اخبار داغ

گزارش دانا از مدیریت «آب» تا «سیلاب» در کشور-1

باران‌هایی که به جای فرو رفتن در زمین، جاری می‌شوند/ «آب» بلای جان مردم؛ در خشکسالی و ترسالی

باران‌هایی که به جای فرو رفتن در زمین، جاری می‌شوند/ «آب» بلای جان مردم؛ در خشکسالی و ترسالی
با وجود دوران خشک سالی و هدررفت آب به صورت تبخیر لزوم مدیریت تبخیر آب در کشور متاسفانه در سال های گذشته اقدامی برای جلوگیری از این آسیب از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است و با وجود روش های ارزان برای جلوگیری از تبخیر مانند استفاده از نانو پوشش ها همچنان مسئولان وزارت نیرو تلاش می کنند معضل کم آبی را با مدیریت مصرف کننده که کمترین سهم را در هدر رفت آب دارد جبران کنند!
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی بازه زمانی ده ساله از سال 81 و بازه زمانی یکساله از سال 84، نشان می دهد که کشور در یک دوره خشکسالی قرار گرفته است و این بازه ها نسبت به بازه های زمانی 50 ساله در کشور سنجیده شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارشناسان بر این باورند که دوران خشک سالی ناشی از تغییر اقلیم کره زمین و ناشی از گرم شدن آن است به همین دلیل است که کشور ایران با کاهش بارش و افزایش خشکی و دما مواجه شده است.

,

ضیایان، رئیس در توضیح وضعیت خشکسالی ایران می گوید در 50 سال اخیر،حدود 50 میلی متر از متوسط بارش ها کاسته شد و هم اکنون میانگین بارندگی ها به 230 میلی متر رسیده است. این در حالی است که این عدد در 30 سال گذشته بیش از 270 میلی متر بوده است.

,

البته این آمار مربوط به قبل از شدت گرفتن بارندگی ها و جاری شدن سیل در کشور بوده است؛ در حال حاضر در چند روز ابتدایی سال میانگین بارش ها نسبت به سالهای گذشته تا حد زیادی افزایش داشته و شاید علت جاری شدن سیل را بارش زیاد بتوان عنوان کرد هرچند متخصصان آبخیزداری نظر دیگری در این خصوص دارند.

,

Image result for ‫بارندگی‬‎

, Image result for ‫بارندگی‬‎,

میزان هدر رفت آب در دوران خشکسالی

, میزان هدر رفت آب در دوران خشکسالی, میزان هدر رفت آب در دوران خشکسالی,

مدیریت مصرف آب؛ واژه ای بوده که در سال های گذشته همواره به وسیله آن وزارت نیرو سعی کرده است میزان مصرف آب در شهروندان را کاهش دهد اما به راستی شرایط بارش در کشور به حدی بوده است که تنها مصرف کنندگان بایستی با صرفه جویی این بحران را مدیریت کنند و مدیران و وزارت نیرو نقشی در مدیریت آب نداشته است؟

,

در سال های گذشته گفته کی شد در حالی که میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی در بدترین حالت در کشورهای دنیا حدودا 60 درصد است، در کشور ما به دلیل استفاده از شیوه‌های سنتی برای آبیاری محصولات کشاورزی هدر رفت آب بسیار بالا است.

, در سال های گذشته گفته کی شد در حالی که میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی در بدترین حالت در کشورهای دنیا حدودا 60 درصد است، در کشور ما به دلیل استفاده از شیوه‌های سنتی برای آبیاری محصولات کشاورزی هدر رفت آب بسیار بالا است., در سال های گذشته گفته کی شد در حالی که میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی در بدترین حالت در کشورهای دنیا حدودا 60 درصد است، در کشور ما به دلیل استفاده از شیوه‌های سنتی برای آبیاری محصولات کشاورزی هدر رفت آب بسیار بالا است.,

همین مساله باعث شد که کارشناسان دو راهکار بای مقابله با خشکسالی را در نظر بگیرند یکی مدرن کردن شیوه های کشاورزی و دیگری اصلاح الگوی کشت؛ در این میان عده ای هم به بهانه کم آبی سعی کردند کشاورزی را به طور کلی در کشور به تعطیلی بکشانند.

, همین مساله باعث شد که کارشناسان دو راهکار بای مقابله با خشکسالی را در نظر بگیرند یکی مدرن کردن شیوه های کشاورزی و دیگری اصلاح الگوی کشت؛ در این میان عده ای هم به بهانه کم آبی سعی کردند کشاورزی را به طور کلی در کشور به تعطیلی بکشانند., همین مساله باعث شد که کارشناسان دو راهکار بای مقابله با خشکسالی را در نظر بگیرند یکی مدرن کردن شیوه های کشاورزی و دیگری اصلاح الگوی کشت؛ در این میان عده ای هم به بهانه کم آبی سعی کردند کشاورزی را به طور کلی در کشور به تعطیلی بکشانند.,

کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور یکی ازکسانی است که به جای حل ریشه‌ای مشکلات آبی پیشنهاد تعطیلی کشاورزی را داده بود وی در جایی می‌گوید: مشکلات موجود آب کشور به دلیل کشاورزی است. از 90 درصد آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، صد در صد هدر می‌رود و در همین راستا باید کشاورزی تعطیل شود.

, کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور یکی ازکسانی است که به جای حل ریشه‌ای مشکلات آبی پیشنهاد تعطیلی کشاورزی را داده بود وی در جایی می‌گوید: مشکلات موجود آب کشور به دلیل کشاورزی است. از 90 درصد آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، صد در صد هدر می‌رود و در همین راستا باید کشاورزی تعطیل شود., کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور یکی ازکسانی است که به جای حل ریشه‌ای مشکلات آبی پیشنهاد تعطیلی کشاورزی را داده بود وی در جایی می‌گوید: مشکلات موجود آب کشور به دلیل کشاورزی است. از 90 درصد آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، صد در صد هدر می‌رود و در همین راستا باید کشاورزی تعطیل شود.,

 

,

Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎

, Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎, Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎, Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎,

 

,

70 درصد بارندگی‌ها تبخیر می‌شود

, 70 درصد بارندگی‌ها تبخیر می‌شود, 70 درصد بارندگی‌ها تبخیر می‌شود,

اما واقعیت این است که با اذعان مسئولان به اینکه در دوران خشکسالی قرار گرفته ایم همچنان بیشترین هدر رفت آب بعد از بارش ها رخ می دهد به طوری که به طور متوسط سالانه درکشور ۴۰۰ تا ۴۱۷ میلیارد مترمکعب باران، برف و تگرگ می‌بارد که ۷۰درصد آن تبخیر و ۳۰ درصد در سطح زمین جاری می‌شود و به دل سفره‌های آب زیرزمینی می‌رود.

,

در همین راستا رضا راعی عزآبادی، مدیر کل دفترمطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید: از بارش های کشور، 115 میلیارد مترمکعب آب شیرین به سفره های آب زیرزمینی نفوذ می کند که برای شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می شود که میزان حجم بسیار پایینی است.

,

تحقیقات نشان می دهد یکی از مهمترین عوامل هدر رفتن آب بارندگی ها ماندن آب در پشت سدها بوده است؛ در شرایطی که امکان کشت در مناطق بالادستی سدها وجود ندارد، اب بارندگی ها در نهایت بدون برخورد با هیچ پوشش گیاهی به پشت سدها رسیده است که طبق آمار دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو این میزان به 10 درصد آب سد در کشور ما می رسد.

,

هرچند عده ای از کارشناسان معتقد هستند این یک آمار خوشبینانه بوده و در شرایطی که هیچ برنامه ای برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها صورت نمی گیرد، میزان هدررفت آب از پشت سد ها به وسیله تبخیر رقمی بالاتر از ده درصد آب سد بوده است.

, در شرایطی که هیچ برنامه ای برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها صورت نمی گیرد، میزان هدررفت آب از پشت سد ها به وسیله تبخیر رقمی بالاتر از ده درصد آب سد بوده است., در شرایطی که هیچ برنامه ای برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها صورت نمی گیرد، میزان هدررفت آب از پشت سد ها به وسیله تبخیر رقمی بالاتر از ده درصد آب سد بوده است.,

Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎

, Image result for ‫تبخیر آب سدها‬‎,

مدیریت مصرف راحت تر است یا مدیریت تبخیر آب

, مدیریت مصرف راحت تر است یا مدیریت تبخیر آب, مدیریت مصرف راحت تر است یا مدیریت تبخیر آب,

با وجود دوران خشک سالی و هدررفت آب به صورت تبخیر لزوم مدیریت تبخیر آب در کشور متاسفانه در سال های گذشته اقدامی برای جلوگیری از این آسیب از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است و با وجود روش های ارزان برای جلوگیری از تبخیر مانند استفاده از نانو پوشش ها همچنان مسئولان وزارت نیرو تلاش می کنند معضل کم آبی را با مدیریت مصرف کننده که کمترین سهم را در هدر رفت آب دارد جبران کنند!

, با وجود دوران خشک سالی و هدررفت آب به صورت تبخیر لزوم مدیریت تبخیر آب در کشور متاسفانه در سال های گذشته اقدامی برای جلوگیری از این آسیب از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است و با وجود روش های ارزان برای جلوگیری از تبخیر مانند استفاده از نانو پوشش ها همچنان مسئولان وزارت نیرو تلاش می کنند معضل کم آبی را با مدیریت مصرف کننده که کمترین سهم را در هدر رفت آب دارد جبران کنند!, با وجود دوران خشک سالی و هدررفت آب به صورت تبخیر لزوم مدیریت تبخیر آب در کشور متاسفانه در سال های گذشته اقدامی برای جلوگیری از این آسیب از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته است و با وجود روش های ارزان برای جلوگیری از تبخیر مانند استفاده از نانو پوشش ها همچنان مسئولان وزارت نیرو تلاش می کنند معضل کم آبی را با مدیریت مصرف کننده که کمترین سهم را در هدر رفت آب دارد جبران کنند!,

 

,

میزان هدررفت آب در دوران تر سالی

, میزان هدررفت آب در دوران تر سالی, میزان هدررفت آب در دوران تر سالی,

بر اساس آمار هواشناسی و بررسی میزان بارش ها در چند ماه گذشته بارندگی های اخیر که با وقع سیل در کشور همراه شده است منجر به افزایش حجم آب شیرین و نوید ورود ایران به سالهای ترسالی است. و همچنین بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها ۱۰۰.۷ میلی‌متر گزارش شده است.

,

این میزان بارش، از سال آبی گذشته ۱۸۲ درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۴۴ درصد و در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر (از سال آبی ۸۷-۸۶ تا سال آبی ۹۷-۹۶) از ۷۰ درصد رشد برخوردار بوده است.

,

حجم بارش‌های فصل پاییز و زمستان کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تا ۱۷ فروردین ۹۸ به ۲۸۳.۸ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین ۱۱ ساله اخیر از ۱۶۷.۱ میلی‌متر افزایش برخوردار بوده است.

,

اگرچه یکی از امیدواری های مردم این بوده که با وجوداین بارش ها دیگر شاهد خشکسالی نباشیم اما حقیقت این است که سیلاب های اخیر کشور واقعیت تلخی به نام جاری شدن آب و عدم نفوذ بارندگی ها به داخل زمین را نمایان می سازند.

,

Related image

, Related image,

در شرایطی که بارندگی ها زیاد شده و توقع ما افزایش حجم آبهای زیر زمینی است، شاهد هستیم که آب توانایی نفوذ در زمین را نداشته و با جاری شدن در شیب های مختلف به سیلاب تبدیل شده و خرابی به بار می آورد.

, در شرایطی که بارندگی ها زیاد شده و توقع ما افزایش حجم آبهای زیر زمینی است، شاهد هستیم که آب توانایی نفوذ در زمین را نداشته و با جاری شدن در شیب های مختلف به سیلاب تبدیل شده و خرابی به بار می آورد., در شرایطی که بارندگی ها زیاد شده و توقع ما افزایش حجم آبهای زیر زمینی است، شاهد هستیم که آب توانایی نفوذ در زمین را نداشته و با جاری شدن در شیب های مختلف به سیلاب تبدیل شده و خرابی به بار می آورد.,

این آبها در پشت سدها هم ذخیره نشده و یا از روی زمین تبخیر شده و یا اینکه با باز شدن دریچه سدها از دسترس خارج می شوند.

,

در واقع اگر برای فرورفت آب در زمین که همان علم آبخیزداری است فکری نشود، با وجود افزایش بارندگی ها و تلخی سیلاب برای مردم که زندگی های خود را از دست داده اند همچنان شاهد بحران آب در دوران ترسالی خواهیم بود.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه