اخبار داغ

حکومت سودان سقوط کرد؛ عمر البشیر دستگیر شد

حکومت سودان سقوط کرد؛ عمر البشیر دستگیر شد
وزیر دفاع سودان بیانیه نیروهای مسلح این کشور را قرائت و از «سوء مدیریت، فساد نظام [حاکم] و انسداد افق در برابر ملت» انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیانیه نیروهای مسلح سودان درباره عمر البشیر رئیس جمهور این کشور و دولت سودان صادر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
نیروهای مسلح سودان اعلام کردند که  از مدتها پیش وضعیت این کشور را دنبال می‌کرده‌اند.
,
 
,
در این بیانیه که توسط «عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان قرائت شد، از «سوء مدیریت، فساد نظام [حاکم] و انسداد افق در برابر ملت» انتقاد شد.
,
 
,
 وی با بیان اینکه «صبر مردم سودان ورای تصور انسان است» تأکید کرد که ملت سودان این مراحل را با درایت پت سر می‌گذارد و از طریق اقدامات مسالمت آمیز مانع از فتنه‌افروزی می‌شود.
,
 
,
به گزارش شبکه خبری الجزیره، عوف تصریح کرد که نظام حاکم بر سودان همچنان در حال سر دادن وعده‌های دروغین بود و بر رسیدگی به وضعیت امنیتی تأکید داشت.
,
 
,
وی با بیان اینکه «کمیته عالی امنیتی از تلفات در میان شهروندان عذرخواهی می‌کند» تأکید کرد که این کمیته به ریاست جمهوری، وضعیت خطرناک سودان را گوشزد کرده بود.
,
 
,
وزیر دفاع سودان با بیان اینکه سران نظام البشیر بسیار لجاجت داشته و بر راهکارهای امنیتی تأکید داشتند، به نقل از کمیته عالی، «ریشه‌کن کردن نظام سودان»  را اعلام کرد.
,
 
,
وی با اشاره به بازداشت البشیر توسط این کمیته، تأکید کرد که کمیته عالی دوره انتقالی دو ساله را اعلام می‌کند.
,
 
,
عوف با تأکید بر انحلال نهاد ریاست جمهوری، هیئت دولت، شورای ملی و شورای ایالتها، وضعیت اضطراری را به مدت سه ماه در این کشور اعلام کرد.
,
 
,
وزیر دفاع سودان با اشاره به اینکه عمر البشیر در محلی امن نگهداری می‌شود، تصریح کرد که شورای نظامی در دوره دو ساله انتقالی کشور را اداره خواهد کرد.
,
 
,
وی با بیان اینکه در پایان دوره انتقالی انتخابات برگزار خواهد شد، اظهار داشت که به مدت سه ماه در کشور اعلام وضعیت فوق‌العاده خواهد شد.
,
 
,
عوف با تأکید بر تعلیق قانون اساسی سودان، خاطر نشان کرد که حریم هوایی این کشور به مدت ۲۴ ساعت مسدود و مرز‌ها نیز تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.
,
 
,
منابع خبری صبح امروز پنجشنبه از تجمع گسترده مخالفان البشیر در برابر مقر ستاد کل نیروهای مسلح سودان خبر دادند.
,
 
,
این منابع اعلام کردند که هزاران نفر از مردم خارطوم با تجمع در برابر این مقر، اعتراض خود را نسبت به عملکرد دولت حاکم بر این کشور اعلام کردند.
,
 
,
برخی دیگر از منابع نیز خبر دادند که البشیر از قدرت کناره‌گیری کرده و گارد ویژه وی بازداشت شده‌اند.
,
 
,
این منابع تأکید کردند که رهبران جدیدی در رأس قدرت در سودان قرار خواهند داشت و البشیر نیز در حبس خانگی است.
,
 
,
منابع آگاه به العربیه اعلام کردند که «عبد الرحیم محمد حسین» وزیر دفاع پیشین، «أحمد هارون» رئیس حزب «کنگره ملی» و «علی عثمان محمد طه» معاون اول پیشین عمر البشیر بازداشت شده‌اند.
,
 
,
خبرگزاری «آناتولی» اما خبر داد که سرویس اطلاعات نظامی سودان، «عوض الجاز» معاون البشیر و «نافع علی نافع» معاون پیشین وی را بازداشت کرده است.
,
 
,
الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای مسلح سودان اعلام کرده‌اند که قدرت را در دست گرفته‌اند و شورای نظامی را برای اداره مسائل این کشور تشکیل داده‌اند.
,
 
,
شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان است.
,
 
,
رئیس جمهوری سودان سوم اسفند به مدت یک سال در سودان حالت فوق‌العاده اعلام کرد و همه جریان‌ها و احزاب‌ سیاسی مختلف را به گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل برون‌رفت از اوضاع فعلی دعوت کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه