اخبار داغ

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری:

نوروز پیام‌آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است

نوروز پیام‌آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه نوروز پیام‌آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است، گفت: نوروز جشنی فرامرزی و میراث هزاران ساله مردمانی است که ستایشگر نور و راستی و صلح و مذمت گوی ظلمات و دروغ و جنگ بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ علی‌اصغر مونسان صبح امروز در نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان که در منطقه مرزی گودان برگزار شد ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حوادث طبیعی اخیر در کشور و نیز برخی کشورهای همسایه و تأکید بر رسیدگی سریع به وضعیت این عزیزان، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر در آغاز سال جدید در کنار هم قرار گرفتیم تا سال نو را به همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، تبریک بگوییم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی اظهار کرد: لازم می‌دانم مراتب تقدیر و تشکر دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را از جناب آقای "قربان قلی بردیمحمدوف" رئیس‌جمهور محترم و دولت و ملت کشور دوست و همسایه، ترکمنستان، برای برگزاری این مراسم ابراز کنم.

,

معاون رئیس‌جمهور  بیان کرد: در طول تاریخ مرزها جابجا می‌شوند، تقسیمات جغرافیایی و سیاسی شکل تازه‌ای می‌گیرند، اما فرهنگ ملل همواره رها از هجوم نسیان و تقید به مرزهای سیاسی، در این آزادی و رهایی، مبشر صلح و دوستی است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: نوروز پیام‌آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است.

,

مونسان ادامه داد: سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و 21 مارس نیز در تقویم سازمان ملل متحد با عنوان روز جهانی نوروز نام‌گذاری شد، تا که امروز بیش از 300 میلیون نفر با ملیت‌های گوناگون و در قالب حدود 30 کشور، نوروز، این جشن نوزایی طبیعت را جشن می‌گیرند.

,

وی با بیان اینکه نوروز جشنی فرامرزی و میراث هزاران ساله مردمانی است که به رستاخیز انسان و طبیعت ایمان داشته و داشتند و ستایشگر نور و راستی و صلح و مذمت گوی ظلمات و دروغ و جنگ بودند، تصریح کرد: نوروز علاوه بر آنکه بشارت‌دهنده صلح و دوستی میان اقوام و ادیان و خویشاوندان هست؛ نگرشی مبتنی برت کریم زمین و طبیعت است.

,

معاون رئیس‌جمهور  افزود: برگزیدن نخستین روز از اعتدال بهاری به‌عنوان آغاز سال نو بر پایه‌ای از سنت‌های دیرینه شبانی و کشاورزی استوار و جشنی است که برکت زمین را یادآوری می‌کند و آن را که نشانه‌ای بارز از قدرت پروردگار است می‌ستاید.

,

مونسان تأکید کرد: نوروز تصویری از پیکره عظیم جامعه جهانی را ترسیم می‌کند که در اوج بالندگی و تعاون، انسان‌ها را به مدارا و خویشت نداری فرامی‌خواند  .

,

وی ادامه داد: جان نجیب و روح بزرگوار نوروز، جهانیان را بر آن داشته که نخستین روز فروردین در تقویم جلالی را پاس بدارند تا پیام انسانی نوروز به سراسر جهان مخابره شود.

,

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: ما امروز در مرز مشترکمان گرد هم آمده‌ایم تا بگوییم مرز مشترک ما فرهنگ ماست. این مرز مشترک چیزی بر روی خاک نیست. این مرز مشترک، فرهنگ، تمدن و خلقیاتی هزاران ساله است که قلب‌های ما را به هم و جان‌های ما را در هر جای این جغرافیای فرهنگی، از ایران تا هند و از ترکمنستان تا آلبانی، به هم پیوند میزند.

,

معاون رئیس‌جمهور  در پایان ضمن تقدیر و سپاس مجدد از دولت محترم ترکمنستان به‌ویژه وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ ترکمنستان و ابراز خشنودی از اهتمام ویژه دولت‌های ایران و ترکمنستان در بسط و توسعه روابط دوجانبه و تبادل هیأت‌های فرهنگی دو کشور، از میهمانان گرامی که با حضورشان در این نوروزگاه مشترک، پیام‌آور صلح و دوستی و نوزایی نوروز در حافظه تاریخی و فرهنگی مردمان این خطه و سرزمین‌های حوزه نوروز خواهند شد، تشکر کرد.

,

مونسان اظهار کرد: امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود تا با گسترش فرهنگ هم‌جواری و توسعه گردشگری میان کشورهای برخوردار از  فرهنگ و جشن نوروز، هرچه بیشتر به شناخت و معرفتی دست‌یابیم که نیاکان ما پایه‌گذار آن بودند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه