اخبار داغ

یک محقق ژنتیک مطرح کرد‎:‎

شناسایی ۵۰ نوع سرطان ریه ناشی از مصرف سموم مختلف در کشاورزی

شناسایی ۵۰ نوع سرطان ریه ناشی از مصرف سموم مختلف در کشاورزی
دکتر افراسیاب دهلوی می‌گوید: فکر چگونگی پیدایش فرزندان و علت تشابه و اختلاف آنها سنگ بنای ژنتیک انسان بود ولی تاریخ ‏دقیق آغاز آن به درستی مشخص نیست‎.‎
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا ،به نقل از سینانیوز، ‏دکتر افراسیاب دهلوی مدرس و محقق ژنتیک گفت: یکی از دلایلی که علم ژنتیک از مهم‌ترین رشته‌های علوم حیاتی به شمار می‌رود این است که این علم در تمام حوزه‌ها از جمله زیست‌شناسی، کشاورزی و پزشکی نقش بسزایی داشته و آگاهی از این علم توسط متخصصان این حوزه‌ها یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا ،, .,

 

,

وی با بیان اینکه بسیاری از موارد علمی قبل از اینکه ثابت شوند در قرآن به آن‌ها اشاره شده است، گفت: در گذشته که علم ژنتیک شناخته شده نبود، محارم با هم ازدواج می‌کردند که فرزندان آنها به خاطر هموزیگوت شدن ژن‌هایشان، مبتلا به اختلالات و مشکلات ژنتیکی می‌شدند. بطوریکه مشاهده می‌کنیم قرآن کریم ازدواج هم خون را جایز نمی‌داند و حرام اعلام می‌کند.

, :, .,

 

,

وی ادامه داد: در قرآن خوردن مسکرات حرام است. از نظر علمی ثابت شده است که زیاده روی در خوردن مست کننده‌ها؛ بر روی ژن‌ها اثر گذاشته و باعث شکستن و از بین رفتن بعضی از کروموزوهای بدن می‌شود.

, .,

 

,

دهلوی با اشاره به شیوع سرطان در جوامع مختلف گفت: از آنجایی که سرطان دومین عامل مرگ و میر انسان است؛ شناخت و درمان این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. بیماری سرطان امروزه به دلایلی از جمله افزایش آلودگی هوا، مصرف بی‌رویه و غیراستاندارد کودهای شیمیایی و افزایش تنش‌ها و استرس‌های زندگی با رشدی صعودی همراه است.

, .,

 

,

این محقق ژنتیک گفت: متاسفانه به دلیل سمومی که در کشاورزی استفاده می‌شود تاکنون حدود ۵۰ نوع سرطان ریه شناسایی شده است. افراد باید در خوردن سبزی و میوه‌ها حداکثر دقت را داشته باشند زیرا آلودگی آنها به سموم مختلف، خود می‌تواند منشا بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان باشد.

, .,

 

,

وی گفت: برای درمان سرطان از روش‌های متداولی مانند جراحی، بکار بردن اشعه و شیمی درمانی استفاده می‌شود و گاهی بیمار مجبور می‌شود هر سه روش را برای درمان انجام دهد.

, .,

 

,

دهلوی با بیان اینکه عوامل محیطی نیز می‌توانند در ابتلا فرد به سرطان نقش داشته باشند، گفت: بسیاری از عوامل محیطی مانند اشعه گاما و ماورا بنفش در صورت تماس با بدن و همچنین قرار گرفتن مستقیم و مداوم فرد در مقابل نور آفتاب و تنش‌های عصبی منجر به سرطان می‌شوند. در معرض قرار گرفتن فرد در سرما و گرمای ناگهانی، احتمال ابتدا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

, .,

 

,

بیش از ۱۲۰ ناهنجاری مختلف کروموزومی وجود دارد که حدود ۱۵ ناهنجاری وضعیت ثابتی دارند و به خوبی شناخته شده‌اند.

, .,

 

,

دهلوی در ادامه به ناهنجاری‌های شایع کروموزومی اشاره کرد و گفت: منگولیسم یا‌‌ همان سندرم داون یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های کروموزوی است که در کروموزوم ۲۱ نوعی اختلال روی می‌دهد. در واقع در منگولیسم افزایش مقدار بار کروموزومی صورت می‌گیرد. این اختلال ممکن است به خاطر عدم انفصال کروموزوم‌های مادر رخ دهد یعنی به جای ۴۶ کروموزوم ۴۷ کروموزوم وجود داشته باشد. همچنین جابه جایی قطعات کروموزومی و یا اختلال در مرحله‌ای از تقسیمات سلولی می‌تواند منجر به منگولیسم شود.

, .,

 

,

وی ادامه داد: تنها افزایش تعداد کروموزوم‌ها منجر به بروز ناهنجاری نمی‌شوند بلکه گاهی کاهش تعداد کروموزوم‌ها موجب ناهنجاری‌های کروموزومی می‌شود.

, .,

 

,

این محقق ژنتیک گفت: یکی دیگر از اختلالات کروموزومی سندرم ترنر است که در زنان دیده می‌شود. به طور طبیعی، زنان دارای دو عدد کروموزوم جنسی X هستند، اما در این سندرم، زنان دارای یک عدد کروموزوم X بوده، یا یکی از کروموزوم‌های X ناقص است. سندرم ترنر در هر سنی می‌تواند تشخیص داده شود. اگر در آزمایشات پیش از زایمان، تجزیه کروموزوم‌ها انجام شود، ممکن است این بیماری قبل از تولد تشخیص داده شود. نوزادان دارای این سندرم، دارای دست‌ها و پاهای متورم هستند.

, X, X, X,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه