اخبار داغ

تهدید خطر رانش زمین در هرمزگان/ احداث شهرک های مسکونی در دل خندق های عمیق و ارتفاعات!

تهدید خطر رانش زمین در هرمزگان/ احداث شهرک های مسکونی در دل خندق های عمیق و ارتفاعات!
ساخت و سازهای غیراصولی در دل خندق های عمیق و تپه های مرتفع تصاویر دلهره آوری را ترسیم می کند که در صورت وقوع بارش های سهمیگن خسارات جبران ناپذیری را در هرمزگان رقم می زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛وجود ۳۳ گسل متعدد در هرمزگان موجب شده تا پایتخت اقتصادی کشور جزء سه استان اول کشور در زمینه بروز زلزله باشد که در کنار خاک نرم و گنبدهای نمکی موجب نشست غیرعادی زمین در برخی از نقاط استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

گسل مرتفع زاگرس در خورگو به گسل جبهه کوهستان می پیوندد و در سمت شرقی به گسل “زندان میناب پالامی” و مرز زاگرس شرقی متصل می شوند که موجب شده سراسر استان هرمزگان در محاصره خط رلزله قرار گیرد که به پشتوانه خشکسالی های پی در پی، برداشت بی رویه آب و فرو نشست دشت ها با وقوع زمین لرزه شدید بیشترین خسارات را برای این استان ساحلی بدنبال دارد.

, فرو نشست دشت ها با وقوع زمین لرزه شدید بیشترین خسارات را برای این استان ساحلی بدنبال دارد.,

بروز پدیده هایی غیر طبیعی همچون فروچاله ها، گالی ها و خندق های عظیم در مناطق مختلف مرکزی، شرق و غربی هرمزگان تهدیدی جدی برای جان شهروندان بشمار می رود که با گسترش جوامع شهر نشینی و کشیده شدن شهر به سمت نقاط بحرانی خطر رانش بیش از پیش این هرمزگان را تهدید می کند.

, خطر رانش بیش از پیش این هرمزگان را تهدید می کند.,

ساده انگاری مقامات شهری در ارائه مجوزهای ساخت و ساز و احداث شهرک های بزرگ مسکونی روی تپه های مرتفع  و در دل خندق های عمیق تصاویر دلهره آوری را ترسیم می کند که نمونه آن را در هیچ کجای کشور نمی توان یافت از این رو در صورت وقوع زلزله شدید و رانش زمین بخش اعظمی از استان در زیر خروارها خاک و مصالح ساختمانی دفن می شود.

,

در صورت بروز پدیده رانش زمین توده‌های خاک و سنگ‌ به علت وجود شیب در سطح زمین به سمت پایین دست حرکت می‌کند که حوادث طبیعی مانند زلزله، بارش های سهمگین ، وقوع سیلاب و دخالت‌های انسان‌ در روند طبیعت وقوع این حوادث را تسریع می‌کند.

, رانش زمین توده‌های خاک و سنگ‌ به علت وجود شیب در سطح زمین به سمت پایین دست حرکت می‌کند که حوادث طبیعی مانند زلزله، بارش های سهمگین ، وقوع سیلاب و دخالت‌های انسان‌ در روند طبیعت وقوع این حوادث را تسریع می‌کند.,

وقوع رانش زمین موجب می شود تا تل هایی از خاک و سنگ مانند بهمن به صورت ناگهانی از ارتفاعات سرازیر می شوند و تا چندین کیلومتر از نقطه شروع خود دور می‌شوند که در صورت بروز این حادثه بخش های گسترده از بافت شهری بندرعباس به زیرخروارها خاک می رود.

,

احداث غیر اصولی شهرک های مسکونی مهر و محلات حاشیه ای در بندرعباس همواره نگرانی و دلهره را برای شهروندان و ساکنان این شهر اقتصادی رقم زده که در روزهای اخیر با انتشار اطلاعیه های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه سهمگین بارشی به استان این نگرانی ها تا چند برابر افزایش یافته است.

,

وقوع سیلاب در بسیاری از نقاط کشور و بروز خسارات جانی و مالی فراوان به واسطه ساخت و سازهای غیر اصولی در اغلب شهرها زنگ خطر تکرار حوادث خوزستان، گلستان، لرستان و شیراز را در هرمزگان به صدا درآورده که انتظار می رود با اقدام موثر از میزان آسیب ها کاسته شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه