اخبار داغ

یادداشت؛

آیا همسایه‌ی شمالی به حیات خلوت دشمن تبدیل می‌شود؟

آیا همسایه‌ی شمالی به حیات خلوت دشمن تبدیل می‌شود؟
سعودی‌ها قصد دارند تا از جمهوری آذربایجان به عنوان پوششی برای ارتباط مستمر حتی درعرصه‌های نظامی با صهیونیست‌ها استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روز گذشته در خبرها آمده بود که قائم مقام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان که برای دیداری رسمی به ریاض سفر کرده و با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

طبق اخباری که از این دیدار مشترک مخابره شده است ظاهرا قراردادی بین نجم الدین صادق اف با فیاض بن حامد الرویلی، همتای سعودی خود درباره همکاری نظامی_فنی و آموزش‌های نظامی دو کشور به امضا رسیده است.هرچند اخباردقیق‌تری از نوع همکاری مورد علاقه‌ی دو کشور منتشر نشده اما قید همکاری‌های نظامی و فنی_آموزشی حکایت ازآن دارد که باکو_ریاض قصد همکاری‌های متعدد در عرصه‌های مختلف نظامی را دارند.

,

پیش از این نیز گوشه‌هایی از ابعاد مختلف همکاری‌های دو کشور منتشرشده بود. روسیا الیوم مهرماه سال گذشته در ترجمه‌ی مقاله‌ای از زبان یوگنی ساتانوفسکی رئیس پیشین انجمن یهودیان روسیه فاش کرد که مهم‌ترین مشتریان سلاح‌های ساخت کشورهای استقلال‌ یافته از شوروی شامل عربستان، قطر، امارات و مصر هستند.

,

ساتانوفسکی دراین مقاله مدعی است که عربستان سعودی از بلغارستان، اوکراین، بلاروس و اسرائیل سلاح خریداری کرده و از طریق آذربایجان تسلیحات فوق را به ریاض منتقل می‌کند.

,

طبق ادعای رئیس پیشین انجمن یهودیان روسیه، کشور همسایه شمالی ما در این داستان نقش یک پوشش برای لاپوشانی اقدامات و ارتباطات سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی را بازی می‌کند چرا که باکو از سال‌ها قبل به طرق مختلف ارتباطات ویژه‌ای با تلاویو برقرار کرده است و امروز سعی می‌کند تا از ارتباط عادی خود با صهیونیست‌ها برای فروش پهبادهای جاسوسی به عربستان کمک کند و عملیات انتقال تجهیزات اسرائیلی به عربستان را برعهده گرفته است.

,

همکاری‌های ریاض_باکو در ابعاد فرهنگی نیز تاثیرات ویژه‌ای در آذربایجان داشته است. در دوره ریاست جمهوری الهام علی اف مناسبات باکو با ریاض بطور مستمر در حال گسترش بوده است. در همین دوره، سخت گیری‌ها و سرکوب تشیع در جمهوری آذربایجان نیز افزایش یافته است. در کنار مفهوم سازی و ترویج القائات غربی، صهیونیستی و نورچی، کلیشه سازی سعودی‌ها در تبلیغات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان نیز به وضوح در دوران ارتباطات نزدیک ریاض_باکو افزایش یافته است.

,

همانطور که سعودی‌ها، واژگانی نظیر "رافضی"، "مجوس" و ... را مترادف با " شیعه و ایرانی" معرفی می‌کنند، در رسانه‌های باکو نیز شاهدیم که همان جعلیات برای معرفی دینداران جمهوری آذربایجان رایج شده است.

,

اما بنظر می‌رسد روابط ریاض و باکو در حالی مسیر توسعه را به سرعت طی می‌کند که عربستان و رژیم صهیونیستی به دلیل همجواری جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران، به شدت خواستار همکاری‌های دفاعی و امنیتی با باکو هستند.

,

مقامات ریاض در دیدارهای خود با آذری‌ها بر این نکته تاکید می‌کنند که عربستان سعودی صرفا به علت مسئله  قره باغ حاضر به شناسایی موجودیت ارمنستان به عنوان کشور نشده است و با همین استدلال، هر خواسته نامشروعی را از باکو، اعم از فراهم کردن شرایط برای جولان دادن عناصر وهابی در جمهوری آذربایجان گرفته تا همکاری‌های ضد امنیتی علیه ایران در زمینه تحریک و تشویق قومیت‌گرایی و تجزیه طلبی و همچنین ایفای نقش پوششی برای ارتباط با عربستان را مطالبه می‌کنند و باکو نیز صرفا به علت خودداری ریاض از به رسمیت شناختن ارمنستان و برقراری روابط دیپلماتیک با ایروان، به خواسته‌های نامشروع ریاض تن می‌دهد.

,

 اما واقعیت این است که در خودداری سعودی‌ها از برقراری روابط با ارمنستان، مسئله قره باغ فریبی بیش نیست. زیرا، آنچه سعودی‌ها نشان داده‌اند دفاع از مسلمانان و به ویژه شیعیان برایشان هیچ اهمیتی ندارد و اگر امروز با ارمنستان ارتباطی ندارند برای این است که از این مساله انتفاعی نمی‌برند و از این ادعا برای فریب کسانی که این ادعا را می‌پسندند، استفاده کرده و حتی با همین فریب، راه را برای حضور نظامی خود در جمهوری آذربایجان باز می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه