اخبار داغ

مدیریت «آب» تا «سیلاب» در کشور-4؛ کارشناس کشاورزی در گفتگو با دانا عنوان کرد:

پشت‌پرده توسعه سدسازی به جای آبخیزداری در کشور/ مدیران ما مشکل محور هستند نه برنامه‌محور/ تخریب منابع طبیعی در بالادست سدها؛ عامل اصلی سیل

پشت‌پرده توسعه سدسازی به جای آبخیزداری در کشور/ مدیران ما مشکل محور هستند نه برنامه‌محور/ تخریب منابع طبیعی در بالادست سدها؛ عامل اصلی سیل
مداحی در خصوص اتفاقات اخیر و مدیریت سیل در کشور گفت: مدیریت فعلی سیل تنها این را می رساند که مدیران ما اگر خیلی موفق باشند مشکل‌محور هستند و دچار روزمرگی شده‌اند؛ این مدیران تفکر راهبردی و استرتژیک ندارند.
[

مداحی، کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص سیلاب اخیر و تأکید مسئولان بر لزوم توجه بیشتر به سدسازی، اظهار داشت: دو تفکر سدسازی و آبخوان داری باید در کنار هم پیش برود، آبخوان داری باعث احیای منابع طبیعی می‌شود و سفره‌های آب زیر زمینی را تقویت می‌کند؛ اما در کنار آن سد سازی هم برای مصارف فصلی یک ضرورت است؛ چرا که الزاما همه نمی توانند با حفر چاه از سفره های اب زیرزمینی استفاده کنند و اب های ذخیره شده پشت سد هم لازم است. پس اگر فقط به یکی از این دو موضوع بپردازیم و دیگری را رها کنیم، دچار مشکل می شویم.



وی با بیان اینکه به طرز اشتباهی همیشه معیارهای ارزیابی عملکرد مسئولان قرار گرفته یادآوری کرد: وقتی مسئولی می‌خواهد بیلان کاری ارائه دهد باید چیزی را ارائه دهد که روی زمین و قابل مشاهده باشد بنابراین مسئولان بیشتر تمایل به سدسازی دارند تا تقویت سفره های اب زیر زمینی که دیده نمی‌شود.


مسئولان حوزه کشاورزی تفکر استراتژیک ندارند/ نتیجه آبخیزداری 20 سال بعد مشخص می‌شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
, مسئولان حوزه کشاورزی تفکر استراتژیک ندارند/ نتیجه آبخیزداری 20 سال بعد مشخص می‌شود, مسئولان حوزه کشاورزی تفکر استراتژیک ندارند/ نتیجه آبخیزداری 20 سال بعد مشخص می‌شود,

این کارشناس کشاورزی خاطر نشان کرد: تفکر استراتزیک مسئولان ما ضعیف است؛ اگر مدیران ما تفکر استراتژیک داشته باشند همیشه تصمیمات را در طول زمان می گیرند یعنی فاکتور زمان را در ان لحاظ می‌کنند و اینده نگری و اینده پژوهی را در تصمیم گیرهاشان دخالت می دهند.

,

مداحی افزود: مدیری که  تصور می کند دوران مسئولیتش  دو سه سال بیشتر طول نمی کشد بیلان کاری را برای آن سه سال ارائه می دهد و به بلند مدت فکر نمی کند و می گوید برای بیست سال آینده کسی از من بیلان کاری نمی گیرد. واقعیت این است که معیار و شاخصی برای ارزیابی عملکرد مسولان وجود ندارد.

,

وی یادآور شد: شاخص های ارزیابی عملکرد مسئولان ما بر تفکر آینده پژوهی و  استراتژیک و تفکر راهبردی مبتنی نیست. مشکلی که مسئولان ما دارند این است که عمدتا مسئله محور هستند و وضعیت محور نیستند یعنی فرصت محور نیستند و به جای اینکه فرصت و ظرفیت بسازند می خواهند مشکلاتی را که با آن درگیر هستند را حل کنند.

,

 

,

کمتر مسئولی به فکر ایجاد ظرفیت افتاده است

, کمتر مسئولی به فکر ایجاد ظرفیت افتاده است, کمتر مسئولی به فکر ایجاد ظرفیت افتاده است,

این کارشناس کشاورزی گفت: زمانی که می خواهیم عملکرد مسولی را مورد ارزیابی قراردهیم. معیار این است که این مسئول در دوران مدیریت خود چقدر از مشکلات را حل کرده است و هر کس مشکل بیشتری حل کرده
 کرد موفق تر است. هیچ وقت معیاری برای فرصت محوری وجود ندارد تا بررسی کنیم که این مسئول چقدر فرصت و چقدر ظرفیت ایجاد کرده است.

,
,

 

,

اگر مسئولان برنامه محور بودند نباید برنامه‌های سازمان‌ها به خاطر سیل منحل می‌شد

, اگر مسئولان برنامه محور بودند نباید برنامه‌های سازمان‌ها به خاطر سیل منحل می‌شد, اگر مسئولان برنامه محور بودند نباید برنامه‌های سازمان‌ها به خاطر سیل منحل می‌شد,

مداحی خاطرنشان کرد: نه معیاری برای ارزیابی وجود دارد و نه مسئولان ما چنین تفکری دارند، دچار روزمرگی شدند و مسئله محور هستند به عنوان مثال سازمانی تصمیم گرفته بود برای اردیبهشت ماه برنامه ای را برگزار کند، زمانی که سیل امد اعلام کردند که اولویتمان مسئله سیل است و برگزاری برنامه را لغو کردند.

,

وی در ادامه افزود: قطعا سیل اولویت است و باید به مردم سیل زده رسیدگی شود و شکی در آن نیست ولی اینکه یکدفعه کار چند ماه آتی که از قبل برنامه ریزی شده را به خاطر سیل لغو می کنند حاکی از آن است که مدیران ما روزمره محور هستند.

,

 

,

مدیران ما مشکل محور هستند نه برنامه‌محور

, مدیران ما مشکل محور هستند نه برنامه‌محور , مدیران ما مشکل محور هستند نه برنامه‌محور ,

این کارشناس کشاورزی همچنین گفت: مدیریت فعلی سیل تنها این را می رساند که مدیران ما اگر خیلی موفق باشند مشکل‌محور هستند و دچار روزمرگی شده‌اند و تفکر راهبردی و استرتژیک ندارند در سدسازی و آبخوان داری هم موضوع به همین صورت است.

,

مداحی تاکید کرد: در کشور ما نیاز به تربیت مدیران راهبردی داریم و باید تفکر راهبردی را در ذهن مدیران تزریق کنیم تا از این فضا بیرون بیایند و افرادی که در مجلس و قوه قضاییه و دولت هستند باید تفکر راهبردی داشته باشند.

,

 

,

تخریب منابع طبیعی در بالادست سدها عامل اصلی سیل بود

, تخریب منابع طبیعی در بالادست سدها عامل اصلی سیل بود, تخریب منابع طبیعی در بالادست سدها عامل اصلی سیل بود,

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاشت درخت و بوته در بالادست سدها موجب احیای منابع طبیعی می شود و از فرسایش خاک و سیل جلوگیری می‌کند ولی در مناطق شیب‌دار کشاورزی کار غلطی است اگر جای وزیر کشاورزی بودم اجازه کشت در هیچ زمین شیبداری را نمی دادم. زمین های شیب دار فقط برای کاشت درخت و احداث باغ مناسب است وقتی در زمین های شیبدار گندم و جو و حبوبات کشت می کنیم فاجعه ای اتفاق می افتد که نتیجه ان دریاچه ارومیه و سیل گلستان می شود.

,

عباس کلهری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه