اخبار داغ

FTO چیست؟

FTO چیست؟
مطابق قوانین ضد تروریسم در امریکا نیروهای نظامی امریکا موظف به دفع تروریسم با هر روشی هستند و اگر امریکا بخواهد با ایران بصورت مستقیم درگیر نظامی شود، با اقدام دولت ترامپ زمینه های قانونی آن فراهم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از  تهران نیوز، ایالات متحده امریکا در اقدامی خلاف عرف حقوق بین الملل سپاه پاسداران را در در لیست نهادهای تروریستی خارجی خود قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تهران نیوز,  تهران نیوز,

امریکا برای رده بندی نهادها یا اشخاص مرتبط با فعالیت های تروریستی دو فهرست دارد.

,

فهرست اول فرمان اجرایی رئیس جمهوری است در این فهرست افراد و یا نهادهایی وارد آن می شوند که به زعم دولت امریکا با حمایت های مالی یا آموزش از تروریسم حمایت می کنند.

,

فهرست دوم نهاد های تروریستی خارجی (Foreign Terrorist Organization) که توسط وزارت اامور خارجه امریکا تهیه و تنظیم می شود که افراد و نهادهایی موارد لیست می شوند که به زعم وزارت خارجه امریکا مستقیما فعالیت های تروریستی انجام می دهند.

,

این لیست از آنجایی برای دولت امریکا اهمیت دارد که اسامی درج شده در آن بیشترین خطر را برای امریکا دارد. سازمان منافقین قبلا در این فهرست قرار داشت، اما حالا نام این گروه حذف شده است.

,

آمریکا از سال ۱۹۹۷ تاکنون نام بسیاری از گروه ها را در این فهرست قرار داده است. گروه جماعت النصرت الاسلام و المسلمین، آخرین گروهی است که نامش در این فهرست ثبت شده است. داعش، جندالله، حماس، القاعده و… در این فهرست هستند.

,

, , ,

حذف شدن گروهک منافین از لیست FTO توسط امریکا

, حذف شدن گروهک منافین از لیست FTO توسط امریکا,

لیست FTO تحت دو «قانون مهاجرت و ملیت» ١٩۶۵ همچنین «قانون ضدتروریستی و مجازات مرگ مؤثر» ١٩٩۶ ایجاد شده و مطابق آن وزارت خارجه آمریکا اختیار تعیین مصادیق و اعمال تحریم‌هایی را براساس «مقررات تحریم سازمان‌های تروریستی خارجی» و «مقررات تحریم تروریسم جهانی» یافته است.

,

در مقررات مربوطه، از ممنوعیت ارائه «کمک‌های عینی» به سازمان‌های مندرج در لیست FTO و «تعقیب کیفری متخلفین» نیز سخن رفته است. به این معنا که متخلفین نه‌تنها در معرض تحریم‌های معمول مانند منع ‌شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا و … قرار می‌گیرند، بلکه به ‌عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

,

به‌علاوه، ابهام‌هایی نیز در تعبیر «کمک‌های عینی» وجود دارد که می‌تواند موجب تفسیرهای کش‌دار و در نتیجه افزایش مشکل شود. مثلا خیلی مشخص نیست که اشخاص حقیقی و حقوقی تنها ملزم به عدم ارائه هرگونه «کمک عینی» به سازمان‌های روی لیست FTO هستند یا این ممنوعیت شامل مرتبطین با آنها نیز می‌شود. این ابهام به‌ویژه با توجه به شرکت‌های اقتصادی سپاه و کار شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی مطرح است. در مجموع، فهرست‌شدن سپاه در لیست FTO می‌توانست عواقبی جدی برای امنیت منطقه و روابط دیپلماتیک و لغو تحریم‌های هسته‌ای تحت برجام در پی داشته باشد.

,

مطابق قوانین ضد تروریسم در امریکا نیروهای نظامی موظف به دفع تروریسم با هر روشی هستند و اگر امریکا بخواهد با ایران بصورت مستقیم درگیر نظامی شود، با اقدام دولت ترامپ زمینه های قانونی آن فراهم است.

,

امریکا با استناد به همین قوانین است که در برخی از نقاط جهان بدون کسب اجازه از دولت قصد به اهداف به ظاهر تروریستی حمله می کند.

,

از آنجایی که سپاه پاسداران یک نهاد قانونی و رسمی در جمهوری اسلامی است و  از سویی دولت امریکا، حکومت جمهوری اسلامی را در سال ۵۷ به رسمیت شناخته است، تروریستی اعلام کردن سپاه به عنوان نقض آشکار حاکمیت ملی ایران شمرده می شود و از سویی هر نوع درگیری با گروه هایی که در لیست تروریستی امریکا هستند از قوانین حقوق بشری تبعیت نمی کند و با عنایت به اینکه سپاه بخش قانونی رسمی ایران است، یک پارادوکس تمام عیار از سوی دولت امریکا ایجاد شده است که در تاریخ حقوق بین الملل جهان بدعت محسوب می شود!

,

طبق قوانین بین المللی، هر کشوری که می خواهد بر علیه کشور دیگر اعلام جنگ کند باید بیانیه شروع جنگ را صادر کند. برای مثال صدام حسین با صدور اطلاعیه ای از قرارداد پیمان الجزایر خارج به جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرد.

,

بر همین اساس دولت امریکا برای شروع جنگ با ایران علاوه بر اینکه باید نظر کنگره را جذب کند باید بیانیه نیز بدهد ولی طبق قانون FTO برای مقابله با گروه های ترویستی اعلام بیانیه و تصویب کنگره لازم نیست. این تناقض حقوقی، دولت ترامپ  را وارد یک بحران سیاسی کرده است.

,

حال باید دید تا اتفاقات اینده چگونه رقم می خورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه