اخبار داغ

مهریه زنان در دوره قاجار+عکس

مهریه زنان در دوره قاجار+عکس
نمایشگاهی از اسناد قدیمی مرتبط با موضوع ازدواج به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و به مناسبت روز خانواده و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) در یزد برپا شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از خبرگزاری دولتی ایسنا، در این نمایشگاه نزدیک به 29 قباله ازدواج متعلق به سال‌های 1208 تا 1354 هجری قمری متعلق به دوره قاجاریه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,
,

از نکات جالب توجه و زیبای این قباله‌‏‏ها می توان به سبک تزئین و تذهیب قباله‏‏‌ها و نحوه کتابت آنها اشاره کرد که همگی خاص این بازه زمانی هستند. آراستگی این اسناد به خطوط ثلث، تعلیق و نستعلیق و برخورداری از هنر صفحه آرایی در این اسناد جایگاه ویژه و ممتازی به اسناد شرعی بخشیده است.
 

,
,
مهریه زنان یزدی در دوره قاجاریه +عکس
, مهریه زنان یزدی در دوره قاجاریه +عکس,


نکته قابل توجه دیگر، صداقیه در این قباله‏‏‌ها است که اغلب شامل یک جلد کلام الله مجید، مقداری پول رایج، پارچه و طلاجات بوده است.

یگانگی و در عین حال شباهت کلی این گونه قباله‏‏‌ها در مناطق مختلف به محققین اجازه می‏‏‌دهد تا از سنتها و سطح زندگی مردم ساکن مناطق مختلف یزد و فرهنگ عامه آگاهی یابند.

این نمایشگاه از تاریخ ششم تا دوازدهم مهر در محل تالار خانه لاری‎‎ها واقع در بافت تاریخی شهر یزد برپا شده و از ساعت 8 صبح تا 20 برای بازدید عموم علاقمندان به تاریخ و فرهنگ دایر شده است. 

,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه