .,

مقدسی ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم فقط شعارها را تکرار کنیم بلکه باید اقدامات عملی انجام دهیم عنوان کرد: در حال حاضر یکی از موانع تولید نقدینگی موردنیاز برای واحدهای تولیدی چه واحدهای کوچک و متوسط و چه واحدهای بزرگ است که در همین راستا در بخشی از قانون بودجه سال ۹۸ مصوباتی داشتیم و همچنین مقررشده است که بانک مرکزی و دولت منابع بانک‌ها را با نظارت کامل به سمت تولید هدایت کنند.

, .,

وی، تأمین مواد اولیه تولید را یکی از موضوعات مهم این حوزه دانست و تصریح کرد: تأمین مواد اولیه تولید با روش‌های مختلف در کشور جزء اولویت‌ها است و  درست است که این مسئله وظیفه دولت نیست ولی ساماندهی این موضوع و ایجاد هماهنگی مخصوصاً برای واحدهای کوچک و متوسط باید در دستور کار قرار گیرد.

, .,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس اظهار کرد: با محدود کردن واردات بعضی از اقلام در سال ۹۷ و از طرفی مشکلاتی که برای صادرات به وجود آمده است نیازهایی برای شهروندان وجود دارد که باید واحدهای تولیدی این نیاز را تأمین کنند و نکته مهم اینجاست که نباید در سال ۹۸ فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده بعضی از تولیدکنندگان مخصوصاً تولیدکنندگان بزرگ شود. به این منظور که کالا را به هر قیمت و به هر کیفیت به شهروندان و به هم‌وطنان نفروشند.

, .,

ارتقای کیفیت تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

, ارتقای کیفیت تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان, ارتقای کیفیت تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان,

وی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید ارتقا کیفی را در دستور کار جدی قرار دهند بیان کرد: برای ارتقا کیفیت می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های صنعتی برای تحول در تولید و اینکه چگونه هم کیفیت را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم استفاده شود و در کنار آن واحدهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه را اهمیت و گسترش دهند تا کالا باکیفیت بهتری به دست مردم برسد.

, .,

مقدسی به موضوع دیگری در حوزه رفع موانع تولید و رونق آن پرداخت و تشریح کرد: باید اولویت کار وزارت خارجه و دولت در سیاست خارجه توجه به مسائل اقتصادی باشد. یعنی سفارتخانه‌های ما به‌جای اینکه کار سیاسی کنند مانند خیلی از کشورهای دنیا کار اقتصادی را اولویت قرار دهند و سفرای آن‌ها سفرای اقتصادی باشند. همچنین اولویت ارتباط با کشورهای هم سایه برای مراودات تجاری می‌تواند باعث رونق تولید شود چراکه اگر امر صادرات صورت گیرد و واردات مواد اولیه موردنیاز نیز انجام شود این‌ها می‌تواند منجر به تولید شود.

, .,

وی طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری‌ها را یکی دیگر از سدهای راه تولیدکنندگان دانست و گفت: فرآیند تصمیم‌گیری‌ها گاهی اوقات طولانی می‌شود. بنابراین پیشنهاد این است که در سال رونق تولید اختیار استان‌ها بیش از گذشته شود و کمیته استانی و مسئولین استانی اختیارات بیشتری داشته باشند تا بتوانند برای رفع موانع تولید در محل تصمیم بگیرند و این تصمیمات موکول به تائید مرکز نباشد که هم فرآیند طولانی شود و هم اینکه امکان تأییدش ضعیف باشد بنابراین دادن اختیارات بیش‌تر به استان‌ها می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

, .,

تأثیر مثبت دولت هوشمند بر رفع موانع تولید

, تأثیر مثبت دولت هوشمند بر رفع موانع تولید, تأثیر مثبت دولت هوشمند بر رفع موانع تولید,

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به تأثیر دولت هوشمند در رونق تولید اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم مورد انتظار از قوای سه‌گانه در سال ۹۸ پیوستن به دولت هوشمند است. اگر قوای سه‌گانه آنجا که محدودیت و معذوریت امنیتی ندرند بتوانند خدماتشان را از طریق دولت الکترونیک دنبال کنند، چند حسن دارد که رهگیری و رهیابی آسان‌تر کالاهای وارداتی و صادراتی و منابع مالی، افزایش شفافیت، فساد ستیزی، فراهم شدن شرایط نظارت بیشتر ، انجام فرآیندهای پیگیری مانند صدور مجوز ، حذف فرآیندهای تکراری، کوتاه شدن فرآیندها در انجام امور در سیستم دولتی ازجمله دستاوردهای این اقدام خواهد بود.

, .,

وی به‌کارگیری مدل‌های متنوع مالی توسط دولت در راستای رونق تولید را مهم برشمرد و عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال واگن پارس باید واگن‌هایی را به شرکت‌های بهره‌بردارش بفروشد. دولت وام را به بهره‌برداران بدهد و چون تعداد بهره‌برداران زیاد است وامی که تقسیم می‌کند رقمش کم‌تر هم می‌شود. به این‌ها وام دهد ولی مبلغ پرداختی را در اختیار تولیدکننده قرار دهد. یا در رابطه با هپکو بخش معدن می تواند همین کار را انجام دهد. پول به دست تولید کننده برسد ولی تعهد را بهره بردار داشته باشد. اگر مدل های مالی این چنینی تعریف شود زنجیره تولید را اولاً کامل‌تر می‌کند و همچنین موانع را هم به حداقل می‌رساند.

, .,

کشورهای منطقه بهترین مقصد کالاهای تولیدی

, کشورهای منطقه بهترین مقصد کالاهای تولیدی, کشورهای منطقه بهترین مقصد کالاهای تولیدی,

مقدسی به موضوع صادرات و واردات کالا پرداخت و تشریح کرد: باید ارتباط با همه کشورها به‌جز آمریکا و اسرائیل، مخصوصاً کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای جنوبی در اولویت باشد و در مجموع باید این را وزارت خارجه سرلوحه کارش قرار دهد و حوزه اقتصادی خودش را بیش از گذشته فعال کند تا اولویت کار وزارت خارجه اقتصاد باشد. کاری که کشورهای موفق در حوزه اقتصاد انجام دادند و توانستند هم بازارهای هدف را شناسایی کنند و هم شرایط ورود تولیدکنندگانشان به بازارهای هدف را سهل و آسان‌تر کنند.

, .,

وی ادامه داد: یکی دیگر  از مشکلاتی که در چند سال گذشته تولیدکنندگان را آزار می‌داد قاچاق کالا بود که خوشبختانه با تمهیداتی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اقداماتی انجام شد و میزانش کاهش پیدا کرد و در حال حاضر هم با توجه به تحریم‌ها خودبه‌خود این زمینه را برای تولیدکننده، فراهم می‌کند ولی یک دلار قاچاق کالا هم زیاد است و باید کاری کنیم که به صفر تبدیل شود و هر چه قدر قاچاق کالا کنترل شود به نفع تولیدکننده است یعنی فضا را برای رقابت مناسب برای تولیدکننده داخل فراهم می‌کند.

, .,

تولیدکنندگان نباید از شرایط تحریمی سوءاستفاده کنند

, تولیدکنندگان نباید از شرایط تحریمی سوءاستفاده کنند, تولیدکنندگان نباید از شرایط تحریمی سوءاستفاده کنند,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر حمایت از تولیدکننده گفت: نبایستی شرایط فشارهای تحریمی باعث سوءاستفاده تولیدکننده شود. از همه تولیدکنندگان انتظار داریم با اصلاح ساختار مالی و اداری هزینه‌های تمام‌شده را کم کنند و کیفیت کالا را بالا ببرند تا در حق مردم اجحاف نشود.

, .,

وی اظهار کرد: آن‌هایی که می‌خواهند در بازارهای هدف و در حوزه صادرات کار کنند ناچارا بایستی کیفیت کالا را ارتقا دهند تا بتوانند ذائقه مصرف‌کننده خارجی را جلب کنند و محصول خود را بفروشند. مجلس این را هم در قانون بودجه آورده است و هم در سیاست‌های کلان و درنهایت دولت هست که بایستی شرایط را برای صادرکنندگان بیش‌ازپیش فراهم کند.

, .,

مقدسی تسهیل مراودات مالی با دیگر کشورها را تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: در این زمینه هر موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه‌ای که نیاز است با کشورهای مختلف برقرار شود و مجلس شورای اسلامی باید آن را تصویب کند، این آمادگی را داریم و به دولتی‌ها هم اعلام کردیم که برای اجرایی شدن دستورات مقام معظم رهبری هر پیشنهادی که دارند باید مطرح کنند و بخش‌های مربوط به دولت را با قاطعیت اجرا کنند و بخش‌هایی که مجلس باید کمک کند ارسال کنند تا اصلاح لازم صورت گیرد و بخش‌هایی را هم که مربوط به قوه قضاییه است هماهنگ کنند.

, .,

مسئولین شعارها را تکرار نکنند، عمل کنند

, مسئولین شعارها را تکرار نکنند، عمل کنند, مسئولین شعارها را تکرار نکنند، عمل کنند,

وی ضمن بیان اینکه در شرایط فعلی باید اولویتمان به معنای واقعی رونق تولید باشد بیان کرد: خواهشم از مسئولین در ابتدای هرسال این بوده که شعار سال را تکرار نکنند بلکه عمل کنند و اگر می‌خواهیم عملیاتی باشد باید باور داشته باشیم و اگر باور داشته باشیم دست به اقداماتی خواهیم زد. بنده برای اینکه این موضوع محقق شود به سهم خودم طی روزهای گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با محوریت رونق تولید ملاقاتی داشتیم و مفصلاً صاحب‌هایی شده است که بخشی از آن‌ها را دولت باید انجام دهد، بخشی باید با حمایت قوه قضاییه باشد، بخشی به حمایت مجلس نیاز دارد که در خصوص حمایت مجلس هم این آمادگی را داریم که چنانچه دولت برای رونق تولید هر مانعی که احساس می‌کند نیاز به قانون‌گذاری و اصلاح قانون دارد ارسال کنند و مجلس نیز با دید باز و علاقه مندی در راستای رفع مشکل قانون تصویب می کند و قوانین موجود را در صورت نیاز اصلاح خواهد کرد تا موانع تولید برطرف شود.

, .,

 نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: البته مجلس این کار را در اواخر سال ۹۷ انجام داد و قانون استفاده حداکثری از تولید داخل به نفع تولید کننده اصلاح شد که این قدم بزرگی بود و آثارش را هم باید در سال ۹۸ ببینیم.

, .,

وی خاطرنشان کرد: مخاطب فرمایشات رهبری هم مردم هستند، هم تولیدکنندگان و هم قوای سه‌گانه و همه باید واقعاً در این زمینه با اعتقاد قدم بردارند تا سال ۹۸ سالی باشد که شاهد رونق اقتصادی باشیم و درمجموع باید سلسله اقداماتی صورت گیرد و از همه مهم‌تر فضای تولید به فضایی امنیتی تبدیل نشود و این به این معناست که همه کمک کنند و دولت هم نظارت داشته باشد ولی دخالت نکند و در حوزه‌های مختلف هر چه قدر دخالت کم‌تر و نظارتش بیشتر شود می‌تواند آثار اقتصادی بهتری را رقم بزند.

, .,

نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس مطرح کرد:

, نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس مطرح کرد:, :,

سوق نقدینگی به سمت تولید، راهی برای رونق/سیستم بانکی یکی از عوامل ضربه زننده به تولید

, سوق نقدینگی به سمت تولید، راهی برای رونق/سیستم بانکی یکی از عوامل ضربه زننده به تولید, سوق نقدینگی به سمت تولید، راهی برای رونق/سیستم بانکی یکی از عوامل ضربه زننده به تولید, سوق نقدینگی به سمت تولید، راهی برای رونق/سیستم بانکی یکی از عوامل ضربه زننده به تولید,

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال ضمن بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با دور اندیشی نسبت به سیستم های برنامه ریزی و هدایت گری، چراغ راهی را برای همه قوا روشن می کنند گفت:  بالغ بر ۱۲ سال از این نام گذاری ها در حوزه های اقتصادی بوده است که امسال نیز با توجه به شرایط حاکم بر کشور و کاهش قدرت خرید مردم، کاهش سطح معیشت و رفاه مردم، افزایش حجم نقدینگی و هم چنین افزایش تورم این نام گذاری انجام شده است.

, دیار آفتاب,

نگاه به تولید در جهت بالا بردن رفاه اجتماعی

, نگاه به تولید در جهت بالا بردن رفاه اجتماعی, نگاه به تولید در جهت بالا بردن رفاه اجتماعی,

حسینی افزود: برای برون رفت از این مشکلات و برای کاهش ضریب جینی و بالا بردن سطح رفاه اجتماعی نگاه باید به سمت تولید باشد. تولیدی که در اثر رکود تورمی دچار مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف شده و از طرفی حوزه اقتصاد و اشتغال جوانان را زیر سوال برده و به عنوان یکی از چالش های اصلی کشور مد نظر قرار گرفته بود.

,

وی عنوان کرد: می طلبد که همگان با ایجاد زیر ساخت های لازم در سال ۹۸ شرایطی را فراهم کنند تا برای کمک به تولید کنندگان به خصوص در سطح خرد و متوسط گام موثری برای رفع مشکلات برداشته شود. البته با توجه به فضای اقتصادی کشور ایجاد رونق تولید در صنایع مادر و بزرگ با توجه به تحریم ها بسیار سخت است لذا به منظور برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود، رونق و حمایت از تولید در سطح بنگاه های خرد و کوچک و متوسط می تواند کمک کننده باشد.

,

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان ضمن بیان اینکه باید در زمینه تولید اصلاحات ساختاری به وجود بیاوریم تصریح کرد: به برخی از اصلاحات در قوانین بالادستی نیاز داریم و بعضی هم نیاز به اصلاح قوانین موجود هست تا فضای تولید و کسب و کار در کشور رونق پیدا کند. همچنین مهار نقدینگی یا حداقل سوق دادن نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید یکی از راه های رونق تولید است.

,

 وی اصلاح سیستم بانکداری را یکی دیگر از اقدامات در راستای تولید عنوان کرد و افزود:  سیستم بانکی لطمه های زیادی را هم به حوزه پولی و مالی و هم به حوزه تولید وارد کرده است که اگر امروز نگاه کنید یکی از دغدغه های تولید کنندگان میزان بدهی بانکی است و مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده لذا امیدواریم که با تحقق شعار سال ۹۸ و ایجاد ساختار های لازم، فضای کسب و کار را در کشور بالا ببریم و همچنین با تولید بیشتر رفاه و معیشت مردم هم افزایش پیدا کند.

,

حسینی در مورد قوانین بخش تولید بیان کرد: مجلس قانون رفع موانع تولید را در سال ۹۴ تدوین، تصویب و ابلاغ کرده که خیلی از ظرفیت های آن قانون هنوز اجرایی نشده است. همچنین در گام بعدی اولین کاری را که مجلس باید انجام دهد اصلاح ساختار سیستم نظام بانکی کشور است که اگر این نظام بانکی موجود بخواهد به کمک تولید بیاید از فضای مناسبی برخوردار نیست و این مشکل هم در حوزه بانکی و هم در حوزه تسهیلات و نرخ تسهیلات موجود است لذا باید سیستم نظام بانکی به سرعت اصلاح شود تا بتوان در حوزه تولید اقدام موثری انجام داد.

,

اقدامات سه ماهه اول سال ۹۸ دولت و مجلس برای رونق تولید

, اقدامات سه ماهه اول سال ۹۸ دولت و مجلس برای رونق تولید, اقدامات سه ماهه اول سال , ۹۸, دولت و مجلس برای رونق تولید,

وی خاطر نشان کرد: توجه به تراز ارزی و تامین نیاز های مواد اولیه تولید در کشور و همچنین اصلاح شیوه های انتقال پول در بخش صادرات از کارهای اولیه ای است که باید طی سه ماه ابتدای سال توسط دولت و مجلس انجام شود تا رونق تولید را در جامعه مشاهده کنیم و آثار و تبعاتش نیز نصیب مردم شود.

,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس

, نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس,

تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد

, تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد, تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد,

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص شعار سال گفت: تولید مهم‌ترین شاخصی است که در اقتصاد کشور اهمیت دارد.

, دیار آفتاب, .,

کریمی اظهار کرد: اگر تولید رونق داشته باشد بسیاری از شاخص‌های اقتصادی مانند اشتغال، صادرات و خیلی از مسائل دیگر در اقتصاد کشور بهبود پیدا می‌کند به همین خاطر تولید، محور مهمی است و باید موردتوجه باشد.

, .,

وی افزود: از طرفی دیگر متأسفانه موانع و مشکلاتی در عرصه تولید هست که باعث می‌شود تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عملاً نتوانند آن‌طور که باید عمل کنند.

, .,

وی عنوان کرد: در شرایطی که دچار تحریم هم هستیم. متأسفانه علاوه بر فشارهای خارجی در خیلی از موارد دچار یک نوع خود تحریمی در داخل هستیم و مشکلاتی ایجاد می‌کند. مشکلات ایجادشده باعث می‌شود که عملاً تولیدکنندگان روند کارشان دچار مشکل و روند فعالیت‌های تولیدی دچار اختلال شود.

, .,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس ضمن تأکید بر اینکه باید در راستای حمایت از تولید، تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌ها و فشارهای خارجی فراهم شود تصریح کرد: همچنین باید موانع و مشکلاتی که در داخل کشور پیش پای تولیدکنندگان گذاشته می‌شود برداشته شود تا تولید رونق پیدا کند.

, .,

وی به قوانین حوزه تولید پرداخت و اظهار کرد: ممکن است مشکلاتی هم در قوانین و مقررات وجود داشته باشد ولی بیشتر از همه در عرصه اجرای قوانین و مقررات با مشکل مواجه هستیم و این وظیفه مجریان قانون است که از قوانین خوب و مفیدی که برای حمایت از تولید در سال‌های گذشته تصویب‌شده است به‌خوبی استفاده کنند.

, .,

کریمی افزود: یکی از این قوانین، قانون منع واردات کالاهایی است که در کشور امکان ساخت دارد. این قانون وجود دارد ولی متأسفانه در بسیاری از موارد کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند همچنان وارد می‌شوند و عملاً تولیدکنندگانی که در داخل کشور می‌توانند آن‌ها را بسازند، بیکار و تعطیل می‌شوند.

, .,

اکثریت مجلس قائل به مقابله با آمریکا نیستند

, اکثریت مجلس قائل به مقابله با آمریکا نیستند, اکثریت مجلس قائل به مقابله با آمریکا نیستند,

وی در خصوص گلایه رهبری از مجلس شورای اسلامی گفت: این گلایه، گلایه‌ای به‌حق و واردی است و متأسفانه فضای کلی مجلس به‌گونه‌ای است که  اکثریت موجود در مجلس قائل به این نیستند که ما باید در مقابل فشارهای آمریکا اقدامات مقابله‌به‌مثلی انجام دهیم و قوانین و مصوباتی داشته باشیم که حداقل به لحاظ ظاهری بتواند این اقدام صورت بگیرد .

, .,

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: در اجرای برجام نیز دولت موظف بود که گزارش‌های دوره‌ای ارائه کند و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد دولت موظف باشد که اقدامات مقابله‌به‌مثلی را انجام دهد ولی متأسفانه هم در مورد ارائه گزارش‌های کوتاهی می‌شود و هم در مورد اقداماتی که باید به‌صورت مقابل به‌مثل انجام شود و متأسفانه چون اکثریت مجلس مدافع برجام و فضای موجود هستند درنتیجه امکان تهیه و تصویب طرح‌های این‌گونه در مجلس اجازه نمی‌دهند.

, .,

انتهای پیام/

, /,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه