اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی:

طرحی برای مرمت بازار تاریخی اراک نداریم/توسعه گردشگری‌ استان مرکزی خواب‌وخیال است

طرحی برای مرمت بازار تاریخی اراک نداریم/توسعه گردشگری‌ استان مرکزی خواب‌وخیال است
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی گفت: طرح مناسبی برای مرمت، احیای سراها و پاخور کردن واقعی با نگرش گردشگری و توسعه در بازار تاریخی اراک نداشتیم و نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ علیرضا ایزدی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی عصر شنبه در جلسه صحن رسمی شورا گفت: شهرداری پدر شهر است و متولی اصلی شهر. مجموعه میراث فرهنگی و شهرداری حداقل در حوزه جغرافیایی و سیاسی شهر اراک اگر تعامل مناسب و سازنده‌ای باهم داشته باشند قاعدتاً می‌توانند افق مناسبی را برای شهر اراک در حوزه‌های نشاط اجتماعی، رونق اقتصادی و توسعه پایدار رقم بزنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

ایزدی افزود: شهر اراک به‌واسطه پیشینه و برند صنعتی‌ای که دارد، بخشی از حوزه‌ها همچون حوزه گردشگری در آن مغفول واقع‌شده و نتوانستیم آن‌طور که شایسته شهر اراک باشد در حوزه گردشگری اقدامی را انجام دهیم.

,

وی ضمن بیان اینکه با نگاه برنامه محور و توسعه‌ای می‌توان سهم قابل‌توجهی به گردشگری اختصاص داد تا از سرریز جمعیت گردشگری استان‌های هم‌جوارمان استفاده کنیم، عنوان کرد: وجود بازار و بخشی از ابنیه‌ی ارزشمند و در کنار آن بخشی از نقاط مانند تالاب و نظم آباد و حسین‌آباد بغدادی می‌توانند فضای مناسبی را در این حوزه ایجاد کنند.

,

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات شهری را برطرف کند اظهار کرد: اگرچه استان خواستگاه اصلی صنایع‌دستی نیست اما در استان رونق‌بخش عمده‌ای از صنایع‌دستی کشور هستیم و در بخشی از فضاها مانند فعالیت‌های حوزه چوب و میناکاری قطعاً هنرمندان بسیار قدرتمند و قوی‌ای داریم که می‌توانند بازار مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد کنند.

,

وی به بخش مشکل‌دار سرمایه‌گذاری در گردشگری پرداخت و بیان کرد: آنچه به نام هتل زاگرس، امیرکبیر و پیام با عنوان نمانام‌های اقامتی در شهر و استان مرکزی مطرح هستند دچار مشکل‌اند. در پروسه سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری دچار مشکلیم به این واسطه که اگر نیم‌نگاهی به بازه زمانی ۱۰ الی ۱۵ ساله استان‌های هم‌جوار داشته باشیم می‌بینیم که ۴ هتل همدان ازلحاظ کمی به ۱۷ هتل رسید زیرا در این شهر با لحاظ معافیت‌های عوارضی جهشی در حوزه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری رقم خورد.

,

ایزدی عنوان کرد: در فضاهای تفریحی و گردشگری شهر اراک دچار مشکل هستیم. تنها فضای کودکان که اگر بگوییم فرسوده نیست، می‌گوییم حداقل امکانات لازم را دارد، فضای شهربازی مجموعه امیرکبیر است که فضای استاندارد و مورداطمینان خانواده‌ها نیست ولی بازهم تنها مرجعی است که می‌توانیم برای خانواده‌ها و حداقل خالی کردن هیجان کودکانمان رجوع کنیم همان فضاست.

,

باید پاسدار هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی شهر باشیم

, باید پاسدار هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی شهر باشیم, باید پاسدار هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی شهر باشیم,

وی ضمن بیان اینکه استان مرکزی و شهر اراک بنا به آسیب‌ها از قاعده پیشرفت بخش تفریح، اوقات فراغت و به معنای عام کلمه گردشگری مغفول مانده است تصریح کرد: به دلیل عدم مدیریت، استان مرکزی نتوانسته به وضعیت مناسب برسد. یکی از مسائلی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که ما بایستی پاسدار هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی شهر اراک و استان باشیم.

,

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ضمن اشاره به حوادث خانه حاج باشی و انصاری گفت: خانه حاج باشی مانند خیلی از جاهای دیگر در حال تخریب است. اگر مقداری طمأنینه و صبوری به خرج می‌دادیم این‌همه تخریب در فضای های مجازی علیه ما ایجاد نمی‌شد. این طمأنینه بخش مغفول مانده دفاع و پاسداری از هویت است.

,

بازار بخش اصلی شناسنامه هویتی اراک است

, بازار بخش اصلی شناسنامه هویتی اراک است, بازار بخش اصلی شناسنامه هویتی اراک است,

وی ادامه داد: اگر بازار را از دست دهیم بخش اصلی شناسنامه هویتی اراک را ازدست‌داده‌ایم و اگر خانه حسن‌پور و خاک‌باز و دیگران را از دست دهیم شهر تهی از هویت می‌شود که بایستی این مکان‌ها را به بهترین شکل به نسل بعد بدهیم که نشان‌دهنده هویت‌ها و اصالت‌ها و ارزش‌های ناب اسلامی و ملی ما باشد.

,

ایزدی بیان کرد: زبان هم‌دلی و هم راهی را بایستی به منصه ظهور برسانیم تا سال ۹۸ سال دفاع و پاسداری از هویت شهری باشد. شهری که به‌واسطه بزرگانش دارای یک میراث معنوی ارزشمند است و در کنارش ابنیه آن دفاع کننده از هویت ارزشمند تاریخی و ملی و مذهبی ماست.

,

وی افزود: درخواست دارم که شورای شهر در پروسه مرمتی بازار میراث فرهنگی را کمک دهد و اکثریت هم‌دلی و همراهی را برای دفاع از ما بگذارید تا بتوانیم میراث ارزشمند را سالم به نسل آینده برسانیم.

,

با معافیت‌های عوارضی از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم

, با معافیت‌های عوارضی از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم, با معافیت‌های عوارضی از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم,

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ضمن بیان اینکه درصد اشغال هتلی مانند زاگرس در عید به ۴۰ درصد هم نمی‌رسد تشریح کرد: این‌ها باقیات و صالحاتی است که بخشی از سرمایه‌گذاران ما برای این استان می‌گذارند و می‌ماند برای این شهر و خواهشم این است که تشویق سرمایه‌گذاران با معافیت‌های عوارضی را بررسی و تصویب کنید تا بتوانیم فضای مناسبی را برای تکاپوی اقتصاد در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری ایجاد کنیم و در حوزه مرمت می‌خواهم که همراهی شهرداری با میراث فرهنگی بیشتر باشد.

,

وی ضمن بیان اینکه باید فهم استفاده از میراث فرهنگی را داشته باشیم تصریح کرد: ما وقتی از یک بنایی استفاده درستی نمی‌کنیم خراب می‌شود. وقتی در مورد خانه حاج باشی من می‌گویم دست نزنیم. شهرداری و مسکن و شهرسازی هم همین و این معلوم است که خراب می‌شود.

,

ایزدی با اشاره به اینکه تمام بخش‌های میراث فرهنگی درهم‌تنیده است عنوان کرد: اگر بناهای تاریخی را حفظ نکنیم با چه چیزی می‌خواهیم اراک را معرفی کنیم. اگر بازار و چند خانه تاریخی را از اراک بگیریم چه می‌ماند؟ ما باعث شدیم که اراک مقصد گردشگری نشده  و همه هم این را به زبان می‌آوریم که اینجا یک معبر است. مقصر ما هستیم . اگر بخواهیم این مسائل را پاس‌کاری کنیم به‌جایی نخواهیم رسید و درزمانی هستیم که فرصتی برای سوزاندن نداریم و واقعیت این است که شهر اراک ازلحاظ اجتماعی دچار سیل نزولی جمعیتی شده که باید پرسید چه اتفاقی افتاده که مهاجرت معکوس در حال شکل‌گیری است درصورتی‌که اراک بایستی جاذبه‌های بیشتری را ایجاد می‌کرد.

,

وی ضمن بیان اینکه باید نسبت به مسائل روز جامعه واقع‌بینانه نگاه کرد و شورا نیز باید نسبت به گرفتن عوارض از کافی‌شاپ‌ها و رستوران هتل‌ها تغییر نگاه دهد افزود: خانه حاج باشی را من و شما قبول داریم که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم حفظش کنیم مگر اینکه مالک در آنجا عزمش را جزم کند.

,

ایزدی اظهار کرد: اگر می‌خواهید جوانان اراک، اراکی بمانند هیچ راهی به‌جز پاسداشت هویت‌های این شهر ندارید. در حوزه صنعت و کشاورزی راهی برای توسعه نیست و تنها راه باقی‌مانده گردشگری است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این هم چند آیتم بیشتر ندارد که یکی از آن‌ها بازار است. واقعیت این است که بایستی همه دست‌به‌دست هم بدهیم. سازمان مسکن و شهرسازی هم باید برای بازار پای‌کار بیاید.

,

طرحی برای مرمت بازار نداشته و نداریم

, طرحی برای مرمت بازار نداشته و نداریم, طرحی برای مرمت بازار نداشته و نداریم,

وی بیان کرد: طرح مناسبی برای مرمت، احیای سراها و پاخور کردن واقعی با نگرش گردشگری و توسعه در بازار نداشتیم و نداریم. این ایراد بر ما وارد است و بایستی همه دستگاه‌ها از صنف گرفته تا به دیگران و کسانی که آنجا درآمد کسب می‌کنند، متولی این ماجرا باشند بنا نیست که همه کار را مجموعه دولت و شهرداری انجام دهد.

,

در ماجرای خانه انصاری غفلت کردیم

, در ماجرای خانه انصاری غفلت کردیم, در ماجرای خانه انصاری غفلت کردیم,

ایزدی ضمن بیان اینکه در شهر اراک در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی هم دچار مشکل هستیم تصریح کرد: در بحث خانه انصاری شهرداری سیبل شد و ما هم دفاع کردیم. انواع و اقسام هجمه‌ها شد که ما را به جان هم بیندازند. اگر در این فضا ما حمایت شهرداری و شورا را از دست بدهیم سنگ روی سنگ بند نیمی شود اما واقعیت ماجرا این است که همه ما در بحث خانه انصاری دچار غفلت شدیم اما در بحث‌های این‌چنینی باید دست‌به‌دست هم دهیم اگر این دو سه بنا را هم از دست بدهیم شهر اراک جذبه‌ای برای گردشگر نخواهد داشت.

,

توسعه گردشگری‌مان خواب‌وخیال بوده است

, توسعه گردشگری‌مان خواب‌وخیال بوده است, توسعه گردشگری‌مان خواب‌وخیال بوده است,

وی ادامه داد: متأسفانه طرح مدون برای معماری، استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی‌هایمان نه‌تنها نداریم بلکه توسعه‌های گردشگری‌مان هم صرفاً به خواب‌وخیال بوده است. آنچه در مرمت بازار اتفاق افتاده مرمت کارشناسی نیست و هرکسی را راه دادیم. حداقل اگر از توان تجربی هیئت‌امنا استفاده می‌کردیم نتایج بهتری داشت. امیدواریم بامطالعه طرح جامع بازار به نتایجی برسیم که هر کس سلیقه‌ای اقدام نکند. بازار اصل و محور گردشگری اراک و محور توسعه‌ای و ویترین شهر است.  

,

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اگر این ترسالی که می‌گویند شروع‌شده باشد و اگر سال آینده هم شاهد همین بارندگی‌ها باشیم چه اتفاقی برای این بناها خواهد افتاد؟ بعد باید سال آینده بنشینیم و کاسه چه کنم چه کنم دست خودمان بگیریم. برای ما اولویت خانه‌های تاریخی است اما این اولویت را به‌هیچ‌وجه از هتل پایین‌تر و بالاتر نمی‌گذاریم و همه‌چیزها و نقاط را باید در کنار هم ببینیم تا گردشگری شکل بگیرد و توسعه پیدا کند و آن‌هم توسعه پایدار.

,

عضو جامعه هتل داران استان مرکزی:

, عضو جامعه هتل داران استان مرکزی:,

 درآمد هتل‌های استان مرکزی ضعیف‌تر از تمام کشور

,  درآمد هتل‌های استان مرکزی ضعیف‌تر از تمام کشور,  درآمد هتل‌های استان مرکزی ضعیف‌تر از تمام کشور,

سمیعی عضو جامعه هتل داران استان مرکزی در بخشی از این جلسه گفت: خواسته هتل داران این است که تا جایی که معقول است بادید مثبت به هتل‌ها نگاه شود چراکه این تأسیسات واقعاً ازنظر سطح اشغال و درآمد نسبت به تمام استان‌های کشور ضعیف‌تر هستند.

,

سمیعی افزود: دلیل این موضوع این است که در بحث گردشگری در اراک کار نشده است و حتی محلات که سطح اشغال نسبتاً خوبی در سال‌های گذشته داشته در تعطیلات امسال خیلی وضعیت خوبی نداشته است.

,

وی عنوان کرد: از اعضای شورا می‌خواهیم که از این مجموعه‌ها حمایت خاصی داشته باشند تا بتوانیم پله‌های ترقی را بالا برویم و تعداد هتل‌های این استان را افزایش دهیم و واقعاً این هتل‌ها هستند که می‌توانند به برخی از شهرها اعتبار بدهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه